Jump to content

Oude CD-spelers verouderde techniek?

joerick
 Share

Recommended Posts

Na foutcorrectie krijg je exact dezelfde data, zou niks uit moeten maken.

Was het maar waar... Data die er niet meer is (bijvoorbeeld verlies door signaalleemtes) vult de foutcorrectie in waardoor in het analoge signaal een vloeiend verloop ontstaat waardoor er geen geen getik, geplop en gehik ontstaat. De foutcorrectie is maar gedeeltelijk in staat om fouten te herstellen: je krijgt kort gezegd nooit het originele dataverloop terug. Daarom is het van vitaal belang dat de data zo nauwkeurig mogelijk wordt gelezen.

Oh ik dacht dat de Reed-Solomon foutcorrectie gebruik maakte van interleaving en parity om de data te reconstrueren. Het middelen van bits lijkt me eerder iets voor als dat niet meer werkt, maar dan heb je het over hele ernstige beschadigingen.

Was het maar waar... Data die er niet meer is (bijvoorbeeld verlies door signaalleemtes) vult de foutcorrectie in waardoor in het analoge signaal een vloeiend verloop ontstaat waardoor er geen geen getik, geplop en gehik ontstaat. De foutcorrectie is maar gedeeltelijk in staat om fouten te herstellen: je krijgt kort gezegd nooit het originele dataverloop terug. Daarom is het van vitaal belang dat de data zo nauwkeurig mogelijk wordt gelezen.

Oh ik dacht dat de Reed-Solomon foutcorrectie gebruik maakte van interleaving en parity om de data te reconstrueren. Het middelen van bits lijkt me eerder iets voor als dat niet meer werkt, maar dan heb je het over hele ernstige beschadigingen.

Cock, je zit helemaal goed ;)

In de Hifi Choice van deze zomer worden 6 CD spelers in de 1000 klasse met elkaar vergeleken - " blind en level matched" . Ze zijn het niet met je eens Ruud13. Toch eens leuk om te lezen.

Carl (die weer geinteresseerd raakt in CD spelers)

PS Het is een leuke discussie. Jammer van het toonje soms over en weer.

Beste Ruud13,

Laten we aannemen, ondanks dat het er in die zin niet expliciet bijstaat, dat het is zoals jij het verdedigt <_<

Waarom is het voor jou niet aannemelijk dat Gert, in zijn antwoord op jou posting(hij heeft hem n.b. gequote), het niet over dezelfde cd-speler heeft dan die jij bedoelt :rolleyes:

Ik vind door Gert aangeboden excuses dan ook totaal overbodig.....

Het staat er WEL expliciet bij alleen jij baseerde je op een onvolledig citaat van mij dat door Gert was ontdaan van die bijbehorende informatie. Ik ben toch niet verantwoordelijk voor dat wat Gert met mijn berichten uithaalt. Het is aan jou om je bronnen zorgvuldig te kiezen

Ik reageerde trouwens niet op Gerts bericht dat jij citeerde omdat hij van mening was dat ik "gierende onzin debiteer" en dat hij op suggestieve wijze vroeg: "Getuigt dit niet van een stuitende na

Wat je zegt klopt alleen is het wat moeilijk om aan te geven wanneer er sprake is van ernstige beschadigingen. Het niveau waarop de foutcorrectie in staat is om de data geheel te reconstrueren is maar heel beperkt. Het "geruisloos" middelen van de bits is zeg maar al snel aan de hand en als je dan direct vergelijkt met een speler die beter in staat is om de data te lezen hoor je beslist verschil. Het zijn naar mijn idee veel oudere spelers - zowel in de dure als de goedkope prijsklassen - die moeite hebben met lezen en daar hoor je dan ook de verschillen tussen cd-spelers van meer recentere datum.

overigens .... waarom discussieren jullie eigenlijk met iemand die geen verschil kan horen tussen huidige generatie cd-spelers van 50 euro en van 10.000 euro.

ik accepteer direct dat hij het niet hoort. en ook dat hij meent dat wanneer andere hun ervaring delen dat zij het wel horen, dat dus op een of ander niveau misleiding is (in je hoofd).

de stelling van Ruud13 is voor wie de verschillen wel hoort eenvoudig irrelevant.

groet

ik ben wel benieuwd waar volgens Ruud13 nou de verschillen in versterkers zitten, ervan uitgaande dat je exemplaren vergelijkt die lineair zijn tussen 20hz/20khz. die doen allemaal niks anders dan lineair versterken.

groet

Er zitten verdomd weinig hoorbare verschillen tussen transistorversterkers (vind ik). Ik zeg niet dat er geen verschillen zijn maar teken er wel bij aan dat mijn ervaring is dat het haast onmogelijk is om te bepalen wat nu beter of slechter is zolang je maar niet het zaakje overstuurt. Doorgaans ligt de vervorming en de ruisvloer op een heel laag niveau dat je daar geen verschillen tussen hoort als je op een realistisch niveau muziek weergeeft.

Wel heb ik moeite met versterkers die niet voorzien zijn van een goed effectief subsonisch filter (minimaal - 3dB bij 20 hertz met een helling van 24 dB per octaaf) en een versterker mag geen hoorbare in- en uitschakelverschijnselen hebben. Ook ben ik van mening dat een goede versterker een klankregeling moet bezitten en last but not least: een eindversterker moet ongeacht de waarde en aard van de belasting onvoorwaardelijk stabiel zijn.

overigens .... waarom discussieren jullie eigenlijk met iemand die geen verschil kan horen tussen huidige generatie cd-spelers van 50 euro en van 10.000 euro.

ik accepteer direct dat hij het niet hoort. en ook dat hij meent dat wanneer andere hun ervaring delen dat zij het wel horen, dat dus op een of ander niveau misleiding is (in je hoofd).

de stelling van Ruud13 is voor wie de verschillen wel hoort eenvoudig irrelevant.

groet

Dit ben ik helemaal met je eens Robx.

sja ... ik vond dat er heeele grote verschillen zijn tussen de transistorversterkers die ik beluisterd heb bij mij thuis (om het maar even vergelijkbaar te houden). ze verschillen in klankkleur, maar vooral in het vermogen tot transparantie, diepte, een geluidsbeeld te produceren dat los van de speakers staat.

maar deze tegenstelling tussen ons was natuurlijk ook voorspelbaar.

toonregeling, ja maar dan graag wel uitschakelbaar ...

maar uiteindelijk zijn we het eens op het belangrijkste punt, wat alle reden voor opwinding wegneemt :lol:

Er zitten verdomd weinig hoorbare verschillen tussen transistorversterkers (vind ik)

:blink: Ik moest die zin even 2x lezen, om te kijken of ik 't wel goed gelezen had :unsure::rolleyes:

Ik heb door de laatste jaren vele (alleen) transistor versterkers in huis gehad, en daar zaten wel degelijk aanzienlijke verschillen in!

(bijvoorbeeld een Sonneteer Campion, Audio-Analoque Puccini SE, en een Naim Nait-2... alledrie transistor, maar ik zou ze (in mijn set!) blindelings uit elkaar houden.)

Citaten Hifi Choice

"Player distortion specifications, may better those of speakers by a factor of a thousand or more, but it consistently proves possible to differiantate btween CD players when listening via conventional speakers."

"But it is surely significant that, in carefully conducted unsighted listening, none of our listeners found themselves unable to distinguish between players."

"Blind, level matched conditions"

De vraag is natuurlijk of het significante verschillen zijn of niet. Het luisterpanel van Hifi Coice constateert echter wel verschillen. Nu kun je zeggen dat het blad commercieel is e.d. Dat was Luister toen Ruud 13 er in schreef natuurlijk ook en de audio rubriek vond ik de enige goede die we ooit in dit land gehad hebben. En dan hoef je het zeker niet altijd met ze eens te zijn geweest.

Tot slot geloof ik dat kleine verschillen op langere termijn kunnen storen.

Carl

ja .... ik dacht even checken met een andere vraag .... meteen bingo.

zou er wel verschil zitten tussen verschillende tuners (ik heb een Revox B760 wegens hoofdpijn het huis uit gedaan terwijl mijn Kenwood KT1100sd mijn CDspeler doet verbleken) .....

discussies is overbodig maar als fenomeen vind ik Ruud13 erg boeiend.

groet

zou er wel verschil zitten tussen verschillende tuners (ik heb een Revox B760 wegens hoofdpijn het huis uit gedaan terwijl mijn Kenwood KT1100sd mijn CDspeler doet verbleken) .....

Wat dat diezelfde Revox die jij eerst zo geweldig vond klinken? Die had je toch ook nog gemodificeerd? Of had je dat dus beter niet kunnen doen? :P;)

je hebt geheel gelijk. het modificeren bracht trouwens weldegelijk een flinke stap meer, maar de Revox blijft een accent leggen op het middengebied. in eerste instantie boeiend, maar langer luisteren was een crime. voor mij in mijn set

leuke nuancering op a/b-testen trouwens. verschillen hoor je zo wellicht het best, maar wat op lange termijn aangenaam blijft ...

de Kenwood blijft op lange termijn de winnaar (ik heb al een paar uitstapjes gemaakt naar andere tuners, en kom telkens terug bij deze kenwood. smaak? match?)

groet