Jump to content

Oude CD-spelers verouderde techniek?

joerick
 Share

Recommended Posts

Hallo,

Op internet worden regelmatig CD-spelers aangeboden die een jaar of 10 geleden heel veel geld (bijv. € 10.000,- of meer) hebben gekost. Vaak kun je deze voor een fractie (25%) van de oorspronkelijk prijs kopen. Kunnen deze spelers nog mee met de huidige generatie CD-spelers? of kun je beter een CD-speler van deze tijd aanschaffen voor € 2.500,-

Graag jullie reactie.

Groeten,

Joerick

zelf heb ik ook een wat oudere CD speler staan een Marantz CD 94 mk2 en deze bevalt mij zeer goed, wil er eigenlijk nog wel 1

Deze hangt aan een DAC die ongeveer net zo oud is een Wadia 12. Als iemand wat info kan geven over hoe duur bijde apparaten destijds waren en van waneer tot waneer ze gebouwd zijn zou ik dat zeer waarderen,

Ik val ook voor degelijkheid net als Ome Henk. Het lijkt me wel belangrijk om te weten of je onderdelen als lasers nog kan vervangen.

Carl

Helaas is dat inderdaad in mijn geval een probleem de laser is echt nergens meer te verkrijgen en ik probeerde het zelfs via internet in Hong Kong waar hij nog te vinden was maar helaas niet meer leverbaar.

Het zou heel zonde zijn als de laser defect ging want dat betekend helaas sloop.

ook beschadigde cd's spelen ze vaak met minder tot geen problemen af, daar waar modernere spelers onherroeplijk over vallen met overslaan ed.

ik merk het tussen mijn NAD 541 (zonder i ) die kan een beschadigde cd van the cranberries die ik heb nr 2 en 3 niet zonder overslaan afspelen, en altijd moet ik handmatig naar nr 4 doorspelen om verder te gaan.

zo niet bij de CDP 339X, niks aan de hand, gewoon spelen zonder morren als of er niks met de cd aan de hand is.

ook beschadigde cd's spelen ze vaak met minder tot geen problemen af, daar waar modernere spelers onherroeplijk over vallen met overslaan ed.

ik merk het tussen mijn NAD 541 (zonder i ) die kan een beschadigde cd van the cranberries die ik heb nr 2 en 3 niet zonder overslaan afspelen, en altijd moet ik handmatig naar nr 4 doorspelen om verder te gaan.

zo niet bij de CDP 339X, niks aan de hand, gewoon spelen zonder morren als of er niks met de cd aan de hand is.

Misschien met schoon wattenstaafje (zonder alcohol oid) en een beetje blazen kun je de lens wel proberen schoon te maken. Dit wil wel eens helpen.

Of, je laser wordt wat zwakker, de lichtintensiteit neemt dan af. Dit probleem is wel op te lossen. (Voor een jaar of langer totdat het zelfde probleem zich weer voordoet).

Op de laserunit zit namelijk een stelschroefje (potmeter). Het is er maar eentje, dit kan niet missen. Laat de cd spelen op het punt dat ie overslaat en draai (tijdens het spelen) dit stelschroefje een beetje bij. Je moet je schroevendraaier hierbij een beetje losjes hanteren om het loopwerk niet mechanisch te beinvloeden. En er dan gewoon een beetje mee spelen; linksom en/of rechtsom, totdat ie de cd pakt.

En anders bestel je een nieuwe laser, ik denk dat het een Sony is...

Hallo,

Hier een citaat van Armand van Ommeren:

Tot behoorlijke ergernis van Sony heb ik vele jaren gedraaid met een voorganger van deze XA5, de CDP-557ES, een 18 bitter en heb altijd volgehouden dat de 557 het won van vrijwel alle Sony topmodellen die erna zijn gekomen. Ik moet zeggen dat de XA5 en XA7 fractioneel beter zijn, maar het verschil is klein. Dat is de prijs die je (als fabrikant) betaalt wanneer je een opmerkelijk goed apparaat uitbrengt. De Japanse wetten zeggen dat je elke 6 maanden iets nieuws moet verzinnen en dan wordt het moeilijk om de vooruitgang er in te houden. Ik blijf er dan ook bij dat er niet zoveel spelers zijn die het tegen de aloude 557 kunnen opnemen, alle hysterische verhalen over n

een probleempje dat enkele oudjes kunnen hebben,

zelf opgenomen cd's die langer dan het rode boekje zijn niet helemaal tot het einde afspeelbaar.

Verder moet je tegenwoordig in de wereld van al dat plastik maar hopen dat er binnen in je nieuwe dure top speler nog iets is dat ook maar 'echt' degelijk is.

Misschien met schoon wattenstaafje (zonder alcohol oid) en een beetje blazen kun je de lens wel proberen schoon te maken. Dit wil wel eens helpen.

Of, je laser wordt wat zwakker, de lichtintensiteit neemt dan af. Dit probleem is wel op te lossen. (Voor een jaar of langer totdat het zelfde probleem zich weer voordoet).

Op de laserunit zit namelijk een stelschroefje (potmeter). Het is er maar eentje, dit kan niet missen. Laat de cd spelen op het punt dat ie overslaat en draai (tijdens het spelen) dit stelschroefje een beetje bij. Je moet je schroevendraaier hierbij een beetje losjes hanteren om het loopwerk niet mechanisch te beinvloeden. En er dan gewoon een beetje mee spelen; linksom en/of rechtsom, totdat ie de cd pakt.

En anders bestel je een nieuwe laser, ik denk dat het een Sony is...

Het is al heel wat jaren zo dat de laser op constante lichtopbrengst bij de meeste cd-spelers volautomatisch wordt ingesteld. De laser moet dan helemaal aan het eind van zijn latijn zijn, wil er sprake zijn van verminderde lichtopbrengst.

Voor de meeste loopwerken kun je niet los een nieuwe laser aanschaffen. Wat je kunt vervangen is het hele loopwerk want de lasers in loopwerken kun je alleen maar destructief verwijderen. Hele oude loopwerken hebben weliswaar nog lasers die je kon verwisselen maar dan had je iets als een optische bank nodig om het zaakje weer in goede positie te monteren en af te regelen.

nogmaals,,,,,,,,,,,,,, de cd 53 laat een heel ANDER beeld horen ,minder informatie alles meer op elkaar gestapeld, een kleiner beeld.

de ose 6000 geeft een veel breder beeld met een moderner geluid..............

er zit dus wel degelijk veeeeel verschil in cd spelers. :D

Ik heb de CD100, CD101 en de CD303 (allen 1984), en die klinken verrassend goed

Leuk, ik heb de CD 300 ook nog maar het klankverschil met met Meridian speler is toch wel groot. De Philips klinkt 'killer' en onrustiger.... ik heb hem nu op mijn werk staan en daar draait hij nog steeds :P

nogmaals,,,,,,,,,,,,,, de cd 53 laat een heel ANDER beeld horen ,minder informatie alles meer op elkaar gestapeld, een kleiner beeld.

Mar als je de 6000 ose eens vergelijkt met de 94mk2. hoe doet deze het dan?

Luister het meest naar een oude Marantz 72SE MKII, heb ook een veel nieuwere Marantz 67SE staan maar deze klinkt echt minder.

Laatst ook nog een maandje een Marantz CD50 aangesloten gehad maar deze klonk dan weer minder dan de 67SE.

Tsja, ik denk dat de opbouw van de speler belangrijk is en minder de leeftijd.

zelf heb ik ook een wat oudere CD speler staan een Marantz CD 94 mk2 en deze bevalt mij zeer goed, wil er eigenlijk nog wel 1

Deze hangt aan een DAC die ongeveer net zo oud is een Wadia 12. Als iemand wat info kan geven over hoe duur bijde apparaten destijds waren en van waneer tot waneer ze gebouwd zijn zou ik dat zeer waarderen,

De CD94mk2 "deed" in 1990 iets van fl 2990,-.

Heb 'm zelf nl nieuw gekocht toendertijd.

Van de Wadia zouk ut niet weten. :unsure:

Het "verschil" in klank tussen de diverse spelers wordt m.i. voor 99.9% veroorzaakt door de electronica en dan met name de opamps en c's in de analoge uitgang.

Bij loopwerken en dac's is het in mijn optiek voornamelijk de kloktiming tussen beide apparaten die invloed heeft op het klankbeeld.

Er wordt teveel met technisch jargon gegoocheld en te weinig geluisterd.

Toen de CD zijn intrede deed hebben ze ons nieuwe oren aangenaaid. De consument is massaal gevallen voor een techniek die nu erg ouderwets lijkt (16/44.100).

Die cd's zijn niet veranderd, de techniek om ze te lezen wel.

Als je een vat slechte wijn hebt haal je er met een goede of betere pomp ook geen Grand Cru uit.

Henri

Waar gebruik ik hier technisch jargon Henri en hoe weet je dat ik te weinig luister? :confused: Lekker genuanceerd ben je.

De techniek om te lezen is inmiddels geheel uitontwikkeld. De laatste stand van die techniek zit tegenwoordig in alle spelers. Beter kan niet want het 16 bits 44,1 kHz-formaat bepaalt - of zo je wilt - beperkt de mogelijkheden/kwaliteit.

Het voorbeeld met de wijnpomp gaat helemaal op: de kwaliteit van het geluid blijft hetzelfde of je nu de cd afspeelt in een cd-speler van

Als je verschil hoort tussen de huidige generatie cd-spelers (duur of goedkoop) - daar heb ik het over! - dan is er iets mis met de speler in kwestie of het is zoals al zoveel keer eerder gezegd dat je denk dat je verschil hoort. Autosuggestie dus. Het is overigens belangrijk bij het vergelijk dat je het afspeelniveau van beide spelers precies(!) identiek maakt. Onze oren en wat daar tussenzit zijn geneigd om stekteverschillen kwalitatief te interpreteren. Om te voorkomen dat autosuggestie in het spel komt is het belangrijk dat je dubbelblind naar de te vergelijken spelers luistert.

Luister het meest naar een oude Marantz 72SE MKII, heb ook een veel nieuwere Marantz 67SE staan maar deze klinkt echt minder.

Laatst ook nog een maandje een Marantz CD50 aangesloten gehad maar deze klonk dan weer minder dan de 67SE.

Tsja, ik denk dat de opbouw van de speler belangrijk is en minder de leeftijd.

De leeftijd van de speler kan heel veel uitmaken: als spelers bijvoorbeeld tijdens het lezen regelmatig steken laten vallen is dat goed hoorbaar bij een vergelijk. Oudere spelers - waarin gedateerde technieken zijn gebruikt - hebben die onhebbelijke gewoonte nog al eens.

Wat een geluk voor Ruud13 dat iemand het woord autosuggestie bedacht heeft.

Dan kan hij alles wat hij niet kan of wil horen daar op afschuiven.

Frits

Als je verschil hoort tussen de huidige generatie cd-spelers (duur of goedkoop) - daar heb ik het over! - dan is er iets mis met de speler in kwestie of het is zoals al zoveel keer eerder gezegd dat je denk dat je verschil hoort. Autosuggestie dus

Als je verschil hoort tussen de huidige generatie cd-spelers (duur of goedkoop) - daar heb ik het over! - dan is er iets mis met de speler in kwestie of het is zoals al zoveel keer eerder gezegd dat je denk dat je verschil hoort. Autosuggestie dus.

Ik ben besodemieterd toen ik destijds mijn 555 kocht.

Ik had net zo goed een Yoko kunnen kopen.

:D:lol::D

GEL*L!!!!!!!!!!!