Jump to content

Platenspeler matten

M Pekel
 Share

Recommended Posts

Hallo iedereen ik draai nu met een vilt mat en heb het iedee dat die de plaat zeer goed ontkoppelt van het plateau, beter als mijn vorige mat uit rubber.

Wat voor mat gaat jou voorkeur naar uit? En wat zijn de voordelen van de door jou gebruikte mat?

Marcel

Er zit op mijn speler helemaal geen mat, en ik moet je eerlijk bekennen dat ik hem ook helemaal niet mis......

Heb op de vorige ( TD160 ) wel de originele mat vervangen door een Musonic Antistatimat, hetgeen naar mijn idee de plaat ahw wat meer naar beneden "zoog", wat wel resulteerde in een strakkere sound. ( Wat stinken die dingen, trouwens!!! <_< )

Vraag me af of het wel goed zou zijn als ik aan mij Piccolo een mat toe zou voegen... Alles is immers berekend op het afspelen zonder? Haudio? Gruiter? Bellavista?

Het is op Hififorum.nl ook een keer behandeld...

Misschien dat je er iets aan hebt.

http://www.hififorum.nl/index.php?topic=182.0

Daar heb ik dit dus eventjes vanaf getrokken :

Ik heb een zware, vlakke rubber mat, die standaard op de TD2001 wordt meegeleverd.

Die bevalt mij uitstekend, ook al omdat de mat donkergrijze kleur smaakvol combineert met het glanzend zwart van vinyl.

Misschien moet ik die mat eens demagnetiseren en de zijkant met een stift groen maken.

Begrijp je nu waarom .............................enz................. ? Dit was de Moderator,dus!

Toch maar even wachten tot dat Hear de experts weer terug van vakantie zijn?

Gruiter?

Ha die Lestat,

Ik heb geen ervaring met de Picolo icm een mat. Eerlijk gezegd voel ik die behoefte ook niet zo om daar mee te experimenteren. De arm/element combinatie is namelijk ingesteld op de hoogte van het kale draaiplateu+dikte van LP. Aangezien een en ander door de guru zelf is afgesteld, is dit min of meer heilig voor mij (ik ben zelf een absolute leek op dat gebied). Als ik nog een mat erbij op ga leggen, dan klopt dat toch niet meer?

Verder voelt het draaiplateau wat ruw aan en ik vermoed dat dit bewust zo gemaakt is om hiermee eigenschappen te krijgen die je anders met een mat hebt.

Voor mijn gevoel klinkt het nu gewoon erg goed en als ik het nog mooier wil, dan kan ik waarschijnlijk in de toekomst beter investeren in een phono-trap.

Groeten,

Gruiter

(Gerald)

Gruiter?

Ha die Lestat,

Ik heb geen ervaring met de Picolo icm een mat. Eerlijk gezegd voel ik die behoefte ook niet zo om daar mee te experimenteren. > IK OOK NIET, MAAR IK VROEG ME ALLEEN AF OF

Een ruwigheidje aan je draaiplateau kan mijn inziens wel degelijk je lp beschadigen.Ik denk even aan het erop leggen of het eraf pakken van de lp.

Daar was ik in het begin eerlijk gezegd ook wel een beetje bang voor. Daarom zet ik bij het wisselen van de plaat de draaitafel altijd even uit. Als de draaitafel stil staat bij het opleggen van de plaat, voorkom je het per ongeluk schuren van de plaat door het plateau. Verder is het materiaal absoluut niet scherp (alleen een beetje ruw). Daarnaast ligt er een zwaar gewicht op waardoor de plaat ook nog eens goed gefixeerd is.

Er is voor de Thorens spelers een kurkmat te krijgen ter vervanging van de rubbermat. Heb ik zelf nooit geprobeerd maar wat ik er zo van op internet lees zijn de resultaten positief.

Overigens is er bij een vloerenbedrijf kurk-rubbermat te krijgen die onder laminaat en parketvloeren gaat als een extra hoge geluidisolatie nodig is. Kost bijna nix ( 9 EU de m2) en ga ik denk nog wel eens proberen.

;)

Een ruwigheidje aan je draaiplateau kan mijn inziens wel degelijk je lp beschadigen.Ik denk even aan het erop leggen of het eraf pakken van de lp.

Daar was ik in het begin eerlijk gezegd ook wel een beetje bang voor. Daarom zet ik bij het wisselen van de plaat de draaitafel altijd even uit. Als de draaitafel stil staat bij het opleggen van de plaat, voorkom je het per ongeluk schuren van de plaat door het plateau. Verder is het materiaal absoluut niet scherp (alleen een beetje ruw). Daarnaast ligt er een zwaar gewicht op waardoor de plaat ook nog eens goed gefixeerd is.

Ik heb nooit anders gedurfd dan eerst de plaat uit te zetten en hem er dan pas af te halen! Ook al vanwege de snaar die toch vrij dicht op de plaat zit! Scherp heb ik ook nooit bedoeld te zeggen. wel apart... :lol::D

Het viel me op dat HAudio dit wel aandurfde en dat met een vloeiende beweging en sneller dan ik met mijn ogen kon knipperen. Ik dacht: "Dat kan ik ook". Vervolgens 2 pogingen gedaan: de eerste keer gleed de snaar van de pully af en de tweede keer draaide het plateau nog 1 extra rondje onder de plaat door. Gelukkig heeft de plaat toen geen schade opgelopen. Ik doe het dus nu dus heel voorzichig door de draaitafel eerst uit te zetten. Ik vraag me alleen af hoe vaak zo'n aan en uit- schakelaar werkt voordat hij "lam" wordt.

Het viel me op dat HAudio dit wel aandurfde en dat met een vloeiende beweging en sneller dan ik met mijn ogen kon knipperen. Ik dacht: "Dat kan ik ook". Vervolgens 2 pogingen gedaan: de eerste keer gleed de snaar van de pully af en de tweede keer draaide het plateau nog 1 extra rondje onder de plaat door. Gelukkig heeft de plaat toen geen schade opgelopen. Ik doe het dus nu dus heel voorzichig door de draaitafel eerst uit te zetten. Ik vraag me alleen af hoe vaak zo'n aan en uit- schakelaar werkt voordat hij "lam" wordt.

Als ik een plaat wissel zet ik ook mijn speler eerst uit.

Op shows heb ik ook gezien dat al draaiend de platen worden gewisseld, ik heb het ook geprobeerd........

Tja als ik zoiets doe staat het plateau toch even stil, zeker met het eraf halen.

Het zal wel een handigheidje zijn en tja wat is beter aan of uit.

Groet,

JKR

Bellavista?

@ M Pekel: stop geen geld in een accessoire, maar spaar gewoon door voor een complete draaitafel. Voor een heel redelijk gedrag ben je de bezitter van een BN Piccolo met Rega-arm: je zal er intussen toch wel zijn? Wil je later meer, ruil je gewoon die arm in voor een betere.

Zelf speel ik zonder "matje". Voor het gebruik van een matje moet de hoogte van de naald opnieuw worden afgesteld en komt het gebruik ervan het uiterlijk zeker niet ten goede. De bovenkant van het plateau van de BellaVista is voorzien van groeven: met matje is deze functie sowieso weg.

Is zo'n matje bedoeld voor niet-massaloopwerken? :huh:

Als ik een plaat wissel zet ik ook mijn speler eerst uit.

Op shows heb ik ook gezien dat al draaiend de platen worden gewisseld, ik heb het ook geprobeerd........

Tja als ik zoiets doe staat het plateau toch even stil, zeker met het eraf halen.

Het zal wel een handigheidje zijn en tja wat is beter aan of uit.

Groet,

JKR

Uit natuurlijk om zo geen beschadiging op te lopen op je lp. ;)

Het zekere voor het onzekere. :D

...aan, uit, aan, uit, aan....: hopelijk is die kostbare 24-pools motor daar op berekend. :(

Zelf heb ik geen problemen met het draaiend wisselen van plaat. Gaat perfect, nooit beschadigingen of 'slijpstof'. Wel staat de draaitafel op ideale grijp-hoogte. Oh ja, het plateau is in mijn geval niet echt ruw en voorzien van groeven. Dat zou ook kunnen uitmaken...

Zelf heb ik geen problemen met het draaiend wisselen van plaat. Gaat perfect, nooit beschadigingen of 'slijpstof'. Wel staat de draaitafel op ideale grijp-hoogte. Oh ja, het plateau is in mijn geval niet echt ruw en voorzien van groeven. Dat zou ook kunnen uitmaken...

Ik wissel ook draaiend :D en dat gaat prima.

En wat doen jullie als het gaatje te nauw is? ;)

Ik kan zonder problemen LP's (en 45's) wisselen zonder stoppen en zonder met mijn vingers aan de groeven te raken(DJ verleden), maar ik draai met een Mitchell klem en die moet er eerst af (Thorens TD 160 met SME), dus switch ik naar stop en gebruik de laatste tractie om de klem los te draaien, klem eraf, LP eraf en een andere erop, klem terug vast (en dat kan je niet met een draaiend plateau). Ook heb ik veel (vooral nieuwe en weinig gespeelde) LP's waarbij je de schijf over de as moet "wringen" (draaien en duwen) omdat het centergaatje te klein is. Dit kan je wel verhelpen door er wat kracht op te zetten om het gaatje te verbreden met een ZACHT voorwerp zoals een balpen of zo... mijn eerste pogingen met een schaar (!) waren nogal nefast en als je je LP over en weer kan schuiven op het draaiplateau terwijl ie al over de as ligt, dan is er iets fundamenteels mis, om van "warped" LP's maar te zwijgen. Conclusie: ngl. de omstandigheden je PU en LP ZO GOED MOGELIJK behandelen... ;) grtz RastaPHil

Is zo'n matje bedoeld voor niet-massaloopwerken? :huh:

Neen, zo'n matje is bedoeld voor loopwerken waar de ontwerper er van uit is gegaan dat er een matje gebruikt wordt.

M'n Hyperspace is een massaloopwerk en heeft van huis uit een raar foam matje, anders zou de plaat op geverfd metaal liggen. Modernere uitvoeringen hebben een speciale 25 mm dikke koolstofmat.

In het verleden was ik nogal gecharmeerd van dunne kurkmatten, al dan niet geimpregneerd met pvc. Er staat alweer een rol kurk op voorraad ... :)

@ M Pekel: stop geen geld in een accessoire, maar spaar gewoon door voor een complete draaitafel.

Euh deze mat heb ik geen cent voor betaald omdat ik hem gekregen heb B) en `t is een mooie dikke viltmat niet zo`n dun vodje.

Maar omdat ik dus kleine verschillen tussen deze mat en mijn originele mat hoorde, vroeg ik mij af of er nog mensen zijn die een voorkeur hebben.

Het is dus meer nieuwschierigheid :D

En voorlopig geef ik liever geld uit aan Vinyl :) zoals vandaag op de Pulledag weer een stapeltje LP`s bemachtigd voor nog geen euro per stuk en allemaal als nieuw :D

Marcel

maar ik draai met een Mitchell klem en die moet er eerst af (Thorens TD 160 met SME),

Hoi RastaPhil, een vraagje v.w.b. de Michell klem. Kun je deze klem zonder meer gebruiken, zonder de veren van je Thorens opnieuw af te hoeven stellen? :unsure:

Ik heb zelf wel belang bij zo'n klem, dus vraag ik mij dat zo af.

Mijn voorkeur gaat uit naar de Clearaudio Twister. (190 gr.)

Frank. :)