Jump to content

Invloed kou


carl
 Share

Recommended Posts

De vorige eigenaar van mijn EV had em altijd aanstaan. Toen dacht ik (vooral toen ik het stroomverbruik in rust zag: 230 watt), wat een onzin. Maar inmiddels weet ik wel beter. Inderdaad, in de eerste uren (tot een uur of vier) na aanzetten is de meeste winst waar te nemen. Maar daarna wordt het nog beter. Ik weet niet waar die grens ligt, maar ik laat hem nu wel altijd aanstaan. Alles trouwens, behalve de tuner, dat vind ik niet zo belangrijk hoe dat klinkt. ;)

Link to comment
Share on other sites

na een paar dagen uit zal het 1 a 2 weken duren voor de boel weer optimaal is, althans wanneer je gewend bent alles altijd aan te laten staan.

 

als je de boel iedere dag uitzet heb je sowieso nooit gehoord wat het potentieel van je zet is. probeer maar.

 

 

groet

Bij is het ook zo, altijd aan laten. Maakt wel degelijk veel uit, bij mij althans.

 

Zal ook wel afhankelijk zijn van de combinatie.

Link to comment
Share on other sites

Beste,

 

Mijn discreet opgebouwde pre-amp die ook nog eens hoog in klasse A staat klinkt pas na een paar uur echt goed. Mijn Monoblokken klinken direct na aanzetten eigenlijk al goed. Na een half uur is het ideaal, en wordt het echt niet meer beter na langer wachten.

 

Groeten,

Bas

Een uur opwarmen kan ik me nog iets bij voorstellen. Elektronische componenten kunnen van karakteristiek veranderen onder invloed van temperatuursveranderingen. Maar na een uur is een en ander toch wel zo ongeveer gestabiliseerd (of 'gesettled' zoals ik ergens anders las). Daarna zal er toch vrij weinig nog veranderen. De rest is psychisch... :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Voor onze vakantie heb ik alle stekkers eruit getrokken. Je weet tenslotte maar nooit met dat onweer van tegenwoordig.

 

Nadat we thuiskwamen heb ik vrijwel als eerste de spanning op de apparaten gezet. Ongeveer 24 uur later ben ik gaan luisteren. Toen viel het met op dat het geluid nog steeds erg naar de speakers trok (Ik moet wel bekennen dat de CD-speler pas net van te voren aan ging).

 

Pas na twee uur spelen klonk het weer ergens naar.

 

Maar echt mooi klonk het pas nadat de versterkers ca drie dagen hadden aangestaan en ik ca 8 uur achter elkaar had geluisterd.

 

Ik ben van mening dat een versterker het best een klasse A-B is die altijd aan staat. Bij mij staat alles gewoon aan, dus niks standby. Alles bij elkaar gebruikt m'n set dan ca. 80 W. De versterkers zijn dan amper lauw. Wanneer ik enkele uren op behoorlijk vermogen draai worden ze handwarm zeg maar. :)

 

Ik ben van mening dat hoge temperaturen zorgen voor extra slijtage aan condensatoren, trafo's en electronica. Voor elektische verbindingen en contacten kan het ook niet goed zijn. Zo heb ik eens een MF klasse A versterker de container in zien gaan. Door de hitte was er van het apparaat niks meer te maken.

 

:(

Link to comment
Share on other sites

Mijn set heeft ca een 1/2 uur nodig om lekker los te klinken waarna ik ook geen verschillen meer hoor.

Ik ga ook nooit gelijk vol uit eerst gewoon even op temperatuur komen.

Vergelijk het maar weer even met een auto die moet ook even warm worden.

Continu aan laten staan doe ik niet meer ik deed dat wel maar met name de display van oa de cd speler gaat dan behoorlijk snel slijten (hetgeen je oa vaak terug ziet bij een video recorder aan de tijdsaanduiding)

Ook denk ik dat je terdege rekening moet houden met slijtage van de elco,s kijk maar eens naar de specs bij bepaalde omgeving temperaturen en dan zit je met een klasse A versterker niet goed wanneer de elco,s op de verkeerde plaats zitten.

Het lijkt me niet dat daarvan een versterker beter gaat klinken.

Link to comment
Share on other sites

Beste,

 

Je kunt het ook wel meten. Als wij op de zaak de rustroom van een eindbak moeten afregelen doen we dat pas nadat de amp een aantal uur aanstaat. Pas dan kun je een verfijnde afstelling maken. Als je de eerste minuten op de emitor weerstanden meet zul je zien dat het elke 10 seconde fluctureerd als een gek. Een paar uur later is de boel heel stabiel. Dal zal zich zeker ook uiten in de klank.

 

Groeten,

Bas

Link to comment
Share on other sites

Beste,

 

Je kunt het ook wel meten. Als wij op de zaak de rustroom van een eindbak moeten afregelen doen we dat pas nadat de amp een aantal uur aanstaat. Pas dan kun je een verfijnde afstelling maken. Als je de eerste minuten op de emitor weerstanden meet zul je zien dat het elke 10 seconde fluctureerd als een gek. Een paar uur later is de boel heel stabiel. Dal zal zich zeker ook uiten in de klank.

 

Groeten,

Bas

Ja dat is zeker waar en helemaal wanneer je een eindbak hebt gerepareerd dan blijf je corrigeren dan heeft hij inderdaad wel een paar dagen nodig althans zo was het bij mijn tan 80 (daar heb je ze weer)

Link to comment
Share on other sites

Bij versterkers die flink heet worden zoals klasse-A is vaak aan en uitzetten ook niet goed in verband met het mechanisch uitzetten en krimpen van de boel. Dat levert ook extra slijtage op en kans op los zittende eindtorren.

 

;)

Dat is zo alsmaar uitzetten en krimpen dan gaan vroeg of laat div componenten los zitten wat ook de reden is dat veel apparatuur welke niet zo goed zijn gesoldeerd defect raken.

Ik ken dat probleem maar al te goed uit de KTV techniek en zeker met het loodvrije soldeer wat zo bros is als de pest.

Soldeerverbindingen in mijn eindversterkers controleer ik wel zo nu en dan een controle zo om de 2 jaar lijkt me niet overdreven.

Link to comment
Share on other sites

Beste,

 

Je kunt het ook wel meten. Als wij op de zaak de rustroom van een eindbak moeten afregelen doen we dat pas nadat de amp een aantal uur aanstaat. Pas dan kun je een verfijnde afstelling maken. Als je de eerste minuten op de emitor weerstanden meet zul je zien dat het elke 10 seconde fluctureerd als een gek. Een paar uur later is de boel heel stabiel. Dal zal zich zeker ook uiten in de klank.

 

Groeten,

Bas

Ja dat is zeker waar en helemaal wanneer je een eindbak hebt gerepareerd dan blijf je corrigeren dan heeft hij inderdaad wel een paar dagen nodig althans zo was het bij mijn tan 80 (daar heb je ze weer)

Beste Don,

 

Alle goede discreet opgebouwde bakken heben een paar dagen nodig :D

 

Groeten,

Bas

Link to comment
Share on other sites

Bij versterkers die flink heet worden zoals klasse-A is vaak aan en uitzetten ook niet goed in verband met het mechanisch uitzetten en krimpen van de boel. Dat levert ook extra slijtage op en kans op los zittende eindtorren.

 

;)

Weer een reden om geen klasse A-bak te kopen... Je kunt ze niet steeds aan- en uitzetten want dan gaat de boel stuk en je kunt zo ook niet steeds aan laten staan, want dan gaat de boel ook stuk... Oplossing: uit laten staan :P

Link to comment
Share on other sites

Bij versterkers die flink heet worden zoals klasse-A is vaak aan en uitzetten ook niet goed in verband met het mechanisch uitzetten en krimpen van de boel. Dat levert ook extra slijtage op en kans op los zittende eindtorren.

 

;)

Weer een reden om geen klasse A-bak te kopen... Je kunt ze niet steeds aan- en uitzetten want dan gaat de boel stuk en je kunt zo ook niet steeds aan laten staan, want dan gaat de boel ook stuk... Oplossing: uit laten staan :P

Beste Henrie,

 

Of je neemt ene Krell met het stabel bias principe. Ik vind het nog steeds de mooiste klasse A oplossing ooit door een fabrikant bedacht.

 

Simpelweg komt het hier opneer. De rustroom instelling kent 9 trappen. Een microcontroler monitord constand de ingang. Elke trap is een vaste rustroom instelling. Dit kan bijv. zijn:

 

trap1:25 watt

trap2:75 watt

trap3:150watt

trap4:200 watt

trap5:275 watt

trap6:300 watt

trap7: 475 watt

trap8: 600 watt

Enz. enz..

 

Van te voren stelt de microcontroller de rustroom al in op een vermogen dat altijd meer is dan het uiteindelijke uitgangsignaal.

 

Groeten,

Bas

Link to comment
Share on other sites

Bij versterkers die flink heet worden zoals klasse-A is vaak aan en uitzetten ook niet goed in verband met het mechanisch uitzetten en krimpen van de boel. Dat levert ook extra slijtage op en kans op los zittende eindtorren.

 

;)

Weer een reden om geen klasse A-bak te kopen... Je kunt ze niet steeds aan- en uitzetten want dan gaat de boel stuk en je kunt zo ook niet steeds aan laten staan, want dan gaat de boel ook stuk... Oplossing: uit laten staan :P

Beste Henrie,

 

Of je neemt ene Krell met het stabel bias principe. Ik vind het nog steeds de mooiste klasse A oplossing ooit door een fabrikant bedacht.

 

Simpelweg komt het hier opneer. De rustroom instelling kent 9 trappen. Een microcontroler monitord constand de ingang. Elke trap is een vaste rustroom instelling. Dit kan bijv. zijn:

 

trap1:25 watt

trap2:75 watt

trap3:150watt

trap4:200 watt

trap5:275 watt

trap6:300 watt

trap7: 475 watt

trap8: 600 watt

Enz. enz..

 

Van te voren stelt de microcontroller de rustroom al in op een vermogen dat altijd meer is dan het uiteindelijke uitgangsignaal.

 

Groeten,

Bas

Dat is idd een mooier principe dan gewoon pure klasse A. Maar ja, een Krell is weer meteen zo'n 'duur merk' (met duur bedoel ik uiteraar enkel de prijs; niet de prijs t.o.v. de prestaties). Wel stoer, zo'n Krell B)

Link to comment
Share on other sites

Of je neemt ene Krell met het stabel bias principe. Ik vind het nog steeds de mooiste klasse A oplossing ooit door een fabrikant bedacht.

 

Simpelweg komt het hier opneer. De rustroom instelling kent 9 trappen. Een microcontroler monitord constand de ingang. Elke trap is een vaste rustroom instelling. Dit kan bijv. zijn:

 

trap1:25 watt

trap2:75 watt

trap3:150watt

trap4:200 watt

trap5:275 watt

trap6:300 watt

trap7: 475 watt

trap8: 600 watt

Enz. enz..

 

Van te voren stelt de microcontroller de rustroom al in op een vermogen dat altijd meer is dan het uiteindelijke uitgangsignaal.

 

Groeten,

Bas

Het is inderdaad een waanzinnige oplossing. Mijn Krell KSA-50s wordt als deze in de ' ruststand ' staat niet meer dan lauw en gaat op die manier ook nog eens verantwoordelijk om met electra.

 

Een aantal jaren geleden had ik een Krell KSA-150, nou dat leek wel een straalkachel, wat werd dat ding heet zeg, vooral in de zomer met warme dagen vond ik dat wel eens een probleem.

 

Maar ik zet ook gewoon mijn eindversterker uit en na 1 a 2 uur is deze weer op niveau, maar om nou te zeggen wat beter is voor het apparaat, ik zou het niet weten, de ene zegt aan laten, de ander zegt gewoon uitzetten.

De meningen lopen hierover nogal uiteen, ik denk dat voor beide stellingen wat te zeggen valt, beiden hebben voordelen, maar om te zeggen wat het beste is ... ik zou het niet weten.

 

Groeten, Marc .

Link to comment
Share on other sites

Mijn set staat altijd, 24/7 aan, dus van opwarmen heb ik geen last. :rolleyes:

(en 't energieverbruik is te verwaarlozen)

 

Wat ik soms weleens heb, is 't idee dat 't s'avonds laat iets beter klinkt dan overdag.

Zou psychisch kunnen zijn, of dat 't iets met 't electriciteits netwerk heeft te maken.

Link to comment
Share on other sites

... of dat 't iets met 't electriciteits netwerk heeft te maken.

Ik heb zo'n vermoeden dat je het daaraan kunt wijten :rolleyes:;) Vooral na 22:00u wordt het vaak snel beter. Dan is er minder rotzooi op het electriciteitsnet.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...