Ron Valeri Posted 6 augustus 2005 Report Share Posted 6 augustus 2005 Goed, allereerst hallo allemaal. Ik wil voor 500 euro een nieuwe cd speler kopen. Mijn huidige (NAD C520) lijkt wel heel erg gevoelig voor krasjes en copy control op cd's m.a.g. overslaande cd's. Mijn setje bestaat uit een NAD C320BEE geintergreerde versterker en Monitor Audio B2 speakers. Ik luister voornamelijk naar Damien Rice, Turin Brakes en Without Gravity-achtige muziek. Suggesties? Groet, Ron Link to comment Share on other sites More sharing options...
sultankat Posted 6 augustus 2005 Report Share Posted 6 augustus 2005 Een hele simpele suggestie: maak eerst de lens van jouw NAD eens goed schoon. De problemen die je schetst kunnen heel goed daar vandaan komen. Tenzij je dit probleem al had vanaf het begin. PS: er zijn diverse topics op dit forum over het schoonmaken van lenzen en wat je daarbij wel en niet moet doen met vloeistoffen. Ik zou gewoon beginnen met een droog wattenstaafje. Nat kan altijd nog. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henri Posted 6 augustus 2005 Report Share Posted 6 augustus 2005 Schoonmaken kan best met zuivere alcohol. Wel medische alcohol gebruiken, zo puur mogelijk. Te koop bij de apotheek. Henri Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 6 augustus 2005 Members Report Share Posted 6 augustus 2005 >>KLIKKERDEKLIK<< Het is misschien iets meer als je budget , maar voor die 150 euri meer een waanzinnig mooie cd-speler , waarvan ik verwacht dat de prijzen over niet al te lange tijd omhoog gaan schieten... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud13 Posted 6 augustus 2005 Report Share Posted 6 augustus 2005 Schoonmaken kan best met zuivere alcohol.Wel medische alcohol gebruiken, zo puur mogelijk. Te koop bij de apotheek. Henri Het is niet nodig om dure medicinale ethanol puur te gebruiken om het lensje van het optische blok schoon te maken: gewone brandspiritus (is ook voor 80 % zuivere ethanol) werkt prima. De paar procent toevoeging (methyl alcohol) om spiritus ongeschikt voor consumptie te maken en de blauwe kleurstof zit het goed reinigen van het lensje van je cd-speler totaal niet in de weg. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 6 augustus 2005 Report Share Posted 6 augustus 2005 Schoonmaken kan best met zuivere alcohol.Wel medische alcohol gebruiken, zo puur mogelijk. Te koop bij de apotheek. Henri Het is niet nodig om dure medicinale ethanol puur te gebruiken om het lensje van het optische blok schoon te maken: gewone brandspiritus (is ook voor 80 % zuivere ethanol) werkt prima. De paar procent toevoeging (methyl alcohol) om spiritus ongeschikt voor consumptie te maken en de blauwe kleurstof zit het goed reinigen van het lensje van je cd-speler totaal niet in de weg. Ik zou toch liever pure alcohol gebruiken en daarna droog poetsen met een wattip, want ook pure alcohol laat een lichte zweem achter. De kleurstof in brandspiritus krijg je niet zo snel weg als het eenmaal aangedroogd is. Het is daarom ook GEEN aanrader BTW, zo duur is medicinale alcohol nou ook weer niet en je doet er bijna eeuwig mee, als je het alleen voor dit gebruikt. En waarom moet het altijd op de low-budget-en-net-niet-goed-manier Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ron Valeri Posted 6 augustus 2005 Author Report Share Posted 6 augustus 2005 dat betekent cd speler opschroeven Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 6 augustus 2005 Report Share Posted 6 augustus 2005 Dat lijkt me logisch, want vanuit de voorkant kom je er niet bij. Het is iig niet moeilijk, maar ga niet te grof te werk. Mocht je daarna nog altijd een andere cd-speler willen, ga dan naar een speciaalzaak om eens te kijken wat er allemaal te koop is. Het hoeft allemaal niet zo duur te zijn. Voor Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud13 Posted 6 augustus 2005 Report Share Posted 6 augustus 2005 Ik zou toch liever pure alcohol gebruiken en daarna droog poetsen met een wattip, want ook pure alcohol laat een lichte zweem achter. De kleurstof in brandspiritus krijg je niet zo snel weg als het eenmaal aangedroogd is. Het is daarom ook GEEN aanrader BTW, zo duur is medicinale alcohol nou ook weer niet en je doet er bijna eeuwig mee, als je het alleen voor dit gebruikt. En waarom moet het altijd op de low-budget-en-net-niet-goed-manier Als pure ethylalcohol een zweem achterlaat komt dat vanzelfsprekend niet uit de ethanol (want die verdampt in zijn geheel) maar is dat achterblijvend vuil van het object dat je schoonmaakte of erger: de ethanol is verontreinigd. Zuivere ethanol laat geen enkel residu achter. Als je voldoende nieuwe wattips gebruikt met gewone standaard spiritus krijg je de vuiligheid op lensjes van cd's voldoende weg. De blauwe kleurstof van de spiritus blijft niet achter op het lensje als je deze direct(!) na het reinigen met de in spiritus gedrengte wattips tot slot met een droge wattip nawrijft. En nee Sodeju het hoeft vanzelfsprekend niet altijd op de low-budget-en-net-niet-goed-manier want dat is in dit geval niet aan de hand. Het gaat met gewone standaardspiritus n Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 6 augustus 2005 Report Share Posted 6 augustus 2005 De meeste lensjes van cd-spelers zijn gemaakt van polycarbonaat. In spiritus zit een kleine hoeveelheid methanol en dat kan polycarbonaat aantasten. Medicinale alcohol maar ook de alcohol in jenever is ethanol, wat geen invloed heeft op polycarbonaat. Wil je dus alle risicio vermijden zul je ethanol moeten gebruiken. Maar met spiritus werkt het ook wel uit eigen ervaring. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henri Posted 6 augustus 2005 Report Share Posted 6 augustus 2005 dat betekent cd speler opschroeven Geen schrik voor hebben. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jaapiekrekel Posted 6 augustus 2005 Report Share Posted 6 augustus 2005 De meeste lensjes van cd-spelers zijn gemaakt van polycarbonaat. In spiritus zit een kleine hoeveelheid methanol en dat kan polycarbonaat aantasten. Medicinale alcohol maar ook de alcohol in jenever is ethanol, wat geen invloed heeft op polycarbonaat. Wil je dus alle risicio vermijden zul je ethanol moeten gebruiken. Maar met spiritus werkt het ook wel uit eigen ervaring. Geen jenever gebruiken hoor om schoon te maken. Straks gaat alles dubbel klinken Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henri Posted 6 augustus 2005 Report Share Posted 6 augustus 2005 Ik meen ook te weten dat sommige lensjes inderdaad niet van echt glas zijn en dan kun je met brandspiritus dus gemakkelijk heel de zaak naar de kl*ten helpen. Brandspiritus is mijns inziens wel een goedkopere maar net-niet-goede manier. Henri Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ron Valeri Posted 6 augustus 2005 Author Report Share Posted 6 augustus 2005 en gewoon water??? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 6 augustus 2005 Report Share Posted 6 augustus 2005 Wat dacht van afstoffen met een zacht penseeltje? Weet niet hoe oud die speler is maar het kan ook best zijn dat het lasertje gewoon versleten is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 6 augustus 2005 Report Share Posted 6 augustus 2005 NOOIT water gebruiken. Electronische onderdelen en water gaan niet samen. Ook een sopje is uit den boze. Hou het nou maar gewoon bij alcohol. Beter is er niet. Ook geen lenscleaner of schoonmaak-CD gebruiken. Daar gaat het alleen maar door kapot. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 6 augustus 2005 Report Share Posted 6 augustus 2005 NOOIT water gebruiken. Electronische onderdelen en water gaan niet samen. Ook een sopje is uit den boze. Dat elektronika slecht tegen water kan, is natuurlijk zo, maar met een vochtige, zachte katoenen zakdoek (vochtig, dus niet een waar het water uitdruppelt) haal je meestal ook vrij veel vuil weg. Alleen vuil dat echt aan de lens is vastgekoekt, krijg je er moeilijk af en moet je alcohol gebruiken. Maar vaak ligt er alleen maar wat stof los op de lens. Dat kun je er ook wel met een vochtige zakdoek afhalen. Of blazen, of met een penseeltje, zoals Pjots zei... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ron Valeri Posted 7 augustus 2005 Author Report Share Posted 7 augustus 2005 Oke, ik heb alcohol 70% en een wattenstaafjes...al vraag me af hoe zo'n goed verborgen lensje vuil wordt? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 7 augustus 2005 Report Share Posted 7 augustus 2005 Wat zou je denken van stof? En mocht je roken, dan kan ik je verzekeren dat er ook nicotineaanslag op de lens zit. Het is trouwens te hopen dat er geen stof ONDER de lens zit, want die krijg je niet weg. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henri Posted 7 augustus 2005 Report Share Posted 7 augustus 2005 Oke, ik heb alcohol 70% en een wattenstaafjes...al vraag me af hoe zo'n goed verborgen lensje vuil wordt? Ik zou medicale Alcohol gebruiken, die heeft een zuiverheid van 94%. 70% is echt niet zuiver te noemen. Ik heb een jaartje geleden mijn Luxman CD speler behandeld op advies van Sodejuu. Die speler vertoonde echt kuren, na de behandeling speelde hij weer als nieuw. Een kleine moeite met een vrij grote kans op succes. Henri Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ron Valeri Posted 7 augustus 2005 Author Report Share Posted 7 augustus 2005 Ik ga het proberen en anders wordt het tijd voor iets anders...maar wat? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud13 Posted 7 augustus 2005 Report Share Posted 7 augustus 2005 De meeste lensjes van cd-spelers zijn gemaakt van polycarbonaat. In spiritus zit een kleine hoeveelheid methanol en dat kan polycarbonaat aantasten. Medicinale alcohol maar ook de alcohol in jenever is ethanol, wat geen invloed heeft op polycarbonaat. Wil je dus alle risicio vermijden zul je ethanol moeten gebruiken. Maar met spiritus werkt het ook wel uit eigen ervaring. Ik denk dat het met het beschadigen van de polycarbonaat lensjes van cd-spelers als ze worden schoongemaakt met gewone spiritus nog wel los zal lopen. Het percentage methanol is immers rond de 4% en het polycarbonaat is goed tegen chemische invloeden beschermd omdat de lensjes voorzien zijn van een beschermende coating. Ik maak al jaar en dag lensje schoon met gewone brandspiritus en er is dan ook niets te zien dat ook maar even lijkt op aantasting van het polycarbonaat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud13 Posted 7 augustus 2005 Report Share Posted 7 augustus 2005 Oke, ik heb alcohol 70% en een wattenstaafjes...al vraag me af hoe zo'n goed verborgen lensje vuil wordt? Ik zou medicale Alcohol gebruiken, die heeft een zuiverheid van 94%. 70% is echt niet zuiver te noemen. Ik heb een jaartje geleden mijn Luxman CD speler behandeld op advies van Sodejuu. Die speler vertoonde echt kuren, na de behandeling speelde hij weer als nieuw. Een kleine moeite met een vrij grote kans op succes. Henri Waarom zou 70% ethanol niet zuiver zijn? Zuiverheid is een andere begrip dan de concentratie van ethanol. Medicinale alcohol heb je overigens in diverse sterktes (ook 70%) die allemaal even zuiver zijn. Als de ethanol gedenatureerd is houdt dat in dat er een zeker percentage methanol in de oplossing zit. Er staat dan altijd op het flesje dat het alcohol is voor uitwendig gebruik. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henri Posted 7 augustus 2005 Report Share Posted 7 augustus 2005 Oke, ik heb alcohol 70% en een wattenstaafjes...al vraag me af hoe zo'n goed verborgen lensje vuil wordt? Ik zou medicale Alcohol gebruiken, die heeft een zuiverheid van 94%. 70% is echt niet zuiver te noemen. Ik heb een jaartje geleden mijn Luxman CD speler behandeld op advies van Sodejuu. Die speler vertoonde echt kuren, na de behandeling speelde hij weer als nieuw. Een kleine moeite met een vrij grote kans op succes. Henri Waarom zou 70% ethanol niet zuiver zijn? Zuiverheid is een andere begrip dan de concentratie van ethanol. Medicinale alcohol heb je overigens in diverse sterktes (ook 70%) die allemaal even zuiver zijn. Als de ethanol gedenatureerd is houdt dat in dat er een zeker percentage methanol in de oplossing zit. Er staat dan altijd op het flesje dat het alcohol is voor uitwendig gebruik. Die medicale Alcohol is gewoon te koop bij de apotheker is is allesbehalve een dure of exotische oplossing. Ik hou niet van risico's door allerhande produkten of dingen te proberen die misschien en tegen een iets lagere prijs hetzelfde kunnen bereiken. Maar als jij met dat produkt gelukkig bent is er voor jou niks mis mee. Henri Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henri Posted 7 augustus 2005 Report Share Posted 7 augustus 2005 In de prijsklasse tussen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts