Alco Posted 17 augustus 2005 Report Share Posted 17 augustus 2005 Ha die Alco!! leuk dat je de moeite hebt genomen, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud13 Posted 17 augustus 2005 Report Share Posted 17 augustus 2005 jaja ... vergeten ..... CDspeler beluisteren om exemplarische fouten eruit te halen ... ok tuurlijk. klankverschillen hoor je niet maar exemplarische fouten doe je op het gehoor. je hebt jezelf weer verklaard een vrouw welkom Is dat zo gek om voor de koop naar een speler te luisteren om te horen of deze goed werkt? Er kan immers - zoals dat heet - exemplarisch iets mis mee zijn? Daarom zei ik een aantal postings terug: "Voor wat de cd-speler betreft zou ik zeker wel luisteren om te voorkomen dat er exemplarisch iets mis mee is." Is het al te woest om te veronderstellen dat een speler die nieuw uit de doos komt een defect heeft waardoor hij niet zo werkt zoals het zou moeten? Waarom meld je:"klankverschillen hoor je niet maar exemplarische fouten doe je op het gehoor."? Kunnen er geen defecten in spelers voorkomen die je onmiddellijk hoort? Dat je geen verschillen hoort in klankkwaliteit tussen de huidige generatie spelers onderling, sluit toch niet uit dat er defecten in de speler kunnen zijn die je wel al luisterend waarneemt? Vaak is het overigens zo als er sprake is van incidentele defecten bij een cd-speler dat die zich onmiddellijk wreken in het geluid. Niet altijd maar meestal wel. Dan is het toch niet gek om te adviseren om eerst naar de speler te luisteren voor je tot de koop overgaat? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edwin Snoek Posted 17 augustus 2005 Report Share Posted 17 augustus 2005 Zit wat in Edwin. cool.gifOk, je ziet wel dat 't een goedkoop ding is, maar echt lelijk vind ik 'm ook niet. Terwijl de CDX voor 3900,- niet echt mooi te noemen is. De prijs zie ik er in ieder geval niet aan af. Wat dat betreft ziet de nieuwe CDX er mooier uit, vind ik. (maarja,..die is nog duurder, met z'n 4300,- euro Toch vind ik het sobere uiterlijk van de Naim CD-spelers ook wel wat hebben. En nog veel belangrijker, de Naim CD-spelers klinken bijzonder goed vind ik. Eigenlijk hoor je maar weinig over de Naim CD-spelers op diverse audio-fora, en dat terwijl de CD-spelers tot de absolute top behoren. De CDX moet die El Cheapo er qua snelheid en openheid er wel toch wel uitspelen, dacht ik zelf. En vooral ook qua schoonheid in het geluid. Ik zat vaak te mopperen op Naimliefhebbers, Naimaholics { Pure jaloezie } maar de CD-spelers zijn echt super, ondanks hun sobere uiterlijk. En de versterkers vind ik ook fraai klinken. Vooral weer de snelheid en de openheid in het midden en hoog is bijzonder. Wat dat betreft is het een merk apart. Groeten Edwin Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 17 augustus 2005 Report Share Posted 17 augustus 2005 Een Hitler DVD speler ??? Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edwin Snoek Posted 17 augustus 2005 Report Share Posted 17 augustus 2005 Een Hitler DVD speler ??? Groeten, Bas Nou nou Groeten Edwin Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud13 Posted 17 augustus 2005 Report Share Posted 17 augustus 2005 wie van jullie heeft er wel eens twee (of meerdere) cd-spelers met elkaar vergeleken zonder te weten welke er speelde? (blind dus) Ik! En ik heb ook een keer 2 (qua model) indentieke spelers naast elkaar kunnen beluisteren. speler-1 was m'n eigen, toen net voorzien van loodbitumen. speler-2 was dezelfde speler, maar dan van een vriend, die 't niet nodig vond, die loodbitumen, maar wel benieuwd was of er verschil was waar te nemen, behalve 't toegenomen gewicht. Hij bediende de spelers en de versterker. Na 'n paar keer switchen pikte ik steeds m'n eigen speler er uit! Tja... en dan kan het zijn dat je je speler herkende omdat je bijvoorbeeld niet nauwkeurig genoeg hebt gecompenseerd voor niveauverschillen. Mijn ervaring is als je de niveauverschillen voor wat de audiosignalen aan de uitgang betreft niet binnen 0,2 dB gelijk maakt dat er dan herkenning op grond van kwantitatieve verschillen kan optreden. Het gaat er om dat er tussen beide linker en beide rechter kanalen van de (twee) spelers die je vergelijkt niet meer dan die 0,2 dB niveauverschil zit. Maak dat maar eens op die manier gelijk dan zul je merken dat je geen verschil (meer) hoort. Het is overigens nog vrij lastig om de niveauverschillen binnen die nauwe toleranties te krijgen en vooral moeilijk om dat zo te houden. Er wil nog wel eens wat drift in versterking zijn dat je minimaal maakt als je de spelers eerst een flinke tijd laat draaien zodat alles goed op temperatuur is. Houd ook beide spelers draaiend (gebruik twee identieke onbeschadigde cd's) want zodra je een van beide spelers niet draait duurt het weer een tijdje voordat de versterking van het analoge traject constant is. Op deze manier elimineer je de kwantitatieve verschillen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 17 augustus 2005 Report Share Posted 17 augustus 2005 nog veel belangrijker, de Naim CD-spelers klinken bijzonder goed vind ik. Eigenlijk hoor je maar weinig over de Naim CD-spelers op diverse audio-fora, en dat terwijl de CD-spelers tot de absolute top behoren Ik denk dat 't ook te maken heeft met 't feit dat Naim niet echt tot de gangbare 'betere' merken behoort, en 't aantal dealers nog niet zo veel is. (ook al zijn er gelukkig wel meer bij gekomen) Daarnaast heb/had je 't nadeel van de DIN-aansluitingen, waardoor veel mensen hun soms kostbare interlinks niet meer kunnen gebruiken. De CDX moet die El Cheapo er qua snelheid en openheid er wel toch wel uitspelen, dacht ik zelf. En vooral ook qua schoonheid in het geluid Dat doet ie ook wel. Het meest opvallend is de attack (snelheid?), ruimtelijkheid, strakheid in 't laag en details vallen iets makkelijker op. Maar 99,- tegen 3900,- Wellicht met de CDX op een goed rack (ala Naim Fraim ) zou ie meer laten horen wat ie kan, en wellicht heb ik nog iets te weinig CD's gebruikt in de test. (alleen Suzanne Vega, en 1 CD van Chris Isaak) Misschien dat ik op de lange duur iets zou missen, maar toch.... Zo op 't eerste gehoor klonk de DVD-speler helemaal niet verkeerd, in m'n toch best wel analytische set. Met nog een beetje knutselwerk (masterbase o.i.d., en loodbitumen) zou ik er waarschijnlijk prima mee kunnen leven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
woodwinds Posted 17 augustus 2005 Report Share Posted 17 augustus 2005 Tja... en dan kan het zijn dat je je speler herkende omdat je bijvoorbeeld niet nauwkeurig genoeg hebt gecompenseerd voor niveauverschillen. Mijn ervaring is als je de niveauverschillen voor wat de audiosignalen aan de uitgang betreft niet binnen 0,2 dB gelijk maakt dat er dan herkenning op grond van kwantitatieve verschillen kan optreden. Het gaat er om dat er tussen beide linker en beide rechter kanalen van de (twee) spelers die je vergelijkt niet meer dan die 0,2 dB niveauverschil zit. Maak dat maar eens op die manier gelijk dan zul je merken dat je geen verschil (meer) hoort. Dat van die niveaugelijkheid moet geheel vanzelf goedkomen als je twee identieke spelers (want daar ging het over) aansluit op lijningangen van eenzelfde versterker..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 17 augustus 2005 Report Share Posted 17 augustus 2005 Hai Alco, Wat doen die bitumen? Heb je overigens bij de vergelijking een simpele stem gebruikt bij een wat oudere opname? Carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 17 augustus 2005 Report Share Posted 17 augustus 2005 Hai Alco, Wat doen die bitumen ? Tja, moeilijk uit te leggen, maar je hoort 't direct. Als ik 't voornaamste verschil in 1 woord zou moeten uitdrukken... rust! Heb je overigens bij de vergelijking een simpele stem gebruikt bij een wat oudere opname ? Geen idee hoe oud de opname was... niet recent, maar ook niet stokoud. De muziek was van een CD van Suzanne Vega, en Chris Isaak. (niet al te heavy dus idd) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 17 augustus 2005 Report Share Posted 17 augustus 2005 Hai Alco, Wat doen die bitumen? Heb je overigens bij de vergelijking een simpele stem gebruikt bij een wat oudere opname? Carl Carl, Loodbitumen dempt de trillingen van de kast/behuizing en verhoogt enigszins het gewicht van de kast. Die trilingen kunnen storen, omdat als de kast trilt en de laserunit niet geheel trillingsvrij is opgehangen, kan deze mee gaan trillen waardoor de uitlezing niet meer zo precies is. Maar als je al een stabiele kast hebt en er geen trillingen ontstaan is het effect van loodbitumen een stuk minder. loodbitumen is de naam die er in het audiowereldje aan gegeven is. In de autobranche (Halfords, Heuts e.d.) heet dit spul "zelfklevende antidreunplaten". Het zijn stukken van 25x50cm en een pakket van 8 van die platen kost ca Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 17 augustus 2005 Report Share Posted 17 augustus 2005 Hai Alco, Wat doen die bitumen? Heb je overigens bij de vergelijking een simpele stem gebruikt bij een wat oudere opname? Carl Carl, Loodbitumen dempt de trillingen van de kast/behuizing en verhoogt enigszins het gewicht van de kast. Die trilingen kunnen storen, omdat als de kast trilt en de laserunit niet geheel trillingsvrij is opgehangen, kan deze mee gaan trillen waardoor de uitlezing niet meer zo precies is. Maar als je al een stabiele kast hebt en er geen trillingen ontstaan is het effect van loodbitumen een stuk minder. loodbitumen is de naam die er in het audiowereldje aan gegeven is. In de autobranche (Halfords, Heuts e.d.) heet dit spul "zelfklevende antidreunplaten". Het zijn stukken van 25x50cm en een pakket van 8 van die platen kost ca Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 17 augustus 2005 Report Share Posted 17 augustus 2005 Ik vroeg het omdat ik het wel eens bij mijn Meridian geprobeerd heb - daar was het niet te horen. Als ik het verhaal van Sodeju lees zou het wel eens kunnen werken bij een goedkope(re) CD speler Die zal wat blikkerig zijn. Groet, Carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 17 augustus 2005 Report Share Posted 17 augustus 2005 Ik vroeg het omdat ik het wel eens bij mijn Meridian geprobeerd heb - daar was het niet te horen. Als ik het verhaal van Sodeju lees zou het wel eens kunnen werken bij een goedkope(re) CD speler Die zal wat blikkerig zijn. Groet, Carl Ik heb een Arcam Alpha 8SE, niet de duurste maar ook niet de goedkoopste, destijds 2000,- NLG. Maar, de kast is wel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud13 Posted 17 augustus 2005 Report Share Posted 17 augustus 2005 Dat van die kanaalgelijkheid moet geheel vanzelf goedkomen als je twee identieke spelers (want daar ging het over) aansluit op lijningangen van eenzelfde versterker..... Dat zou je denken maar de praktijk wijst niet zelden anders uit: er zitten tussen nogal wat spelers (van hetzelfde merk en hetzelfdezelfde model) verschillen tussen de uitgangsspanningen. Die verschillen zijn op zich niet zo groot maar wel te groot om zo te laten als je spelers gaat vergelijken. Vooral verschillen in de balans tussen links en rechts voor de spelers onder test worden snel gehoord/herkend. Dat geldt al voor onderdelen van een dB verschil. Het is overigens niet nodig de onbalans tussen links en rechts weg te nemen want als de spelers voor wat links en rechts betreft identiek worden gemaakt is ook de mate van onbalans van de spelers precies gelijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
woodwinds Posted 17 augustus 2005 Report Share Posted 17 augustus 2005 Dat van die kanaalgelijkheid moet geheel vanzelf goedkomen als je twee identieke spelers (want daar ging het over) aansluit op lijningangen van eenzelfde versterker..... Dat zou je denken maar de praktijk wijst niet zelden anders uit: er zitten tussen nogal wat spelers (van hetzelfde merk en hetzelfdezelfde model) verschillen tussen de uitgangsspanningen. Die verschillen zijn op zich niet zo groot maar wel te groot om zo te laten als je spelers gaat vergelijken. Vooral verschillen in de balans tussen links en rechts voor de spelers onder test worden snel gehoord/herkend. Dat geldt al voor onderdelen van een dB verschil. Het is overigens niet nodig de onbalans tussen links en rechts weg te nemen want als de spelers voor wat links en rechts betreft identiek worden gemaakt is ook de mate van onbalans van de spelers precies gelijk. Als je dat soort dingen allemaal kunt horen, Ruud, hoe kan het dan dat je niet de meer fundamentele kwaliteitsverschillen hoort? Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 17 augustus 2005 Report Share Posted 17 augustus 2005 we wachten op de volgende draai .... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud13 Posted 17 augustus 2005 Report Share Posted 17 augustus 2005 Als je dat soort dingen allemaal kunt horen, Ruud, hoe kan het dan dat je niet de meer fundamentele kwaliteitsverschillen hoort? Omdat er gegeven het aloude16 bits 44,1 kHz-formaat naar mijn overtuiging geen hoorbare kwaliteitsverschillen tussen de huidige generatie cd-spelers meer zijn. Dat er verschillen worden waargenomen betekent nog niet dat die er ook in intrinsiek opzicht zijn. Er kunnen meer oorzaken zijn voor het gehoorde verschil. De genoemde niveauverschillen waarover ik sprak zijn wel hoorbaar en als je niet voor dat kwantitatieve verschil compenseert worden die zaken in kwalitatief opzicht ge Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 17 augustus 2005 Report Share Posted 17 augustus 2005 intrinsiek I beg your pardon Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 17 augustus 2005 Report Share Posted 17 augustus 2005 intrinsiek I beg your pardon vandale.nl zegt dit: RESULTAAT (maximaal 20 woorden) in Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 18 augustus 2005 Report Share Posted 18 augustus 2005 Omdat er gegeven het aloude16 bits 44,1 kHz-formaat naar mijn overtuiging geen hoorbare kwaliteitsverschillen tussen de huidige generatie cd-spelers meer zijn. Sorry Ruud13 dat ik niet het hele stukje quote, maar deze zin verklaart alles van wat je tot nu toe allemaal beweerd hebt. Je WIL blijkbaar geen verschil horen omdat alle spelers volgens de specs hetzelfde doen Dit kan men ook een "psychische blokkade" noemen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud13 Posted 18 augustus 2005 Report Share Posted 18 augustus 2005 Omdat er gegeven het aloude16 bits 44,1 kHz-formaat naar mijn overtuiging geen hoorbare kwaliteitsverschillen tussen de huidige generatie cd-spelers meer zijn. Sorry Ruud13 dat ik niet het hele stukje quote, maar deze zin verklaart alles van wat je tot nu toe allemaal beweerd hebt. Je WIL blijkbaar geen verschil horen omdat alle spelers volgens de specs hetzelfde doen Dit kan men ook een "psychische blokkade" noemen. Het is niet dat ik geen verschil WIL horen. Het is zo dat ik geen verschil hoor... Zoals vele keren eerder gezegd, denk ik dat dat een en ander te maken heeft met het feit dat de kwaliteits bepalende foctor voor wat het uiteindelijke geluid betreft louter wordt bepaald door het afspeelformaat: 16 bits 44,1 kHz. Dat gegeven is de bepalende factor of zo je wilt de beperkende factor. Omdat de cd-speler inmiddels geheel is uitontwikkeld en alle technische snufjes die nog verbetering konden brengen vandaag de dag ook in de spelers van het goedkoopste marktsegment zitten, is er naar mijn idee dwars door alle prijsklassen heen geen verschil - anders dan kwantitatief verschil - waarneembaar. Je kunt nog zoveel verbeteren aan de cd-speler, zolang het afspeelformaat blijft zoals het is, zul je denk ik geen enkele verbetering meer horen. De sterkte van de keten wordt in deze bepaald door de zwakste schakel. Ik ben overigens van mening dat er met die sterkte van die zwakste schakel uitstekend te leven is. De kwaliteit van het audiosignaal dat uit de gewone standaard cd-speler komt is naar mijn overtuiging voortreffelijk. Sodejuu. Even een vraagje: is het nodig om het feit dat ik een afwijkende mening heb rond het wel en wee van bepaalde hifi-zaken mij een psychische blokade toe te dichten? Ik vind dat je zo wel erg persoonlijk wordt. Kun je er mee leven dat er verschillend wordt gedacht over bepaalde onderwerpen binnen dit vak? Hou het een beetje gezellig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 18 augustus 2005 Report Share Posted 18 augustus 2005 Omdat er gegeven het aloude16 bits 44,1 kHz-formaat naar mijn overtuiging geen hoorbare kwaliteitsverschillen tussen de huidige generatie cd-spelers meer zijn. Sorry Ruud13 dat ik niet het hele stukje quote, maar deze zin verklaart alles van wat je tot nu toe allemaal beweerd hebt. Je WIL blijkbaar geen verschil horen omdat alle spelers volgens de specs hetzelfde doen Dit kan men ook een "psychische blokkade" noemen. Het is niet dat ik geen verschil WIL horen. Het is zo dat ik geen verschil hoor... Zoals vele keren eerder gezegd, denk ik dat dat een en ander te maken heeft met het feit dat de kwaliteits bepalende foctor voor wat het uiteindelijke geluid betreft louter wordt bepaald door het afspeelformaat: 16 bits 44,1 kHz. Dat gegeven is de bepalende factor of zo je wilt de beperkende factor. Omdat de cd-speler inmiddels geheel is uitontwikkeld en alle technische snufjes die nog verbetering konden brengen vandaag de dag ook in de spelers van het goedkoopste marktsegment zitten, is er naar mijn idee dwars door alle prijsklassen heen geen verschil - anders dan kwantitatief verschil - waarneembaar. Je kunt nog zoveel verbeteren aan de cd-speler, zolang het afspeelformaat blijft zoals het is, zul je denk ik geen enkele verbetering meer horen. Sodejuu. Even een vraagje: is het nodig om het feit dat ik een afwijkende mening heb rond het wel en wee van bepaalde hifi-zaken mij een psychische blokade toe te dichten? Ik vind dat je zo wel erg persoonlijk wordt. Kun je er mee leven dat er verschillend wordt gedacht over bepaalde onderwerpen binnen dit vak? Hou het een beetje gezellig. Beste Ruud13, Ik heb er helemaal geen moeite mee dat je geen verschil hoort. Mijn respons was dan ook eerder een vraag cq opmerking. Ik verwijt je helemaal niks. Het is ieders goed recht een eigen mening te hebben. BTW, ik vind het uitermate positief zoals je het in de gequote post verwoord. Ik denk ook dat je in bepaalde zin gelijk hebt. Puur technisch gezien zal er in het digitale gebied weinig verschil zijn tussen de spelers onderling. Dat er dan nog steeds verschillen waarneembaar zijn (voor degene die daar wel gevoelig voor zijn), ligt m.i aan de manier waarop de omgezette digitale info analoog verwerkt wordt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 18 augustus 2005 Report Share Posted 18 augustus 2005 ligt m.i aan de manier waarop de omgezette digitale info analoog verwerkt wordt. Plus de kwaliteit van de gebruikte componenten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud13 Posted 18 augustus 2005 Report Share Posted 18 augustus 2005 Dat er dan nog steeds verschillen waarneembaar zijn (voor degene die daar wel gevoelig voor zijn), ligt m.i aan de manier waarop de omgezette digitale info analoog verwerkt wordt. Wat bepaalt volgens jou dan het hoorbare verschil in de verwerking? Alls wat uit de DAC komt ligt min of meer vast omdat een en ander door het afspeelformaat wordt gedicteerd. Daarna komt er niet veel meer dan een betrekkelijk simpele bufferversterker of zo je wilt impedantieconvertor om de uitgang wat laagohmig te maken zodat er een verscheidenheid aan versterkeringangen kan worden aangesloten. Ik weet dat er nogal wat audiofielen zijn die de uitgangsversterkertjes drie keer niks vinden maar ik denk dat de vraag mag zijn of dat terecht is. Die versterkertjes mogen dan klein zijn en uit een minimum aan onderdelen bestaan maar dat wat er uitkomt klinkt in mijn oren alleen maar uitstekend en lijkt naar mijn inschatting ruim op zijn taak berekend. Kijk je in vergelijkende zin naar wat dan wel in audiofielenland goed wordt gevonden dan blijkt dat die versterkers precies hetzelfde presteren. Die zijn dan alleen veelal voorzien van een voeding die vele malen meer aankan dan hij op grond van zijn stroomafname moet kunnen leveren. Of de zaak is dan discreet opgebouwd met dure geselecteerde componenten omdat wordt gevonden dat het beter presteert dan een simpele opamp. Het spreekt natuurlijk voor zich dat een ieder moet doen wat hij of zij leuk vindt maar ik ben van mening dat het discutabel is of die extra inspanning ook werkelijk een meerwaarde vertegenwoordigt. Zo ja waar blijkt dat dan uit? Blijkt dat uit het feit dat er verschillen worden gehoord? Als vaststaat dat die verschillen zitten in het kiezen van die betere uitgangsversterkers dan zou ik de laatste zijn die een cd-speler wil hebben met al dat moois erin. Het punt is alleen dat niet vaststaat dat het moois ook te vertalen valt naar het verkrijgen van een beter geluid. Is onomstotelijk vastgesteld dat die simpele opampjes waar zo neerbuigend over wordt gedaan ook welkelijk niet in de schaduw kunnen staan van de uitgangsversterkers waarvan gezegd wordt dat ze superieur presteren? Het wordt wel gezegd maar met alle respect, maken de audiofielen elkaar daarin niet een beetje gek? Dat ze er fraai uitzien en een gevoel van degelijkheid uitstralen staat voor mij als een paal boven water. Ik kan me zelfs voorstelle dat je graag dat moois in huis wilt hebben. Daar is natuurlijk niets mis mee. Ik vind alleen dat het een ander verhaal wordt als wordt beweerd dat die fraaie spullen in het analoge traject leidt tot een beter audiosignaal. Dat moet naar mijn smaak dan nog maar eens onomstotelijk worden aangetoond. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts