JoopD Posted 11 augustus 2005 Author Report Share Posted 11 augustus 2005 Probeer eens de snaar te verwijderen, plateau en plaat erop, naald op de plaat zetten, wel de draaitafel op het stopcantact aangesloten houden, is de brom dan aanwezig, zo ja, beweeg de naald middels de armlift eens omhoog, is dan de brom weg. Ik heb vaker van dit probleem gehoord, het blijkt als bovenstaande positief is, dat de motor een lichte resonantie te weeg brengt en via het plateau doorgegeven wordt aan het element. gr tifosi Ook geprobeerd, nog steeds. Ook bedankt voor het meedenken! Link to comment Share on other sites More sharing options...
JoopD Posted 11 augustus 2005 Author Report Share Posted 11 augustus 2005 Kun je hetzelfde doen maar dan met stilstaande motor? (connector eraf) zodat je alleen de phono versterker hoort? Dat heb ik ook gedaan. Het maakt namelijk niet uit of de platenspeler draait of niet, zodra ik de adapter in het stopcontact doe (dan gaat het lampje op mijn speedbox branden), hoor je het. Link to comment Share on other sites More sharing options...
JoopD Posted 11 augustus 2005 Author Report Share Posted 11 augustus 2005 Kun je hetzelfde doen maar dan met stilstaande motor? (connector eraf) zodat je alleen de phono versterker hoort? Dat heb ik ook gedaan. Het maakt namelijk niet uit of de platenspeler draait of niet, zodra ik de adapter in het stopcontact doe (dan gaat het lampje op mijn speedbox branden), hoor je het. Is het deze speler? http://www.audiotra.de/project/pdf/project-debphsb.pdf Dan zijn dit enkele specificaties: Ger Link to comment Share on other sites More sharing options...
JoopD Posted 11 augustus 2005 Author Report Share Posted 11 augustus 2005 Is het een losse adapter? Heb je die al verwisseld met een die dezelfde spanning geeft? Nee nog niet, ik heb zo'n instelbare. Maar die kan niet op 16v... Link to comment Share on other sites More sharing options...
JoopD Posted 11 augustus 2005 Author Report Share Posted 11 augustus 2005 Die cijfertjes van mij zijn specs van die phonoversterker. Lees de PDF maar. Zijn die getallen die jij geeft de waarden die je meet met die brom? Ja, complete stilte van mijn geluidskaart is -84 dB... Zodra ik de stekker erin doe van de platenspeler schiet ie naar -60 of -57 dB... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 11 augustus 2005 Report Share Posted 11 augustus 2005 Ik heb toch het idee dat de ingebouwde phonotrap van inferieure kwaliteit is. Heb je nog ergens een losse phonotrap liggen en kun je de ingebouwde overbruggen? Natuurlijk mag je de brom niet horen, maar bedenk eens. De speler kost iets van 200-300 euro. Daarvoor moet een deugdelijk lkager, arm, plateau, kast, voeding en ook nog eens een phonotrap voor geleverd worden EN er moet natuurlijk winst gemaakt worden. Als je bedenkt dat de mogelijke omzet voor zo'n speler tussen de 25 en 40% ligt, de importeur er ook nog op moet verdienen (meestal 60% omzet marge) en de fabriek. Tel de kostprijs van dat ding dan eens uit. Een losse phonotrap van een beetje kwaliteit (NAD PP2) kost ca €100 nieuw. En mindere met dezelfde problemen die je nu hebt kost ca €25-40 verkoop. Er moet voor de prijs van deze speler toch ergens op bezuinigd worden. Vandaar mijn voorstel om de phonotrap eens te overbruggen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
JoopD Posted 11 augustus 2005 Author Report Share Posted 11 augustus 2005 Ehhh ja, wat moet ik nu doen? Toch maar terugbrengen dan? Ik kan het zelf niet overbruggen overigens... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 11 augustus 2005 Report Share Posted 11 augustus 2005 Ehhh ja, wat moet ik nu doen? Toch maar terugbrengen dan? Ik kan het zelf niet overbruggen overigens... Als het mijn speler was en ik kreeg die brom er thuis niet uit dan zou ik ermee teruggaan in de hoop dat ie het in de winkel wel goed doet en dat ik iets over het hoofd zie. Is dat niet het geval en is er inderdaad iets niet goed dan ligt de bal bij de leverancier. Juist! Helemaal goed. Terug met de speler en daar uitproberen. BTW, dat het in het voormalige oostblok drukt de prijs idd, maar ook die mensen werken niet gratis. Als het ding hier gemaakt zou worden zou ie idd meer dan dubbel zo duur worden. Toch is het een instapspeler en je weet zelf dat elk dubbeltje aan produktiekosten er 1 teveel is. Insteek van deze apparatuur is een acceptabele kwaliteit voor een goeie prijs. Maar wat voor de ene acceptabel is, hoeft voor de klant nog niet op te gaan (zie de brom in deze platenspeler). Low budget is weer iets anders. Dan mag het allemaal niks kosten. Zowel op werk als op materiaal wordt dan alles uitgemolken. Ik vind het bijvoorbeeld nog steeds knap dat er op een dvd-speler van €45 winst gemaakt wordt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 11 augustus 2005 Members Report Share Posted 11 augustus 2005 Ik vind het bijvoorbeeld nog steeds knap dat er op een dvd-speler van Link to comment Share on other sites More sharing options...
JoopD Posted 11 augustus 2005 Author Report Share Posted 11 augustus 2005 Ik heb even met de verkoper gebeld en die deed helemaal niet moeilijk, ik kan hem gewoon terugbrengen en dan word er naar gekeken... Wel vervelend al dat gedoe, maarja, ben het intussen wel gewend. Alle electronica die ik koop is wat mis mee... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 11 augustus 2005 Report Share Posted 11 augustus 2005 Ik vind het bijvoorbeeld nog steeds knap dat er op een dvd-speler van Link to comment Share on other sites More sharing options...
Headshell Posted 11 augustus 2005 Report Share Posted 11 augustus 2005 Marcel De gewogen fouthoek, dat is de absolute fouthoek gedeeld door de locale straal, die is aan het eind van de plaat echt niet speciaal slechter dan elders. Tenminste bij een goeie Bearwald- afstelling. De spoorprestaties lijden er echt niet onder. Ik zie toch meer in het betoog van Richard. De snijsnelheid in dwarsrichting moet bij de binnenste groeven wegens de geringere snelheid groter worden. Daardoor nemen de spoorprestaties van het element af, met alle gevolgen van dien. De genoemde tonen kunnen door al die overmacht best wat doffer zijn geworden. De snijsnelheid is dan wel lager aan de binnenkant maar dat heeft de snijbeitel bij het snijden van de moedermal ook, snijdt de bijtel daar in 1 omwenteling bij 33 toeren 1000 trillingen in dan is dat voor het element toch ook 1000 trillingen en geen 1200??????? Ook hoeft de naald dan niet sneller van links naar rechts en weer terug te bewegen. En rotzooi in het vinyl ligt daar door de lage snelheid verder uit elkaar en vormt zo lagere frequenties,lijkt mij dat je daar minder last van hebt. Marcel Stel dat hetzelfde signaal in de buitenste groef staat maar ook in de binnenste groef. Dan is de snijsnelheid, gezien in de dwarsrichting voor beide gevallen eender. Maak je een simpel vector - parallellogram met de dwars- en de langssnelheid voor die twee gevallen, dan zie je dat de groefhoek aan de binnenzijde toeneemt. De neiging om tegen de groefwand op te kruipen neemt toe. Ook de kans dat door de vorm van de tip de cantilever omhoog komt neemt ook toe, wat ook een vervorming veroorzaakt. Echt. de hogere groefsnelheden waarborgen van oudsher al betere kwaliteit. Ook een 45t- schijf kan in principe beter klinken adn een 33t- geval. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tifosi Posted 11 augustus 2005 Report Share Posted 11 augustus 2005 Ik heb ook zo'n zelfde probleem met mijn Pioneer PL-512X, er ontstaat bij mij pas een lichte brom, zodra de naald de plaat raakt, dus op 1 of andere manier geeft de motor zijn resonanties door aan het element cq naald. Ik weet hier geen oplossing voor, misschien 1 van jullie dit al eens bij de hand gehad. gr tifosi Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tifosi Posted 12 augustus 2005 Report Share Posted 12 augustus 2005 Probleem van de lichte brom de wereld uit geholpen, het bleek een constructie-fout van de fabriekant te zijn. De voedingsbekabeling van de motor, was met een condensator op de metalen plaat van de plateau as bevestigd. Dit kabel gaf de resonantie van de motor door, via de plateau as naar het element, ik heb de strip waar de voedingskabel en de condensator gemonteerd en verplaatst, ik heb een nieuwe uitsparing gemaakt in de masief houten kast en daarin alles opnieuw gemonteerd en zowaar de brom is verdwenen. gr tifosi Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts