Jump to content

Marantz platenspeler

JoopD
 Share

Recommended Posts

Natuurlijk heb je hulpmiddelen nodig. Een weegschaaltje, een spiegeltje, een waterpas, een instelmal, een testplaat en nog mooier een scoop erbij.

Pfff, dat klinkt allemaal weer lekker voor een beginner!

Kun jij me een link geven van een topic op dit forum waar tips staan voor dit? Ik kon het via de search niet zo snel vinden helaas. Bedankt!

Natuurlijk heb je hulpmiddelen nodig. Een weegschaaltje, een spiegeltje, een waterpas, een instelmal, een testplaat en nog mooier een scoop erbij.

Pfff, dat klinkt allemaal weer lekker voor een beginner!

Kun jij me een link geven van een topic op dit forum waar tips staan voor dit? Ik kon het via de search niet zo snel vinden helaas. Bedankt!

Deze, deze en deze bijvoorbeeld ;)

Bedankt!

Wat ik nou weer niet snap heh, is dat ik het volgende lees:

"The player is ready for use after removing the motor's transport fastener, fitting the platter and the anti-skating weight, without further adjustment."

In de handleiding staat weer heel iets anders...

Maar ik denk dat ik maar een plug&play platenspeler ga kopen, ik word moedeloos als ik al die verhalen over afstellen lees. :(

Marcel

De gewogen fouthoek, dat is de absolute fouthoek gedeeld door de locale straal, die is aan het eind van de plaat echt niet speciaal slechter dan elders. Tenminste bij een goeie Bearwald- afstelling. De spoorprestaties lijden er echt niet onder.

Ik zie toch meer in het betoog van Richard. De snijsnelheid in dwarsrichting moet bij de binnenste groeven wegens de geringere snelheid groter worden. Daardoor nemen de spoorprestaties van het element af, met alle gevolgen van dien. De genoemde tonen kunnen door al die overmacht best wat doffer zijn geworden.

De snijsnelheid is dan wel lager aan de binnenkant maar dat heeft de snijbeitel bij het snijden van de moedermal ook, snijdt de bijtel daar in 1 omwenteling bij 33 toeren 1000 trillingen in dan is dat voor het element toch ook 1000 trillingen en geen 1200???????

Ook hoeft de naald dan niet sneller van links naar rechts en weer terug te bewegen.

En rotzooi in het vinyl ligt daar door de lage snelheid verder uit elkaar en vormt zo lagere frequenties,lijkt mij dat je daar minder last van hebt.

Marcel

Bedankt!

Wat ik nou weer niet snap heh, is dat ik het volgende lees:

"The player is ready for use after removing the motor's transport fastener, fitting the platter and the anti-skating weight, without further adjustment."

In de handleiding staat weer heel iets anders...

Maar ik denk dat ik maar een plug&play platenspeler ga kopen, ik word moedeloos als ik al die verhalen over afstellen lees. :(

Ik heb zo'n vermoeden dat er geen plug&play platenspeler te koop is (of je moet die Denon op de startpagina van HEAR nemen).

Die schroef die je bij de project los moet draaien is er enkel voor als je de platenspeler wil verplaatsen. Als je de speler transporteert, moet je die schroef aandraaien om alles vast te zetten. Het werkt vergelijkbaar als de "parkkerstand" bij oude harde schijven. Als je het spul niet vastzet, kan het kapot gaan.

BTW, ik heb nooit beweerd dat het afstelen een eenvoudig klusje is. Het is wel te doen en bij de ene gaat het gemakkelijker en sneller dan bij de andere.

Als je alleen een platenspeler nodig hebt om copies te maken op CDR, kijk dan eens in de "discotheekbenodigdhedenbranche"? Ik zag in een katalogus (Skytec, en meer van die spotgoedkope merken) digitale platendraaiers (met een direct digital out - niet

Als je alleen een platenspeler nodig hebt om copies te maken op CDR, kijk dan eens in de "discotheekbenodigdhedenbranche"? Ik zag in een katalogus (Skytec, en meer van die spotgoedkope merken) digitale platendraaiers (met een direct digital out - niet

Ik heb hem nu in huis, de Pro-Ject Debut. De installatie verliep wat moeizaam, maar hij klinkt tot nu toe super!

Ik vraag me alleen af in hoeverre anti-skating invloed heeft. Ik heb namelijk het probleem gehad dat het lusje van het draadje waar het contragewichtje aan hangt te klein was, dus moest ik opnieuw een lusje maken. Hij zit nu op precies dezelfde plek en ik heb hem op het juiste groefje geknoopt (15-20 mN). Wat gebeurt er als dit bijvoorbeeld niet goed is gedaan?

In het ergste geval gaat ie skaten ;)

Oh dus als ie gewoon in de groef blijft is er niks aan de hand? Dan gaat alles goed. :)

Nog een domme vraag, dat aarde stekkertje, kan ik die bijv op de casing van mijn PC doen? Ik had juist een platenspeler gekocht met ingebouwde phono voorversterker zodat ik die lompe versterker niet meer naast mijn PC hoef te zetten....

Oh en nog weer een vervelende amateurvraag: als ik het gewicht niet juist heb afgesteld (wat hoogstwaarschijnlijk niet het geval is), wat kan er dan gebeuren met het geluid? Sorry voor de vragen, maar ik wil graag zeker weten dat alles OK is nu.

Domme vragen bestaan niet :rolleyes:

Wanneer je geen last heb van een brom, hoef je dat aarde stekkertje niet aan te sluiten.

Wanneer je de anti-skating niet juist hebt afgesteld, drukt de naald meer op de ene als de andere kant van de groef. Dit k

Ik ben op zoek naar een degelijke platenspeler, het hoeft geen top ding te zijn, als hij maar goed genoeg is om oude platen (voornamelijk rock, pop en dance) om te zetten naar CD...

Ik kwam een Marantz TT42 tegen, aangezien Marantz nogal een hoog aangeschreven merk is, wilde ik graag weten wat jullie meningen/ervaringen zijn.

Hierbij een plaatje:

medium_206529.jpg

Toevallig ken ik iemand die deze TT heeft: volgens mij een instap-Dual met Marantz stikker. Hij klinkt niet slecht en heeft een redelijke WAF, maar is zeker geen high-end. De betreffende persoon heeft 'm ca. 10 jaar geleden nieuw gekocht voor ca. 500 oudhollandse florijnen. In goede staat en voor een goede prijs toch een redelijke instapper en geschikt voor je doel (platen omzetten via de PC op CD).

Ik ben het met de anderen eens dat voor het betere werk een nieuwe ProJect of een 2e-hands Thorens een betere (maar duurdere) deal is.

Succes!

Nog bedankt voor de reacties!

Ik ben echt heel tevreden met mijn Project. Het enige wat ik nog vreemd vind, is dat ik een brom in het geluid heb. Nu dacht ik eerst aan verkeerde aarding, maar dat is het zeker niet. Ik heb het aarde stekkertje al op een versterker gehad, maar de brom is nog steeds aanwezig.

Het is geen keiharde brom. Ik heb even een meting gedaan met mijn line-in van mijn geluidskaart (M-Audio Audiophile).

Normaal gesproken, bij volledige silence, heb ik een ruis van -84 dB. Dat is dus helemaal niets. Zodra ik de stekker van de Project erin doe schiet ie naar -54 dB. Dat is ook niet zoveel, maar voldoende om het te waarnemen op stukken waar de muziek zacht is...

Ik kreeg te horen dat dit vrij normaal was? Ik heb echt van alles geprobeerd, het ligt absoluut niet aan de geluidskaart en ook niet aan de aarding. Het komt echt rechtstreeks uit de Debut.

Ik heb het aarde stekkertje al op een versterker gehad, maar de brom is nog steeds aanwezig.

En de versterker is ook aangesloten op een geaard stopcontact?

Het ompolen van de stekker wil ook wel eens helpen. Misschien hebben de interlinks last van instraling van brom uitgezonden door de netsnoeren?

Ik heb het aarde stekkertje al op een versterker gehad, maar de brom is nog steeds aanwezig.

En de versterker is ook aangesloten op een geaard stopcontact?

Het ompolen van de stekker wil ook wel eens helpen. Misschien hebben de interlinks last van instraling van brom uitgezonden door de netsnoeren?

De versteker is op een geaard stopcontact aangesloten, maar het heeft geen stekker met zo'n zilveren randje (weet niet hoe dat heet :lol: ) wat aansluit op een geaarde wanddoos.

Wat zijn interlinks? Sorry weet echt bar weinig van electro.

De versteker is op een geaard stopcontact aangesloten, maar het heeft geen stekker met zo'n zilveren randje (weet niet hoe dat heet :lol:  )
Randaardestekker. Dan is de boel nog steeds niet geaard, wat brom kan geven. Heb je het omdraaien van een of meer stekkers al geprobeerd?
Wat zijn interlinks? Sorry weet echt bar weinig van electro.
De rood-witte aansluitsnoertjes tussen de platenspeler en je versterker. Als die pal naast de stroomvoorziening lopen heb je grote kans dat de brom hierin wordt opgepikt.

Randaardestekker. Dan is de boel nog steeds niet geaard, wat brom kan geven. Heb je het omdraaien van een of meer stekkers al geprobeerd?

OK, nou dan houd het op, want dat is de enige versterker die ik heb...

Stekker van de adapter van de platenspeler omgewisseld, hielp niet. Ook niet van mijn PC of versterker...

De rood-witte aansluitsnoertjes tussen de platenspeler en je versterker. Als die pal naast de stroomvoorziening lopen heb je grote kans dat de brom hierin wordt opgepikt.

Die lopen er wel naast inderdaad, maar ik heb al een keer de platenspeler in de keuken gezet (andere groep) en alleen de audiokabel doorgetrokken naar de computer, en nog steeds hetzelfde probleem.

Kijk, het kan zijn dat ik nu aan het mierenjeweetwel ben, maar ik neem aan dat er niet zomaar een brom mag verschijnen in het signaal (ookal is ie niet heel duidelijk hoorbaar)? Uitgaande van het feit dat ik niks verkeerd heb gedaan... :unsure:

Heb je die al eens met een draadje naar de randaarde geleid?]

Poeh, goeie. Ik heb geen kabel die lang genoeg is daarvoor (ik heb alleen randaarde in de keuken, oude flat)... kan het ook met een tulp kabel? En wat moet ik doen dan? Het aarde stekkertje op de tulp en de de tulp weer op dat randaarde stukje van het stopcontact? Is dat niet levensgevaarlijk?

Als je het goed doet (en niet per ongeluk de tulp in de fase of de nul steekt!!) is het zeker niet gevaarlijk. Het is wel mogelijk dat er een beetje spanning op de tulp staat en dat kan een vonkje geven als je de tulp tegen de aarde houdt.

Bij twijfel niet doen, hou die tulp dan maar tegen de waterleiding.

Geprobeerd tegen de waterleiding en gasleiding, maar helaas, nog steeds hetzelfde...

Hoi Joop,

De Debut bezit een ingebouwde phonotrap als ik me niet vergis. Het is mogelijk dat de aarding van de arm naar de ingebouwde trap niet helemaal jofel is. Het kan een soldeerfout (slordigheid) zijn, of een minder ontwerp, of een slechte voeding. In ieder geval mag die brom dus niet.

Als je echt een aardeprobleem had, was de brom wel luider geweest. Ik zou de speler ff terug brengen naar de winkel en 'm daar na laten kijken. Krijgen ze de brom niet weg, dan zal het waarschijnlijk wel een standaard probleem van de speler zijn dat je misschien kan ondervangen met een andere, losse phonotrap.

Natuurlijk begrijp ik dat je dat niet wil en je daarom gekozen hebt voor een platenspeler met ingebouwde phono. Toch is dit een mogelijkheid om erachter te komen waar het probleem zit. Als ie nl met een losse phono ook zo bromt, dan zit het probleem niet in de voeding of ingebouwde phono.

Hoi Joop,

De Debut bezit een ingebouwde phonotrap als ik me niet vergis. Het is mogelijk dat de aarding van de arm naar de ingebouwde trap niet helemaal jofel is. Het kan een soldeerfout (slordigheid) zijn, of een minder ontwerp, of een slechte voeding. In ieder geval mag die brom dus niet.

Als je echt een aardeprobleem had, was de brom wel luider geweest. Ik zou de speler ff terug brengen naar de winkel en 'm daar na laten kijken. Krijgen ze de brom niet weg, dan zal het waarschijnlijk wel een standaard probleem van de speler zijn dat je misschien kan ondervangen met een andere, losse phonotrap.

Natuurlijk begrijp ik dat je dat niet wil en je daarom gekozen hebt voor een platenspeler met ingebouwde phono. Toch is dit een mogelijkheid om erachter te komen waar het probleem zit. Als ie nl met een losse phono ook zo bromt, dan zit het probleem niet in de voeding of ingebouwde phono.

Ok bedankt voor al het meedenken!

Eigenlijk is dit niet iets wat ik wil horen! :)

Maar goed, die brom ook niet, dus er dan maar even mee terug...

Krijgen ze de brom niet weg, dan zal het waarschijnlijk wel een standaard probleem van de speler zijn dat je misschien kan ondervangen met een andere, losse phonotrap.

Dat kan toch niet? :blink: Dan zou het een ondeugdelijk produkt zijn.

Ik ben me aan het ori

Probeer eens de snaar te verwijderen, plateau en plaat erop, naald op de plaat zetten, wel de draaitafel op het stopcantact aangesloten houden, is de brom dan aanwezig, zo ja, beweeg de naald middels de armlift eens omhoog, is dan de brom weg.

Ik heb vaker van dit probleem gehoord, het blijkt als bovenstaande positief is, dat de motor een lichte resonantie te weeg brengt en via het plateau doorgegeven wordt aan het element.

gr tifosi