Pjotr Posted 7 augustus 2005 Report Share Posted 7 augustus 2005 Denk dat alcohol 70% prima gaat als je het daarna maar goed droog wrijft. Die 30% is water. De alcohol verdampt snel en wat overblijft is water wat veel langzamer verdampt. Maar alcohol lost het vuil alleen op. Je moet het toch goed droogwijven om het vuil te verwijderen. Mijn ervaring is toch wel dat voorzichtig droog afstoffen met een zacht kwastje al wonderen kan doen. Zou dat eerst eens proberen. Kun je altijd nog met alcohol aan de slag. Medicinale alcohol 95% is wel duurder dan dan alcohol 70% maar voor die paar euro die 100 ml bij de apotheek kost ... ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ron Valeri Posted 7 augustus 2005 Author Report Share Posted 7 augustus 2005 Dacht zelf eventueel aan deze: Cambridge Audio Azur 640c. Heb het lensje schoon gemaakt (met een zachtje kwastje afgestoft). Probleem blijft nu beperkt tot 1 cd die copy control heeft... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edwin Snoek Posted 7 augustus 2005 Report Share Posted 7 augustus 2005 Gewoon een liter spiritus bij de Edah kopen. Ik gebruik het al meer dan 10 jaar en heb vele CD-spelers {lenzen} gereinigd, en er is er nog niet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ron Valeri Posted 7 augustus 2005 Author Report Share Posted 7 augustus 2005 Als zo'n lensje daadwerkelijk vuil is dan zou elke cd toch problemen moeten geven Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 7 augustus 2005 Report Share Posted 7 augustus 2005 Hallo Ron, De kwaliteit is (technisch) niet van alle CD's even goed. Vuil op het lensje kan dan net de druppel zijn waarom sommige CD's niet goed te lezen zijn zoals je al gemerkt hebt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ron Valeri Posted 7 augustus 2005 Author Report Share Posted 7 augustus 2005 Dan wordt het denk ik tijd voor een nieuwe cd speler...of kan dat Copy Control een rol spelen... Heb mijn zinnen gezet op de Cambridge Audio Azur 640c. In ieder bedankt voor alle tipd e.d. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 7 augustus 2005 Report Share Posted 7 augustus 2005 Ach jij WIL volgens mij een nieuwe speler Gewoon doen. Die oude laten repareren als het niet teveel kost en op je studeerkamer zetten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ron Valeri Posted 7 augustus 2005 Author Report Share Posted 7 augustus 2005 Ik HAAT het als dingen niet doen die ze moeten doen...koop je bovengemiddelde kwaliteit spullen is het nog niet goed...dan komt de ongeduldige en radicale ik naar boven...niks repareren!...gelijk nieuw kopen! Heb al wat mailtjes naar diverse zaken gestuurd voor een deal... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edwin Snoek Posted 7 augustus 2005 Report Share Posted 7 augustus 2005 Al jij WIL volgens mij een nieuwe speler. Inderdaad, hij zoekt gewoon bevestiging voor z'n nieuwe aankoop. Begrijp ik best hoor. Edwin Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edwin Snoek Posted 7 augustus 2005 Report Share Posted 7 augustus 2005 dan komt de ongeduldige en radicale ik naar boven Met zulke uitspraken moet je tegenwoordig voorzichtig zijn. De AIVD leest ook mee. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ron Valeri Posted 7 augustus 2005 Author Report Share Posted 7 augustus 2005 Ik val door de mand...ervaringsdeskudigen hier wellicht Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edwin Snoek Posted 7 augustus 2005 Report Share Posted 7 augustus 2005 Ik val door de mand...ervaringsdeskudigen hier wellicht Niets menselijks is ons vreemd. We zoeken allemaal weleens een reden om weer eens iets nieuws te kopen. Desnoods gebruik je Thinner om de boel schoon te maken Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ron Valeri Posted 7 augustus 2005 Author Report Share Posted 7 augustus 2005 Mijn reden: 1 overslaande cd Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edwin Snoek Posted 7 augustus 2005 Report Share Posted 7 augustus 2005 Mijn reden: 1 overslaande cd Lijkt me een prima reden om een nieuwe te kopen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ron Valeri Posted 7 augustus 2005 Author Report Share Posted 7 augustus 2005 Het is toevallig wel mijn lievelings cd! Goed ga zo snel mogelijk die Cambridge Audio Azur 640c zien te bemachtigen! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lestat Posted 7 augustus 2005 Report Share Posted 7 augustus 2005 Koop dan gelijk die cd nog een keertje nieuw, dan weet je zeker dat 'ie goed speelt! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ron Valeri Posted 7 augustus 2005 Author Report Share Posted 7 augustus 2005 Ben bang dat dat Copy Control schuldig is...ach koop toch die nieuwe Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lestat Posted 7 augustus 2005 Report Share Posted 7 augustus 2005 Steun je de miziekindustrie ook een beetje, vorig jaar 33% minder cd's verkocht in Nederland.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ron Valeri Posted 7 augustus 2005 Author Report Share Posted 7 augustus 2005 SHIT...een reinigings cd van de V&D lijkt het probleem toch opgelost... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 7 augustus 2005 Report Share Posted 7 augustus 2005 Speelt ie wel fatsoenlijk CD-R kopieen af? In dat geval kun je proberen om EAC of CloneCD die CD te rippen en hem opnieuw op een kopie te branden. Bij sommige beveiligde CD's werkt dat. "Tis toch eigenlijk te gek, wordt je gedwongen door de muziekindustrie om kopietjes te maken om een een CD normaal af te kunnen spelen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ron Valeri Posted 7 augustus 2005 Author Report Share Posted 7 augustus 2005 Tsja, de muziekindustrie...cdr doet ie wel farsoenlijk...maar zoals ik al zei heeft die reinigings cd het waarschijnlijk opgelost... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henri Posted 7 augustus 2005 Report Share Posted 7 augustus 2005 Ik HAAT het als dingen niet doen die ze moeten doen...koop je bovengemiddelde kwaliteit spullen is het nog niet goed...dan komt de ongeduldige en radicale ik naar boven...niks repareren!...gelijk nieuw kopen! Heb al wat mailtjes naar diverse zaken gestuurd voor een deal... Nieuwe spelers hebben vaak veel meer problemen met copy-protection dan de oudere. Probeer dus maar eerst een en ander uit voor de aankoop. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ron Valeri Posted 8 augustus 2005 Author Report Share Posted 8 augustus 2005 Ja, dat zal ik doen...het probleem blijkt toch weer niet verholpen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud13 Posted 8 augustus 2005 Report Share Posted 8 augustus 2005 Oke, ik heb alcohol 70% en een wattenstaafjes...al vraag me af hoe zo'n goed verborgen lensje vuil wordt? Ik zou medicale Alcohol gebruiken, die heeft een zuiverheid van 94%. 70% is echt niet zuiver te noemen. Ik heb een jaartje geleden mijn Luxman CD speler behandeld op advies van Sodejuu. Die speler vertoonde echt kuren, na de behandeling speelde hij weer als nieuw. Een kleine moeite met een vrij grote kans op succes. Henri Waarom zou 70% ethanol niet zuiver zijn? Zuiverheid is een andere begrip dan de concentratie van ethanol. Medicinale alcohol heb je overigens in diverse sterktes (ook 70%) die allemaal even zuiver zijn. Als de ethanol gedenatureerd is houdt dat in dat er een zeker percentage methanol in de oplossing zit. Er staat dan altijd op het flesje dat het alcohol is voor uitwendig gebruik. Die medicale Alcohol is gewoon te koop bij de apotheker is is allesbehalve een dure of exotische oplossing. Ik hou niet van risico's door allerhande produkten of dingen te proberen die misschien en tegen een iets lagere prijs hetzelfde kunnen bereiken. Maar als jij met dat produkt gelukkig bent is er voor jou niks mis mee. Henri Ik vroeg waarom 70 procentige ethanol niet zuiver te noemen is. Daar had je het immers over. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud13 Posted 8 augustus 2005 Report Share Posted 8 augustus 2005 en gewoon water??? Gewoon water kan heel goed mits je wattenstokje maar niet druipt. Als de aanslag rook of stof is (geen vet) lukt het verwijderen ervan vaak ook uitstekend met gewoon water. Wel na het schoonmaken voorzichtig nawrijven met een schone droge of iets klam wattenstaafje om te voorkomen dat bijvoorbeeld opgeloste kalk uit het water op het lensje neerslaat. Water kan op deze manier geen kwaad want ook in de meest zuivere ethanol zit minimaal 2% water en omdat ethanol erg hygroscopisch is wordt dat percentage heel snel hoger zodra het flesje opengaat. Het vuil helemaal droog van het lensje afhalen - anders dan heel voorzichtig met een penseel - is overigens niet aan te bevelen. Aerosolen die op het lensje zijn gaan zitten, kunnen soms scherpe delen bevatten waardoor bij wrijven de het lensje of de coating van het lensje beschadigt. Overigens is de coating die op de diverse lensjes gaat een relatief hard materiaal (belangrijk harder dan het polycarbonaat dat onder de coating zit) waardoor het lensoppervlak niet snel beschadigt. Overigens is een enkel krasje op het lensje niet iets om wakker van te liggen. Het iets verminderd lichtdoorlaten wat een dergelijke kleine beschadiging veroorzaakt belemmert het lezen van de cd niet. Het spreekt voor zich dat er beter geen krassen op het lensje kunnen komen. Ik raad trouwens af om al te vaak het lensje te reinigen omdat iedere schoonmaakbeurt slijtage veroorzaakt (ook als je het schoonmaakt met het hoogste percentage ethanol: 98% ). Maak het lensje alleen schoon als duidelijk is dat je speler het spoor bijster raakt door te veel stof op de lens. Als dat de oorzaak is zie je vrijwel altijd een behoorlijke waas van stof op de lens. Wordt het lezen van de data al hoorbaar moeizaam bij geringe stofverzameling op het lensje dan is er vaak iets mis met de rest van het loopwerk of de bijbehorende elektronica. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts