Jump to content

Toonregeling!?...maar dan wel high end!?

marjellak
 Share

Recommended Posts

Beste audiofreaks,

Is er eigenlijk geen high end toonregeling (b.v. alleen hoog en laag, plus eventueel midden) te koop die het waardig is om in een m. levinson set (tussen voor en eind, dus geballanceerd) te worden geplaats? Ik wil zo ook de mindere opnames beter laten klinken!

Ik weet, hier is al veel over geschreven, maar ik heb nog steeds geen passend antwoord gevonden!

Dus voor eens en altijd, kom maar op met de uitkomst..... :rolleyes:

Groetjes Marjellak.

TL audio!? Hoe kom je daar bij PD? Zelf ervaring mee?

Ziet nog al erg studio achtig uit, moet wel huiskamer high end zijn!

Marjellak

Ik ken maar weinig high-end huiskamer analoge equalizers. Deze EQ heeft misschien niet het uiterlijk mee zitten maar de kwaliteit is echt top. TL-Audio is een EQ, Microfoon versterkers / processor / compressor fabrikant die door vele studio's worden gebruikt. :rolleyes: Zelf heb ik sinds korte tijd een mooie toonregeling op mijn voorversterker zitten wat erg prettig werkt. Misschien is dat ook een optie! Volgens mij heeft bijvoorbeeld Accuphase ook voorversterkers met een knappe toonregeling. :)

mvg, PD B)

Nee, maar er zijn genoeg reviews en zelfs een forum aan gewijd.

http://www.audioasylum.com/forums/rives/bbs.html

http://stereophile.com/accessoryreviews/883/index.html

http://www.rivesaudio.com/order/orderframe.html

Hij is overigens alleen bedoeld voor correcties in het laag < 350 hz begrijp ik.

Er is geen nederlandse importeur zo te zien

Als het meer om geluid bijkleuren (niet zozeer akoustiek correctie) gaat is de tone control kit van white noise audio wellicht wat. Kits zijn erg duur maar hebben wel een hoge kwaliteit

http://www.wnaudio.com/

Weet niet of het ook gebalanceerd kan. Kun je vragen aan de ontwerper.

Als het om een incidentele plaat of cd gaat die je bij wilt regelen kun je m.i. beter naar een goede voorversterker met toonregeling kijken. Deze heeft meestal ook een functie om de toonregeling te omzeilen bij opnames die zonder regeling wel goed klinken.

Een apparaat tussen voor- en eind versterker blijft er ook tussen zitten bij opnames die van zichzelf goed genoeg zijn, het lijkt mij beter ieder overbodig component in de signaalweg te vermijden.

Beste audiofreaks,

Is er eigenlijk geen high end toonregeling (b.v. alleen hoog en laag, plus eventueel midden) te koop die het waardig is om in een m. levinson set (tussen voor en eind, dus geballanceerd) te worden geplaats? Ik wil zo ook de mindere opnames beter laten klinken!

Ik weet, hier is al veel over geschreven, maar ik heb nog steeds geen passend antwoord gevonden!

Dus voor eens en altijd, kom maar op met de uitkomst..... :rolleyes:

Groetjes Marjellak.

Heeft ML dat dan niet op zijn apparatuur zitten? :(:unsure:

Je zou een toonregeling in je tape lus ( tussen in en out) kunnen zetten. Wie gebruikt dat ding nog. Voor versterkers met toonregeling heb je niet meer zo veel.

Carl

Als het om een incidentele plaat of cd gaat die je bij wilt regelen kun je m.i. beter naar een goede voorversterker met toonregeling kijken. Deze heeft meestal ook een functie om de toonregeling te omzeilen bij opnames die zonder regeling wel goed klinken.

Een apparaat tussen voor- en eind versterker blijft er ook tussen zitten bij opnames die van zichzelf goed genoeg zijn, het lijkt mij beter ieder overbodig component in de signaalweg te vermijden.

Is dat zo? Waarom moet de equalizer er tussen? Volgens mij kan hij gewoon op de tape-lus. Dus als er dan een goede Cd is van bijvoorbeeld de vermaarde opnametechnicus Frits de With, dan schakel je gewoon de tape-lus uit. Op de tape-lus kan zelfs een voorversterker met toonregeling, uiteraard het volume op de juiste stand zetten.

Er zijn voorversterkers zonder tape-lus, zoals de Musical Fidelity X-Pre.

Groeten, Fred

Waarom niet gewoon de Ultracurve van Behringer geprobeerd? Misschien dan wel niet absolute high-end, maar wel stukken beter dan zonder (althans bij mij), mits goed afgesteld.

High End en toonregelingen gaan niet echt samen.

Vind "toonregeling" zoiezo een misplaats woord. Er worden helemaal geen tonen geregeld. Zou eerder spreken van "klankregeling".

Maar hoezo zou dat niet high-end zijn? Wel eens in een studio geweest en zo'n mengtafel bekeken? Per kanaal meestal een 3 bands parametrische equaliser ....

Het is bij high end niet meer in de mode (sinds een jaar of 20), maar dat is wat anders.

;)

Beste Richard,

In een ideale luisterruimte zonder echt hinderlijke pieken ben ik het helemaal met je eens. EChter kamers met hinderlijke 60-80Hz. pieken maken veel meer kapot dan een kwalitatief goed apparaat tussen de voor en eind. De winst van een juiste correctie is zoveel groter dat je het kleine beetje verlies van een apparaat ertussen maar voorlief moet nemen.

Groeten,

Bas

Ik ben ook van mening dat tussen een echte High Fidelity (het met hoge getrouwheid reproduceren van opgenomen geluid) geen toonregeling tussen hoeft. Als je aangekochtte CD of LP gewoon plat klinkt dan is dat omdat dat zo opgenomen is. Voor zulke opnames heb ik dan ook mijn oude AKAI PRO MGX 614 mengtafel (panoramische equalizer, gain, efx, pan, fase,...) op een tape lus in de pr