RastaPhil Posted 9 augustus 2005 Report Share Posted 9 augustus 2005 Mijn set staat altijd, 24/7 aan, dus van opwarmen heb ik geen last. (en 't energieverbruik is te verwaarlozen) Wat ik soms weleens heb, is 't idee dat 't s'avonds laat iets beter klinkt dan overdag. Zou psychisch kunnen zijn, of dat 't iets met 't electriciteits netwerk heeft te maken. Niet alleen minder smurrie op het electriciteitsnet, het volume van de omdavingsgeluiden daalt ook aanzienlijk! En psychologisch ook wel natuurlijk: de werkdag zit er op en je kan je concentreren op luisteren, gedempt lichje derbij... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 9 augustus 2005 Report Share Posted 9 augustus 2005 omdavingsgeluiden Uhh,...come again ? 'omdavingsgeluiden' ? psychologisch ook wel natuurlijk: de werkdag zit er op en je kan je concentreren op luisteren, gedempt lichje derbij Denk dat 't ook wel een beetje meespeelt inderdaad, maar dat van die vervuiling op 't netwerk, klinkt ook zeer aannemelijk. Hoewel er nog menig wasmachine draait tegen middernacht bij mij in de flat Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 9 augustus 2005 Report Share Posted 9 augustus 2005 Terwijl er als het donker is toch talloze dimmertjes en TL buizen staan te ratelen .... ".............. luisteren, gedempt lichje derbij... " Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 9 augustus 2005 Report Share Posted 9 augustus 2005 ja precies, tl buisjes keuken en halogeenlampen huiskamer gaan bij mij ook uit als ik echt ff wil genieten. ik heb de indruk - wellicht meer wens dan feit - dat dat te horen is. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 9 augustus 2005 Report Share Posted 9 augustus 2005 Mijn set staat altijd, 24/7 aan, dus van opwarmen heb ik geen last. (en 't energieverbruik is te verwaarlozen) Wat ik soms weleens heb, is 't idee dat 't s'avonds laat iets beter klinkt dan overdag. Zou psychisch kunnen zijn, of dat 't iets met 't electriciteits netwerk heeft te maken. Bij mij staat zoals gezegd ook alles 24/7 aan. De kwaliteitsschommelingen tussen overdag en na 22.00 uur zijn de laatste maanden fors verminderd, waarschijnlijk door alle tweaks die ik nu toepas/toegepast heb. Daadoor is er al meer rust in het totale systeem gekomen. Volgens mij draagt daar het 24/7 aanlaten ook behoorlijk toe bij. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 9 augustus 2005 Report Share Posted 9 augustus 2005 Alleen m'n CD speler gaat op standby, de rest gaat uit. De Graaf heeft ruim een uur nodig om geheel op te warmen, het is dan nog net mogelijk je hand op de trafo omhulling te leggen. De buizen zelf zijn dan ontiegelijk heet, het ding verstookt dan ook zo'n 450 watt in rusttoestand. Gedurende de gehele opwarm periode wordt het geluid losser, relaxter en het geluidsbeeld wat breder. Na het uitzetten komen er tingeltangel geluiden van de versterker, krimpgeluiden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 9 augustus 2005 Report Share Posted 9 augustus 2005 Na het uitzetten komen er tingeltangel geluiden van de versterker, krimpgeluiden. Ook leuk? Ga je lekker naar zitten luisteren? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 9 augustus 2005 Report Share Posted 9 augustus 2005 [quote name='Ren Link to comment Share on other sites More sharing options...
RastaPhil Posted 10 augustus 2005 Report Share Posted 10 augustus 2005 [quote name='Ren Link to comment Share on other sites More sharing options...
RastaPhil Posted 10 augustus 2005 Report Share Posted 10 augustus 2005 [quote name='Ren Link to comment Share on other sites More sharing options...
AudioBill Posted 10 augustus 2005 Report Share Posted 10 augustus 2005 Met de PS audio UPC 200 heb je geen last meer van zogenaamde vuile stroom van lampjes, wasmachines en de vibrator (van de buren!?) en je hoeft hem tijdens een weekje vakantie ook niet van de stand by af te halen want hij beschermt de set ook tegen bliksem inslag. Als ik de hele dag thuis ben staat alles gewoon van s morgens tot s avonds aan ook al luister ik soms een uurtje of zo niet, maar tijdens de nacht gaat hij op stand by want dan mag de M. L. net zo als ik uitrusten! Cheers AudioBill Link to comment Share on other sites More sharing options...
joopus Posted 10 augustus 2005 Report Share Posted 10 augustus 2005 Met de PS audio UPC 200 heb je geen last meer van zogenaamde vuile stroom van lampjes, wasmachines en de vibrator (van de buren!?) en je hoeft hem tijdens een weekje vakantie ook niet van de stand by af te halen want hij beschermt de set ook tegen bliksem inslag. Als ik de hele dag thuis ben staat alles gewoon van s morgens tot s avonds aan ook al luister ik soms een uurtje of zo niet, maar tijdens de nacht gaat hij op stand by want dan mag de M. L. net zo als ik uitrusten! Cheers AudioBill jij neemt alles erg letterlijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 10 augustus 2005 Report Share Posted 10 augustus 2005 Omschrijving: omdavingsgeluiden zijn storende omgevingsgeluiden met voornamelijk lage frequenties; bvb. daverende (!) vrachtwagenwielen op slecht gedempt asfalt en/of beton... Het verschil in niveau van achtergrondgeluid in een woonruimte kan wel 15 tot 20 dB bedragen tussen overdag en 's-nachts. Het is dan wel logisch dat je de details in de muziek veel beter kan horen. Om op het topic terug te komen; als het heel koud is en het heeft gesneeuwd is het achtergrondniveau nog veel lager dan in een normale situatie. Bij het absolute nulpunt is het achtergrondniveau zelfs 0. Link to comment Share on other sites More sharing options...
ER EE Posted 12 augustus 2005 Report Share Posted 12 augustus 2005 Deze discussie is begonnen met het effect van temperatuur op geluid. Ik denk zelf dat Bas een goede hint gaf en dat in veel gevallen veranderende biaswaarden de sleutel vormen voor verklaring van de geluidsveranderingen. De fabrikant van mijn monoblokken heeft me geleerd hoe ik de biasinstellingen kan doormeten en bijregelen en waar ongeveer de boven- en de ondergrens ligt met bijbehorend ander geluidsresultaat. Ja, dat was nog eens SERVICE ! Ik wou dat ik die kennis ook bij m'n andere apparatuur had. Met de info over de eindversterkers heeft dat bij mij daarna tot heel wat metingen en onderzoeken geleid. Bij te lage waarden gaan de eindversterkers te scherp en te schril klinken, bij te hoge waarden verzuip je in de bassen en dreig je stereodefinitie te verliezen. We hebben het dan over + of - 2 mV DC. Bij een afregeling op de optimale waarden klinken ze absoluut magisch De moeite waard om ze daar, indien nodig, weer op af te regelen, vind ik. Inmiddels de nodige lessen geleerd. Ik kan Bas z'n observatie bevestigen dat afregeling pas mogelijk is als de eindversterkers lang genoeg aan hebben gestaan (bij mij na 1 dag, daarvoor knallen de waarden alle kanten op). Dus 1) De biaswaarden kunnen instabiel zijn bij te kort aanstaan van apparatuur. Een reden waarom het minder goed kan klinken. Daarnaast blijken de biasinstellingen rechtstreeks afhankelijk van het momentane netvoltage. Ik heb heel wat metingen gedaan om de gemiddelde netspanning in huis te bepalen, om daar de boel op af te regelen: in mijn geval 227 Volt. Tsja, en als dan rond etenstijd het geluid ondanks de optimale inregeling ineens erg kaal begint te klinken, dan maakt een netspanningsmeting van 222 Volt met de bijbehorende afwijkingen in de biaswaarden (buiten de range) wel duidelijk waarom het zo slecht klinkt. 's Avonds na 21.00 uur begint het dan vaak allemaal fantastisch te klinken, hetgeen overigens, denk ik, niet alleen aan de dan gemeten perfecte 227 Volt ligt, maar ook een stuk schonere stroomvoorziening. Dus 2) De biaswaarden veranderen als functie van netspanning en kunnen daarmee buiten het optimale bereik komen. Dacht ik het inmiddels redelijk onder controle te hebben, maar ik vond over langere perioden toch nog behoorlijke afwijkingen in afstelling die niet uit netspanning of een natuurlijk verloop te verklaren leken. Totdat ik erachter kwam dat de biaswaarden ook nog systematisch veranderen met de gemiddelde kamertemperatuur. Dat een versterker 's winters in een onverwarmde kamer heel anders klinkt dan zomers, wil ik dus wel geloven. In mijn geval is het al de moeite waard om de eindversterkers bij te regelen als de gemiddelde kamertemperatuur over een langere termijn 5 graden gestegen of gedaald is. Dus 3) De biaswaarden veranderen als functie van kamertemperatuur en kunnen ook daarmee naast de optimale instelling komen. Kortom, temperatuur speelt een rol, maar het zijn m.i. voor een groot deel de veranderingen in biaswaarden die tot het andere geluid leiden. ER EE Link to comment Share on other sites More sharing options...
james bond Posted 12 augustus 2005 Report Share Posted 12 augustus 2005 Jullie vergeten nog een belangrijk aspec, je eigen oren, ga maar eens muziek luisteren als je de hele dag buiten bent geweest, ook dan moeten je oren even omschakelen, en daarnaast, je went ook aan het geluid. Ook ik merk dat het hier in Leeuwarden, beter gaat klinken na tienen, en dat de boel opgewarmt moet worden. Alleen betaal je je blauw aan energie tegenwoordig, en ik geef al genoeg aan de staat Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 13 augustus 2005 Report Share Posted 13 augustus 2005 Ik begin er al langer hoe meer over te denken om een Decap Orgel in de luisterkamer te (laten) zetten; realistieser weergave kan (bijna) niet: alleen om al mijn CD's te laten overzetten op ponskaarten... En jij denkt dat temperatuur daar geen invloed op heeft, of de luchtvochtigheid ...? Link to comment Share on other sites More sharing options...
rli Posted 13 augustus 2005 Report Share Posted 13 augustus 2005 Het verschil in niveau van achtergrondgeluid in een woonruimte kan wel 15 tot 20 dB bedragen tussen overdag en 's-nachts. Het is dan wel logisch dat je de details in de muziek veel beter kan horen.Om op het topic terug te komen; als het heel koud is en het heeft gesneeuwd is het achtergrondniveau nog veel lager dan in een normale situatie. Bij het absolute nulpunt is het achtergrondniveau zelfs 0. he he eindelijk de waarheid volgens mij. Het is tijdens de avond gewoon stiller dus hoor je meer robin Link to comment Share on other sites More sharing options...
RastaPhil Posted 13 augustus 2005 Report Share Posted 13 augustus 2005 Ik begin er al langer hoe meer over te denken om een Decap Orgel in de luisterkamer te (laten) zetten; realistieser weergave kan (bijna) niet: alleen om al mijn CD's te laten overzetten op ponskaarten... En jij denkt dat temperatuur daar geen invloed op heeft, of de luchtvochtigheid ...? Sorry ik was even off topic bezig; ik dacht nl. na over het zinnetje "realistische weergave", en vermits een Decap orgel uit Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 14 augustus 2005 Author Report Share Posted 14 augustus 2005 Vanavond er weer eens echt voor gaan zitten. Het geluid van mijn platenspeler en de rest beviel me niet en daarom even de verwarming aangezet. Na een half uur gelijk alles perfect. Die MA's van mij hebben metalen conussen en Martin Collums beweerde indertijd dat ze een bepaalde temperatuur (we leven in de winter op dit moment) nodig hadden om optimaal te presteren, hetzelfde geld voor de Benz. Carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts