robx Posted 11 augustus 2005 Report Share Posted 11 augustus 2005 sja .... wellicht dat de stroom digitale prut niet veel verschilt in diverse spelers, maar wat dan de digitale verwerking ermee doet, alsmede het analoge circuit, das andere koek. ik heb het effect gehoord van de modificatie van vM op een SACD1000. en dat was geen klein effect. ook eens AB-vergeleken (origineel versus mijne). niet door elkaar te halen. ofwel: verschillen ja, maar waar komen ze vandaan ... gewoon de dingetjes die we altijd al hadden namelijk alle onderdeeltjes die beter kunnen. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
RastaPhil Posted 11 augustus 2005 Report Share Posted 11 augustus 2005 Iemand nog iets serieus te melden over het 'audio geheugen'? Mijn beste gok is dat dit geheugen meer muzikaal werkt (er werd hier eerst een accent gespeeld) dan technisch (minder THD in het hoog). Maar is dit niet iets voor een medisch forum? Heb er even over nagedacht: er zijn bepaalde criteria die je duidelijk kan opslaan in je geheugen: bvb de breedte van je klankbeeld (niet klankruimte h Link to comment Share on other sites More sharing options...
gert Posted 11 augustus 2005 Report Share Posted 11 augustus 2005 Deze post heb ik (iets anders) ook in het 'wat je niet kan meten...kun je ook niet horen' -topic gezet, lijkt me hier ook wel enigszins relevant. En misschien kan iemand mij helpen met het zoeken naar informatie, zie de vraag onderaan: Stel: je meent verschil te kunnen horen tussen een Yoko CD-speler van 5,95 en een (vul-duur-merk-in, liefst een oude degelijke 'van vroeger toen alles beter was') van een dikke duizend euro. Nu wil je natuurlijk een meting doen om dat verschil te kunnen meten zodat die cijfern**kers eindelijk eens met hun bek vol tanden staan. Volgens mij is dit wel een behoorlijke poging: neem een luisterruimte, zet er een installatie neer met de goedkope CD-speler eraan. Zet een microfoon op gepaste afstand van de luidsprekers. Sluit de microfoon aan op een pc of iets anders dat het opgevangen geluid kan opslaan, uiteraard met een zo hoog mogelijke samplefrequentie en -resolutie. Speel een stuk muziek af en neem het geluid op. Dat is sample nr. 1. Nu vervang je (voorzichtig natuurlijk) de Yoko door de dure CD-speler. Zorg je dat ALLE omstandigheden in de luisterruimte VOLLEDIG identiek zijn aan de omstandigheden tijdens de eerste opname. Speel nu hetzelfde stuk muziek af en neem het geluid weer op. Dat is sample nr. 2. Deze twee samples staan opgeslagen op de computer en je kunt ze nu gaan vergelijken. Praktisch haalbaar is deze meetmethode niet of slechts zeer moeilijk, maar er is Link to comment Share on other sites More sharing options...
gert Posted 11 augustus 2005 Report Share Posted 11 augustus 2005 Ik vind het wel een goede test Het is alleen moeilijk om de latere verschillen te kwalificeren Beste ome henk, De test is alleen goed als je de deelnemers op z'n minst in de gelegenheid stelt te kunnen antwoorden. Om dat antwoord te kunnen geven heb je een geheugen nodig. Als je dat geheugen niet hebt of pas na een tijd is deelname aan (conclusies uit) zo'n test dus zinloos. Aannemende dat zo'n test een uurtje of een avondje duurt. mvg Gert Link to comment Share on other sites More sharing options...
D van der Deijl Posted 11 augustus 2005 Report Share Posted 11 augustus 2005 leuk die reacties van de audiofielen, ze horen ENORME verschillen tussen cd-spelers!. ja, ja , totdat je ze met zijn allen in een kamer zet , en ze naar 4 spelers laat luisteren zonder dat ze weten welke. dan moet je ze zien zuchten en steunen, ze roepen maar wat , ze denken maar wat, ze maken zichzelf maar wat wijs! en uiteindelijk gokken ze maar raak en blijkt na de puntentelling de goedkoopste speler het beste gepresteerd te hebben ik durf nog steeds de stelling op tafel te gooien dat er geen geluidskwaliteit verschillen zijn tussen hedendaagse cd-spelers. waarom durf ik dat ? omdat ik 4 keer een blinde test heb meegemaakt , en 4 keer werd er maar wat geroepen en er was NIEMAND die concequent Link to comment Share on other sites More sharing options...
gert Posted 11 augustus 2005 Report Share Posted 11 augustus 2005 Ik vind het wel een goede test Het is alleen moeilijk om de latere verschillen te kwalificeren Beste ome henk, De test is alleen goed als je de deelnemers op z'n minst in de gelegenheid stelt te kunnen antwoorden. Om dat antwoord te kunnen geven heb je een geheugen nodig. Als je dat geheugen niet hebt of pas na een tijd is deelname aan (conclusies uit) zo'n test dus zinloos. Aannemende dat zo'n test een uurtje of een avondje duurt. Ik ga ervan uit dat in deze test beide opnames worden opgenomen en met elkaar via een pc-programma worden vergeleken en NIET via een menselijk geheugen met elkaar worden vergeleken Beste ome henk, We hadden het hier toch over een "blind test" dacht ik ? Die gaan toch niet via een PC ? mvg Gert Link to comment Share on other sites More sharing options...
oematoema Posted 12 augustus 2005 Report Share Posted 12 augustus 2005 Ik hecht helemaal GEEN waarde aan een DBT Los van het 'euvel' dat een DBT vaak van korte duur is (en dus lijkt op een A/B test), gebruik ik bij muziekbeleving (voor zover mogelijk) Link to comment Share on other sites More sharing options...
oematoema Posted 12 augustus 2005 Report Share Posted 12 augustus 2005 Beste oematoema,Vanuit meettechnisch standpunt gezien lijkt mij dit een niet zo betrouwbare methode. Van wat de microfoon opneemt zoals je dat beschrijft is een groot deel, waarsch. 80 %, be Link to comment Share on other sites More sharing options...
oematoema Posted 12 augustus 2005 Report Share Posted 12 augustus 2005 Iemand nog iets serieus te melden over het 'audio geheugen'? Mijn beste gok is dat dit geheugen meer muzikaal werkt (er werd hier eerst een accent gespeeld) dan technisch (minder THD in het hoog). Maar is dit niet iets voor een medisch forum? Het is ook niet mijn bedoeling om hier over de fysiologische werking van hersenen te gaan discussieren, of om schedels te lichten, maar het is wel een feit dat je, als je twee verschillende installaties vergelijkt, dat je dan maar Link to comment Share on other sites More sharing options...
gert Posted 12 augustus 2005 Report Share Posted 12 augustus 2005 Er wordt teveel met technisch jargon gegoocheld en te weinig geluisterd. Toen de CD zijn intrede deed hebben ze ons nieuwe oren aangenaaid. De consument is massaal gevallen voor een techniek die nu erg ouderwets lijkt (16/44.100). Die cd's zijn niet veranderd, de techniek om ze te lezen wel. Als je een vat slechte wijn hebt haal je er met een goede of betere pomp ook geen Grand Cru uit. Henri Waar gebruik ik hier technisch jargon Henri en hoe weet je dat ik te weinig luister? Lekker genuanceerd ben je. De techniek om te lezen is inmiddels geheel uitontwikkeld. De laatste stand van die techniek zit tegenwoordig in alle spelers. Beter kan niet want het 16 bits 44,1 kHz-formaat bepaalt - of zo je wilt - beperkt de mogelijkheden/kwaliteit. Het voorbeeld met de wijnpomp gaat helemaal op: de kwaliteit van het geluid blijft hetzelfde of je nu de cd afspeelt in een cd-speler van Link to comment Share on other sites More sharing options...
gert Posted 12 augustus 2005 Report Share Posted 12 augustus 2005 Beste oematoema,Vanuit meettechnisch standpunt gezien lijkt mij dit een niet zo betrouwbare methode. ... knip ... Wat jij zegt over het menselijk geheugen lijkt mij correct. Los van het feit dat het persoonsgebonden is, is dat helemaal niet zo goed en zeker niet op korte termijn. Kan wel heel goed zijn op langere termijn. Erikje heeft daar iets over gezegd in een andere topic. Komt erop neer dat die hele zgn. wetenschappelijke blind-tests en dus de conclusies die daaraan worden verbonden overboord kunnen. Allang achterhaald. Ruud13 beroept zich daar steeds weer op. Dat (gebrek aan) geheugen is naar mijn idee Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 12 augustus 2005 Report Share Posted 12 augustus 2005 inderdaad Ruud13 slaat wartaal uit. in zijn behoefte gelijk te hebben is hij op een ridicuul niveau beland. er zijn nog maar enkele opties: - net als Erik K kan hij de verschillen echt niet horen. kan best dat mensen zo verschillend horen. niks ten kwade als dat zo is, maar dan zou hij nog de geestelijke ruimte moeten kunnen opbrengen te aanvaarden dat velen verschillen wel horen (en niet enkel aan de wonderolie 'autosuggestie' lijden). ik aanvaard dat hij het niet hoort, maar andersom .... - hij heeft eenvoudig nooit verschillende dingen beluisterd. ook goed, maar onthou je dan van uitspraken, of geef aan dat je denkt dat er niks te horen is groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 12 augustus 2005 Report Share Posted 12 augustus 2005 Ik zeg maar niks meer. Nee, ik zeg wel wat. Ik begrijp niet dat mensen elkaar niet in hun eigen waarde laten. Als iemand verschil hoort tussen twee cd spelers, is er ook verschil. Ik heb een fantastisch gemodde cd speler. Nou.........., of er verschil is. Maar wat mij betreft, als iemand g Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud13 Posted 12 augustus 2005 Report Share Posted 12 augustus 2005 Verder is alles wat je niet weet of zelf niet kan of wil horen autosuggestie voor anderen, daarmee geen enkel respect tonend voor de serieuze forummers. Als ik beweer dat autosuggestie in het spel is heeft dat niets van doen met het geen respect tonen voor forumers. Je trekt een foute conclusie. Autosuggestie is een fenomeen dat voor een ieder geldt zodra het om waarnemen gaat en het voor het voetlicht halen dat het verschijnsel gegeven bepaalde situaties kan optreden is nergens een persoonlijke aanval noch een teken dat het respect ontbreekt voor mensen die hier berichten plaatsen. Gegeven wat ik over autosuggestie heb gezegd in diverse postings is het niet zo dat ik het begrip autosuggestie in stelling breng als ik het niet (meer) weet, niet kan of niet wil horen zoals je zegt. Als dat zo op jou overkomt, raad ik je aan mijn berichten beter te lezen en desnoods te vragen als je iets niet begrijpt. Het zou trouwens een stuk handiger zijn als je op die specifieke gevallen zou reageren in plaats van zo'n ongenuanceerde losse flodder als hier af te schieten. Ik kan daar verder weinig mee. Link to comment Share on other sites More sharing options...
BellaVista Posted 12 augustus 2005 Report Share Posted 12 augustus 2005 Verder is alles wat je niet weet of zelf niet kan of wil horen autosuggestie voor anderen, daarmee geen enkel respect tonend voor de serieuze forummers. Als ik beweer dat autosuggestie in het spel is heeft dat niets van doen met het geen respect tonen voor forumers. Je trekt een foute conclusie. Autosuggestie is een fenomeen dat voor een ieder geldt zodra het om waarnemen gaat en het voor het voetlicht halen dat het verschijnsel gegeven bepaalde situaties kan optreden is nergens een persoonlijke aanval noch een teken dat het respect ontbreekt voor mensen die hier berichten plaatsen. Gegeven wat ik over autosuggestie heb gezegd in diverse postings is het niet zo dat ik het begrip autosuggestie in stelling breng als ik het niet (meer) weet, niet kan of niet wil horen zoals je zegt. Als dat zo op jou overkomt, raad ik je aan mijn berichten beter te lezen en desnoods te vragen als je iets niet begrijpt. Het zou trouwens een stuk handiger zijn als je op die specifieke gevallen zou reageren in plaats van zo'n ongenuanceerde losse flodder als hier af te schieten. Ik kan daar verder weinig mee. Stress? Al met vakantie geweest? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud13 Posted 12 augustus 2005 Report Share Posted 12 augustus 2005 Ik zeg maar niks meer. Nee, ik zeg wel wat. Ik begrijp niet dat mensen elkaar niet in hun eigen waarde laten. Als iemand verschil hoort tussen twee cd spelers, is er ook verschil. Ik heb een fantastisch gemodde cd speler. Nou.........., of er verschil is. Maar wat mij betreft, als iemand g Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 12 augustus 2005 Report Share Posted 12 augustus 2005 Ik zeg maar niks meer. Nee, ik zeg wel wat. Ik begrijp niet dat mensen elkaar niet in hun eigen waarde laten. Als iemand verschil hoort tussen twee cd spelers, is er ook verschil. Ik heb een fantastisch gemodde cd speler. Nou.........., of er verschil is. Maar wat mij betreft, als iemand g Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 12 augustus 2005 Report Share Posted 12 augustus 2005 ik denk dat het tijd word voor een DBT. ik krijg zelf zin in een DBT, heerlijk om alle mensen die hear beweren werelden van verschil te horen , eens te horen zuchten en prakkezeren. overgens ben ik het helemaal met ruud13 eens, behalve op het gebied van interlinks, daar zit idd verschil tussen, dat hebben 3 audiofielen bij mij thuis bewezen door concequent steeds Link to comment Share on other sites More sharing options...
BellaVista Posted 12 augustus 2005 Report Share Posted 12 augustus 2005 ik denk dat het tijd word voor een DBT. ik krijg zelf zin in een DBT, heerlijk om alle mensen die hear beweren werelden van verschil te horen , eens te horen zuchten en prakkezeren. Lijkt me erg grappig, vooral WIE er gaan zuchten en prakizeren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
joopus Posted 12 augustus 2005 Report Share Posted 12 augustus 2005 ik denk dat het tijd word voor een DBT. ik krijg zelf zin in een DBT, heerlijk om alle mensen die hear beweren werelden van verschil te horen , eens te horen zuchten en prakkezeren. overgens ben ik het helemaal met ruud13 eens, behalve op het gebied van interlinks, daar zit idd verschil tussen, dat hebben 3 audiofielen bij mij thuis bewezen door concequent steeds Link to comment Share on other sites More sharing options...
joopus Posted 12 augustus 2005 Report Share Posted 12 augustus 2005 ik denk dat het tijd word voor een DBT. ik krijg zelf zin in een DBT, heerlijk om alle mensen die hear beweren werelden van verschil te horen , eens te horen zuchten en prakkezeren. Lijkt me erg grappig, vooral WIE er gaan zuchten en prakizeren. vergis je daar niet in. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 12 augustus 2005 Report Share Posted 12 augustus 2005 Ik heb de laatste tijd niet veel geexperimenteerd met CD spelers. Wel weet ik zeker dat mijn oude Micromega (staat bij mijn zoontje op de kamer) uit 1992 anders klinkt dan mijn Meridian 506.20 van een jaar of 6 oud. Als Ruud 13 zegt dat het aan de laser ligt geloof ik het overigens gelijk. Daarnaast heb ik nog een goedkope Sony van een paar jaar oud op de kamer van mijn dochter staan. In de test werd hij als een beetje scherp omschreven. In ieder geval een stuk scherper als die Merdian 506.20 Gelukkig ga ik voorlopig niet op de markt voor een CD speler. Als ik dat zou doen zou zeker ik de nieuwe Quad cds eens uitproberen. Carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 12 augustus 2005 Report Share Posted 12 augustus 2005 En nu debiteer je gierende onzin over Cd-spelers. "Een speler van Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henri Posted 12 augustus 2005 Report Share Posted 12 augustus 2005 Ik krijg ineens een soort van Spido-gevoel D Link to comment Share on other sites More sharing options...
joopus Posted 12 augustus 2005 Report Share Posted 12 augustus 2005 spido, klaasje. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts