Jump to content

Cd speler kopen

Ron Valeri
 Share

Recommended Posts

Als zo'n lensje daadwerkelijk vuil is dan zou elke cd toch problemen moeten geven :confused:

Dat hoeft niet: je hebt cd's die een groot contrast hebben tussen spiegelend oppervlak en een gaatje. Die cd's worden dan nog (net) wel goed gelezen. Er zijn echter ook cd's die minder contrast hebben tussen de "1" en de "0" en dan belemmert het stof op de lens dusdanig dat het systeem de data niet kan lezen.

Dat hoeft niet: je hebt cd's die een groot contrast hebben tussen spiegelend oppervlak en een gaatje. Die cd's worden dan nog (net) wel goed gelezen.

Contrast ????

Het uitlezen van een normale CD berust op interferentie van het laserlicht.. De spiegeling in de "pits" en "lands" is even groot hoor, behalve bij defecten in de metallisatie (pinholes).

;)

Zou zo'n ding ook kunnen :unsure:

lenspen.jpg

Lenspen (lensreiniger)

Deze lenspen is veilig op alle lenzen te gebruiken, waaronder:

- lenzen van verrekijkers

- camcorders

- digitale camera's

- spottingscopes

- etc.

De lenspen is de enige echte professionele oplossing om uw lenzen te reinigen. De pen werkt zonder vloeistof (droogt dus niet uit), vermindert de electrastatische lading van de lensoppervlakte en is eenvoudig mee te nemen.

Geen idee. Ik weet niet hoe het ding aanslag of stof verwijdert. Is er verder nog productinfo bij? Heb je een link?

Dat hoeft niet: je hebt cd's die een groot contrast hebben tussen spiegelend oppervlak en een gaatje. Die cd's worden dan nog (net) wel goed gelezen.

Contrast ????

Het uitlezen van een normale CD berust op interferentie van het laserlicht.. De spiegeling in de "pits" en "lands" is even groot hoor, behalve bij defecten in de metallisatie (pinholes).

;)

Ik heb mijn eerste reactie maar verwijderd omdat hij niet juist is. Ik veronderstelde dat je sprak over interferentie tussen golflengtes maar het gaat over interferentie in de zin van een faseverschil waarbij in het geval van tegenfase uitdoving van het laserlicht plaatsvindt. Het gaat dan om de gelijktijdige reflectie van de dam en het putje. Daar ontstaat inderdaad uitdoving van het laserlicht vanwege het diepte verschil dan gelijk is aan de golflengte van het laserlicht en die uitdoving wordt dan als een "1" gelezen. Hetzelfde gebeurt ook weer bij de overgang van putje naar dam.

Anders gezegd: mijn voorstelling klopte niet. Sorry. Nee, het is vanzelfsprekend niet op basis van mate van reflectie tussen dam en putje. Ik was er even niet bij. Al denk ik wel dat het n