Jump to content

Sonus faber

Jurgenvanes
 Share

Recommended Posts

Hoi,

Met surfen kwam ik op de site van Sonus faber tercht en mijn oog viel vrijwel meteen op de nieuwe concerto domus, een vloerstaand 2-weg model in een teakhouten uitvoering. Erg mooi om te zien.

concerto_domus_pair.jpg

Hier in limburg zit geen dealer en voordat ik iets ga ondernemen om ze beter te leren kennen wil hear graag informeren of iemand ze kent en al eens gehoord heeft en wat men er van vond. Hoe schatten jullie de match in met een Musical fidelity A308 versterker?

Ook kan ik nergens een duidelijk prijskaartje vinden, weten iemand van jullie misschien wat deze shoonheden kosten? Wellicht vallen ze helemaal buiten mijn budget.

- Concertino Domus met stand per paar:

zwart: 1470 euro

teak: 1575 Euro

- Concerto Domus

zwart: 2340 euro

teak 2460 euro

- Grand Piano Domus:

zwart: 3300 euro

teak: 3480 euro

- Centre Domus:

- zwart: 870 euro

- teak: 930 euro

• 2 weeks later...

De Domus ken ik niet. Maar wel heb ik veel andere modellen van de Sonus Faber lijn gehoord: o.a. de Concertino, Concerto, Grand Piano, de Signum en de Amati. De klank van Sonus Faber in het algemeen staat mij zeer aan: ruimtelijk, precies en met erg mooi en sfeervol midden/hoog etc. Ook het laag vind ik erg mooi: absoluut niet wollig, maar strak en ritmisch. Zelf heb ik dan ook de Signums. En misschien in de toekomst de Cremona's (hoop ik!)

Wat mij betreft als ik mag generaliseren: Sonus Faber is een aanrader!

Smaken kunnen natuurlijk verschillen. Het hangt natuurlijk ook altijd nog af van de combinatie met de rest van de keten. Of Rotel een goede combinatie is met Sonus Faber kan ik niet zeggen: heb ik namelijk nooit gehoord. Wel b.v. Densen - Sonus Faber of Krell - Sonus Faber. Dat gaat allebei erg mooi.

Ik heb Sonus Faber wel iets hoger zitten dan middenklasse.

Ik eigenlijk ook wel, maar het is even wat gechargeerd.

Het hoge afwerkingsniveau met mooie notenhout en het leer heeft ook wel wat associatie met het interieur van een Maserati.

Hehe... 'hoge afwerkingsniveau' en 'interieur van een Maserati' in 1 zin. Mooie ontwerpen maken, dat kunnen de Italianen wel (of vroeger de Engelsen), maar afwerken is meer iets voor Duitsers of Japanners... ;) Bij Maserati gold dit iig altijd wel, al schijnt het beter te worden de laatste jaren...

Sorry, ik mag het eigenlijk niet over auto's hebben. Maar ehh... Richard begon ;)

Bij gebrek aan rationele criteria worden audioten altijd gered door hun "smaak".

Vroeger was dat echt anders hoor, Spido.

Toen kocht men nog een versterker op de vervormingsgegevens. Zelfs op de cijfertjes achter de komma. Mijn vader kocht in begin jaren 80 puur een Yamaha versterker op de specificatie's. Echt waar. Er werd totaal niet naar de versterker geluisterd, voordat hij hem kocht. En dat gold voor heel veel audiofielen destijds. En toen was het ook heel gewoon dat men geen verschillen hoorde, men vergeleek de versterkers niet eens met elkaar.

M'n vader kocht destijds Quad electrostaten {voorloper van de 63} en die vond hij geweldig klinken. Het grappige was, dat men wel verschil hoorde tussen diverse luidsprekers, maar zelfs niet eens de moeite nam om versterkers te vergelijken, want er was toch geen verschil te horen. Hij kocht de grote Yamaha CA-1010 alleen maar omdat hij hem er zo mooi uit vond zien, met die grote kast en VU meters. Oja, hij vond de intellingen van de Phono-gevoeligheid op de versterker ook wel nuttig. Maar dat was het dan ook wel. De klasse A instelling vond hij pure onzin op de Yamaha. daar kocht hij hem ook niet voor. :D

Waar men ook veel verschil bij hoorde, was bij 'draaitafels en elementen. Hier was hij dan ook echt dagen mee bezig, met vergelijken en afstellen. Maar luidsprekerkabels, interlinks, netsnoeren, netfilters, daar stond men helemaal niet bij stil. Er werd gewoon overal lampensnoer voor gebruikt. :D

Bij luidsprekers en draaitafels ging het om de smaak, maar om versterkers en CD-spelers, die kon je gewoon blind kopen, want die klonken toch allemaal hetzelfde. En zo dacht de hele groep audiofielen, waar mijn vader mee omging er precies hetzelfde over. :)

Wat dat betreft herken ik h

Tja

Sta op het punt om de cremona auditors met een buizen voor-eind te kopen.

1-maal gehoord en erg moooi ! ga binnenkort nog eens luisteren om te kijken of het nog steeds magie is !

Welke buizen voor en eind heb je gehoord ?

Conrad Johnson misschien ?

Ook Conrad Johnson heb ik een keer gehoord met Sonus Faber. :o

Vond ik ook magie,net zo als met Krell. ;)

Primaluna (?)

Persoonlijke smaakt blijft altijd een rol spelen, de Scan Speak Reference en de plus vind ik persoonlijk helemaal niet zo'n geweldige luidsprekers. Maar ja, een ander loopt er weer mee weg.

zo bedoel ik het ook niet. Uiteraard is het smaakbepalend. Maar SF is ook niet heilig. De afwerking is top (en ik vind ze ook mooi klinken), maar het kan nog een stuk beter voor hetzelfde geld. Het stond net alsof de SF het mooiste is wat er te krijgen was en daar reageerde ik op.

Ik vind de reference een beetje fel maar dat valt wel weer op te lossen in het filter

Hoi,

De Sonus Faber ben ik niet meer gaan beluisteren. Ik ben bij mijn budget gebleven. Ik heb de Monitor Audio GR10 gekocht. Deze stonden bovenaan mijn lijstje met speakers, voordat ik de Concerto domus zag. Ik was behoorlijk nieuwsgierig geworden naar aanleiding van het design, maar helaas vallen ze buiten mijn budget. De MA's gaan ook goed samen met mijn MF. Ik ervaar het mometeel (ze spelen nog in) als een zeer gedetaileerd, zijdezacht geluid met mooie strakke lage tonen.

Als ik in de gelegenheid ben wil de SF zeker nog eens luisteren. Ik blijf nieuwsgierig naar de de klank