Pjotr Posted 1 augustus 2005 Report Share Posted 1 augustus 2005 Ben benieuwd Bas, Alleen zo'n non-inverting integrator heeft bij hoge frequenties nog wel een versterking van 1. Hij blijft zo dus wel in de signaalweg zitten en komt het erg op het filter R8 en C2 aan. Het wekt zo wel overigens maar zou eerder voor een inverting topologie kiezen. P.s. dit soort schema's en screencaptures er van, kun je beter als .gif neerztten. Ze blijven dan een stuk scherper. Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 1 augustus 2005 Report Share Posted 1 augustus 2005 Wat een leuk idee! Je meet de laagfrequente componenten in een uitgangssignaal en je trekt die laagfrequente component er bij de ingang middels een integrator (voor de stabilisatie) af zodat de offset op de uitgang naar nul geregeld wordt. Zoiets kan ik bij mijn werk misschien goed gebruiken Ik kan het mishebben maar als ik naar de twee schema's kijk lijkt het erop dat de snelheid van de opamps in de integratoren er niet zoveel toe doet. De condensatoren C2 en het equivalent hiervan (zonder aanduiding) in het eerste schema functioneren immers keurig als laagdoorlaatfilter (alles in de audioband verdwijnt in principe naar de aarde) waardoor de integrator zich lekker bezig houdt met de langzame signaalcomponenten. Nou vraag ik me af of het laagaf filter wat normaal door een AC (ont)koppel condensator wordt gevormd van een betere of slechtere kwaliteit is dan het filter wat door deze laagdoorlaatschakeling wordt gevormd. De condensator is weg uit het signaal, dat is wel duidelijk. Welke bezwaren hebben die lui op diyaudio? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 1 augustus 2005 Author Report Share Posted 1 augustus 2005 Hij blijft zo dus wel in de signaalweg zitten en komt het erg op het filter R8 en C2 aan. Het wekt zo wel overigens maar zou eerder voor een iverting topologie kiezen. Beste Pjotr, Als ik de schakeling inverted bouw, dan moet de uitgangstrap ook al inverted zijn. En meestal is dat niet zo. C2 moet de beste condensator denkbaar zijn, en R8 een minimaal 1% metaalfilm. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 1 augustus 2005 Author Report Share Posted 1 augustus 2005 Wat een leuk idee! Je meet de laagfrequente componenten in een uitgangssignaal en je trekt die laagfrequente component er bij de ingang middels een integrator (voor de stabilisatie) af zodat de offset op de uitgang naar nul geregeld wordt. Zoiets kan ik bij mijn werk misschien goed gebruiken Ik kan het mishebben maar als ik naar de twee schema's kijk lijkt het erop dat de snelheid van de opamps in de integratoren er niet zoveel toe doet. De condensatoren C2 en het equivalent hiervan (zonder aanduiding) in het eerste schema functioneren immers keurig als laagdoorlaatfilter (alles in de audioband verdwijnt in principe naar de aarde) waardoor de integrator zich lekker bezig houdt met de langzame signaalcomponenten. Nou vraag ik me af of het laagaf filter wat normaal door een AC (ont)koppel condensator wordt gevormd van een betere of slechtere kwaliteit is dan het filter wat door deze laagdoorlaatschakeling wordt gevormd. De condensator is weg uit het signaal, dat is wel duidelijk. Welke bezwaren hebben die lui op diyaudio? Beste Ravon, Op diyaudio lopen er enkele lieden te klagen over dat een DC servo ten koste gaat van het laag. Zoals Pjotr terecht aangaf denk ik dat je daarom geen opamp met extreme slewrate moet hebben. Ook ik maak de fout direct te denken er meteen de meest exotische opamp in te doen (zullen ze bij diyaudio ook hebben gedaan). Ik ga lekker knutselen en ben zeer benieuwd. Ik weet wel dat merken als Classe, Krell, etc. altijd Dc servo's gebruiken. Bryston heeft helemaal niets meer in de signaal weg aan de ingangen van zijn eindtrappen. Dit betekend dus dat de preamp altijd Dc ontkoppeld moet zijn! Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
D van der Deijl Posted 1 augustus 2005 Report Share Posted 1 augustus 2005 Beste, Ik wil eens wat meningen en ervaringen delen. Ik schrijf mijn bericht dusdanig dat ook mensen die niets met techniek hebben het nog snappen. Zoals we weten heeft nagenoeg elke bron (cd speler, dvd speler etc.) iets nodig in de uitgang om gelijkspanning te blokkeren. Dit is nodig omdat DAC's chips en ook s'ommige opamps altijd een beetje gelijkspannings component bevatten. Een condensator of Elco heeft als eigenschap wisselspanning (AC) door te laten en gelijkspanning (DC) te blokeren. Daarom dus hebben negen van de 10 audiouitgangen een elco in de signaalweg. Zo'n elco tast het muzieksignaal aan. Letterlijk alles gaat er doorheen. Daarbij vormt een elco in combinatie met de ingangsimpedantie van de ontvanger ook een filter. Het liefst zouden we dus helemaal geen elco in de signaalweg hebben. Maar hoe komen we dan van het gelijkspannings component af? Juist een DC servo schakeling . Op zich niet moeilijk om te maken als integrator in de feedbackloop. Een DC servo is krom gezegd een schakeling (met een opamp meestal) die de uitgang in de gaten houdt. Bij gelijkspanning (of elke wisselspanning frequentie onder de 0,5Hz. of lager) stuurt deze schakeling ditzelde signaal in tegenfase naar de uitgangsversterker. Het resultaat is dat het DC component op de uitgang nagenoeg nul blijft. Mijn vraag is, waarom doet niet elke fabrikant dt op deze wijze? Zo duur is het niet, en volgens mij is een 5534 al snel genoeg. De nadelen die ik kan verzinnen is dat de servo niet snel genoeg is en dingen die geen gelijkspanning zijn daardoor kan zien als gelijkspanning. Een tweede nadeel is dat ie in je feedbackloop zit, en daardoor een negatieve invloed op de klank kan hebben. Ik ga zelf verschillende DC servo schakelingen bouwen en vergelijken met de beste condensatoren in de uitgang. Wat vinden jullie, DC servo of condensator? voordelen en nadelen? Groeten, Bas Heel intressant dit te lezen Bas. Zoals je weet heb ik een tae 80 voorversterker van SONY en daarin zitten de onvermijdelijke elco,s in de uitgang welke door mij zijn vervangen door MKP type. Ik heb gemeten voor de condensatoren en daar stond op 1 uitgang nagenoeg niets en op de andere dus wel wat ik weet niet meer hoeveel maar ik dacht dit is verwaarloosbaar. Dus heb ik het signaal aan de tan 80 aangeboden zonder koppel condensator destijds en dit was een werelds verschil want wat je inderdaad schrijft elke condensator hoe goed ook heeft zo zijn eigenschappen en zal altijd doorklinken in het geluid dus maw het is een compromis. De pre is opgebouwd met een verschilversterker in dit geval discreet zoals je die ook ziet in eindversterkers waar dan dikwijls een potmeter aan vast zit om de dc off set te regelen maar deze zit er in de tae 80 dus niet in. Ik had toen reeds de veel duurdere mkp,s gekocht maar achteraf denk ik van stom je had gewoon even aan de slag gemoeten en gaan vergelijken en op de goede plaats een vaste weerstand vervangen door een potmeter en dan keurig op zo laag mogelijk instellen. Bij mij was het dus op 1 kanaal niet het geval wat resulteerde in een plop met aanzetten en een direct naar achter schietende woofer en dus plaatste ik snel de mkp er tussen. Met op amps zoals gebruikt in cd spelers zal het weinig anders zijn deze zal je middels de manier welke je omschreef op zeker op 0 moeten kunnen krijgen. Blijft alleen de vraag zeker in het geval van een discreet opgebouwde voorversterker hoe lang de schakeling stabiel blijft en wat te denken wanneer het goed mis gaat en de eindversterker een lading dc op zijn ingang krijgt. Ik weet wel dat zonder condensator het geluid bizar was heel vol sprankelend puur. Ik hoop van je bevindingen te lezen . Don van der Deijl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 1 augustus 2005 Author Report Share Posted 1 augustus 2005 Beste, Ik wil eens wat meningen en ervaringen delen. Ik schrijf mijn bericht dusdanig dat ook mensen die niets met techniek hebben het nog snappen. Zoals we weten heeft nagenoeg elke bron (cd speler, dvd speler etc.) iets nodig in de uitgang om gelijkspanning te blokkeren. Dit is nodig omdat DAC's chips en ook s'ommige opamps altijd een beetje gelijkspannings component bevatten. Een condensator of Elco heeft als eigenschap wisselspanning (AC) door te laten en gelijkspanning (DC) te blokeren. Daarom dus hebben negen van de 10 audiouitgangen een elco in de signaalweg. Zo'n elco tast het muzieksignaal aan. Letterlijk alles gaat er doorheen. Daarbij vormt een elco in combinatie met de ingangsimpedantie van de ontvanger ook een filter. Het liefst zouden we dus helemaal geen elco in de signaalweg hebben. Maar hoe komen we dan van het gelijkspannings component af? Juist een DC servo schakeling . Op zich niet moeilijk om te maken als integrator in de feedbackloop. Een DC servo is krom gezegd een schakeling (met een opamp meestal) die de uitgang in de gaten houdt. Bij gelijkspanning (of elke wisselspanning frequentie onder de 0,5Hz. of lager) stuurt deze schakeling ditzelde signaal in tegenfase naar de uitgangsversterker. Het resultaat is dat het DC component op de uitgang nagenoeg nul blijft. Mijn vraag is, waarom doet niet elke fabrikant dt op deze wijze? Zo duur is het niet, en volgens mij is een 5534 al snel genoeg. De nadelen die ik kan verzinnen is dat de servo niet snel genoeg is en dingen die geen gelijkspanning zijn daardoor kan zien als gelijkspanning. Een tweede nadeel is dat ie in je feedbackloop zit, en daardoor een negatieve invloed op de klank kan hebben. Ik ga zelf verschillende DC servo schakelingen bouwen en vergelijken met de beste condensatoren in de uitgang. Wat vinden jullie, DC servo of condensator? voordelen en nadelen? Groeten, Bas Heel intressant dit te lezen Bas. Zoals je weet heb ik een tae 80 voorversterker van SONY en daarin zitten de onvermijdelijke elco,s in de uitgang welke door mij zijn vervangen door MKP type. Ik heb gemeten voor de condensatoren en daar stond op 1 uitgang nagenoeg niets en op de andere dus wel wat ik weet niet meer hoeveel maar ik dacht dit is verwaarloosbaar. Dus heb ik het signaal aan de tan 80 aangeboden zonder koppel condensator destijds en dit was een werelds verschil want wat je inderdaad schrijft elke condensator hoe goed ook heeft zo zijn eigenschappen en zal altijd doorklinken in het geluid dus maw het is een compromis. De pre is opgebouwd met een verschilversterker in dit geval discreet zoals je die ook ziet in eindversterkers waar dan dikwijls een potmeter aan vast zit om de dc off set te regelen maar deze zit er in de tae 80 dus niet in. Ik had toen reeds de veel duurdere mkp,s gekocht maar achteraf denk ik van stom je had gewoon even aan de slag gemoeten en gaan vergelijken en op de goede plaats een vaste weerstand vervangen door een potmeter en dan keurig op zo laag mogelijk instellen. Bij mij was het dus op 1 kanaal niet het geval wat resulteerde in een plop met aanzetten en een direct naar achter schietende woofer en dus plaatste ik snel de mkp er tussen. Met op amps zoals gebruikt in cd spelers zal het weinig anders zijn deze zal je middels de manier welke je omschreef op zeker op 0 moeten kunnen krijgen. Blijft alleen de vraag zeker in het geval van een discreet opgebouwde voorversterker hoe lang de schakeling stabiel blijft en wat te denken wanneer het goed mis gaat en de eindversterker een lading dc op zijn ingang krijgt. Ik weet wel dat zonder condensator het geluid bizar was heel vol sprankelend puur. Ik hoop van je bevindingen te lezen . Don van der Deijl Beste Don, Wat leuk weer eens van je te lezen!! WAnneer gaan we elkaar nou eens opzoeken...!! Sony heeft een keer een DC servo schakeling gebruikt en dat is in de CDP-XA50ES. Deze speler is condensator/elcoloos in de uitgang. En zoals Pjotr al aangaf, ja ook daar gebruikte ze er een OP27 voor Zo'n schakeling moet in je je tan werken. Er is natuurlijk meer kans dat er iets hel erg mis gaat, maar als je zowel een dc servo aan de ingang maakt en aan de uitgang isdie kans wel minimaal. Nou zeg ik dat wel, echter mijn TA-E90 preamp heeft geen inputbuffer. Het signaal gaat passief na de potmeter direct naar de discrete voortrap. Je kunt dus alleen maar een DC servo monteren aan de uitgang. Theoretisch zou hij elke vorm van gelijkspanning eruit moeten regelen, maar als dat enkele volt's worden door een ongeluk zou het wel mis kunnen gaan. Toch moet er een manier zijn. Zoals ik reeds aangaf, merken als Krell, Classe etc. werken ook helemaal condensatorloos van in tot uitgang. Ik durf zover te gaan dat dit een van de redenen is waarom ze zo goed klinken. Een condensator hoor je altijd hoe goed die ook is. Wel moet ik je zeggen dat ik de beste resulaten dusver heb behaald met Blackgates in super E cap configuratie. Maar toch zit het me niet lekker. Op ene slaapeloze nacht bedacht ik me ineens van" we kunnen wel steeds dom componentjes vervangen, maar het is vele leuker om het beestje bij zijn kloten aan te pakken, en met name het ook anders te doen dan vele". Ik geef nooit snel op, en ik moet en zal met een DC servo komen die waanzinnig gaat werken Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Werner Posted 2 augustus 2005 Report Share Posted 2 augustus 2005 De condensator is weg uit het signaal, dat is wel duidelijk. Helemaal niet. Hij is alleen verhuisd. Het signaalpad is de som van componenten die bijdragen aan de transformatie van de ingang naar de uitgang. Dus ook de servo, alles wat er rond hangt, de voeding ervan, ... Een snel voorbeeld voor een servo dan: Dit zijn drie varianten van dezelfde versterker met servo. Als opamps heb ik spanningsgestuurde spanningsbronnen gebruikt, dat simuleert sneller/beter en de hierdoor gemaakte fout is hier niet echt relevant. Let niet op exacte componentwaarden, het is maar een kladje, en vermits er niet met echte opamps gewerkt wordt kan ik ook even niet over stabiliteit zeggen. Bovenste schema is een 6dB inverterende versterker (E1), met een klassieke inverterde servo (E2). Middelste schema voegt een mild laagdoorlaatfilter toe in de lijn van de versterker naar de servo. Onderste schema is het eerste, met een koppel diodes die ervoor zorgen dat bij hele grote offsets, bijvoorbeeld vlak na het inschakelen van de versterker, de servo tienmaal sneller regelt. Als de offset voldoende klein wordt (hier <700mV), wordt de servo weer trager, wat gewenst is voor normaal bedrijf. eerste schema: ROOD: uitgang van de eigenlijke versterker GROEN: uitgang van de servo-opamp. Zie hoe dit signaal, wat een ingang is voor de echte versterker, over een breed gebied op minder dan 100dB beneden het ingangssignaal ligt. In het signaalpad? Van belang voor de uiteindelijke geluidskwaliteit? Ik zou het zo denken. tweede schema: BLAUW: uitgang van de versterker KAKI: uitgang van de servo. Door de werking van het extra filter is er meer onderdrukking in de audioband. Ruiscomponenten aan de uitgang van de servo-opamp (eigen ruis, voedingsstoringen, ...) komen uiteraard nog wel door. En als de versterker en/of servo buiten adem geraken (gainbandwidth, zie hoge versterkingsfactoren zoals bij phonotrappen, ...) dan ziet de doorspraakcurve er boven 10kHz of zo al snel heel mottig uit. Krell KSA-100. De elco zit er, alleen niet op de verwachte plaats. Biedt geen volledige garantie, want de versterker heeft eenheidsversterking bij DC. Zijn eigen ingangsoffset, en de offset van de bron, komt 1x tot bij de luidspreker. Maar ook niet meer. Vermoedelijk gecombineerd met een beveiligingsschakeling die niet in het schema staat. Ik heb een LFD met dezelfde opzet. Ik heb nooit meer dan 30mV of zo aan de luidsprekers gemeten. Maar het blijft elco koppeling. Mijn eigen voorversterker is echt DC-gekoppeld, daar zit niets in, ook geen beveiliging: we vertrouwen volledig op de AD744 en de inherente gelijkheid van de 2SK389s Link to comment Share on other sites More sharing options...
Werner Posted 2 augustus 2005 Report Share Posted 2 augustus 2005 Met jouw definitie van het signaalpad heb je een sterke troef in handen En dat geeft dan ook ineens aan waarom sommigen iets tegen servo's hebben: servo's vervangen een enkele component door een heleboel onderdeeltjes. Dan kun je net zo goed een hele goede grote condensator nemen. Als die al bestaat. Voordeel van een servo is natuurlijk dat je met een (goede) kleine condensator het effect van een hele grote kunt bereiken, plus onafhankelijkheid van de uitgangsbelasting. In vele gevallen zal de kostprijs van een echt goed ontworpen servo hoger liggen dan die van een goede filmcondensator. Wat niet wegneemt dat John Curl in de Vendetta een tamelijk eenvoudige servo gebruikte (AD711, 10MOhm, 1uF, mogelijk de diodetruck), en de Vendetta heeft een mooie reputatie. Dus het kan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 2 augustus 2005 Author Report Share Posted 2 augustus 2005 Beste Werner, Bedankt voor al je moeite! Je truuk met die clamp diodes heb ik ook gezien in een applicatie sheet van de LM3886. In brug/parallel schakeling heeft elke LM3886 daar een eigen servo. Precies zoals jij het beschrijft. Als je de amp aanzet gaan de diodes in geleiding en regelt de servo heel snel alle DC offset weg. Als de boel stabiel is staan ze in sper. Jij gebruikt dus ook liever een inverted servo? Ik ga het uitproberen, maar ik denk dat een simpele servo met zeer goede componenten goede klankmatige resultaten kan geven. Voor bronnen als DAC's en cd spelers heb je denk ik geen clamp diodes nodig. Wat ik alleen niet snap van jou situatie, als de servo nog steeds -60dB uitstuurd bij 100Hz. dan moet ik dus laag gaan verliezen in het bereik van 0 tot 100Hz.? Want de uiteindelijke versterker wil dit namelijk compenseren. Ik ga eens verder brainstormen. Er moet dan toch nog wel een stijler filter te ontwerpen zijn. Jou simulatie laat inderdaad zien dat er nog teveel terug komt in de audioband. Mischien tast dat het geluid ernstiger aan dan een C Of een tweede filter aan de uitgang van de servo? Nog een leuk voorbeeldje: Het gaat hier om de tweede servo aan de uitgang. Wat ik hier grappig vind, ze gebruiken een inverted servo bij een non inverted versterker. Wat zou dat voor voordelen hebben. Je stuurt je correctie nu niet naar de feedbackloop maar naar de positieve ingang. (PS. ik heb deze mic pre lang geleden gebouwd, en die klonk echt heel goed!) Ps Werner, Zijn je eindtrap(pen) ook dc hard gekoppeld? en je bronnen? Lijkt me wel eng Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Werner Posted 2 augustus 2005 Report Share Posted 2 augustus 2005 > Jij gebruikt dus ook liever een inverted servo? Elke opamp zou geinverteerd moeten gebruikt worden. Is beter. > Voor bronnen als DAC's en cd spelers heb je denk ik geen clamp diodes nodig. Hangt af van de traagheid van de servo. Idealiter is hij zo traag dat hij vlak tegen DC zit. Maar dan geraakt de boel nooit opgestart, daarom de diodes. >-60dB uitstuurd bij 100Hz. dan moet ik dus laag gaan verliezen in het bereik van 0 tot 100Hz.? Uiteraard. Een servo is eerste orde, en vermag niets steilers dan een RC combinatie. Nu is -60dB natuurlijk maar 0.1%, dus niet veel. Maar toch, eigenlijk willen we dat niet, want het promoveert de uitgang van de servotrap tot een ingangssignaaltje op -60dB. > Of een tweede filter aan de uitgang van de servo? Ja. Maar dat is lastig en afhankelijk van de hele schakeling. En dan ben je uiteindelijk zoiets aan het maken als die Krell: een C in de tegenkoppelpoot van de versterker. Die C moet goed zijn. Maak hem wat/veel groter, en de hele servo kan weer weg. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 2 augustus 2005 Author Report Share Posted 2 augustus 2005 Beste, Zijn er geen servo schema's ideeen van een servo met een stijlere filtering (bijv. 2e orde) maar wel faserein? En wat vinden jullie van de servo in het laatste plaatje? Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 2 augustus 2005 Report Share Posted 2 augustus 2005 Beste Bas, Steilere ordes kan wel bij hogere frequenties maar niet in het basbereik. Daar zit je vast aan 1e orde om de boel stabiel te houden. De C aan de uitgang vind ik ook een goed idee. Dat was mijn voorstel om een OTA te gebruiken (OTA = Operational Transconductance Amplifier). Alleen de regelversterker moet zelf een lage offset hebben en OTA'tjes met specifiek lage offset heb ik niet gezien. Maar ik heb er ook niet echt naar gezocht moet ik bekennen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 2 augustus 2005 Author Report Share Posted 2 augustus 2005 Beste Bas, Steilere ordes kan wel bij hogere frequenties maar niet in het basbereik. Daar zit je vast aan 1e orde om de boel stabiel te houden. De C aan de uitgang vind ik ook een goed idee. Dat was mijn voorstel om een OTA te gebruiken (OTA = Operational Transconductance Amplifier). Alleen de regelversterker moet zelf een lage offset hebben en OTA'tjes met specifiek lage offset heb ik niet gezien. Maar ik heb er ook niet echt naar gezocht moet ik bekennen. Beste Pjotr, Maar een C aan de uitgang moet dan enorm zijn. Heb dat overigens nog nooit ergens gezien. Ik heb wel gezogcht naar ota's maar ze hebben een hoge Dc offset in de orde van >10mV. Zou jij nog willen reageren op mijn laatste geposte schema van het Jensen ontwerp. Ik heb die pre-amp namelijk eens exact nagebouwd en hij klonk wel geweldig. Offset was ten alle tijden onder de 10mV. Ik ben ook helemaal fan van de AD797 opamps. Ik moet maar eens gaan inversteren in een echt goede audio analyzer om de uitgang van zo'n servo eens echt goed te bestuderen. (suggestie's voor mac? ) Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
D van der Deijl Posted 2 augustus 2005 Report Share Posted 2 augustus 2005 Wat leuk weer eens van je te lezen!! WAnneer gaan we elkaar nou eens opzoeken...!! Sony heeft een keer een DC servo schakeling gebruikt en dat is in de CDP-XA50ES. Deze speler is condensator/elcoloos in de uitgang. En zoals Pjotr al aangaf, ja ook daar gebruikte ze er een OP27 voor Zo'n schakeling moet in je je tan werken. Er is natuurlijk meer kans dat er iets hel erg mis gaat, maar als je zowel een dc servo aan de ingang maakt en aan de uitgang isdie kans wel minimaal. Nou zeg ik dat wel, echter mijn TA-E90 preamp heeft geen inputbuffer. Het signaal gaat passief na de potmeter direct naar de discrete voortrap. Je kunt dus alleen maar een DC servo monteren aan de uitgang. Theoretisch zou hij elke vorm van gelijkspanning eruit moeten regelen, maar als dat enkele volt's worden door een ongeluk zou het wel mis kunnen gaan. Toch moet er een manier zijn. Zoals ik reeds aangaf, merken als Krell, Classe etc. werken ook helemaal condensatorloos van in tot uitgang. Ik durf zover te gaan dat dit een van de redenen is waarom ze zo goed klinken. Een condensator hoor je altijd hoe goed die ook is. Wel moet ik je zeggen dat ik de beste resulaten dusver heb behaald met Blackgates in super E cap configuratie. Maar toch zit het me niet lekker. Op ene slaapeloze nacht bedacht ik me ineens van" we kunnen wel steeds dom componentjes vervangen, maar het is vele leuker om het beestje bij zijn kloten aan te pakken, en met name het ook anders te doen dan vele". Ik geef nooit snel op, en ik moet en zal met een DC servo komen die waanzinnig gaat werken Groeten, Bas Ja je hebt gelijk ik beloof al zo lang bij je langs te komen en dat gaat toch echt een keer gebeuren want zal het inmiddels al niet een jaar of 4 geleden zijn? Veel van mijn hobby,s zijn een beetje in het slob geraakt door allerlei persoonlijke omstandigheden maar ik kruip weer langszaam naar boven dus alles komt goed. Die cd speler ik heb denk ik de opvolger de xa 555 es en daar zit weer een elco in de uitgang een 2 tal bipolair geschakeld eng gewoon dat wil ik niet en dus zit ook daar een dikke mkp . De tan 80 laat ik met rust die zijn nog nooit zo stabiel geweest door toepassing van nieuwe elco,s en een modificatie in de terugkoppeling waardoor duidelijk een betere laagweergave. Ook heb ik de protectie lijn losgenomen uit de synthese 1 en ook dat lijkt een veel beter geluid op te leveren in ieder geval luider Ben echt heel erg benieuwd naar wat je zoal doet en daarbij ben ik ook benieuwd naar de black gate elco,s ik neem aan de non polaire? Zouden die beter klinken dan een mkp van AUDYN? ik moet me er toch weer eens mee gaan bezig houden Bas ik neem contact met je op en dan zien we wel wanneer het je schikt Grtz Don van der Deijl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 2 augustus 2005 Report Share Posted 2 augustus 2005 Hallo Bas, Ja wat moet ik nou van dat Jensen schema zeggen. Lijkt me puik in orde en als jij dat al eens gebouwd hebt en het klink fantastisch ... Wat ik toch wel vreemd vind is dat de uitgangstrafo bij het inschakelen toch wel een offset te verwerken krijgt (die daarna dan wel weggeregeld wordt). Mijn ervaring met lijntrafo's is toch wel dat ze bij enige (ook tijdelijke) DC "scheef" gemagnetiseerd worden waardoor de vervorming onnodig toeneemt. Maar misschien zijn die Jensens daarvoor een stuk toleranter. Eventueel zou een inschakelvertraging met een relaisje gebruikt kunnen worden. Maar ja, als Jensen het zelf al niet doet ... zal het wel goed zijn. Ze zijn daar beslist niet gek. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 2 augustus 2005 Author Report Share Posted 2 augustus 2005 Wat ik toch wel vreemd vind is dat de uitgangstrafo bij het inschakelen toch wel een offset te verwerken krijgt (die daarna dan wel weggeregeld wordt). Mijn ervaring met lijntrafo's is toch wel dat ze bij enige (ook tijdelijke) DC "scheef" gemagnetiseerd worden waardoor de vervorming onnodig toeneemt. Maar misschien zijn die Jensens daarvoor een stuk toleranter. Eventueel zou een inschakelvertraging met een relaisje gebruikt kunnen worden. Maar ja, als Jensen het zelf al niet doet ... zal het wel goed zijn. Ze zijn daar beslist niet gek. Beste Pjotr, Ja daar heb je gelijk in. Ze hadden op zijn minst de Clmap diodes kunnen gebruiken zoals Werner aangaf. Jensen zelf waarschuwd wel altijd dat er geen enkel moment DC op de trafo mag staan. Waar het mij eigenlijk om ging was de inverted servo op een non inverted amp. Waarom kun je trouwens geen 2 servos achter elkaar zetten zodoende een 12e orde filter te maken? Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 2 augustus 2005 Author Report Share Posted 2 augustus 2005 Even offtopic, Ik ben echt haastig opzoek naar een goede FFt analyzer die van DC tot minimaal 50KHz. kan meten. De progjes die ik tot dusver gebruik zijn niet toereikend meer voor wat ik nu wil onderzoeken. Je kunt een hoop simuleren maar ik wil toch altijd het uiteindelijke resultaat meten. Waar zijn 2e hands audio precision's te koop? Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 2 augustus 2005 Report Share Posted 2 augustus 2005 Hoi Bas, Nee clamp diodes helpen niet in dit geval. Het enige is de trafo aankoppelen wanneer er geen DC meer op de uitgang van de 2e opamp staat. Waar het mij eigenlijk om ging was de inverted servo op een non inverted amp. Dat kan hier omdat er een ingangstrafo in zit waardoor er op de ingang zelf geen offset komt. Wbt hogere ordes: De integrator zit in de feedback van de signaal-opamp. Die opamp heeft in de feedback voldoende fasemarge nodig (bij 0 dB rondgaande versterking) om stabiel te werken. Dat kan alleen bij een 1e orde of bij iets tussen 1e en 2e orde in. Mooiste is een fasemarge > 60 graden. Bij hogere ordes zou de regellus anders gaan oscilleren. Pas voorbij het punt waarbij de rondgaande versterking (dat is de versterking binnenin de regellus, dus niet die van het audiosgnaal wat we hebben willen) kleiner dan 0 dB wordt (dus bij hogere frequenties) mag de orde groter worden. Maar eigenlijk schiet je daar effectief weining mee op. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 2 augustus 2005 Author Report Share Posted 2 augustus 2005 Hoi Bas, Nee clamp diodes helpen niet in dit geval. Het enige is de trafo aankoppelen wanneer er geen DC meer op de uitgang van de 2e opamp staat. Wbt hogere ordes: De integrator zit in de feedback van de signaal-opamp. Die opamp heeft in de feedback voldoende fasemarge nodig (bij 0 dB rondgaande versterking) om stabiel te werken. Dat kan alleen bij een 1e orde of bij iets tussen 1e en 2e orde in. Mooiste is een fasemarge > 60 graden. Bij hogere ordes zou de regellus anders gaan oscilleren. Pas voorbij het punt waarbij de rondgaande versterking (dat is de versterking binnenin de regellus, dus niet die van het audiosgnaal wat we hebben willen) kleiner dan 0 dB wordt (dus bij hogere frequenties) mag de orde groter worden. Maar eigenlijk schiet je daar effectief wening mee op. Beste Pjotr, Ja dit is ballen. Ik ben misschien stom te denken het wiel opnieuw uit te vinden of te verbeteren. Waar ik ook zoek, nergens (zelfs niet in de duurste top preamps) vind ik andere servo schakelingen dan boven vermeld. Kun je dan concluderen dat het niet anders kan? Hoe krijg je het nou voor elkaar dat ie boven 1 Hz. gewoon niets meer uitstuurd..... Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 2 augustus 2005 Report Share Posted 2 augustus 2005 Tja, moeten we eigenlijk zo'n 50 jaar terug naar meneer Bode (van de bodediagrammetjes ) die dat haarfijn heeft uitgezocht en opgeschreven. Om daar hier nu een heel college over te gaan geven ... ? Zou zeggen, een goed boek over opamps en feedback is zinniger. Overigens kun je ook wel wat vinden in de application notes van BB (op de TI site) en van Analog Devices. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 2 augustus 2005 Author Report Share Posted 2 augustus 2005 Tja, moeten we eigenlijk zo'n 50 jaar terug naar meneer Bode (van de bodediagrammetjes ) die dat haarfijn heeft uitgezocht en opgeschreven. Om daar hier nu een heel college over te gaan geven ... ? Zou zeggen, een goed boek over opamps en feedback is zinniger. Overigens kun je ook wel wat vinden in de application notes van BB (op de TI site) en van Analog Devices. Beste Pjotr, Zo'n 3 jaar terug heb ik heel veel gelezen over opamps. Ook om de topologie te begrijpen. Heb zelfs getracht ze discreet na te bouwen. Ik snap het principe. Ik snap alleen niet hoe voor elkaar te krijgen dat je een DC servo heb die boven 1 Hz. gewoon helemaal ophoudt. Maarja voorlopig maar roeien met de riemen die ik heb, en eens kijken hoe de klankmatige resultaten zijn. Over de application notes heb je gelijk, maar zie ze maar te vinden die het odnerwerp DC servo behandelen. tot dusver alleen die van de LM3886. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 2 augustus 2005 Report Share Posted 2 augustus 2005 Over de application notes heb je gelijk, maar zie ze maar te vinden die het odnerwerp DC servo behandelen. tot dusver alleen die van de LM3886. Tja, die DC servo is onderdeel van de feedback en daar zal weinig expliciet wat over te vinden zijn kwa theorie. Het komt dus hier op je eigen denkvermogen en inzicht aan Niet om je te pesten hoor maar bekijk eens hoe die servo in de feedback zijn invloed heeft. De algemene regels voor feedback blijven ook voor een DC servo op gaan. Maar troost je Bas op de HTS (tegenwoordig TH) is dit toch wel 2e jaars stof en menig student heeft hier na een jaar kluiven ook nog behoorlijk moeite mee. Zou zeggen bouw eerst maar eens een paar simpele voor een vergelijkstest. Wil ik nog wel eens nadenken over een schema'tje voor hogere ordes boven de 1 KHz als ik even tijd heb. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Werner Posted 3 augustus 2005 Report Share Posted 3 augustus 2005 Hoe krijg je het nou voor elkaar dat ie boven 1 Hz. gewoon niets meer uitstuurd..... 'Niets' zoals in 'helemaal absoluut niets'? Dan moet je de lus (tijdelijk) doorbreken wanneer de offset binnen toleranties valt, zie mijn PIC-verhaal. Of anders alles digitaal aan een super-hoge orde en met gecorrigeerde fase. Wat in de grond niet zoveel verschilt van de PIC-methode. Overkill? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Werner Posted 3 augustus 2005 Report Share Posted 3 augustus 2005 Waar ik ook zoek, nergens (zelfs niet in de duurste top preamps) vind ik andere servo schakelingen dan boven vermeld. Vergeten in Rotterdam te zoeken? Link to comment Share on other sites More sharing options...
The_Ark Posted 3 augustus 2005 Report Share Posted 3 augustus 2005 Ik lees dit topic nu pas. Inderdaad publiceert Audio & Techniek zijn schema's al jaren. Toch wil ik hier mijn mening kwijt en die is "less is more". Een simpele (goede) C is toch veel minder -dus beter- dan een complete schakeling met opamp en bijbehorende voeding??? I.t.t. wat jullie denken, ALLES zit in de signaalweg. Wat nog beter is, zoals ik gedaan heb in mijn Denon DCD1015: eerst DC meten aan de uitgang. Dit was afwezig, dus: helemaal niks ertussen (behalve een draadje)! Ik had in de uitgangstrap de standaard 5532's vervangen door BB Op2604 en deze geven geen DC aan de uitgang. Als je zelf in de gelegenheid bent een uitgangstrap te maken, waarom kies je dan niet voor discreet, FET's? Deze zijn inherent zonder DC. Maar er zijn ook opamps die gegarandeerd geen DC-out hebben... zoekt en gij zult vinden. Kortom, elimineer eerst de DC-veroorzakers. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts