Jump to content

Voorversterker hartaanval!

RastaPhil
 Share

Recommended Posts

Ik heb gisteren mijn Sumo Athena vv moeten binnenbrengen: een paar dagen geleden deed ie opeens niets meer: :o bakkie opengepleurd: zekering doorgemeten... even een andere ingestoken... zag precies zo wat rook tussen (ringkern) trafo en stabilisatie, direct af gezet en meegenomen naar de winkel. Ik hoop dat het niet erg is, want deze combinatie was echt genieten en ik vind niks meer goed onder de 3000 euro! (en die heb ik niet :( )

Wat me opviel bij het uitmeten van de netspanning was dat er 284 op mijn multimeterdisplee stond te lezen. Die multimeter (van Macro) was ingesteld op ACV 700 V(?) kan dat? (Ik ben maar een eenvoudig doe het zelver). Op de vv staat 220V . Oorzaak overspanning?

Ik doe hier maar mijn verhaal om "amateurs" zoals ikzelf te waarschuwen niet te vlug te werk te gaan met "zo maar wat te proberen, 't zal wel geen kwaad kunnen", ik bedoel dan: een zekering vervangen zonder te weten wat de oorzaak van de panne was, interconnects vervangen terwijl het toestel aanstaat, een apparaat aan het net ompolen terwijl het nog aanstaat, luidsprekerkabels vervangen terwijl de boel nog speelt... of een gat in een (metalen) kast boren zonder de electronica er even uit te vijzen (ja ja!). Murfey is ongenadig! <_<

:rolleyes: voel me net Brilsmurf! :blink:

In het Belgische Turnhout zijn vanmorgen honderdtwintig gezinnen de dupe geworden van een fout van distributienetbeheerder Iveka. Bij vervanging van een kapotte transformator werd er per ongeluk anderhalve minuut lang, in plaats van de gebruikelijke 220 volt, 380 volt door het elektriciteitsnet gestuurd.

Alle elektrische toestellen die op dat moment in werking waren bij de mensen thuis kregen dus ook 380 volt te verwerken, wat tot grote schade leidde. Jean-Pierre Blomme, woordvoerder van Iveka: "Ik verzeker dat bij alle getroffen gezinnen de schade volledig vergoed wordt."

"De transformator ging iets na zes uur vanochtend kapot. Onze mensen hebben dat defect onmiddellijk opgemerkt en konden de transformator snel vervangen. Maar iets voor 10.30 uur is er tijdens de vervanging een fout gebeurd. Daardoor kregen de elektrische toestellen te veel spanning te verwerken", aldus Blomme. "Iedereen zal vergoed worden. Wij zullen hier echt niet moeilijk over doen", voegt de woordvoerder er nog aan toe

Blomme verdomme! ;)

Spijtig genoeg woon ik in Antwerpen! <_<

Maar eigenaardig genoeg is dat defect net op die dag net op dat moment gebeurd! Het zit nl zo: de avond daarvoor viel de vv uit, ik heb hem afgekoppeld en opengemaakt en de net-ingang uitgemeten: multitester op ACV 700v (is dat wel de juiste werkwijze?) ik kwam aan het getal 285. De volgende morgen, rond 10.30 uur was ik die zekering aan het vervangen toen het "smooraccident" zich voordeed!!! Ik las toen op mijn multitester (zelfde setting) 348. Is dat getal de effectieve voltage of is dat de verhouding met die 700v van de schakelaar setting?

B) Phil. Hey bedankt voor jullie reactie misschien krijg ik nog alles terugbetaald van het Rampenfonds!!! :lol:

multitester op ACV 700v (is dat wel de juiste werkwijze?)

Ik heb geen idee wat voor multimeter je hebt maar ik kan me voorstellen dat dat de stand is waarbij je tot 700v wissel effectief kunt meten. Niks mis mee lijkt me...

Draai Rammstein op vol vermogen, cd-speler rechtstreeks op vv dus. Dan komen al je buren bij je klagen aan de voordeur. Als je alle buren dan toch bij elkaar hebt, heb je gelijk een goede gelegenheid om te vragen of ze ook stroomstoringen hebben gehad.... B)

:lol: een nota-tje op het prikbord in de inkomhall beneden zal ook wel gaan zeker? :lol:

Trouwens ik ga van deze (on)gelegenheid gebruik maken om de ev (Nine +) eens even open te maken om te kijken wat er, behalve stof (ventilator!) nog meer in zit, eigenlijk zouden de terminals wel vervangen kunnen worden want die zijn niet echt jedat... en dan de ventilator ook maar, liefst een stiller model; als ie aan staat hoor je een zacht gezoem dat niet zo onaangenaam is als een computerkoeling (zelfs die "stille" in deze Nerio-bak), tijdens het muziekbeluisteren valt het absoluut niet op, behalve als je echt extreem stil gaat luisteren, maar dan wel zo stil dan schrik je van het geluid van het neerzetten van je koffiekopje, en tikt het uurwerk ad muur loeihard!

Ma ja, effe afwachten dus en ondertussen een poetsbeurt voor de ev! :)

PS ik ben ondertussen foto's aan het nemen van elk toestel dat hier bij ons opengaat/staat, en mijn zelfbouwkabels en - speakers... hoe krijg ik die op het/een forum? :confused: RastaPhil

PS ik ben ondertussen foto's aan het nemen van elk toestel dat hier bij ons opengaat/staat, en mijn zelfbouwkabels en - speakers... hoe krijg ik die op het/een forum? :confused: RastaPhil

Je moet die foto's eerst op het net zien te krijgen en daarna linken m.b.v. de IMG-knop.

:) OK, soon come! RastaPhil

Nou het is wel een mooi ding hoor! Alles in klasse A en de voeding in verschillende gescheiden cirquits (dubbelmono ?). Net de etalage van een juwelenzaak in miniatuur. De elco's zijn felgeel en staan in groepjes van 4 (of 6?) gerangschikt... RastaPhil

Ben eens benieuwd of die maatschappij een professionele herstelling gaat betalen.

Hoe kan je er zeker van zijn dat er geen componenten een 'mep' hebben gekregen en misschien binnenkort de geest gaan geven ?

Dat is helemaal waar wat je daar zegt.

In eerste instantie zal de schade zich waarschijnlijk beperkt hebben tot de voeding maar alle secundaire spanningen welke niet gestabiliseerd zijn zullen te hoog zijn opgelopen .

In dit geval een voorversterker dus waarschijnlijk voorzien van div satbilisatoren maar in het geval van een eindversterker krijgt alles een mep.

Geschakelde voedingen gaan doorgaans bij overspanning alleen primair defect de elco en vaak ook de gelijkrichter en dan blijft het allemaal wel weer stabiel.

Extreem voorbeeld is bliksem een tik hiervan op het net en je apparatuur is gewoon niet echt betrouwbaar meer.

Dit zie ik te vaak terug in tv,s die een jaar later terug komen met bijvoorbeeld sluiting in smd condensatoren hetgeen doorgaans zelden voorkomt maar die kleine tik heeft er dan blijkbaar voor gezorgd dat het component is beschadigd.

Ik zou helemaal niet blij zijn met overspanning .

Waarschijnlijk heb ik het in Rotterdam gehad (viel niet te bwijzen ik was de enige) daar gingen beide tan 80 versterkers nagenoeg gelijk achter elkaar defect en hoe!

daar gingen beide tan 80 versterkers nagenoeg gelijk achter elkaar defect en hoe!

poeder6kg.gif:D

HAHHAHAHAA dit had ik kunnen verwachten Edwin je weet het nog huh?

Ja dat was me wat het was toen een moment dat ik twijfelde om ze weg te doen.

De brandblusser zoals je weet kon achterwege blijven gelukkig maar fikken deed het wel een ware meltdown waarbij de eindtransistoren gespleten waren.

Bijna alle halfgeleiders waren toen defect en ook div elco,s waren uit hun dak gegaan .

De ELNA hoofdbuffer is gelukkig gespaard gebleven dat had echt helemaal niet leuk geweest wanneer die uit hun dak waren gegaan.

Inmiddels spelen ze alweer een dikke 2 jaar zonder problemen goud van oud ugh ugh.

daar gingen beide tan 80 versterkers nagenoeg gelijk achter elkaar defect en hoe!

De brandblusser zoals je weet kon achterwege blijven gelukkig maar fikken deed het wel een ware meltdown waarbij de eindtransistoren gespleten waren.

Bijna alle halfgeleiders waren toen defect en ook div elco,s waren uit hun dak gegaan .

De ELNA hoofdbuffer is gelukkig gespaard gebleven dat had echt helemaal niet leuk geweest wanneer die uit hun dak waren gegaan.

Inmiddels spelen ze alweer een dikke 2 jaar zonder problemen goud van oud ugh ugh.

Dat vergeet ik ook nooit meer Don. :D Over 20 jaar kun je het me nog vragen, en dan weet ik het nog. :D

Ik vergeet ook nooit meer die Akai draaitafels die jij bij hifi.nl als prijs had ingezet voor een prijsvraag over Elvis. Iemand had het goed geraden, maar kwam de Akai draaitafels niet ophalen. :D Al kregen ze geld toe. :D

Ik zag trouwens nog een Tan 80 op marktplaats. Wacht even, ik ga even zoeken. Ik kom zo weer terug. :D

Edwin

Dat vergeet ik ook nooit meer Don. :D Over 20 jaar kun je het me nog vragen, en dan weet ik het nog. :D

Ik vergeet ook nooit meer die Akai draaitafels die jij bij hifi.nl als prijs had ingezet voor een prijsvraag over Elvis. Iemand had het goed geraden, maar kwam de Akai draaitafels niet ophalen. :D Al kregen ze geld toe. :D

Ik zag trouwens nog een Tan 80 op marktplaats. Wacht even, ik ga even zoeken. Ik kom zo weer terug. :D

Edwin

Ja Edwin ook dat weet ik nog NIEMAND wilde ze hebben hahahaha ze staan nog steeds in mijn schuur te wachten .

Ach ik was er dik tevreden mee hoor.

Ondankbare honden toen allemaal bied je eens wat aan voor niets willen ze het niet eens hebben haahhahaha .

Hier heb ik hem gevonden. Hij ziet er keurig uit. Moet je maar even op de link klikken.

http://www.marktplaats.nl/markt/audio/vers...Fmarkt%2Faudio%

49663.jpg

Sony Tan N80ES

Inderdaad, Henk, ik heb iets te snel gekeken, het is een TAN N80 ES.

Maar desondanks ziet hij er toch keurig uit. :D Net zoals de CD-speler en de geintegreerde versterker in dezelfde link.

De Tan-80 ziet eruit alsof hij nieuw is. :)

49663.jpg

Ik vind het behoorlijk aan de prijs moet ik zeggen dat ding is 15 jaar oud en op veel plaatsen (indien standaard) aan het slijten (elco,s)

Ik vond hem zelf ook behoorlijk aan de prijs. Zeker als je de restauratie van de elco's meerekent. Maar hij is er wel heel zuinig op geweest. Er zitten niet eens vingerafdrukken op. :)