Jump to content

bose 901

joopus
 Share

Recommended Posts

mijn zwager heeft de oude versie van bose in :D z,n kamer staan de 901, met een equalizer er bovenop.

nu moet je weten dat ik niets met bose op heb, maar deze speakers aangestuurd door een marantz versterker van 100 watt, klinken h

Hallo Joop,

Ik kom ze wel eens in de kroeg tegen... ze kunnen hard en er zitten heel veel units in, misschien dat het daarom ruimtelijk klinkt.

Grtn Marten Jan

Er zitten 9 breedbanders in, 8 naar achteren gericht en 1 na vooren. Volgens DHr. Bose is het beter als 89%(?) van de geluid gereflecteerd is. De equalizer is nodig om de breedbanders wat bass te laten geven. Zag ze vrij veel in de jareb 80. Was toen ook algemeen gezien als een goede speaker. Vond het zelf nooit uitzonderlijk goed. Maar het is iig stukken beter dan de acousimass dingen van nu.

apart systeem ja en prijzig.

robin

ja maar klonk het nu, ik weet het niet meer zo goed. zal niet veel beter zijn geweest, of slechter, dan de melkpakken.

robin

Het is een veel beter dan de melkpakken. Maar dat zegt op zich niet zo veel, h

• 3 weeks later...

Hoi, eveneen leuk weetje. Een tijdje terug hebben ze in het duitse blad Stereo gestaan. Die hebben daar een topic waarin ze oude hifi nog eens voorbijlaten komen.

Bose heeft in de tijd dat ze uit kwamen een prijsvraag verzonnen. Die was niet meer en niet minder dan: raad hoeveel onderdelen er in zitten en je wint een steje.

Maar het leukste wat ik las is dat ze zoveel power kunnen hebben dat je ze zonder schade rechtstreeks op het net kan aan sluiten. Dus op 220v. Er is toen een duitser geweest die dat geprobeert heeft en ze hebben het volgens Stereo zonder schade overleeft.

Leuk toch!

Andre

Hoi, eveneen leuk weetje. Een tijdje terug hebben ze in het duitse blad Stereo gestaan. Die hebben daar een topic waarin ze oude hifi nog eens voorbijlaten komen.

Bose heeft in de tijd dat ze uit kwamen een prijsvraag verzonnen. Die was niet meer en niet minder dan: raad hoeveel onderdelen er in zitten en je wint een steje.

Maar het leukste wat ik las is dat ze zoveel power kunnen hebben dat je ze zonder schade rechtstreeks op het net kan aan sluiten. Dus op 220v. Er is toen een duitser geweest die dat geprobeert heeft en ze hebben het volgens Stereo zonder schade overleeft.

Leuk toch!

Andre

Gegroet,

Schijnt vroeger op de Firato in Nederland ook getest te zijn geweest. Toch betwijfel ik een beetje dit. De oude Bose 901 mk1 en 2 waren niet met de 9 units in serie aangesloten zoals in de latere versies. De 901 mk1 en mk2 (en nog een tussen type 'Continetal') hadden 8 ohm units die via een aansluitnetwerk weer 8 ohm kregen. Kleine moeite ze in serie aan te sluiten. Dan wordt de weerstand 9 maal zo hoog......

Maar misschien hield de test in dat de speakers direct daarna weer beluisterd konden worden.

Groeten, Fred

Schijnt vroeger op de Firato in Nederland ook getest te zijn geweest. Toch betwijfel ik een beetje dit. De oude Bose 901 mk1 en 2 waren niet met de 9 units in serie aangesloten zoals in de latere versies. De 901 mk1 en mk2 (en nog een tussen type 'Continetal') hadden 8 ohm units die via een aansluitnetwerk weer 8 ohm kregen. Kleine moeite ze in serie aan te sluiten. Dan wordt de weerstand 9 maal zo hoog......

Maar misschien hield de test in dat de speakers direct daarna weer beluisterd konden worden.

Groeten, Fred

Als ze allemaal in serie staan dan zou er nog zo'n 700 Watt doorheen gaan. Verdeeld over 9 breedbanders zou dat zo'n 75 Watt per stuk zijn. Ik denk dat ze dat wel overleven.

Hoe dan ook, ik ga het niet proberen met mijn Matrix 801, want die overleven dat niet maar klinken wel beter (vind ik). ;)

Leuk vind ik het wel dat dit soort testen vroeger wel gedaan werd en nu niet meer. Stond ook een in net zo'n stereo over een Mark levinson versterker. Het ding wast zo sterk dat je ermee kon lassen! Ook geprobeerd. Geinig toch.

Andre

• 2 years later...

Hallo Iedereen,

Zelf gebruik de bose 901 type II,herkenbaar aan de blauwe rand en merk bose staat er op gedrukt op de cones.

Per kast 9 conussen 1achter 8 voor,metalen randen.

Alleen ik heb de kasten omgedraaid dus direct,en dan 2 op elkaar links en rechs en zo heb ik het al 25jaar denk ik .

Daarnaast stuur ik het met 2 stereo versterkers in btl aan.En tot nu toe wil ik geen andere opstelling.

Want komt power laag hoog midden echt uit.

Men zegd vaak equalizer dat kasje dus,dat is gewoon een extern filter en niks anders.

Zo wordt toendertijd de versterkers van Lux getest in jappeland.

Alles is echt strak niks wollig of welke bij geluiden dan ook.

Tja en een goeie element en draaitafel hoort ook bij tuurlijk.

Zelf heb ik DDT II SPECIAL. en P7

De conussen slijten niet vermogen gaat ver over 700w per kanaal.

Maar moet wel zeggen kasten klink het best met 4kasten.

Inderdaad, de 901 MKIII heb ik ook gehoord, ze worden ook wel in de hoeken van de luisterruimte geplaatst om zo de kast samen met de muur een hoorn te laten vormen waardoor t laag nog verder opgezweept wordt. omdat het gehele geluidsspectrum uit een type speker komt geeft t bij meer vermogen ook nog steeds een rustig klankbeeld. de equilizer zorgt natuurlijk dat je hoog en laag op kunt peppen en t middren kunt temperen, t zijn immers breedbanders. boven de 11 kHz houdt t echter wel ver op maar al met al een aparte speaker. zet er eens een paar tweeters bij die op 9kHz opkomen.