Jump to content

Oude CD-spelers verouderde techniek?

joerick
 Share

Recommended Posts

klinklare onzin. ;)

Intussen weet ik hoe ik de waarde van de opmerkingen van Joopus moet inschatten. :P

je gaat me toch niet vertellen dat je het verhaal van audiofreak wel serieus neemt?

bellavista zoekt de zoete oorlog van het midden. :)

Wat zoekt ie??? :blink::wacko::huh:

klinklare onzin. ;)

Intussen weet ik hoe ik de waarde van de opmerkingen van Joopus moet inschatten. :P

je gaat me toch niet vertellen dat je het verhaal van audiofreak wel serieus neemt?

Wat zoekt ie??? :blink::wacko::huh:

denk er eens over na. :D

klinklare onzin. ;)

Voel je je aangesproken Joopus? B)

Guest Kraus vonBentinck

klinklare onzin. ;)

:unsure:

Weet het ff niet: 400uur is een lange periode. Mogelijk heeft het ook te maken met de lengte van de kabel en het volume-niveau. Speel je hard dan zal 1 en ander worden versneld, lijkt me. Je kan iig niet 24h/d met vol volume draaien!

Als je ooit al hebt getwijfeld aan het inspelen van kabels dan kun je die twijfels na lezing van het audiofreakverhaal toch rustig overboord zetten.

Twee dingen worden uit zijn verhaal glashelder duidelijk:

A. inspelen van kabels is onzin

B. de betekenis van het woord autosuggestie.

Daarbij wil ik overigens wel opmerken dat je na een enge droom ook helemaal overstuur wakker kunt worden; ik wil de worsteling van de freak absoluut niet bagatelliseren.

klinklare onzin. ;)

:unsure:

Weet het ff niet: 400uur is een lange periode. Mogelijk heeft het ook te maken met de lengte van de kabel en het volume-niveau. Speel je hard dan zal 1 en ander worden versneld, lijkt me. Je kan iig niet 24h/d met vol volume draaien!

ook weer klinklare onzin. ;)

Ik kan Ruud13 in zoverre gelijk geven dat de huidige spelers qua digitale trap niet ver uit elkaar liggen. Qua weergave is er toch een verschil. Soms zelfs heel behoorlijk.

Misschien een tip voor Ruud13. Als je zo graag verschil wil horen, vergelijk dan eens een Meridian 508 met een Opera Consonance Reference CD2. De laatste kost de helft van de Meridian en klinkt echt helemaal anders.

In deze gaat het er niet zozeer om dat ik ja of nee gelijk heb. Het gaat er om dat Ruud mij hier volstrekt onterecht aanvalt.

Ik zou graag die verschillen tussen de door jou genoemde spelers horen. Zijn beide spelers van de laatste 2 jaar?

:lol::lol: Ik heb ook vaak a-b vergelijkingen gemaakt, vaak bij audio winkels, ook wel bij mij zelf thuis, ook met twee cd spelers, en die via een dac (denon da 500) een hele oude aristona met een philips loopwerk (zwenkarm) en een denon, en tot mijn verbazing klonk de aristona, gewoon veel beter, puur door het loopwerk.

Het klonk gewoon echter, minder blikkerig.

DAt vond ik raar, die aristona koste maar 15 euro (kringloop), die denon wel 500

Sloot ik ze echter analoog aan dan was die aristona gewoon bager en klonk die denon vele malen beter. Dus ik denk dat de loopwerken van vroeger gewoon veel beter zijn. Maar de electronica was toen vele malen minder.

Ze hebben het volgens mij gewoon omgedraaid, nu zijn er slechtere loopwerken, met betere electronica. Dus het totale resultaat zou ongeveer gelijk moeten zijn.

Ik denk alleen dat dit niet de goede methode is, want als de bron al niet goed is, hoe kan je het dan goedmaken met de electronica.

Het is hetzelfde als met de radio, je kan de allerbeste versterker hebben en de allerbeste boxen. Maar het geluid van de radio krijg je nooit zo mooi als op de cd, hoeveel electronische hoogstandjes je er ook tussen zet.

Dat is ook de fout bij de goedkopere cd-spelers. Ik ben dus ook van mening dat als je nu in deze tijd twee cd spelers vergelijkt, er altijd verschil is puur door het gekozen loopwerk. Want hoe meer de foutcorrectie in moet grijpen hoe slechter het klinkt. DAt er spelers zijn met wel een goed loopwerk (wordt steeds minder)

Die klinken gewoon beter.

Maar er zijn ook mensen die vinden van niet :rolleyes: Wees daar ontzettend blij mee :lol: Want je hoeft nooit meer een nieuwe apparatuur te kopen wees daar blij mee het scheelt een hele hoop geld, elke investering is dan toch weggegooid geld.

Dat is ook de fout bij de goedkopere cd-spelers. Ik ben dus ook van mening dat als je nu in deze tijd twee cd spelers vergelijkt, er altijd verschil is puur door het gekozen loopwerk. Want hoe meer de foutcorrectie in moet grijpen hoe slechter het klinkt.

Dat begrijp ik niet. Na foutcorrectie krijg je exact dezelfde data, zou niks uit moeten maken. Verder is het vaak de kwaliteit van de cd® die de correctie aan het werk zet.

Beste Ruud13,

Ziehier, ook jij kan een foutje maken c.q. iets vergeten <_< Gaan wij ook geen zout op strooien(of je moet erom vragen :rolleyes: )

En ga nu niet zeggen dat het uit zijn context is gerukt....dat zou flauw en kinderachtig zijn en ik weet haast zeker dat je dat niet bent ;)

Zeker ga ik wel zeggen dat je het uit zijn verband haalt want dat is precies wat je doet met mijn originele posting van 10 Aug 2005, 10:42:34. Je plaatst immers niet mijn originele bericht maar het bericht van Gert (een reactie van hem op mijn posting). Je plaatst immers zo ALLEEN maar de laatste alinea van mijn bericht terwijl in de zinnen daarboven zonneklaar staat dat het om de laatste stand van de techniek gaat: de tegenwoordige spelers dus. Lees maar wat daar staat:

"De techniek om te lezen is inmiddels geheel uitontwikkeld. De laatste stand van die techniek zit tegenwoordig in alle spelers. Beter kan niet want het 16 bits 44,1 kHz-formaat bepaalt - of zo je wilt - beperkt de mogelijkheden/kwaliteit."

Voor de volledigheid zet ik hieronder nog even het hele bericht. Misschien is het handig als je voortaan voorzichtig bent met het uitkiezen wat je precies citeert want op deze manier kan je immers flink de mist in gaan.

Er wordt teveel met technisch jargon gegoocheld en te weinig geluisterd.

Toen de CD zijn intrede deed hebben ze ons nieuwe oren aangenaaid. De consument is massaal gevallen voor een techniek die nu erg ouderwets lijkt (16/44.100).

Die cd's zijn niet veranderd, de techniek om ze te lezen wel.

Als je een vat slechte wijn hebt haal je er met een goede of betere pomp ook geen Grand Cru uit.

Henri

Waar gebruik ik hier technisch jargon Henri en hoe weet je dat ik te weinig luister? :confused: Lekker genuanceerd ben je.

De techniek om te lezen is inmiddels geheel uitontwikkeld. De laatste stand van die techniek zit tegenwoordig in alle spelers. Beter kan niet want het 16 bits 44,1 kHz-formaat bepaalt - of zo je wilt - beperkt de mogelijkheden/kwaliteit.

Het voorbeeld met de wijnpomp gaat helemaal op: de kwaliteit van het geluid blijft hetzelfde of je nu de cd afspeelt in een cd-speler van

Dat geloof ik niet, maar misschien weet ik er te weinig van dus leg uit:

Nou, we hebben al eerder uitgebreid over foutcorrectie gesproken op dit forum. Het gaat me te ver om het hele verhaal nogmaals hier uit te leggen. Kijk maar even in het archief anders als je meer wilt weten.

Na foutcorrectie krijg je exact dezelfde data, zou niks uit moeten maken.

Was het maar waar... Data die er niet meer is (bijvoorbeeld verlies door signaalleemtes) vult de foutcorrectie in waardoor in het analoge signaal een vloeiend verloop ontstaat waardoor er geen geen getik, geplop en gehik ontstaat. De foutcorrectie is maar gedeeltelijk in staat om fouten te herstellen: je krijgt kort gezegd nooit het originele dataverloop terug. Daarom is het van vitaal belang dat de data zo nauwkeurig mogelijk wordt gelezen.