Jump to content

Voeding, condensatoren & buizen

Matt
 Share

Recommended Posts

Hallo,

De voeding van mijn buizenvoorversterker is opgebouwd met buizen en maakt gebruik van een pi-filter (CLC). Deze bestaat uit een ez81 gevolgd door een 47 uF (JJ), 40 H smoorspoel en als laatste een 470 uF (Aerovox) condensator.

Al lezend op het internet zie je verschillende voorkeuren langskomen qua merken condensatoren. Om daar ook eens mee te experimenteren zoek ik naar alternatieven voor de door mij gebruikte exemplaren.

Mijn vraag: het lijkt mij dat de tweede condensator een grotere invloed heeft dan de eerste. Klopt dit idee? Of heeft een beter type op de plek van de eerste wel degelijk veel invloed?

Groet,

Matthias.

Ben je de gelijkricher niet te zwaar aan het belasten met zoveel cappaciteit? Of kan deze het wel hebben als er een smoorspoel tussen zit.

Wat betreft de kwaliteit lijkt het me ook dat een condensator die het dichtst bij de versterker zit de grootste invloed op de klank heeft. Ook lijkt het me dat je aardig kan leeglopen op condensatoren als je de prijzen van Blackgate's ziet.

Ten eerste: het is niet mijn ontwerp (ik heb hem wel gebouwd). Maar wat ik heb begrepen 'ziet' de gelijkrichter de capaciteit achter de smoorspoel niet.

En inderdaad Black gates zijn vrij prijzig. Daarbij komt dat er alleen voor de eerste condensator een alternatief bij Black Gate te vinden is. Daar komt ook gedeeltelijk mijn vraag vandaan....

Matthias.

Ik onderschrijf de vorige berichtgever dat Kendeil het proberen waard is, de prijzen zijn vergelijkbaar met JJ. Een andere optie is F&T een duitse fabrikant die in het verleden oem leverancier was van grote merken als Siemens en Roederstein.

Daarnaast ben ik ook voorstander om de laatste elco af te bouwen met ~10 uF MKP, om op deze plaats een MKP+ of een Mundorf Supreme in te zetten vind ik redelijk prijzig. Ik heb het i.i.g. nooit geprobeerd.

Hoi,

Kendeil is zeker het proberen waard.

L.C audio gebruikte ook Blackgates bij hun ZapPulse module

Deze Blackgates zijn natuurlijk anders dan de WKZ Type

in de nieuwe types gebruiken ze geen Blackgates meer maar claimen zij een Condensator gevonden te hebben met min of meer dezelfde eigenschappen of zelfs beter.

Dit is de : 128 SAL RPM van Bc Vishay

Is hier iemand die er wat meer over kan vertellen

in welke groote's zijn deze leverbaar,prijzen,waar te bestellen,.....

Zelf ben ik al weleens van JJ naar BG overgestapt.

en ook van BC naar BG

maar in de toekomstige projecten ga ik zeker ook nog andere C's proberen.

De 3e condensator(BG) had meer invloed dan de 2e(BG) en de eerste is nog JJ

bij mijn versterker.

M.v.g Khoral.

Dat schijnt ook al weer mee te vallen; het contract met Rubycon zou verlengt zijn.

Black Gate heeft al meerdere aangegeven dat het zou stoppen met productie. Toch gaan ze iedere keer weer door.....

Kendeil....misschien eens proberen.

Het is een van de weinigen die de 470 uF heeft voor het juiste voltage.

En ik kan inderdaad wel eens eentje parallel zetten.

Eens kijken of dat verandering brengt.

Groet,

Matthias.

Hallo,

De voeding van mijn buizenvoorversterker is opgebouwd met buizen en maakt gebruik van een pi-filter (CLC). Deze bestaat uit een ez81 gevolgd door een 47 uF (JJ), 40 H smoorspoel en als laatste een 470 uF (Aerovox) condensator.

Groet,

Matthias.

Ik zou de Black Gate eens nemen .

En dan op deze manier,, 47uF/500V meteen aan de EZ81 hangen

vervolgens je smoorspoel vervangen voor een 20H en daar

achter een Black Gate 100uF/500V zetten.

Op deze manier kun je ook achter de smoor werken met BG,

en je voeding meet ook nog een strakker (minder rimpel).

Ik weet niet of je over PSUD2 kunt beschikken zo ja teken daar maar

eens je eigen voeding in en dan op deze manier.Dan zie je wel wat ik bedoel

Als je PSU designer gaat gebruiken vergeet dan vooral niet de stepped load functie te gebruiken. Je laat na 2 seconde bijvoorbeeld de stroom van 20 naar 40mA gaan en dan kun je zien hoe de voeding hierop reageert. Bij CLC filters is het enorm oppassen want de zaak raakt snel instabiel vanwege opslinger verschijnselen met de LC combinaties. Het voorstel van 47u 20mH en 100u van "triode" zal niet echt gaan werken, bij belasting pieken zal de voeding met pieken en uitslinger verschijnselen reageren. Bedenk dat de R waardes hier ook een flinke invloed op hebben, hoe hoger de inwendige weerstand van de spoel en trafo zijn hoe meer het effect wordt gedempt.

Een voeding die met uitslinger verschijnselen reageert op de belasting resulteert in een rommelig laag en weinig dynamiek (sommige mensen vinden dit mooi.....), ik adviseer om vooral die combinatie 47u L en 470u toe te passen en daar niets aan te veranderen aangezien deze combinatie heel goed berekend is.

Een ander probleem is het inschakel gedrag, niet zo spannend met een gelijkrichtbuis die langzaam opkomt maar vervelend als er een standby schakelaar wordt toegepast. Bij ongunstige C en L combinatie kan de spanning tot twee keer de normale spanning opslingeren met fatale gevolgen voor de achterliggende electronica. Dit soort narigheid kan ook optereden bij sterke netstoringen en spannings dips, ook dit is een goede reden om de C en L waardes zorgvuldig te kiezen.

Black gate wordt in mijn opinie een beetje overgewardeerd, er zijn meer goede alternatieven en minder duur.

Nou, om even volledig te zijn....

Dit is het volledige schema. Ik heb wel eens met dat psu programma zitten klooien maar je moet allerlei eigenschappen van spoelen en trafo invullen. En daar kom ik lastig uit....

Iemand zin om dit voedinkje in dat prograama te zetten en mij de file te mailen?

Dan kan ik de boel eens afkijken!

Als ik eens met een mkp parallel aan de laatste condensator wil experimenteren, wat voor waarde zou ik dan kunnen nemen??

Groet,

Matthias.

Om het precies te doen moet ik wel weten wat de inwendige weerstand is van de trafo en de smoorspoelen, deze hebben ook grote invloed op het in en uitslinger gedrag van de LC combinaties, een hoge weerstand geeft demping aan het geheel en verbetert de filtering maar gaat ten koste van dynamiek. Dit is de reden dat ik zelden boven de 10H ga zitten en graag wat grotere condensatoren kies.

Naar de rest van het ontwerp kijkend vind ik oplossing fraai, weg met die kathode volger! Je hebt wel een vrij hoge uitgangsimpendantie (ca 5,4K) maar dat hoeft geen probleem te zijn als de kabels kort blijven en niet teveel capaciteit vertonen.

Als je de uitgangs impendantie wil verlagen dan kun je wellicht twee 6SN7 buizen parallel zetten, houd dan wel rekening met de miller capaciteit aan de ingang.

Ri buis is ca 6a7K

de uitgangs impendantie is deze waarde parallel aan de anode weerstand.

voor inspiratie kun je nog eens kijken op de site van BAT

www.balanced.com

Om het precies te doen moet ik wel weten wat de inwendige weerstand is van de trafo en de smoorspoelen, deze hebben ook grote invloed op het in en uitslinger gedrag van de LC combinaties, een hoge weerstand geeft demping aan het geheel en verbetert de filtering maar gaat ten koste van dynamiek. Dit is de reden dat ik zelden boven de 10H ga zitten en graag wat grotere condensatoren kies.

Naar de rest van het ontwerp kijkend vind ik oplossing fraai, weg met die kathode volger! Je hebt wel een vrij hoge uitgangsimpendantie (ca 5,4K) maar dat hoeft geen probleem te zijn als de kabels kort blijven en niet teveel capaciteit vertonen.

Als je de uitgangs impendantie wil verlagen dan kun je wellicht twee 6SN7 buizen parallel zetten, houd dan wel rekening met de miller capaciteit aan de ingang.

Ri buis is ca 6a7K

de uitgangs impendantie is deze waarde parallel aan de anode weerstand.

voor inspiratie kun je nog eens kijken op de site van BAT

www.balanced.com

Kan ik de weerstand meten terwijl ze in de schakeling zitten??

Of meet ik dan de condensatoren mee?

Wat is de kathode volger? Ik begrijp uit dokumentatie op het net dat een de mogelijkheid geeft langere kabels te gebruiken. Nu gebruik ik tussen voor en eind maar 60 cm.

Ik wil de versterker binnenkort gaan ombouwen. Dit schema wilde ik gaan gebruiken.

Overigens is geen van de versterkers door mij ontworpen. Die komen bij L&A vandaan. Hij komt heel af en toe wel eens op dit forum langs.

Overigens is mij 1 ding onduidelijk in het schema. De weerstand tussen pin 2 en 6 is 1.5K De ontwerper had het in zijn mail over 15K. Wat denkt Mr. Tube dat de juiste waarde is? L&A is waarschijnlijk op vakantie, kan hem niet bereiken.

Oh, en ik ben de grid-stopper kwijt in het nieuwe schema. Kan die weg??

Matt.

Ah, een SRPP schakeling! werkt goed, lage vervorming en lage uitgangs impendantie.

Die weerstand moet 1K5 zijn en de stopweerstanden kun je beter wel plaatsen in dit GSM tijdperk.

Persoonlijk gaat mijn voorkeur toch uit naar de eerste schakeling en dan zou ik het liefst de ECC88 gebruiken die op een lage voedingspanning kan werken (150V) en een lage inwendige weerstand heeft waardoor waardes van 1 K of nog lager mogelijk zijn met parallel schakeling.

Stepped load kun je beter wel gebruiken, het geeft een inzicht in het dynamisch gedrag van de voeding. De reactie van de voeding op het signaal is ondanks de kleine procentuele verschillen wel degelijk hoorbaar, hier kwamen we achter toen we een zelfbouw versterker steeds vergeleken met een referentie versterker (BAT VK31SE) pas na het verbeteren van de stabiliteit van de voeding hadden we een geluid dat werd zoals we dat wilden, strak en dynamisch!

De 6SN7 heeft graag een anodespanning van 150 tot 200V dus moet de voedingspanning al snel richting de 350V gaan.

Stepped load kun je beter wel gebruiken, het geeft een inzicht in het dynamisch gedrag van de voeding. De reactie van de voeding op het signaal is ondanks de kleine procentuele verschillen wel degelijk hoorbaar

Zou jij hier dan eens de verschillen kunnen neer zetten van de voeding van Matt.

De waardes zijn je bekend zie mijn verhaal.

De 6SN7 heeft graag een anodespanning van 150 tot 200V dus moet de voedingspanning al snel richting de 350V gaan.
Zo als ik al aangaf heeft zijn voeding een tekort voor het schema dat hij graag

zou willen nabouwen.

Maar misschien kunnen we met een beetje wil hem helpen zijn voeding

van zijn versterker die hij nu heeft te verbeteren.

Ik zal deze ook een herberekenen en kijken of er nog wat aan te verbeteren valt.

Ik verwacht er geen wonderen van als ik het zo eens bekijk lijkt me dat zijn voeding

goed in elkaar zitten.

Maar goed twee weten er meer dan een

.Zo als ik al aangaf heeft zijn voeding een tekort voor het schema dat hij graag

zou willen nabouwen.

Maar misschien kunnen we met een beetje wil hem helpen zijn voeding

van zijn versterker die hij nu heeft te verbeteren.

Ik zal deze ook een herberekenen en kijken of er nog wat aan te verbeteren valt.

Ik verwacht er geen wonderen van als ik het zo eens bekijk lijkt me dat zijn voeding

goed in elkaar zitten.

Maar goed twee weten er meer dan een

Beste Matt.

Ik heb je versterker eens even op een simpele manier nagebouwd en daar

wat metingen aan gedaan.

Ik kan niet anders zeggen dat ik er niks aan zou veranderen.

Je voeding werkt nagenoeg perfect, zo ook op de spectrum analyzer doet

de versterker het naar wens qua vervorming.

Ps:wat ik zou doen als je toch iets anders wil proberen is de C achter de EZ81

Veranderen voor een olie C met de waarden van 25uF.

Met deze aanpassing vond ik de versterker een ietsje muzikaler spelen

Maar goed dat is smaak.

Suc6 verder met je verandering

Beste Triode,

dankjewel voor je inspanningen!

Voor wat betreft het nieuwe schema.... dat zal met de huidige trafo inderdaad niet te realiseren zijn. De 275-0-275 tap zit er niet op, dus de schakeling blijft voorlopig even onveranderd.

Ik zal eens met andere C's aan de gang gaan. Olie dus....maar dan wel twee van 25 uF parallel neem ik aan? Of gewoon de 47 uF vervangen door 25 uF?

Groet!

Beste Triode,

dankjewel voor je inspanningen!

Voor wat betreft het nieuwe schema.... dat zal met de huidige trafo inderdaad niet te realiseren zijn. De 275-0-275 tap zit er niet op, dus de schakeling blijft voorlopig even onveranderd.

Ik denk dat je er inderdaad goed aan doet het zo te laten,

het is een leuk versterkertje niks mis mee

Ik zal eens met andere C's aan de gang gaan. Olie dus....maar dan wel twee van 25 uF parallel neem ik aan? Of gewoon de 47 uF vervangen door 25 uF?

Groet!

ik bedoel de 47 vervangen voor een 25uF dat maakt de versterker

iets muzikaler (meer buis) vind ik dan! na wat heen en weer gewissel.

Verder valt er niet zo veel aan te verbeteren

25uF is een goede oplossing en de voeding is dan stabiel, papier in olie cndensatoren van 25uF zijn wel erg groot, hopelijk past het. Wellicht is een Mundorf Tube cap een mooi alternatief (is geen Elko !!).

Ik denk ook dat de huidige opzet prima is en als je nog een triodehelft per kanaal over hebt zet ze dan parallel, de SRPP schakeling heeft ook zo zijn eigenaardigheden en is niet muziekaler dan een anodevolger. Een ander nadeel van een SRPP schakeling is dat je de maximale kathode-gloeidraad spanning in de gaten moet houden.

Ik denk ook dat de huidige opzet prima is en als je nog een triodehelft per kanaal over hebt zet ze dan parallel, de SRPP schakeling heeft ook zo zijn eigenaardigheden en is niet muziekaler dan een anodevolger.

Ik heb inderdaad een buishelft per kanaal over.

Hoe zet ik ze parallel en wat zijn de voordelen?

(Zoveel buizenkennis bezit ik helaas nog niet....)

Matthias.

Ik denk ook dat de huidige opzet prima is en als je nog een triodehelft per kanaal over hebt zet ze dan parallel, de SRPP schakeling heeft ook zo zijn eigenaardigheden en is niet muziekaler dan een anodevolger.

Ik heb inderdaad een buishelft per kanaal over.

Hoe zet ik ze parallel en wat zijn de voordelen?

(Zoveel buizenkennis bezit ik helaas nog niet....)

Matthias.

Hier kun je er alles over leren

My Webpage