Mr Tube Posted 4 maart 2006 Report Share Posted 4 maart 2006 Ik heb nu een servo in de phonotrap toegepast zodat ik de laatste cap kon elimineren. Deze is opgebouwd als een tweede orde filter warvan het laatste deel passief is zodat de (negatieve) eigenschappen van de servo-opamp hier ook gefilterd worden. De zaak verder nog behoorlijk hoogohmig gehouden zodat de invloed op het signaal minimaal blijft. Ben er wel achter dat met name het passieve deel vraagt om hele goede condensatoren (M-cap) Nu is het komplete audiopad DC gekoppeld..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 29 september 2006 Author Report Share Posted 29 september 2006 Hallo Bas, Hier dan een servo met alle toeters en bellen er aan De AD706 is een mooi opampje voor de servo: Lage offset, lage biasstroom en lage ruis. Er zitten 2 opamps in. Daarom heb ik achter de integrator een inverter gezet zodat je een non-inverting amp kunt bouwen. De inverter achter de integrator functioneert tevens als extra laagdoorlaat. In totaal is het 4e orde op hogere frequenties. De responsie zoals gesimuleerd in PSpice voor een versterking van 20 dB en van 40 dB (R9 = 1k voor 20 dB en 11K voor 40 dB): Voor de grap heb je hier ook nog het feedbacksignaal wat uit de integrator komt (Out2): Je ziet dat dat behoorlijk snel af valt. Daarbij wordt het door de spanningsdeler R6/R7 nog eens met 60 dB verzwakt. Je kunt dan praktisch wel stellen dat boven de 100Hz de servo totaal niet meer van invloed is. De insteltijd kan wel tamelijk lang zijn. Voor een offset van 5 mV aan de ingang van de AD797 (wat erg hoog is) kan dat wel 5 minuten zijn voordat de uitgang onder de 1 mV zakt (bij een gain van 40 dB) Je hoeft voor de versterker geen AD797 te gebruiken, die heeft toch als nadeel dat de aanstuurimpedantie vrij laag moet zijn (< 1K) Door de verzwakker R6/R7 is de servo dermate geisoleerd dat het denk ik weinig zinvol is om supercaps te gebruiken. Denk dat je met de kleine MKT'jes een meer dan uitstekend resultaat haalt. Beste Pjotr, Goh dat ik dit pas na al die tijd zie... Wat ik namelijk zo slim van jou schakeling vind is, dat je op deze wijze de opamp inverted kan gebruiken. Paar weken terug heb ik namelijk een vergelijkbare schakeling gemaakt met een OP270. En moest ineens aan je denken. dus even zoeken in de archeiven en verdomd!!! jij had het zo bedacht... Ik moet je zeggen dit is tot nu toe de beste DC servo Echter de R6 en R7 verzwakker werkt iets minder fijn . Met een dac met 80mV. op de uitgang duurt het een eeuwigheid voordat de offset is weggewerkt Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 29 september 2006 Author Report Share Posted 29 september 2006 Ik heb nu een servo in de phonotrap toegepast zodat ik de laatste cap kon elimineren. Deze is opgebouwd als een tweede orde filter warvan het laatste deel passief is zodat de (negatieve) eigenschappen van de servo-opamp hier ook gefilterd worden. De zaak verder nog behoorlijk hoogohmig gehouden zodat de invloed op het signaal minimaal blijft.Ben er wel achter dat met name het passieve deel vraagt om hele goede condensatoren (M-cap) Nu is het komplete audiopad DC gekoppeld..... Beste Mr. Tube, Dus net als in het schema van Pjotr heb je na de uitgang van de opamp (met bijv. 1mF.) geshunt naar ground? Toch kan ik je vertellen dat een servo schakeling met opamps in inverted mode beter klinkt. Je zal dus en dubbele moeten maken met bijv. een dual opamp. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 30 september 2006 Author Report Share Posted 30 september 2006 Beste, Het gaat misschien weer allemaal te ver. Maar waarom geen schakelbare weerstand. De eerste 10 sec. wanneer de uitgang nog gesloten is zal de Servo "snel" gemaakt worden om de grote DC offfset weg te regelen. Daarna schakelt een relais een grotere weerstandwaarde in wat de Servo langzamer maakt. Dan gaat het uitgangsrelais open. Wie kan zo'n micorcontroller maken? Toch wil ik de servo bij 100Hz. ver benenden de 80dB. hebben qua output. stylere filtering emt cascade schakeling? Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Werner Posted 2 oktober 2006 Report Share Posted 2 oktober 2006 Twee weerstanden in serie, met een paar dioden in anti-parallel over de grootste. Adaptieve tijdconstante zonder microcontroller... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 8 december 2006 Author Report Share Posted 8 december 2006 Beste, Ben enkele maanden verder en heb veel uitgeprobeerd. Even terug naar basic. De meest worst case servo (dus een non-inverted opamp als integrator) klinkt eigenlijk veel beter dan welke elco of condensator dan ook in serie met de uitgang. Puur gehoormatig ben ik het niet met de stelling eens dat een goede MKP in de uitgang beter is dan een DC servo. Ik heb vandaag voor een benchmark DAC-1 een experiment opstelling gemaakt, met een 2e orde dc servo in meet simpele vorm. Ik had een schakelkastje, en we konden switchen tussen twee benchmark DAC-1's Unaniem koos iederen degene met de dc servo als zijnde midner agressif klinkend, meer diepte en gelaagder geluid. Daarna hebben we geswitcht tussen ene Benchmark DAC-1 met servo en eentje zonder servo en zonder condensator. Het verschil tussen deze twee was onhoorbaar, en geen van beide dacs was er specifiek tussen uit te pikken. Voor mijzelf trek ik de conclusie dat ik altijd veel liever een DC servo schakeling heb, en dat de invloed op audiokwaliteit nihil is en bijna gelijk aan een ontwerp dat geheel dc coupled is. Een elco of een condensator voegt hoorbaar meer vervorming en verdoezeling toe. Als je het verschil hoort tussen de ranzige (3 parallel geschakelde!!) SMD elco's in de signaalweg van een standaard benchmark dac-1 en een 2e orde DC servo schakeling, dan val je echt van je stoel hoeveel rotzooi deze totaal neit voor muziksignaal geschikte elcos in je signaal gooien. De veel genoemde hardheid van de Benchmark is al grotendeels verdwenen als je die elco's niet meer in je signaalweg hebt. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 8 december 2006 Author Report Share Posted 8 december 2006 Twee weerstanden in serie, met een paar dioden in anti-parallel over de grootste.Adaptieve tijdconstante zonder microcontroller... Beste Werner, Ik snap je niet helemaal hier kun je dat nader uitleggen? Mijn servo's hebben nu inderdaad het probleem dat ze wat traag zijn, en een volle 8 seconde nodig hebben an de eerste start up om alle DC weg te regelen. Groeten. Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
PD Posted 9 december 2006 Report Share Posted 9 december 2006 Hej bas, Heb je mijn mailtje en PB'tjes wel gekregen? mvg, PD Link to comment Share on other sites More sharing options...
The_Ark Posted 13 december 2006 Report Share Posted 13 december 2006 Het lijkt wel of alle postings van 10 december en later verdwenen zijn. Heb hier gisteren nog een verhaal ingetikt over kwaliteit van MKP's........(samen met nog een aantal posts die ik zag staan van anderen) verdwenen! Heb ik wel vaker meegemaakt in dit nieuwe forum, en dan vond ik mijn reactie terug op een totaal andere plek, in een ander sub-onderwerp, waar ik niks gepost had. Nu dus echt weg, want met een zoekactie vind ik niks terug. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Werner Posted 13 december 2006 Report Share Posted 13 december 2006 Adaptieve tijdconstante zonder microcontroller... Ik snap je niet helemaal hier kun je dat nader uitleggen? Ergens in het servo-circuit zitten een of meerdere dominante RC-combinaties die de filterwerking (en dus reactietijd) bepalen. Bijvoorbeeld 1 megaohm met 1 microfarad geeft T = RC = 1s (0.16Hz). Als je de weerstand van 1 meg vervangt door een van 100k in serie met een van 900k, en over die van 900k zet je twee diodes in anti-parallel, dan geleiden de diodes voor ingangssignalen groter dan 700mV, en is de effective tijdconstante T = 100k x 1uF => 0.1s! Grote offsets worden snel gereduceert tot een drempelwaarde, en daarna regelt het systeem verder met zijn inherente traagheid. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 13 december 2006 Author Report Share Posted 13 december 2006 Adaptieve tijdconstante zonder microcontroller... Ik snap je niet helemaal hier kun je dat nader uitleggen? Ergens in het servo-circuit zitten een of meerdere dominante RC-combinaties die de filterwerking (en dus reactietijd) bepalen. Bijvoorbeeld 1 megaohm met 1 microfarad geeft T = RC = 1s (0.16Hz). Als je de weerstand van 1 meg vervangt door een van 100k in serie met een van 900k, en over die van 900k zet je twee diodes in anti-parallel, dan geleiden de diodes voor ingangssignalen groter dan 700mV, en is de effective tijdconstante T = 100k x 1uF => 0.1s! Grote offsets worden snel gereduceert tot een drempelwaarde, en daarna regelt het systeem verder met zijn inherente traagheid. Beste Werner, 1000 maal dank. Ik snap het! Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 13 december 2006 Author Report Share Posted 13 december 2006 Beste Werner, nog een vraagje Hoe bereken je dat? 700mV. is een te hoge drempel. Ik wil dat ie de eerste 0,1 sec. heel snel 200mV. wegregelt. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 13 december 2006 Report Share Posted 13 december 2006 Beste Werner, nog een vraagje Hoe bereken je dat? 700mV. is een te hoge drempel. Ik wil dat ie de eerste 0,1 sec. heel snel 200mV. wegregelt. Groeten, Bas shottkeys gebruiken? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Werner Posted 14 december 2006 Report Share Posted 14 december 2006 Een extra trapje voor de servo dat wat versterkt? Maar vergeet een ding niet: diodes zijn niet-lineair... Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 14 december 2006 Report Share Posted 14 december 2006 Psies, niet-lineair. Anyway, van wie is dit schema (ik denk Pjotr): en mag ik deze servo gebruiken als basis voor bij een IV converter? Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 14 december 2006 Author Report Share Posted 14 december 2006 Beste Jacco, Dat schema is van Pjotr inderdaad. het fraaie van zijn idee was dat je de servo opamps toch inverted kunt gebruiken (omdat je er twee achter elkaar zet en 2x inverterd kom je weer non-inverted uit). Tweede voodeel is dat de Servo van Pjotr stijler filterd en daardoor in de (hoorbare) audio bandbreedte nauwelijks meer van invloed is. Nadeel is dat ie erg traag regelt. Ik heb hem nagebouwd maar hij moet nog wel geoptimaliseerd worden. Gek genoeg klinkt ie wat "onrustig" vergeleken met een simpele non inverted servo. Ik heb nu een servo gebouwd zoals je hier kunt vinden op pagina 7: http://www.forsselltech.com/JFET990-2a.PDF Deze laatste klinkt in mijn oren het best, en is nagenoeg onhoorbaar. Elke condensator of elcos in de signaalweg vind ik een stuk slechter klinken. Je zou hem direct in de feedbackloop van je I-V converter kunnen plaatsen. Maar je kunt ook nog creatiever zijn, en kijken of je de servo bijv de bias generatoren kan laten regelen in je discrete circuit. Zoals (ik meen) Hawk dat ook deed. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 14 december 2006 Report Share Posted 14 december 2006 Even een noob vraag Wat is verschil tussen een elco en condensator is er verschil? Is het zo dat de een voor DC en de ander voor AC is? En hou houden die de gelijkstroom tegen? mischien volgen er nog meer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 14 december 2006 Author Report Share Posted 14 december 2006 Beste Mordante, Zowel een elco als een condensator houden DC (gelijkspanning) tegen en laten AC (wisselspanning) door. Zowel een condensator als een elco zijn frequentie afhankelijk en vormen met de weerstand een filter. Daarom dat je in de signaalweg vaak waardes vind tussen de 10 en 47mF in line signalen. Deze waarde met de gangbare in/uitgangsimpedanties overlapt het hele hoorbare audiospectrum Een Elco is een electrolyt, en meestal gepolariseerd. Daarom minder geschikt voor in de signaalweg daar wisselspanning omnipolair is. Echter veel fabrikanten stoppen gewoon electrolyten in de signaalweg! Een condensator is bi-polair en kan opgebouwd zijn uit verschillende materialen. Jou rotel heeft elco's in de signaalweg en daar ga ik ook eeen DC servo voor maken Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 14 december 2006 Report Share Posted 14 december 2006 Even een noob vraag Wat is verschil tussen een elco en condensator is er verschil? Is het zo dat de een voor DC en de ander voor AC is? En hou houden die de gelijkstroom tegen? mischien volgen er nog meer. Lees dit topic eens ff door. Waarschijnlijk dat je het dan enigszins begrijpt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts