Jump to content

Oude CD-spelers verouderde techniek?

joerick
 Share

Recommended Posts

Hai Erik,

Ik ben de eerste om toe te geven dat ik al een tijd niet met CD spelers bezig ben geweest. In ieder geval hoorde ik vier jaar geleden nog verschillen tussen versterkers toen ik er een aan het kopen was. Met interlinks experimenteer ik wel eens als ik ze in handen krijg en dat is niet vaak hoor. Ook hier hoor ik verschillen al ben ik van mening dat duur zeker niet per definitie goed is.

Wat CD spelers betreft moet ik maar op zo'n test van Hifi Choice uitgaan (blind en level matched) en andere meningen zoals die van jou en Ruud13. Het verschil tussen mijn Meridian en mijn dochters goedkope Sony viel me overigens wel behoorlijk op een jaar of twee geleden. Als ik trouwens een nieuwe CD speler zou kopen zou het wel altijd een mechanisch degelijke zijn. Al die troep die ze tegenwoordig maken heb ik grondig de pest aan.

Tot slot vind ik de bijdragen van Ruud13 en jou heel goed. Er wordt natuurlijk in ons wereldje af en toe behoorlijk overdreven en een beetje antidote kan geen kwaad. Het probleem van Ruud13 is dat hij wat extreem naar de andere kant doorslaat. Niet alles is autosuggestie. En er lopen hier toch wel een paar doorgewinterde luisteraars rond die je in een thuissituatie echt niet gek maakt. Beurzen e.d is alleen maar leuk hoewel die ESL 53 met Sugden vorig jaar wel erg goed klonk op de VAD.

Groet,

Carl

De weergave van muziek komt via iets technisch tot stand (elektrische apparaten als versterkers, cd-speler, platenspelers, tuners, dvd-spelers, speakers enz.), dus dan is het niet zo vreemd dat het hier en daar (heel) technische kan worden.

De audiohobby wordt immers geboren uit een liefde voor muziek...

Is het technisch om elkaar constant af te zeiken over precies hetzelfde?

Ik stelde slechts vragen die in me opkwamen; het is als een eerste indruk die je opdoet. Misschien is het wel 'not-done' om erop te wijzen dat het gesprek niks te maken heeft met het onderwerp als je pas drie berichten hebt geplaatst.

Liefde voor muziek..... Hoeveel betekent dat nog?

De weergave van muziek komt via iets technisch tot stand (elektrische apparaten als versterkers, cd-speler, platenspelers, tuners, dvd-spelers, speakers enz.), dus dan is het niet zo vreemd dat het hier en daar (heel) technische kan worden.

De audiohobby wordt immers geboren uit een liefde voor muziek...

Is het technisch om elkaar constant af te zeiken over precies hetzelfde?

Ik stelde slechts vragen die in me opkwamen; het is als een eerste indruk die je opdoet. Misschien is het wel 'not-done' om erop te wijzen dat het gesprek niks te maken heeft met het onderwerp als je pas drie berichten hebt geplaatst.

Afzeiken dat moet niet, ben ik met je eens. Maar ja, de een maakt een opmerking, de ander raakt gefrustreerd en roept wat terug, de eerste vind dat echt niet kunnen, dus begint ook te schelden enz, enz... ;) Gebeurt overal wel, ook al weet iedereen wel dat dat nergens toe leidt...

inderdaad Gert,

Ruud13 ging strak de valkuil in na die vraag. ook versterkers klinken hetzelfde. Alleen bij tuners was de reactie iets genuanceerder (althans ik kreeg er niet van langs dat ik de Revox B760 toch wezenlijk anders vond dan mijn Kenwood antiqiteit. Maar al snel werden de verschillen toch weer herleid naar ruis en vervorming.

Maar zoals ik zei: als fenomeen is Ruud13 boeiend.

Ik blijf zelf alleen met exitentiele twijfel zitten wanneer iemand volhoudt dat (moderne) 50 euro spelers hetzelfde klinken als (moderne) 10.000 euro spelers.

Onvoorwaardelijk erop vertrouwend dat hij dat oprecht meent en ons niet zit te stangen, zie ik geen andere verklaring dan dat het gehoor van mensen blijkbaar z

Voor mij betekent dat heel veel. De spullen die er voor zorgen dat er muziek weergegeven kan worden zijn voor mij alleen maar middel en geen doel. Ik wil wel dat het spul goed werkt om zo optimaal mogelijk van muziek te kunnen genieten.

Voor mij betekent dat heel veel. De spullen die er voor zorgen dat er muziek weergegeven kan worden zijn voor mij alleen maar middel en geen doel. Ik wil wel dat het spul goed werkt om zo optimaal mogelijk van muziek te kunnen genieten.

Bij mij zijn de apparaten ook niet een doel opzich. Bij sommige audiofielen krijg ik dat idee echter wel eens... :rolleyes:

Bij mij zijn de apparaten ook niet een doel opzich. Bij sommige audiofielen krijg ik dat idee echter wel eens... :rolleyes:

Ach dat kan ook een hobby zijn.

Bij mij zijn de apparaten een doel op zich.

Het binnenwerk van een apparaat is ook een doel op zich.

Ik kick op dikke elco's en trafo's.:D Dat doe ik al sinds m'n twaalfde. :D

Het geluid is een doel op zich, zonder dat ik naar de muziek kan luisteren. Ik kan het als het ware uitschakelen. Alleen al het luisteren naar het geluid is al een beleving op zich.

Daarnaast is de muziek een doel op zich. Bij mij klinkt een set pas, als ik muziek hoor in plaats van geluid. En als de snelheid van de muziek in orde is.

Klinkt de set te snel, dan klinken veel muzieksoorten geforceerd en geknepen en onnatuurlijk. Klinkt het weer te langzaam, dan klinkt muziek weer alsof het geluid achter het muzieksignaal aanloopt. Bij mij is de snelheid van het geluid net zo belangrijk als het klankkarakter.

Een set kan heel makkelijk te snel en overgecontroleerd klinken, maar ook te langzaam en zwoel en ongecontroleerd. Ik probeer met versterkers CD-spelers en luidsprekers precies de juiste snelheid te vinden, totdat alles gemiddeld goed klinkt.

Het grote nadeel van een set is dat een audioset maar

Als het er echt op aankomt, staat geluidsanalyse op gespannen voet met het genieten van muziek.

Dat ligt er maar net aan of ik er iets aan kan veranderen of niet. Als het gros van de CD's accepetabel is op mijn set, dan kan ik wel genieten van de muziek.

De set moet voor mij als eerste een hoge 'luisterbaarheidsfactor' hebben. Daar bedoel ik mee, dat het klankmatig in orde moet zijn. Dus niet te infgetogen of te voorwaarts {upfront} klinken op de gemiddelde CD. Zelfs een set met wat kleuring in het midden kan best nog goed klinken en een goede luisterbaarheidsfactor hebben.

En daarna komt pas meer het audiofiele gedeelte, zoals resolutie, snelheid, controle vervorming, homogeniteit enz enz. Dat noem ik dan ook meer het geluidsanalitische gedeelte van de hobby. Ik heb dan het liefst dat het zo perfect mogelijk klinkt, maar ik ken dan al gauw de gebreken en de tekortkomingen van mijn set, waardoor ik vrij makkelijk van de muziek kan genieten. Zolang je de tekortkomingen en gebreken maar accepteer, staat het genieten van muziek niets in de weg. Elke set heeft wel z'n gebrek. Of wel weer een gebrek bij een bepaalde muzieksoort.

Vele High-end sets zijn geluidsanalitisch dik in orde, maar missen de luisterbaarheidsfactor waardoor je niet meer naar de muziek luistert. Dit soort sets luistert nog gevoeliger naar verschillende muzieksoorten. Het klinkt vaak al snel irritant vind ik. Je hoort werkelijk elk detail, maar het mist dan de samenhang in het geluidsbeeld waardoor het storend wordt om naar de muziek te luisteren. het eist dan alle aandacht op. Vaak klinkt het dan ook heel geforceerd opdringerig.

Daarom vind ik dat een goedkope set heel vaak een hogere luisterbaarheidsfactor heeft dan vele dure sets. Een paar goedkope Mission's of B&W's kunnen op een relatief goedkope versterker en CD-speler al erg goed muziek spelen. Een relatief goedkope set kan klankmatig zelfs zo goed zijn, dat je als je luistert, emotie's voelt, die je dan op je eigen peperdure set mist. En dan ga je je afvragen waar dat toch aan ligt. En vaak zit het 'm gewoon in een bepaalde "zweem" van klank wat door het geluidsbeeld heen zweeft wat aangenaam klinkt. Of bijvoorbeeld een juiste snelheid en samenhang in het geluid, wat op de dure set dan weer ontbreekt.

Luisterbaarheid is nummer 1 bij mij, daarna komt het audiofiele gedeelte wel. Dus zeg maar luisterbaarheid behouden, maar dan met meer detail, controle en minder vervorming. Het mooiste is, dat je de luisterbaarheid weet te combineren met hoge resolutie en zo min mgelijk vervoming. Dus dat je hetzelfde mooie klankkarakter hoort, als bij de goedkope set die je mooi vind, maar dan met een hoge resolutie, en zo min mogelijk vervorming. Ofwel, het aangename geluidsbeeld van je goedkope set op een v

Bij mij zijn de apparaten een doel op zich.

Het binnenwerk van een apparaat is ook een doel op zich.

Ik kick op dikke elco's en trafo's.:D Dat doe ik al sinds m'n twaalfde. :D

Het geluid is een doel op zich, zonder dat ik naar de muziek kan luisteren. Ik kan het als het ware uitschakelen. Alleen al het luisteren naar het geluid is al een beleving op zich.

Daarnaast is de muziek een doel op zich. Bij mij klinkt een set pas, als ik muziek hoor in plaats van geluid. En als de snelheid van de muziek in orde is.

Klinkt de set te snel, dan klinken veel muzieksoorten geforceerd en geknepen en onnatuurlijk. Klinkt het weer te langzaam, dan klinkt muziek weer alsof het geluid achter het muzieksignaal aanloopt. Bij mij is de snelheid van het geluid net zo belangrijk als het klankkarakter.

Een set kan heel makkelijk te snel en overgecontroleerd klinken, maar ook te langzaam en zwoel en ongecontroleerd. Ik probeer met versterkers CD-spelers en luidsprekers precies de juiste snelheid te vinden, totdat alles gemiddeld goed klinkt.

Het grote nadeel van een set is dat een audioset maar

Je conclusie is dat het gehoor van mensen zo verschillend is dat sommigen nauwelijks verschillen waarnemen. Heb je misschien ook aan de mogelijkheid gedacht dat sommigen verschillen horen die er niet of nauwelijks zijn?...

Die mogelijkheid is zelfs een uiterste waarschijnlijkheid!

Natuurlijk zijn die verschillen er (soms!) nauwelijks. Maar ze zijn er wel en in die marges begeeft zich de audiofiele hobby bij mijn weten.

Natuurlijk zijn de verschillen tussen luidsprekersystemen veel groter, maar sluit maar eens een ontoereikende transistorversterker aan op een luidsprekersysteem dat stroom vraagt en vervolgens een passende versterker! Wedden dat je een enorm verschil gaat horen tussen die twee, terwijl het toch allebei transistorversterkers zijn......

Het is dus heel erg kort door de bocht om te stellen dat er geen verschil hoorbaar is tussen dergelijke versterkers en waarschijnlijk vooral bedoeld om flink wat controverse op te roepen -- iets dat blijkbaar goed lukt getuige de tegenwind die opsteekt bij ieder van dit soort uitspraken.

Zo kan het dus gebeuren dat dezelfde versterker een totaal andere indruk achterlaat, afhankelijk van het luidsprekersysteem dat je erachter hangt. Precies dezelfde versterker kan volkomen dichtgeslagen en reserve-arm klinken op het ene systeem en geheel en al openbloeien op een ander. En toch is het dezelfde versterker, met precies dezelfde meetgegevens.

Ergo: een versterker beoordelen als een stand-alone apparaat is dom, heel dom, want het leidt tot nietszeggende discussies over "parameters op een eiland". Pas in relatie tot een complete set kun je iets zeggen over kwaliteit en in diezelfde complete set komen kwaliteitsverschillen prima tot uiting. De ene versterker is prima in combinatie met het ene stel luidsprekers maar klinkt als een natte krant op een ander systeem.

Als ik trouwens een nieuwe CD speler zou kopen zou het wel altijd een mechanisch degelijke zijn. Al die troep die ze tegenwoordig maken heb ik grondig de pest aan.

Staar je niet al te blind op het "mechanisch degelijke". Naar mijn overtuiging is er in de loop der jaren een perfecte balans gevonden tussen materiaalkeuze en constructie van het loopwerk in het algemeen en van het optische blok in het bijzonder. Verder is het zo als het goedkoper produceren niet leidt tot slechtere prestaties, is er geen vuiltje aan de lucht.

Er is zeker een tijd geweest dat je na het losschroeven van de kap twee keer moest slikken bij het zien van de ogenschijnlijk wat wrakke miniatuur vogelnestjes en spinnenwebjes

Die mogelijkheid is zelfs een uiterste waarschijnlijkheid!

Natuurlijk zijn die verschillen er (soms!) nauwelijks. Maar ze zijn er wel en in die marges begeeft zich de audiofiele hobby bij mijn weten.

Natuurlijk zijn de verschillen tussen luidsprekersystemen veel groter, maar sluit maar eens een ontoereikende transistorversterker aan op een luidsprekersysteem dat stroom vraagt en vervolgens een passende versterker! Wedden dat je een enorm verschil gaat horen tussen die twee, terwijl het toch allebei transistorversterkers zijn......

Het is dus heel erg kort door de bocht om te stellen dat er geen verschil hoorbaar is tussen dergelijke versterkers en waarschijnlijk vooral bedoeld om flink wat controverse op te roepen -- iets dat blijkbaar goed lukt getuige de tegenwind die opsteekt bij ieder van dit soort uitspraken.

Zo kan het dus gebeuren dat dezelfde versterker een totaal andere indruk achterlaat, afhankelijk van het luidsprekersysteem dat je erachter hangt. Precies dezelfde versterker kan volkomen dichtgeslagen en reserve-arm klinken op het ene systeem en geheel en al openbloeien op een ander. En toch is het dezelfde versterker, met precies dezelfde meetgegevens.

Ergo: een versterker beoordelen als een stand-alone apparaat is dom, heel dom, want het leidt tot nietszeggende discussies over "parameters op een eiland". Pas in relatie tot een complete set kun je iets zeggen over kwaliteit en in diezelfde complete set komen kwaliteitsverschillen prima tot uiting. De ene versterker is prima in combinatie met het ene stel luidsprekers maar klinkt als een natte krant op een ander systeem.

Het is logisch dat je verschil hoort als je een "ontoereikende" versterker aansluit. Dan loop de zaak immers oudhollands vast en die vervorming hoor je wel. Ik had daarover trouwens ook iets gezegd. Zie hieronder.

Er zitten verdomd weinig hoorbare verschillen tussen transistorversterkers (vind ik). Ik zeg niet dat er geen verschillen zijn maar teken er wel bij aan dat mijn ervaring is dat het haast onmogelijk is om te bepalen wat nu beter of slechter is zolang je maar niet het zaakje overstuurt. Doorgaans ligt de vervorming en de ruisvloer op een heel laag niveau dat je daar geen verschillen tussen hoort als je op een realistisch niveau muziek weergeeft.

Overigens kan je heel goed iets over versterkers zeggen zonder dat je het gelijk moet gaan hebben over de versterker in relatie tot de luidspreker. Op een goede versterker kun je immers probleemloos heel veel verschillende type en merken luidsprekers aansluiten. Het spreekt voor zich dat je het uitgangsvermogen van de versterker moet afstemmen op de luidspreker van je keus, de inhoud van het luistervertrek en de demping van de stoffering om de meest belangrijke zaken te noemen.

Overigens kan je heel goed iets over versterkers zeggen zonder dat je het gelijk moet gaan hebben over de versterker in relatie tot de luidspreker. Op een goede versterker kun je immers probleemloos heel veel verschillende type en merken luidsprekers aansluiten. Het spreekt voor zich dat je het uitgangsvermogen van de versterker moet afstemmen op de luidspreker van je keus, de inhoud van het luistervertrek en de demping van de stoffering om de meest belangrijke zaken te noemen.

Waarom is een versterker volgens jou eigenlijk "goed" als je er "heel veel verschillende luidsprekers op aan kunt sluiten"?

Volgens mij is dat namelijk nogal een subjectief oordeel! :rolleyes:

Ik ken persoonlijk een heel goede versterker die op grond van zijn uitgangsvermogen niet in staat is om heel veel luidsprekers aan te sturen. Maar hij is me toch goed Ruud! Op een paar speakers dan.....

Het is misschien amusant om andermans "subjectieve" oordeel naar het rijk der fabelen te verwijzen. maar als je in diezelfde draad zelf ook subjectieve oordelen ventileert is het een beetje onverstandig.

Er is natuurlijk ook heel wat meer kwaliteitsbepalend dan een haffeltje parameters die met knullige meetapparaatjes worden vastgesteld. Er zijn zelfs mensen die beweren dat we nog geen 10% kunnen meten van alles wat uiteindelijk in een muzikale weergave vervat is en weet je, ik geloof ze en mijn oren geloven ze ook.

Hoewel het ver voor mijn tijd was weet ik dat in de jaren 70 vorige eeuw men nogal was doorgeschoten hierin. Mensen die heel veel van cijfertjes hielden en vergeten waren om naar muziek te luisteren hadden toen de macht en hielden de goegemeente voor dat je versterkers helemaal niet hoefde te beluisteren, maar gewoon kunt kopen op grond van hun specs. En wat voor specs, want de belangrijkste ontbraken of werden lachwekkend verdraaid weergegeven. Nou we hebben het geweten; bij mijn ouders staat nog zo'n versterker met zulke ongelofelijk goeie specs, dat het bijna eng is om naar te luisteren.

En nu beweer jij hetzelfde over cd-spelers en eigenlijk ook nog steeds over versterkers......

In 10% zo vastgebeten

dat de overige 90% is vergeten.

Zou het zo kunnen zijn beste Ruud13 dat op basis hiervan en het gebruik van andere (uitgeselecteerde, betere ?) loopwerken, voedingen, klok, converters, filters, opbouw, massa, analoge stuk, enz. een ander (beter ?) signaal uit zo'n Cd-speler komt, en dat een aantal mensen

High Ruud13,

Als ik in deze maatschappij ergens de pest aan heb is dat alles gammeler wordt. De eerste keer dat ik daar echt achter kwam was bij de koop van een nieuw fornuis. Geweldige specificaties maar bij lange na nooit dezelfde levensduur gehaald als het fornuis daarvoor wat ik nog van mijn moeder gekregen had.

Spaanplaatcultuur, eerst iets van hout maken dan van triplex dan van MDF en op zijn laatst van spaanplaat. Het zal niet lang duren of er wordt reclame gemaakt met "echt spaanplaat"

Bij Hifi zie je dat ook, het wordt allemaal minder en produkten worden gedowngraded. Als het een dubbeltje goedkoper kan dan een een dubbeltje goedkoper. Het maakt toch allemaal niets uit want het klinkt allemaal toch hetzelfde. Philips is daarvan de absolute kampioen. Alleen gaat het nooit lang mee en of zo'n produkt op langere termijn dezelfde kwaliteit zal leveren, ik vraag het me af.

Daarom houd ik wel van High End voorzover het echt compromisloos gebouwd is. Heerlijk me af te zetten tegen die spaanplaatcultuur.

Carl

Waarom is een versterker volgens jou eigenlijk "goed" als je er "heel veel verschillende luidsprekers op aan kunt sluiten"?

Volgens mij is dat namelijk nogal een subjectief oordeel! :rolleyes:

Ik ken persoonlijk een heel goede versterker die op grond van zijn uitgangsvermogen niet in staat is om heel veel luidsprekers aan te sturen. Maar hij is me toch goed Ruud! Op een paar speakers dan.....

Het is misschien amusant om andermans "subjectieve" oordeel naar het rijk der fabelen te verwijzen. maar als je in diezelfde draad zelf ook subjectieve oordelen ventileert is het een beetje onverstandig.

Er is natuurlijk ook heel wat meer kwaliteitsbepalend dan een haffeltje parameters die met knullige meetapparaatjes worden vastgesteld. Er zijn zelfs mensen die beweren dat we nog geen 10% kunnen meten van alles wat uiteindelijk in een muzikale weergave vervat is en weet je, ik geloof ze en mijn oren geloven ze ook.

Hoewel het ver voor mijn tijd was weet ik dat in de jaren 70 vorige eeuw men nogal was doorgeschoten hierin. Mensen die heel veel van cijfertjes hielden en vergeten waren om naar muziek te luisteren hadden toen de macht en hielden de goegemeente voor dat je versterkers helemaal niet hoefde te beluisteren, maar gewoon kunt kopen op grond van hun specs. En wat voor specs, want de belangrijkste ontbraken of werden lachwekkend verdraaid weergegeven. Nou we hebben het geweten; bij mijn ouders staat nog zo'n versterker met zulke ongelofelijk goeie specs, dat het bijna eng is om naar te luisteren.

En nu beweer jij hetzelfde over cd-spelers en eigenlijk ook nog steeds over versterkers......

In 10% zo vastgebeten

dat de overige 90% is vergeten.

Het is natuurlijk subjectief als ik zeg dat een goede versterker elke luidsprekerbelasting aan moet kunnen. Ik hoop dat het ooit nog eens gemeengoed wordt want ik vind het geen slechte eigenschap voor een versterker...

Misschien zie ik iets over het hoofd maar ik dacht niet dat ik subjectieve oordelen van anderen naar het land der fabelen verwees?

Waaruit maak je op dat ik van mening ben dat je niet hoeft te luisteren en op grond van specs cd-spelers en versterkers kunt kopen? :confused:

Haffeltje... kom je uit Brabant? :)