dick jansen Posted 11 augustus 2005 Report Share Posted 11 augustus 2005 [quote name='Ren Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 11 augustus 2005 Report Share Posted 11 augustus 2005 [quote name='Ren Link to comment Share on other sites More sharing options...
dick jansen Posted 11 augustus 2005 Report Share Posted 11 augustus 2005 (...) omdat ik 4 keer een blinde test heb meegemaakt (...) Beste Erik, Was dat gezien de uitkomst niet een dove(n)test Tenslotte is de ene handicap de andere niet Met opgewekte groet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
renejdevries Posted 11 augustus 2005 Report Share Posted 11 augustus 2005 ik durf nog steeds de stelling op tafel te gooien dat er geen geluidskwaliteit verschillen zijn tussen hedendaagse cd-spelers. waarom durf ik dat ? omdat ik 4 keer een blinde test heb meegemaakt , en 4 keer werd er maar wat geroepen en er was NIEMAND die concequent Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 11 augustus 2005 Report Share Posted 11 augustus 2005 leuk die reacties van de audiofielen, ze horen ENORME verschillen tussen cd-spelers!. ja, ja , totdat je ze met zijn allen in een kamer zet , en ze naar 4 spelers laat luisteren zonder dat ze weten welke. dan moet je ze zien zuchten en steunen, ze roepen maar wat , ze denken maar wat, ze maken zichzelf maar wat wijs! en uiteindelijk gokken ze maar raak en blijkt na de puntentelling de goedkoopste speler het beste gepresteerd te hebben ik durf nog steeds de stelling op tafel te gooien dat er geen geluidskwaliteit verschillen zijn tussen hedendaagse cd-spelers. waarom durf ik dat ? omdat ik 4 keer een blinde test heb meegemaakt , en 4 keer werd er maar wat geroepen en er was NIEMAND die concequent Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 11 augustus 2005 Report Share Posted 11 augustus 2005 Ik denk dat voornamelijk het analoge deel de verschillen bepaald, niet de digitale hocuspocus... Das al een hele goeie denkstap. De volgende stap is: vergelijk de vervorming van een CD uitgangstrap eens met die van een voorversterker. En dan met de eindversterker. Link to comment Share on other sites More sharing options...
renejdevries Posted 11 augustus 2005 Report Share Posted 11 augustus 2005 Ik denk dat voornamelijk het analoge deel de verschillen bepaald, niet de digitale hocuspocus... Das al een hele goeie denkstap. De volgende stap is: vergelijk de vervorming van een CD uitgangstrap eens met die van een voorversterker. En dan met de eindversterker. Idd, daar mag je verschillen verwachten... Link to comment Share on other sites More sharing options...
renejdevries Posted 11 augustus 2005 Report Share Posted 11 augustus 2005 Ik denk dat voornamelijk het analoge deel de verschillen bepaald, niet de digitale hocuspocus... Das al een hele goeie denkstap. De volgende stap is: vergelijk de vervorming van een CD uitgangstrap eens met die van een voorversterker. En dan met de eindversterker. Idd, daar mag je ook verschillen verwachten... Ik vind de woordkeuze 'vervorming' niet zozeer op zijn plaats. Ik zit meer de denken aan interferenties, filtering, klankkleur, impedantie e.d... Kwaliteit dus denk ik... Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 11 augustus 2005 Report Share Posted 11 augustus 2005 Ik denk dat voornamelijk het analoge deel de verschillen bepaald, niet de digitale hocuspocus... Das al een hele goeie denkstap. De volgende stap is: vergelijk de vervorming van een CD uitgangstrap eens met die van een voorversterker. En dan met de eindversterker. Idd, daar mag je verschillen verwachten... En dan de vraag: Als je weet dat een uitgangstrap van een CD speler (in veel gevallen niet meer dan een spanningbuffer (met beetje filtering) die slechts van dezelfde spanning een Ruit van niet meer dan een paar honderd ohm moet garanderen) veel beter is dan die van een voorversterker / eindversterker (ruisende potmeters / grotere gain / lagere uitgangsimpedantie / stabiel over heel timboektoe (je meot er eens spoel aan kunnen hangen) enz.) toon dan even aan dat juist die vervorming van de CD trap bepalend is voor weergave, ondanks grotere vervormingen verderop. Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 11 augustus 2005 Report Share Posted 11 augustus 2005 Ik zit meer de denken aan kwaliteit welke wordt bepaald door o.a. interferenties, filtering, klankkleur, impedantie e.d... Hoe gevoelig is een uitgangstrap in een CD speler voor interferentie (welke interferentie?)? Filtering die ver buiten de audioband plaatsvind, in hoeverre bepaalt dat de 'klankkleur'? Een CD speler moet 10000 ohm kunnen aansturen (ingang voorversterker). Een eindversterker moet afwisselend 0.7 ohm / 40 ohm / 5 mH / weet ik wat kunnen aansturen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andre Kel Posted 11 augustus 2005 Report Share Posted 11 augustus 2005 Idd ome Henk! Jongens, hoor je het verschil van wat je meet of hoor je het verschil omdat je meet? Er zal zeker verschil zijn (en nu komt de grootste dood doener) SMAAK! Ik heb mijn oude Denon 1560 voor een Sony scd777es ingeruild. Natuurlijk vet prijsverschil, loopwerk ven de Denon was ook langzaam op. Verschil hoor ik zeker. Maar dan in het voordeel van mijn smaak!!!! Ik vind het lekker krinken maar of er meet technisch verschil is weet ik niet, en wil ik ook niet weten. Het zelfde met een versterker. Klinkt een versterker met een signaak rusi van 120db per definitie beter als een met een signaal ruis van 90db? Hoeft niet hoor in mijn ogen, oh sorry OREN Groet, Andre Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 11 augustus 2005 Report Share Posted 11 augustus 2005 Klinkt een versterker met een signaak rusi van 120db per definitie beter als een met een signaal ruis van 90db? Das een hele toffe vraag, die houd mij eigenlijk ook veel bezig. Maar dan in het voor ons hoorbare gebied. Ik vraag me af of we (door onze smaak) een SNR (toegevoegd aan ruisvrije opnamen) van -50 dB niet dubbelblind per ongeluk wel eens mooier kunnen vinden dan bijvoorbeeld -70 dB. Of -65 dB toch wel lelijker dan -55 dB. Volgens mij werkt ons oor helemaal niet van: minder ruis is altijd beter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
oematoema Posted 11 augustus 2005 Report Share Posted 11 augustus 2005 Deze post heb ik (iets anders) ook in het 'wat je niet kan meten...kun je ook niet horen' -topic gezet, lijkt me hier ook wel enigszins relevant. En misschien kan iemand mij helpen met het zoeken naar informatie, zie de vraag onderaan: Stel: je meent verschil te kunnen horen tussen een Yoko CD-speler van 5,95 en een (vul-duur-merk-in, liefst een oude degelijke 'van vroeger toen alles beter was') van een dikke duizend euro. Nu wil je natuurlijk een meting doen om dat verschil te kunnen meten zodat die cijfern**kers eindelijk eens met hun bek vol tanden staan. Volgens mij is dit wel een behoorlijke poging: neem een luisterruimte, zet er een installatie neer met de goedkope CD-speler eraan. Zet een microfoon op gepaste afstand van de luidsprekers. Sluit de microfoon aan op een pc of iets anders dat het opgevangen geluid kan opslaan, uiteraard met een zo hoog mogelijke samplefrequentie en -resolutie. Speel een stuk muziek af en neem het geluid op. Dat is sample nr. 1. Nu vervang je (voorzichtig natuurlijk) de Yoko door de dure CD-speler. Zorg je dat ALLE omstandigheden in de luisterruimte VOLLEDIG identiek zijn aan de omstandigheden tijdens de eerste opname. Speel nu hetzelfde stuk muziek af en neem het geluid weer op. Dat is sample nr. 2. Deze twee samples staan opgeslagen op de computer en je kunt ze nu gaan vergelijken. Praktisch haalbaar is deze meetmethode niet of slechts zeer moeilijk, maar er is Link to comment Share on other sites More sharing options...
renejdevries Posted 11 augustus 2005 Report Share Posted 11 augustus 2005 Ik zit meer de denken aan kwaliteit welke wordt bepaald door o.a. interferenties, filtering, klankkleur, impedantie e.d... Hoe gevoelig is een uitgangstrap in een CD speler voor interferentie (welke interferentie?)? Filtering die ver buiten de audioband plaatsvind, in hoeverre bepaalt dat de 'klankkleur'? Een CD speler moet 10000 ohm kunnen aansturen (ingang voorversterker). Een eindversterker moet afwisselend 0.7 ohm / 40 ohm / 5 mH / weet ik wat kunnen aansturen. Verschilende schakelingen, verschillende klankleuren... Kan toch?!?!? Ik noem bij willekeur deze factoren, de ene zal er meer toe doen dan de andere. Bovendien heb je het bij impedanties en interferenties niet alleen over in- en uitgangen van apparaten. Maar ook koppelingen tussen verschillende deelschakelingen binnen de cd-speler spelen een rol. Bv. de koppeling tussen de DAC en het eindtrapje. Link to comment Share on other sites More sharing options...
renejdevries Posted 11 augustus 2005 Report Share Posted 11 augustus 2005 Idd ome Henk!Jongens, hoor je het verschil van wat je meet of hoor je het verschil omdat je meet? Idd, het gaat om het resultaat. Technische grootspraak met dure bits-en-bytes praat helpt je niet. Maar het is onomstotelijk dat je wel de techniek nodig hebt om, al dan niet met toevalstreffer, klankverschillen te kunnen realiseren. ook bij cd-spelers... Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 11 augustus 2005 Report Share Posted 11 augustus 2005 Verschilende schakelingen, verschillende klankleuren... Kan toch?!?!? Vanzelfsprekend. Echter als de schakeling zowiezo al superweinig vervormt, hoor je de (superkleine) verschillen in klankkleur dan nog steeds? En zegt je smaak dan consequent bij iedere muzieksoort: DIE schakeling is beter dan die andere? Je kunt er vanuit gaan dat vervormingen / interferenties zo ernstig dat we ze gaan horen allemaal wel op een zwarte lijst staan bij mensen die de schakelingen / laout op de print voor een CD speler bouwen. Die weten e.e.a. wel uit te sluiten. Wat Ruud13 zei de CD is al flink uitontwikkeld (sinds 1980). Link to comment Share on other sites More sharing options...
renejdevries Posted 11 augustus 2005 Report Share Posted 11 augustus 2005 Wat Ruud13 zei de CD is al flink uitontwikkeld (sinds 1980). Tuurlijk, zeker voor wat betreft uitlezing en foutkorrektie.... En voor wat betreft de klankverschillen. Ik denk dat veel spelers ongeveer(!) gelijk klinken maar er zijn zeker uitschieters, zowel naar beneden als naar boven. Bij deze uitschieters (van beneden en boven) mag je grote prijsverschillen verwachten.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
oematoema Posted 11 augustus 2005 Report Share Posted 11 augustus 2005 ik krijg eigenlijk best weer zin in een "battle of the bits" oftewel een blinde test tussen cdspelers.de set mogen jullie kiezen de spelers ook, misschien wil Ruud13 mij helpen met de uitgangsniveau verschillen gelijk te zetten. Blinde test! Ik wil ook meedoen! Dan neem ik een oude cdrom speler mee. Die kunnen we dan via de hoofdtelefoonuitgang met een van ultragoedkoop schakeldraad gemaakt kabeltje aansluiten. Mijn soldeerkunsten zijn niet al te best, maar ja, als het maar werkt! Zulke rommel moet men er toch wel uit kunnen halen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
renejdevries Posted 11 augustus 2005 Report Share Posted 11 augustus 2005 ik krijg eigenlijk best weer zin in een "battle of the bits" oftewel een blinde test tussen cdspelers.de set mogen jullie kiezen de spelers ook, misschien wil Ruud13 mij helpen met de uitgangsniveau verschillen gelijk te zetten. Blinde test! Ik wil ook meedoen! Dan neem ik een oude cdrom speler mee. Die kunnen we dan via de hoofdtelefoonuitgang met een van ultragoedkoop schakeldraad gemaakt kabeltje aansluiten. Mijn soldeerkunsten zijn niet al te best, maar ja, als het maar werkt! Zulke rommel moet men er toch wel uit kunnen halen? Lijkt me (serieus) helemaal geweldig! Doen! Wanneer? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henri Posted 11 augustus 2005 Report Share Posted 11 augustus 2005 Ik heb een oplossing. Onze hersenen zijn een soort van digitaal, chemisch, electrisch... whatever... Laat een interface in le lichaam plaatsen die CD en andere bronsignalen direkt via die interface in je brein dirigeert. Voordeel is dat je dan de andere 'rommel' (versterking, speakers, enz...) niet meer nodig hebt. Henri Link to comment Share on other sites More sharing options...
renejdevries Posted 11 augustus 2005 Report Share Posted 11 augustus 2005 Ik heb een oplossing.Onze hersenen zijn een soort van digitaal, chemisch, electrisch... whatever... Laat een interface in le lichaam plaatsen die CD en andere bronsignalen direkt via die interface in je brein dirigeert. Voordeel is dat je dan de andere 'rommel' (versterking, speakers, enz...) niet meer nodig hebt. Henri Blijft de kwaliteit van de interface en lichaamsconditie een rol spelen.... Moeilijk, moeilijk, moeilijk..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
oematoema Posted 11 augustus 2005 Report Share Posted 11 augustus 2005 Ik heb een oplossing.Onze hersenen zijn een soort van digitaal, chemisch, electrisch... whatever... Laat een interface in le lichaam plaatsen die CD en andere bronsignalen direkt via die interface in je brein dirigeert. Voordeel is dat je dan de andere 'rommel' (versterking, speakers, enz...) niet meer nodig hebt. Henri En dan maken we ook een universeel medicijn tegen ###### en we drukken er zoveel geld bij dat iedereen rijk is. Iemand nog iets serieus te melden over het 'audio geheugen'? Link to comment Share on other sites More sharing options...
renejdevries Posted 11 augustus 2005 Report Share Posted 11 augustus 2005 Ik heb een oplossing.Onze hersenen zijn een soort van digitaal, chemisch, electrisch... whatever... Laat een interface in le lichaam plaatsen die CD en Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 11 augustus 2005 Report Share Posted 11 augustus 2005 Iemand nog iets serieus te melden over het 'audio geheugen'? Mijn beste gok is dat dit geheugen meer muzikaal werkt (er werd hier eerst een accent gespeeld) dan technisch (minder THD in het hoog). Maar is dit niet iets voor een medisch forum? Link to comment Share on other sites More sharing options...
vrut Posted 11 augustus 2005 Report Share Posted 11 augustus 2005 ik krijg eigenlijk best weer zin in een "battle of the bits" oftewel een blinde test tussen cdspelers.de set mogen jullie kiezen de spelers ook, misschien wil Ruud13 mij helpen met de uitgangsniveau verschillen gelijk te zetten. Blinde test! Ik wil ook meedoen! Dan neem ik een oude cdrom speler mee. Die kunnen we dan via de hoofdtelefoonuitgang met een van ultragoedkoop schakeldraad gemaakt kabeltje aansluiten. Mijn soldeerkunsten zijn niet al te best, maar ja, als het maar werkt! Zulke rommel moet men er toch wel uit kunnen halen? Ik wil wel een Philips CD100 (1e productie Cd-speler) en de goedkoopste Sony meenemen (de CDP-XE220, uit ca. 2000-2002). Dan heb ik nog (jaja) een Audio Innovations passieve voortrap, oftewel een goed schakelkastje. Kunnen we 4 Cd-spelers op aansluiten (ik heb 4 identieke redelijke interlinks), en schakelen maar! Als jullie interesse hebben hoor ik het graag. En de blindtet dient natuurlijk geheel blind te zijn. Ik wil best de meuk aansluiten, zodat alleen ik weet welke Cd-speler op welke knop staat. Overigens ben ik van overtuiging dat de verschillen in Cd-spelers veel kleiner is dan bij versterker en speakers. Ehhh, ik bedoel wel dan kwaliteitsverschillen en niet dat de Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts