DcAbsolut Posted 27 juli 2005 Report Share Posted 27 juli 2005 Hallo, Voor mijn nieuwbouwwoning ben ik al een tijdje op zoek naar een leuke set. Deze set zal voornamelijk als audioset worden gebruik maar moet ook als surroundsysteem dienen. Mijn living is 60m2 en 2.80m hoog. In de hoeken boven hed ik reeds bekabeling voorzien voor de speaker. Speakers moeten klein en strak zijn. Qua look vind in de Bose lifestyle prima...maar naar het schijnt blijft het daar dan ook bij. Volgende set (http://www.bestekeus.nl/shop/product_info.php/products_id/11114) vind ik wel ok maar ik heb al gelezen dat de speakers eerder bedoeld zijn voor een leefruimte van 25 Link to comment Share on other sites More sharing options...
james bond Posted 27 juli 2005 Report Share Posted 27 juli 2005 Ga luisteren is mijn enige tip. Laat je heel goed voorlichten. Want met deze keuze zal je het toch een jaartje of tien moeten doen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 27 juli 2005 Report Share Posted 27 juli 2005 Beste Bart, 168 kubike meter, dat is veel lucht wat bewogen moet worden. dat betekent dat er een versterker moet komen van minimaal 84 watt tenminste als we over watt willen praten. Dat is dan bij een paar luidsprekers van 90 db rendement. Dat betekent dat de versterker wel iets in zijn mars moet hebben , lees behoorlijk veel stroom moet kunnen leveren en stabiel genoeg zijn om luidsprekers aan te sturen die bij deze grote ruimte passen. Maar dat lukt bijna niet omdat de belangstelling uitgaat naar kleine luidsprekers. Verder is het budget 1500,00 euro dat doet mij denken aan een huis in Canada waar de buren 2 dagen reizen verderop wonen en je hebt een Daihatsu Cuore aangeschaft om naar familie te gaan die 7 dagen reizen verderop wonen. Je kunt twee dingen doen , gewoon wat aanschaffen en het verder vergeten. Of gewoon niets doen en met die 1500,00 euro op vacantie gaan. Er is nog een derde mogelijkheid, gewoon doorsparen en iets echts aanschaffen. Sorry voor deze rechtstreekse benadering het is niet erg diplomatiek maar wel eerlijk. MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
RastaPhil Posted 27 juli 2005 Report Share Posted 27 juli 2005 De nieuwe Pathos hybride met Dynaudio 5.1 setje? Voor 1500 euri PER MAAND! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paulebappie Posted 29 juli 2005 Report Share Posted 29 juli 2005 Tsja, het blijft een audio-forum en je hebt het over audio. Maar ik ben bang dat er bij de woorden Bose en surround al meteen een hoop freaks afhaken. Ik kan meegaan met Haudio maar je moet ook niet vergeten dat er mensen zijn die het belachelijk vinden 10000 ewri uit te geven voor de installatie. Maar 1500 voor surround-versterker & 5 luidsprekers, dan kom je helaas bij de kartonnen dozen en expert/bcc/polectro etc. etc. terecht. Mijn tip dan ook, koop iets met garantie en bij een grote keten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
AudioForce Posted 29 juli 2005 Report Share Posted 29 juli 2005 helaas bij de ''kartonnen dozen '' Wat maakt dat nou uit!! Ik heb zelf mijn Marantz voor een prikkie aangekocht in een gerespecteerde audiozaak! En dan zie je die dozen niet meer hoor. . Link to comment Share on other sites More sharing options...
RastaPhil Posted 30 juli 2005 Report Share Posted 30 juli 2005 Tja het was maar om te lachen h Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 30 juli 2005 Report Share Posted 30 juli 2005 Ik zou de noodzaak "surround" laten vervallen en alleen voor (stereo) muziekweerghave gaan. Dan is voor 1500 euro best nog wel iets redelijks te koop. Of anders een goede 5 kanaals speakerset combineren met een recente tweede hands HT receiver uit de wat hogere prijsklasse. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud13 Posted 31 juli 2005 Report Share Posted 31 juli 2005 Beste Bart, 168 kubike meter, dat is veel lucht wat bewogen moet worden. dat betekent dat er een versterker moet komen van minimaal 84 watt tenminste als we over watt willen praten. Dat is dan bij een paar luidsprekers van 90 db rendement. Dat betekent dat de versterker wel iets in zijn mars moet hebben , lees behoorlijk veel stroom moet kunnen leveren en stabiel genoeg zijn Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 1 augustus 2005 Report Share Posted 1 augustus 2005 1500 euro voor leuk geluid. dat wordt stereo Of dat wordt zelfbouwen, iets wat voor dat budget wel eens heel gunstig kan uitpakken. Dankzij zeer positieve ervarigen kan ik een zekere winkel in Oss aanraden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 1 augustus 2005 Report Share Posted 1 augustus 2005 Beste Bart, 168 kubike meter, dat is veel lucht wat bewogen moet worden. dat betekent dat er een versterker moet komen van minimaal 84 watt tenminste als we over watt willen praten. Dat is dan bij een paar luidsprekers van 90 db rendement. Dat betekent dat de versterker wel iets in zijn mars moet hebben , lees behoorlijk veel stroom moet kunnen leveren en stabiel genoeg zijn Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edwin Snoek Posted 1 augustus 2005 Report Share Posted 1 augustus 2005 Als je 1500 Euro te besteden hebt, dan kun je beter de spullen tweedehands kopen. Het geluidsbeeld hoeft helemaal niet "ruimtevullend" te zijn om goed te klinken. Bijvoorbeeld een paar Mission compactluidsprekers met een tweedehands Denon versterker of bijv een NAD kan al fantastisch klinken. En evt kun je er dan later nog een subwoofer bijkopen, om het onderste laag aan te vullen. En zo los je het prima op voor weinig geld. Versterkers die goed klinken en veel vermogen hebben, vind je op marktplaats voor een prikkie. koop er dan nog bijvoorbeeld een Marantz CD-63-SE of CD-67-Se bij voor rond de 100 Euro, en je bent klaar. Of bijv een mooie tweedehands Sony CD-speler. Voor 1500 Euro kun je tweedehands al een prima set samenstellen. Edwin Link to comment Share on other sites More sharing options...
mr toast Posted 1 augustus 2005 Report Share Posted 1 augustus 2005 pioneer 814 receiver pioneer 575 dvdspeler kef 2005 eitjes wedden dat dat hard genoeg gaat voor 1500 euro en het klinkt ook nog eens lekker Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud13 Posted 1 augustus 2005 Report Share Posted 1 augustus 2005 PS Er zijn beslist versterkers die een luidspreker met een rendement van 96 db goed en ruisvrij kunnen aansturen , zonder dat het direct in de papieren loopt. Leuk dat je het meldt. Ik denk dat wat je zegt helemaal juist is. Was er een bepaalde reden om dat te zeggen want ik heb niet het tegendeel beweerd? Mijn insteek was dat de keuze van een versterker met een hoog vermogen niet altijd onverdeeld gunstig was voor de signaal/ruisverhouding als je luidsprekers met een hoge gevoeligheid toepast. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mr toast Posted 1 augustus 2005 Report Share Posted 1 augustus 2005 ben ook niet meer zo actief hier...en dat heeft er vaak mee te maken dat mensen hier elkaar totaal afzeiken en denken dat alles wat goed is maar duur moet zijn....wor echt moe van dat gezeik van: spaar maar door ga maar voor 2de hands wrom pak je niet gewoon stereo de beste man vraagt om advies over een 1500 euro surround instalatie...wie zijn wij nou weer om hem te gaan ompraten...Ik vind 1500 euro een hoop geld. En daar is een hoop leuks voor te krijgen Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Pekel Posted 1 augustus 2005 Report Share Posted 1 augustus 2005 PS Er zijn beslist versterkers die een luidspreker met een rendement van 96 db goed en ruisvrij kunnen aansturen , zonder dat het direct in de papieren loopt. Euh zit ik wel op een Hifi forum of is dit een muzikanten forum of zo 96dB rendement we hebben het niet over PA toch Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud13 Posted 1 augustus 2005 Report Share Posted 1 augustus 2005 PS Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edwin Snoek Posted 1 augustus 2005 Report Share Posted 1 augustus 2005 Ik denk dat dit setje iets te groot is voor z'n huiskamer. Wisdom Audio luidsprekers en Jeff Roland versterkers Link to comment Share on other sites More sharing options...
dick jansen Posted 1 augustus 2005 Report Share Posted 1 augustus 2005 (...) Verder is denk ik dat niet alleen de hoeveelheid stoom die de versterker moet kunnen leveren van belang is: (...) Afgezien van de kromme zin, ik denk ook niet dat de hoeveelheid stoom die de versterker moet leveren...enz. Die van mij werkt op elektriek Maar o jee, ik probeer geestig te zijn en dat wordt geloof ik niet op prijs gesteld door sommigen, dus giet de fiolen van uw toorn maar over mij uit Met opgewekte groet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 1 augustus 2005 Report Share Posted 1 augustus 2005 (...) Verder is denk ik dat niet alleen de hoeveelheid stoom die de versterker moet kunnen leveren van belang is: (...) Afgezien van de kromme zin, ik denk ook niet dat de hoeveelheid stoom die de versterker moet leveren...enz. Die van mij werkt op elektriek Maar o jee, ik probeer geestig te zijn en dat wordt geloof ik niet op prijs gesteld door sommigen, dus giet de fiolen van uw toorn maar over mij uit Met opgewekte groet, Nou, ik zal niet kwaad worden hoor, maar wat is precies 'elektriek'? Kan het niet in de (online) Van Dale vinden iig... Link to comment Share on other sites More sharing options...
dick jansen Posted 1 augustus 2005 Report Share Posted 1 augustus 2005 (...)maar wat is precies 'elektriek'? Kan het niet in de (online) Van Dale vinden iig... Beste Henrie, Daar moet je ook niet zoeken Elektriek is een nietbestaand woord, althans het komt in de Woordenlijst Nederlandse taal en in de meeste woordenboeken niet voor. Het is een verzamelwoord voor het geheel van stroomvoorziening en alles wat daarmee verband houdt. Vergelijk het met een woord als "prinsemarij". Bestaat ook officieel niet maar iedereen weet wat er mee wordt bedoeld (in dit geval politie). Dergelijke woorden komen frequent voor in lectuur en/of literatuur, dus lezen Henrie, lezen.... Zondag boekenmarkt te Deventer. Na deze ongehoord hautaine opmerking terug naar het onderwerp. Met opgewekte groet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
JWV Posted 1 augustus 2005 Report Share Posted 1 augustus 2005 Hoi Bart, er wordt naar mening nogal kort door de bocht gereageerd. Wat je ten eerste duidelijk moet krijgen is waarvoor de instalatie gebruikt gaat worden is dat het draaien van cd's, luisteren van radio of voornamelijk voor het kijken van dvd's. Mocht het zo zijn dat je hooguit 3 of 4 dvd's in de maand kijkt dan kan ik je afraden om een surround instalatie aan te schaffen. Op dit moment worden deze instalaties nogal gehyped, maar de prijskwaliteit wat betreft cd weergave is veel minder dan van een stereoset. Om een globaal idee te geven een surround set van 2500 euro zal in stereo ongeveer net zo goed klinken als een stereo set van 1000 a 1200 euro. Dit is natuurlijk logisch aangezien je niet 2, maar 5 luidsprekers en een subwoofer aan moet schaffen en dat de versterker niet al zijn krachten op 2 kanalen moet richten om die te versterken maar op 5. Daarnaast moet je nog betalen voor de de decoders die nodig zijn om het geluid om te zetten naar 5 kanalen. Doordat er in de apparatuur veel aandacht uit gaat naar de surround instellingen is de stereoweergave vaak het ondergeschoven kindje. Voor film is het natuurlijk leuk om een helikopter langs te horen komen en te genieten van special effects etc. Maar muziek luisteren in een surround opstelling heeft mij nooit kunnen bekoren, niet realistisch en vermoeiend. Ik heb mijn vader hier destijds niet van kunnen overtuigen en hij heeft een zeer volwassen surround set aangesschaft. Maar ook hij geeft nu zelf toe dat hij niet meer in surround luistert en de subwoofer steeds meer uit draait omdat deze niet homogeen opgenomen wordt in het geluidsbeeld. Daarnaast heb je nog een probleem, zoals Haudio al aan gaf, het wordt heel moeilijk om een realistisch kamervullend geluid te creeren met kleine design luidsprekertjes. Aan de andere kant ben jij, in tegenstelling tot veel anderen, gezegend met een mooie grote luisterkamer waarin veel mogelijk is. In mijn ogen zijn er 3 opties: Je luistert/kijkt af en toe een radio/cd'tje/dvd'tje en wil gewoon een leuk ogend setje en geef tniet veel om de geluidskwaliteit: Koop gewoon zoals reeds aangegeven een losse receiver, dvd speler en de kef eitjes. Klinkt gewoon leuk, niet meer en niet minder (veel beter dan alles in een setjes en ook een stuk beter dan Bose in dezelfde en een hogere prijsklasse). Op dit moment heef Radiocorrect uitverkoop en daar valt zeker iets te vinden. Je luistert vrijwel alleen cd's en wil genieten van de beste (stereo) geluidskwaliteit binnen je budget: Koop een losse versterker, cd speler (en eventueel tuner) en een paar mooie vloerstaande luidsprekers. Ga naar een echte speciaalzaak waar ze je gedegen advies kunnen geven en waar je de luidsprekers etc kan beluisteren zodat je een mooie set naar jou smaak bij elkaar kan zoeken. In de 2hands markt krijg je nog meer waar voor je geld, maar dan moet je wel precies weten wat je koopt. Je wilt best of both worlds, dus stereo en surround met beide een mooie geluidsweergave: In dat geval raad ik je aan om te beginnen met alleen een mooie receiver, een wat goedkopere dvd speler (deze op lange termijn vervangen door een betere of er een mooie cd speler bij kopen) en een mooi setje vloerstaande luidsprekers. Dan kan je sparen voor een bijpassende center luidspreker, achterluidsprekers en subwoofer. Op deze manier hoef je geen concessies te doen behalve dan mbt je budget over de langere termijn. Wat betreft surround versterker en dvd speler met goede stereokwaliteit, kijk dan bijv naar het merk Arcam. Koop eventueel uitlopende modellen hiervan bij de dealer scheelt soms tot 50%. Verder lees ik dat je een nieuwbouw woning betrekt. Kijk hierbij dan ook naar de accoustiek aangezien dit zeer belangrijk is voor het goed tot zijn recht komen van een set. Dus niet alles beton, glas en tegels. Zorg eventueel voor gordijnen, vloerbedekking/vloerkleed en voorkom gladde stenen muren door structuurverf of behang. Mvg JWV Link to comment Share on other sites More sharing options...
AudioForce Posted 1 augustus 2005 Report Share Posted 1 augustus 2005 Hoi JWV, Duidelijke taal!! Hier kunnen de beginners weer een paar stappen voorruit mee Gr. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 1 augustus 2005 Report Share Posted 1 augustus 2005 (...)maar wat is precies 'elektriek'? Kan het niet in de (online) Van Dale vinden iig... Beste Henrie, Daar moet je ook niet zoeken Elektriek is een nietbestaand woord, althans het komt in de Woordenlijst Nederlandse taal en in de meeste woordenboeken niet voor. Het is een verzamelwoord voor het geheel van stroomvoorziening en alles wat daarmee verband houdt. Vergelijk het met een woord als "prinsemarij". Bestaat ook officieel niet maar iedereen weet wat er mee wordt bedoeld (in dit geval politie). Dergelijke woorden komen frequent voor in lectuur en/of literatuur, dus lezen Henrie, lezen.... Zondag boekenmarkt te Deventer. Na deze ongehoord hautaine opmerking terug naar het onderwerp. Met opgewekte groet, Ik lees alleen dit forum (en soms enkele andere) en Autovisie. Boeken (en literatuur in het bijzonder) zijn niet aan mij besteed. Boeken lezen is me vakkundig afgeleerd op het VWO, maar dat heb ik hier meen ik al wel eens verteld... Het woord prinsemarij had ik trouwens ook nog nooit van gehoord. Elektriek wist ik wel wat je daarmee bedoelde trouwens, alleen jij als taalpurist moet zoiets toch eigenlijk niet gebruiken... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henri Posted 1 augustus 2005 Report Share Posted 1 augustus 2005 DcAbsolut heeft zijn ongepaste opmerking aan het adres van Haudio blijkbaar weggehaald. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts