Jump to content

cd's zijn soms zo slecht opgenomen

james bond
 Share

Recommended Posts

Het begint mij steeds meer te irriteren dan koop je een cd, en dan klinkt ie gewoon nergens naaar :angry: Dan heb je veel geld betaald en dan klinkt ie zo plat als een dubbeltje, geen dynamiek meer. Dan baal ik als een stekker.

Ik zou het zelf heel erg gaaf vinden als ze voortaan de muziek per spoor op een nou voor mij part een dvdtje knallen, zodat je het zelf nog een beetje bij kan regelen.

Het zal er wel nooit van komen. Bij sommige cd's denk ik zelfs dat het gewoon 128 kb mp3tjes zijn.

Je hebt helemaal gelijk, het meestel doorsnee produkt klinkt vreselijk slecht en niemand lijkt er om te malen.

Komt natuurlijk ook door het feit dat de doorsnee consument al zijn muziek of op de pc luistert, in de auto of op een kermis-setje van de mediaMarkt beluistert.

En niemand die het verschil merkt of dat een opname goed of slecht is, want de 'set' waarop het afgespeeld wordt is toch niet in staat om het verschil te laten horen.

Tja ... MP3 Rules .... NOT ....

Welke opnames van de laatste jaren zijn nu nog wel van een uitzonderlijk goed niveau ? Het wordt in ieder geval steeds minder.

Uitzonderlijk goed opnames zijn bv. Patricia Barber / alle albums.

Ook goed is bv. David Helpling / Between Green and Blue en Sleeping on the Edge of the World, tenminste als je van instrumentaal / new age houdt.

Laatste album van Andreas Vollenweider / Vox is zowel als muziek en opname waanzinnig.

Helaas deel ik ( en waarschijnlijk de meesten onder ons ) deze mening !!

Marc ..

Maar wel typische audiofiele set uitprobeer muziek. Klote herrie.. liever bagger opgenomen cdtje van U2 dan maar..

Klote herrie ?????

Beetje een labiele uitspraak, vind je niet ?

U2 maakt zeker de laatste jaren behoorlijk goede muziek, alleen jammer dat de opnames helemaal ruk zijn en niemand zich bezig houd om die cd's fatsoenlijk te laten klinken.

Als je niet van jazz houd .. dat kan ..

Maar dat neemt niet weg dat mevrouw Barber echt wel weet waar ze mee bezig is .......

En dat is hele goede muziek maken en er voor te zorgen dat mensen die er van houden ook thuis op een fatsoenlijke set kunnen genieten.

Eigenlijk mogen we ons handen dichtknijpen dat er mensen zijn die uberhaupt nog aandacht schenken aan geluidskwaliteit.

Maar naar mate je ouder je wordt, zal je misschien de muziek van Barber gaan waarderen en terug komen op gedane uitspraken ....

Groeten uit Den Haag ... Marc ...

Maar naar mate je ouder je wordt, zal je misschien de muziek van Barber gaan waarderen en terug komen op gedane uitspraken ....

Sherwin wordt alleen maar ouder, niet wijzer......

Enno :)

Maar wel typische audiofiele set uitprobeer muziek. Klote herrie.. liever bagger opgenomen cdtje van U2 dan maar..

Inderdaad, je moet er van houden...ik vind het wel leuk :P Maar vaak stelt audiofiel materiaal muzikaal niet veel voor.

Uitzonderingen zijn er natuurlijk altijd maar op pop- en rockgebied kan ik nu niet zoveel bedenken.

Het begint mij steeds meer te irriteren dan koop je een cd, en dan klinkt ie gewoon nergens naaar :angry:  Dan heb je veel geld betaald en dan klinkt ie zo plat als een dubbeltje, geen dynamiek meer. Dan baal ik als een stekker.

Ik zou het zelf heel erg gaaf vinden als ze voortaan de muziek per spoor op een nou voor mij part een dvdtje knallen, zodat je het zelf nog een beetje bij kan regelen.

Het zal er wel nooit van komen. Bij sommige cd's denk ik zelfs dat het gewoon 128 kb mp3tjes zijn.

In een poging om SACD aan de man te brengen werden CD's uitgebracht die zowel in een CD-speler als in een SACD-speler konden worden afgespeeld, de zogenaamde 'hybride' CD's.

In een SACD klonk het redelijk, maar in een CD-speler ongeloofelijk slecht. Gelukkig laat de consument zich niet zomaar beduvelen. :angry:

Waarom denkt iedereen toch altijd dat naar mate je ouder wordt, je automatisch van jazz en/of klassiek gaat houden?

Dat denken ze niet, dat doen de meesten als ze ouder worden.

Maarruh James, je kunt toch een CD eerst afluisteren voor je hem koopt?

Overigens was er in het vinyltijdperk ook veel slecht vinyl te krijgen.

:D

Je hebt helemaal gelijk, het meestel doorsnee produkt klinkt vreselijk slecht en niemand lijkt er om te malen.

Komt natuurlijk ook door het feit dat de doorsnee consument al zijn muziek of op de pc luistert, in de auto of op een kermis-setje van de mediaMarkt beluistert.

En niemand die het verschil merkt of dat een opname goed of slecht is, want de 'set' waarop het afgespeeld wordt is toch niet in staat om het verschil te laten horen.

Welke opnames van de laatste jaren zijn nu nog wel van een uitzonderlijk goed niveau ? Het wordt in ieder geval steeds minder.

Ook goed is bv. David Helpling / Between Green and Blue en Sleeping on the Edge of the World, tenminste als je van instrumentaal / new age houdt.

Laatste album van Andreas Vollenweider / Vox is zowel als muziek en opname waanzinnig.

Marc ..

100 windows van massive attack, zo he cd kan dan toch goed klinken. die bassen zijn strak en diep ongelooflijk.

robin

Natuurlijk luister ik cd's eerst maar ik leen ook vaak van de bieb, en dan valt het me gewoon op. DAt het lijkt of alle instrumenten even hard klinken, of dat ze een wedstrijd doen of zo welk instrument het hardst kan. Maar ook platen konden slecht klinken.

Ik denk dat slechte opnames vooral komen door de mensen achter de knoppen, die hebben een persoonlijke smaak, en die hebben wij ook, en dat botst.

Ook in discotheken merk ik het, dj die de microfoon haast inslikken dat klinkt nergens na, dat ik bij mij ergernis nummer 1!

Maar dat terzijde, die mensen achter de knoppen draaien volgens mij ook gewoon keihard, en daar ligt het aan denk ik ze zijn al wat doof en horen "misschien"niet dat ze het aan het verklooien zijn.

Laatste album van Andreas Vollenweider / Vox  is zowel als muziek en opname waanzinnig.

Marc ..

100 windows van massive attack, zo he cd kan dan toch goed klinken. die bassen zijn strak en diep ongelooflijk.

robin

ja een vette sound dat willen ze. het moet bovenal hard en niks geen verfijning. knallen met die hap. soort dynamiekcompressie die de omroepen ook gebruiken. ja en een opname met veel dynamiek klinkt nu eenmaal zachter, het lieflijk fluiten van een vogeltje klinkt natuurlijk bij lange na niet zo hard als een opstijgende arianaraket ;) maar toch moet alles even hard klinken. weet je met welke radiozender je dat goed hoort, arraw jazz fm.

robin

Weet je wat nog erger is er zijn mensen die er aan wennen en dan komen ze bij jou thuis, en dan zeggen ze het klinkt helemaal nergens na, er zit niet eens bass in

Dat klinkt bij mij veel beter.

Totdat ze er echt voor gaan zitten. Dan zie je ze kijken van <_< naar :o kan dit zo klinken. \

Maar er zijn ook mensen die dus niet meer weten hoe het echt moet klinken, en die zo'n investering maaar zonde vinden er moet vooral veel bass in zitten.

Zo zag ik ooit op de tv eeen jongen die een gehoortest deed omdat ie de muziek in de auto zo hard had staan dat ie wat doof was geworden. en er kwam dus een grafiek uit. Zijn antwoord was oh das mooi dan kan ik die dalen mooi corrigeren met mijn equalizer. WERKELIJK WAAR!

Ook bij concerten kan je het meemaken, das ook erg balen, ik ben laatst in de oosterpoort geweest bij het blues festival, en er trad een band op in de grote zaal hard ik denk als je een db meter zou pakken dat ze wel tegen de 100 db aanzaten echt niet meer normaal. Ik ben gevlucht. Dit is gewoon niet meer gezond.

Laatst bij beth hart in dezelfde hal was het ook niet best, maar wat een stem ongelooflijk :rolleyes:

Ik had haar eerder in de kleine zaal gezien in groningen daar was het geluid echt fantastisch. Dat concert ging door merg en been.

Dat niveau haal je thuis niet zo erg snel.

Ook bij concerten kan je het meemaken, das ook erg balen, ik ben laatst in de oosterpoort geweest bij het blues festival, en er trad een band op in de grote zaal hard ik denk als je een db meter zou pakken dat ze wel tegen de 100 db aanzaten echt niet meer normaal. Ik ben gevlucht. Dit is gewoon niet meer gezond.

Laatst bij beth hart in dezelfde hal was het ook niet best, maar wat een stem ongelooflijk :rolleyes:

Ik had haar eerder in de kleine zaal gezien in groningen daar was het geluid echt fantastisch. Dat concert ging door merg en been.

Dat niveau haal je thuis niet zo erg snel.

Helaas dat zie je nog steeds bij bands live dat de pa te hard staat .

Hard mag wel maar het moet niet zo zijn dat het een ongecontroleerde brij wordt zoals ik laatst meemaakte bij ALice Cooper(lekker audiofiel huh?)

Zijn stem verzoop in de basen galm galm en nog eens galm jammer want in de rustige nummers hoorde je dat zijn karakterstieke stem helemaal zo slecht nog niet was( in dat genre)

probleem is dat een mensenmassa van pakweg 3000 man ook aardig wat DBtjes kan produceren. Als men met een PA op 85db zou gaan draaien zou het achterin overstemd worden door gepraat van mensen. Maar i.d.d. mag het allemaal wel iets minder dan hoe het er tegenwoordig aan toe gaat bij concerten. 95db zou een fijne grens zijn, ik denk dat het tegenwoordig meer richting de 105/110db gaat. Ik neem meestal m'n oordoppen mee naar concerten en dit is echt van de zotte dat dit moet!!!

Verder worden moderne cd i.d.d. kapot gemaakt in de studio d.m.v. compressors. Alles moet even luid zijn, zodat de plaat in de auto of op een twee kwartjes minisetje goed klinkt. De platenmaatschappijen zijn hier de schuldigen, de technici zijn slaafs en doen wat de maatschappij wil...uitzonderingen zijn er ook in de pop. Ryan Adams klinkt redelijk goed, Moloko ook, verder vind ik vaak electronische muziek ook redelijk goed opgenomen, met als goed voorbeeld Yello..

Ik weet precies wat je bedoeld, het is ook erg frustrerend, want dan heb je een redelijke goede set gekocht, en dan klinkt het minder dan een gemiddeld midi setje. Daar ben je dan ook niet echt blij mee. Gelukkig bestaan er nog wel goede opnames.

Aangezien we steeds meer de kant uitgaan van mp3 ellende, ben ik ook bang dat strax de platenmaatschappijen ook meer in die richting gaan, en das zeker niet de bedoeling.

Helaas zijn slechte opnames ook niet alleen van deze tijd, vroeger konden ze er ook wat van. Echter heb ik nog nooit een lp gehoord die slecht klonk omdat ie te hard was opgenomen.

Ook vraag ik mij wel eens af, hoe het met de oren van de technici is. Volgens mij draaien ze in die studio ook loeihard. Daarnaast heb je ook nog smaak van een producent qua geluid, daar kan het ook mee te maken hebben. Dus als een producent cq uitvoerende arties meer houd van hoog en minder laag of vice versa, dan krijg je ook al weer verschillen.

DUs volgens mij heeft een goede opname meer haken en ogen dan wij eigenlijk beseffen.

Wat eigenlijk wel ongeloofelijk is, dat een muziekstuk eigenlijk een hele lange weg heeft afgelegd, eerst door microfoon en versterker, daarna door limiters en een mengpaneel, dan wordt het omgezet in een digitaal iets, en gaat het weer door allemaal apparaten heen. tot op een gegeven moment het uit je luidsprekers knalt, als je al die kabels bij elkaar opteld, en al die printsporen, dan is het volgens mij nog een wonder dat we iets kunnen horen.

Wat eigenlijk wel ongeloofelijk is, dat een muziekstuk eigenlijk een hele lange weg heeft afgelegd, eerst door microfoon en versterker, daarna door limiters en een mengpaneel, dan wordt het omgezet in een digitaal iets, en gaat het weer door allemaal apparaten heen. tot op een gegeven moment het uit je luidsprekers knalt, als je al die kabels bij elkaar opteld, en al die printsporen, dan is het volgens mij nog een wonder dat we iets kunnen horen.

Nee, daaruit blijkt dat al die kabels en printsporen niet of nauwelijks invloed op het geluid hebben... :rolleyes: