Jump to content

Energiespectrum triangel

gert
 Share

Recommended Posts

Ruud13 vraagt:

Ik ben overigens nog op zoek naar een afbeelding van het energiespectrum van een triangel. Het moet ergens in een boek van me staan (ik dacht in een meetvoorbeeld van B&K) maar kan dat nu niet vinden omdat ik net ben verhuisd. Waar het om gaat is dat in dat verloop duidelijk is te zien dat in de hoogste octaven de sterkte van de boventonen (of beter gezegd ruis) niet op- zoals in jouw voorbeeld maar zoals eerder gezegd flink afloopt. Het is zeg maar vergelijkbaar met het aflopen van het waarschijnlijk verkeerde voorbeeld dat ik gaf.

mvg

Gert

Ruud13 vraagt:

Ik ben overigens nog op zoek naar een afbeelding van het energiespectrum van een triangel. Het moet ergens in een boek van me staan (ik dacht in een meetvoorbeeld van B&K) maar kan dat nu niet vinden omdat ik net ben verhuisd. Waar het om gaat is dat in dat verloop duidelijk is te zien dat in de hoogste octaven de sterkte van de boventonen (of beter gezegd ruis) niet op- zoals in jouw voorbeeld maar zoals eerder gezegd flink afloopt. Het is zeg maar vergelijkbaar met het aflopen van het waarschijnlijk verkeerde voorbeeld dat ik gaf.

mvg

Gert

Beste Ruud13,

Op deze posting heb ik een frequentieanalyse gezet van een triangel. Heb begrepen dat je daar enige twijfels over hebt, resp. je dit niet herkent als zijnde een triangel.

Misschien kan Bruel & Kjaer je iets leveren. mailadres

Eventuele ander links die je mogelijk verder kunnen helpen:

Bibliotheek TU Delft, Acoustics TU Delft

op deze link kan door Bas M. ongetwijfeld ook een triangeltje gebruikt worden.

Misschien is het het snelst om Hans Baan van Translator even te mailen. Ik weet dat hij indertijd, in het kader van een onderzoek naar het gedrag van allerlei hificomponenten, veel muziekinstrumenten heeft geanalyseerd. Dacht dat daar ook een aantal analyses van een triangel bij zaten. Misschien wil hij je wel wat sturen. Mocht dat nou niet of moeizaam gaan dan wil ik het ook wel vragen. Moet er toch volgende week heen voor een wat grotere subversterker.

Denk echter wel dat je dan zal moeten aangeven wat voor analyse je precies wilt. (tijdraam is natuurlijk het belangrijkst in dat verband)

mvg

Gert

Ruud13 vraagt:

Ruud vraagt hier niets maar kan nu even niet bij z'n "archief" waarin de afbeeldingen zich bevinden. Het staat waarschijnlijk in een van de boeken die ik kreeg bij de B&K-meetmicrofoons. Niettemin bedankt voor het geven van de links. Zodra ik het spul gevonden heb, zet ik een en ander in deze thread.