Jump to content

Platen schoonmaken

ravon
 Share

Recommended Posts

Ik heb een paar oude platen met Glassex gereinigd en daarna goed afgespoeld met leidingwater om de Glassex te verwijderen en met gedestilleerd water om het leidingwater te verwijderen. Daarna voorzichtig drooggemaakt met een katoenen doek.

Ze klinken nu erg schoon. Iemand anders ervaring met huismiddeltjes als platenreiger?

Ipv Glassex gebruik gewoon een afwassopje van water en Dreft :D

;)

Barbaren :rolleyes:  :ph34r:

Is vinyl al zo oud dan?

:P:lol:

Doorgaans gaat het uitstekend met Dreft afwasmiddel hoor. Voor de vorm kun je er wat isopropyl door gooien maar meestal is dat niet nodig.

Overigens heb ik een hele smerige 2e hands wel eens in de (groene) Biotex gezet :o

;)

Ik heb een paar oude platen met Glassex gereinigd en daarna goed afgespoeld met leidingwater om de Glassex te verwijderen en met gedestilleerd water om het leidingwater te verwijderen. Daarna voorzichtig drooggemaakt met een katoenen doek.

Ze klinken nu erg schoon. Iemand anders ervaring met huismiddeltjes als platenreiniger?

Wanneer de platen erg smerig zijn kun je de rode ontvetter van Glassex ook eens proberen. Ik heb daar goede ervaring mee. Wel nog 'n keer extra schoonmaken met bleuwe. De ontvetter laat n.l. een vettig laagje achter. Dit komt als een klont aan je naald te zitten.

Ik heb vanalles geprobeerd om platen schoon te krijgen. Dreft, interieurreiniger, mengels met allerlei soorten alcohol en zelfs wasbenzine op een zeer smerige plaat. De blauwe en rode Glassex bevallen mij echter het best.

Wel de smurrie goed afzuigen...!!

:)

Glassex lijkt me niks mis mee zolang je het er ook weer afspoelt, er zijn namelijk behoorlijk wat mensel die het er opspuiten en dan lekker met een wonderdoekje inwrijven :unsure: en dan ook zo nat draaien :blink:

Zelf maak mijn platen schoon in de Disco Antistat bak met een mengsel van gedestileerd water, 20% isopropylalcohol en een beetje dreft.

Ik warm het altijd een beetje op in de magnetron en na het wassen Spoel ik het af met lauw gedestileerd water.

Veel platen blijken daarna nog als nieuw te zijn :)

Marcel

Mijn platen maak ik ook schoon met een mengsel van demi water en alcohol 96% + een paar druppels glansspoelmiddel.

Dit breng ik aan met een spuitfles en de "schoonmaak" doe ik met een zacht borsteltje met korte haren.

Nadien spuit ik de plaat af met demi water en laat hem drogen.

Het is ambacht (behelpen) een platenwasser zal er nog wel eens komen als ik een flinke collectie platen heb.

groet,

JKR

Mijn platen maak ik ook schoon met een mengsel van demi water en alcohol 96% + een paar druppels glansspoelmiddel.

Dit breng ik aan met een spuitfles en de "schoonmaak" doe ik met een zacht borsteltje met korte haren.

Het is ambacht (behelpen) een platenwasser zal er nog wel eens komen als ik een flinke collectie platen heb.

groet,

JKR

Draai je de plaat dan met de hand om hem schoon te maken?

de borstel gaat dan in de richting van de groeven mee. En is zo'n Knosti Disco Antistat ( blijft een wazige naam... ) niet een leuke low-budget oplossing?

Ik heb zelf zo'n Disco Knosti Antistat. Als schoonmaakmiddel gebruik ik Quality Service Vinyl Cleaner. Het werkt perfect. Voor een optimaal resultaat en om redelijk zuinig met het schoonmaakmiddel om te gaan doe ik de wasstappen in 2 ronden met 2 aparte flessen Vinyl Cleaner.

Eerst worden de platen gewassen met de Vinyl Cleaner in de eerste fles. De inhoud wordt vervolgens door het filter terug gegoten in de fles.

Vervolgens herhaal ik de procedure met de Vinyl Cleaner in de tweede fles.

De platen worden weer kraakhelder en na verloop van tijd zie je ook dat inhoud in fles 1 smoezelig wordt, maar dat de inhoud in fles 2 redelijk schoon blijft. ik heb gemerkt dat ik er op deze manier ook langer mee doe.

Heeft er iemand ervaring met die nieuwe microvezel stofdoekjes die je tegenwoordig in de supermarkt kan kopen? Ze zijn gewoven met een synthetisch draad die "weerhaakjes" zou bevatten en zo het stof beter vasthoud... (merknaam vergeten)... maar ik heb zo'n doekje eens uitgeprobeerd op een nogal stoffige plaat en het resultaat leek me veel beter dan met die oude platenborstels met een soort velours padje met een handvat... en het stof sloeg niet neer op de andere kant (statisch), ik vond het handig. Is er iemand die daar ervaring mee heeft? Ik zou nl willen weten of die haakjes in die vezels geen slijtage veroorzaken aan het vinyl (als die stof harder is dan het vinyl krijg je toch een schuureffect, niet?) grtz, RastaPhil

groet,

JKR

Draai je de plaat dan met de hand om hem schoon te maken?

de borstel gaat dan in de richting van de groeven mee. En is zo'n Knosti Disco Antistat ( blijft een wazige naam... ) niet een leuke low-budget oplossing?

De plaat laat ik stil liggen en met het borsteltje volg ik de groef van de plaat.

Het is idd wel een leuke budget oplossing, maar als ik een schoonmaak apparaat aanschaf wordt het een oki noki (ook zo'n naam ) :-)

Die doekjes heb ik ook wel maar bevalt me niet zo goed als de carbonborstel.

Marcel

Bedankt voor de tip, Marcel, zal er eentje op m'n boodschappenlijstje zetten! :)

Die doekjes heb ik ook wel maar bevalt me niet zo goed als de carbonborstel.

Marcel

Bedankt voor de tip, Marcel, zal er eentje op m'n boodschappenlijstje zetten! :)

oh ja en zo`n carbon borstel kost ook geen kapitaal (+/- 10 euro) en gaat jaren mee (niet nat gebruiken)

Marcel