Lestat Posted 4 augustus 2005 Report Share Posted 4 augustus 2005 Beste allemaal, Allereerst wil ik langs deze weg Haudio wederom feliciteren, en ditmaal met een droom van een recensie op Hifi.nl. Bluenote has done it again! reserveer voor mij maar vast een phonotrapje, hoor! Verder was ik vandaag bij een kennis om zijn set Quad ESL-63's eens te beluisteren ( aparte ervaring... een Nakamichi eindbak ervoor en een onbekend merk voorversterker ), en daar aangekomen bleek er ook nog een - weliswaar licht stoffige - Thorens TD125 mk2 te staan met een mij onbekende arm ( duidelijk carbon ) : een ADC ASB-1. Helaas bleek zijn Ortofon element ( super mc10 ofzoiets... )niet meer de jongste, en ik heb hem gemeld dat ik hem wel wilde helpen door op internet te vragen wie ervaring heeft met deze tafel-/ armcombinatie, en welk element erbij zou kunnen passen? Hijvond mijn Bluenote Piccolo wel mooier klinken, maar wil er ook weer niet zoveel geld aan uitgeven... Dus: Wie o wie? Greetz, Lestat Link to comment Share on other sites More sharing options...
Headshell Posted 4 augustus 2005 Report Share Posted 4 augustus 2005 Ik heb de recensie gelezen. Weer wordt in een nederlands artikel met geen woord gerept over de resonantiefrequentie. Dat dus eerst. Verder vraag ik me af of deze voortreffelijke italiaanse armenfabrikant geen goed passend element in het programma heeft. Hierbij wil ik geen kritiek leveren op het belgische element. Om in te gaan op het probleem met de ADC- arm: ik doe nooit een suggestie zolang de effectieve massa niet bekend is. Heeft de eigenaar het boekje nog? Of kan hij mbv. een geschikte test- lp een resonatietest ( voor de duidelijkheid: volkomen ongevaarlijk!) de rf van een combinatie bepalen en daarmee de eff massa? Ik heb trouwens de grootste trijfel over de door de heer Van Es opgegeven effectieve armmassa. In een topic over deze kwestie was onlangs namelijk gebleken dat de farbrikant een effectieve massa had opgegeven van 9.5 gr. Het 19gr. - getal bllek te berusten op weging van de armbuis zonder het contragewicht. Het betreft dan dus gewicht en niet effectieve massa. Voor de duidelijkheid: dit zijn echt 2 volkomen verschillende begrippen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lestat Posted 5 augustus 2005 Author Report Share Posted 5 augustus 2005 Inderdaad, dat zijn twee verschillen! Ik denk dat er dan ook meer een persoon is die dit goed zou kunnen rectificeren! ( HINT< HINT! ) Ik zal even nakijken wat ik kan vinden over die arm en het gewicht. Heb hier helaas geen meetapparatuur voor, en ik weet bijna zeker dat de huidige eigenaar dit ook niet heeft. Iemand uit Sneek, wellicht????? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 5 augustus 2005 Report Share Posted 5 augustus 2005 Beste allemaal, Allereerst wil ik langs deze weg Haudio wederom feliciteren, en ditmaal met een droom van een recensie op Hifi.nl. Bluenote has done it again! reserveer voor mij maar vast een phonotrapje, hoor! Verder was ik vandaag bij een kennis om zijn set Quad ESL-63's eens te beluisteren ( aparte ervaring... een Nakamichi eindbak ervoor en een onbekend merk voorversterker ), en daar aangekomen bleek er ook nog een - weliswaar licht stoffige - Thorens TD125 mk2 te staan met een mij onbekende arm ( duidelijk carbon ) : een ADC ASB-1. Helaas bleek zijn Ortofon element ( super mc10 ofzoiets... )niet meer de jongste, en ik heb hem gemeld dat ik hem wel wilde helpen door op internet te vragen wie ervaring heeft met deze tafel-/ armcombinatie, en welk element erbij zou kunnen passen? Hijvond mijn Bluenote Piccolo wel mooier klinken, maar wil er ook weer niet zoveel geld aan uitgeven... Dus: Wie o wie? Greetz, Lestat Beste Lestat, De luidsprekers waar jij om vroeg (Vincent) ken ik niet dus ik kan daar geen zinnig antwoord op geven , vandaar dit late bericht. Wel is gisteren de Importeur van Vincent langs geweest (ook binnen ) maar had de speakers niet mee Dus ik weet het nog steeds niet. Bedankt voor de felicitaties. De eff. massa is laag zo rond de 5,6 gram voor zover ik mij kan herinneren , dus wat minder geschikt voor een MC 10 van Ortofon, maar je kunt het proberen of het goed wil Als de kombi niet aanwezig was zou ik het niet aanbevelen. Wat een mooi MC element voor die arm is ? bv een High Phonic. MvG, HAudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 5 augustus 2005 Report Share Posted 5 augustus 2005 Opvallend is een drumsolo waarbij ik met de ogen gesloten exact kan aanwijzen welke trommel en welk bekken waar staat. Ziet de drummer het drumstel om zich heen, de luisteraar ziet het in een halve cirkel van zich afgebogen. Hoe bedoel je, realistische weergave Mooi verhaal Beste Henk (Ome) De eerste B-5 Chroom arm is binnen en zit op een Piccolo (clear) die er nu nog is en binnenkort staat te spelen in Arnhem. MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 5 augustus 2005 Report Share Posted 5 augustus 2005 Ik heb de recensie gelezen. Weer wordt in een nederlands artikel met geen woord gerept over de resonantiefrequentie. Dat dus eerst. Verder vraag ik me af of deze voortreffelijke italiaanse armenfabrikant geen goed passend element in het programma heeft. Hierbij wil ik geen kritiek leveren op het belgische element. Om in te gaan op het probleem met de ADC- arm: ik doe nooit een suggestie zolang de effectieve massa niet bekend is. Heeft de eigenaar het boekje nog? Of kan hij mbv. een geschikte test- lp een resonatietest ( voor de duidelijkheid: volkomen ongevaarlijk!) de rf van een combinatie bepalen en daarmee de eff massa? begrippen. Ik heb trouwens de grootste trijfel over de door de heer Van Es opgegeven effectieve armmassa. In een topic over deze kwestie was onlangs namelijk gebleken dat de farbrikant een effectieve massa had opgegeven van 9.5 gr. Het 19gr. - getal bllek te berusten op weging van de armbuis zonder het contragewicht. Het betreft dan dus gewicht en niet effectieve massa. Voor de duidelijkheid: dit zijn echt 2 volkomen verschillende Ik heb de recensie gelezen. Weer wordt in een nederlands artikel met geen woord gerept over de resonantiefrequentie. Dat dus eerst. Klopt, de gegevens van de Jan Allaerts kun je vinden op de site van Jan Allaerts over de Boron Mk 1 Verder vraag ik me af of deze voortreffelijke italiaanse armenfabrikant geen goed passend element in het programma heeft. Hierbij wil ik geen kritiek leveren op het belgische element. Beste Jan, Dat hebben ze wel en ook prima MC elementen , in Sneek aanwezig, maar met een gemonteerde Bluenote MC element zou het wel heel erg een Italiaanse aangelegenheid geworden zijn. Bovendien zijn Jan Allaerts elementen zeer muzikale juweetjes die op eenzame hoogte staan, ik dacht die mogen ook wel eens in het zonnetje staan Om in te gaan op het probleem met de ADC- arm: ik doe nooit een suggestie zolang de effectieve massa niet bekend is. Heeft de eigenaar het boekje nog? Of kan hij mbv. een geschikte test- lp een resonatietest ( voor de duidelijkheid: volkomen ongevaarlijk!) de rf van een combinatie bepalen en daarmee de eff massa? Met de nieuwe gegevens kun je er vast wel iets over zeggen . begrippen. Ik heb trouwens de grootste trijfel over de door de heer Van Es opgegeven effectieve armmassa. In een topic over deze kwestie was onlangs namelijk gebleken dat de farbrikant een effectieve massa had opgegeven van 9.5 gr. Het 19gr. - getal bllek te berusten op weging van de armbuis zonder het contragewicht. Het betreft dan dus gewicht en niet effectieve massa. Voor de duidelijkheid: dit zijn echt 2 volkomen verschillende Die twijfel hoeft niet want de armtube weegt 19 gram door de Fabrikant opgegeven en staat ook op de website van Bluenote, dit is het gewicht ! en niet de eff.massa. De eff massa van deze Titanium arm zit rond de 10 gram, de berekening van Jan 9.5 gram zal daarom precies kloppen. Maar door de fabrikant opgegeven 19 gram op de site , overgenomen door Rene klopt ook dus Rene treft geen blaam. Alleen is het geen eff. massa maar het gewicht . MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
Headshell Posted 5 augustus 2005 Report Share Posted 5 augustus 2005 Beste allemaal, Allereerst wil ik langs deze weg Haudio wederom feliciteren, en ditmaal met een droom van een recensie op Hifi.nl. Bluenote has done it again! reserveer voor mij maar vast een phonotrapje, hoor! Verder was ik vandaag bij een kennis om zijn set Quad ESL-63's eens te beluisteren ( aparte ervaring... een Nakamichi eindbak ervoor en een onbekend merk voorversterker ), en daar aangekomen bleek er ook nog een - weliswaar licht stoffige - Thorens TD125 mk2 te staan met een mij onbekende arm ( duidelijk carbon ) : een ADC ASB-1. Helaas bleek zijn Ortofon element ( super mc10 ofzoiets... )niet meer de jongste, en ik heb hem gemeld dat ik hem wel wilde helpen door op internet te vragen wie ervaring heeft met deze tafel-/ armcombinatie, en welk element erbij zou kunnen passen? Hijvond mijn Bluenote Piccolo wel mooier klinken, maar wil er ook weer niet zoveel geld aan uitgeven... Dus: Wie o wie? Greetz, Lestat Bij de genoemde effectieve massa kan je via berekening komen tot een indicatie van de gewenste compliantie. Het product van totale effectieve massa ( ca 11.5 g) moet gelijk of minder zijn dan 16 in het kwadraat: 256. 16 is namelijk de 160 uit de rf- formule, gedeeld door 10, de minimale rf. Je kunt de compliantie lager nemen dan de gevonden waarde. Hiervoor kan je uitgaan van een rf van 13 of zo. Ik zou niet een erg lage compliantie nemen. Dan denk ik dat de energietoevoer naar de armbuis te groot worden. Het genoemde type arm ken ik niet . Nooit iets over gelezen Is het niet per ongeluk een LMF - 1 ? Ik zou er een warm klinkend element bij kiezen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank K. Posted 5 augustus 2005 Report Share Posted 5 augustus 2005 FOTO, FOTO, FOTO !!!! Ben benieuwd hoe dat er uitziet. Frank Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lestat Posted 7 augustus 2005 Author Report Share Posted 7 augustus 2005 Allereerst allen bedankt voor de reacties! Het is echt de door mij genoemde arm! ASB-1. Het door Haudio genoemde element ken ik niet, maar ik denk dat ik daarvoor de persoon in kwestie maar ga adviseren een ritje naar Sneek over te hebben voor een verbetering aan zijn combi. Wat kost trouwens het element dat je noemde, Henk? Verder is het gewoon interesse naar die speakers van Vincent. Ben gewoon benieuwd hoe ze klinken. Evenals die Bluenote speakers! Denk zelf toch wel - althans voorlopig - dat ik verder spaar voor die CS2.4 Of ik moet tweedehands een mooie set 3.6 tegenkomen voor een zacht prijsje... Greetz, Lestat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Headshell Posted 7 augustus 2005 Report Share Posted 7 augustus 2005 Allereerst allen bedankt voor de reacties! Het is echt de door mij genoemde arm! ASB-1. Het door Haudio genoemde element ken ik niet, maar ik denk dat ik daarvoor de persoon in kwestie maar ga adviseren een ritje naar Sneek over te hebben voor een verbetering aan zijn combi. Wat kost trouwens het element dat je noemde, Henk? Verder is het gewoon interesse naar die speakers van Vincent. Ben gewoon benieuwd hoe ze klinken. Evenals die Bluenote speakers! Denk zelf toch wel - althans voorlopig - dat ik verder spaar voor die CS2.4 Of ik moet tweedehands een mooie set 3.6 tegenkomen voor een zacht prijsje... Greetz, Lestat. Ik kan op een ander forum naar die arm vragen... Voor mij onbekend. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts