carl Posted 18 augustus 2005 Report Share Posted 18 augustus 2005 Hai Ruud 13, Even ter verdediging van Sodeju , autosuggestie kan natuurlijk twee kanten uitwerken: sommige willen alles horen en anderen daartegen niets. Als je kritisch bent op een andermans luisteren moet je dat ook op je eigen luisteren zijn. Stel je krijgt 100 000 euro als je blind verschillen kan detecteren lukt het je dan niet? Carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud13 Posted 18 augustus 2005 Report Share Posted 18 augustus 2005 ligt m.i aan de manier waarop de omgezette digitale info analoog verwerkt wordt. Plus de kwaliteit van de gebruikte componenten. Zijn er componenten in de diverse cd-spelers waarvan de kwaliteit te wensen overlaat? Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Pekel Posted 18 augustus 2005 Report Share Posted 18 augustus 2005 Omdat de cd-speler inmiddels geheel is uitontwikkeld en alle technische snufjes die nog verbetering konden brengen vandaag de dag ook in de spelers van het goedkoopste marktsegment zitten, is er naar mijn idee dwars door alle prijsklassen heen geen verschil - anders dan kwantitatief verschil - waarneembaar. Je kunt nog zoveel verbeteren aan de cd-speler, zolang het afspeelformaat blijft zoals het is, zul je denk ik geen enkele verbetering meer horen. Dus alle CD spelers zijn dus even goed volgens jou? Waarom is dan mijn CD6000KI veelvoller gebouwd als een CD4000 bijv? Als het namelijk met veel minder kan waarom maken ze dan zulke spelers? Om mij en andere audio leifhebbers voor de gek te houden? En waarom speel ik dan toch geen CD`s af in mijn DV6200? Als die toch net zo goed klinkt? Ik zal het je nog sterker vertellen, waarom heb ik mijn oude Phillips CD speler (10 jaar terug 150,- gulden) eigenlijk verkocht? Omdat de CD6000KI toch duidelijk anders klinkt, sprankelender, helderder, vloeiender, warmer en al met al gewoon veel muzikaler. Ik weet niet wat voor cd speler jij hebt maar je mag wat mij betreft een keer jou CD speler komen vergelijken, ik denk dat je wel verschil hoort want zelfs mijn vrouw (is A-muzikaal en anti audio) hoort het verschil tussen de DVD speler en de CD speler Wel ben ik met je eens dat veel audiopielen zig laten opnaaien door anderen. Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
james bond Posted 18 augustus 2005 Report Share Posted 18 augustus 2005 Ik teste ook dubbel blind, echter deed ik het op een andere manier. Ik zorgde er eerst voor dat het geluid ongeveer even hard was. DAn nam ik twee dezelfde albums en zorgde ervoor dat ze precies gelijk liepen, even klooien maar dat werkte altijd, en dan liet ik iemand anders wisselen. Ik denk dat je dan pas verschil kan horen, niet als je cdtjes 1 voor 1 speelt. En ja er waren verschillen, let maar eens op de echtheid van b.v een piano. Ik hoor duidelijke verschillen tussen het oude philips loopwerk, en een dvd loopwerk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud13 Posted 18 augustus 2005 Report Share Posted 18 augustus 2005 Hai Ruud 13, Even ter verdediging van Sodeju , autosuggestie kan natuurlijk twee kanten uitwerken: sommige willen alles horen en anderen daartegen niets. Als je kritisch bent op een andermans luisteren moet je dat ook op je eigen luisteren zijn. Stel je krijgt 100 000 euro als je blind verschillen kan detecteren lukt het je dan niet? Carl Honderdduizend euro werpt wel een heel ander licht op de zaak... Nee Carl - ik weet dat ik erg teleurstel maar - ik hoor echt geen verschil als ik alle voorzorgen neem, spelers gebruik die niet stuk zijn en er niet aan de spelers is geknoeid (ingebouwde klankregeling) en meer van dat exemplarische gedoe. Als ik beweer dat ik het wel zou horen vrees ik door de mand te gaan. Is het niet veel handiger om degenen die zeggen dat er verschillen zijn die test blind te laten doen? Gezien het feit dat er hier regelmatig over grote verschillen wordt gesproken moet dat toch een eitje zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 18 augustus 2005 Report Share Posted 18 augustus 2005 1 een opamp kan, mits op juiste wijze toegepast (voeding, ontkoppeling en nog een boel gedoe) ook erg goed klinken 2 ja in veel spelers staat van alles net het minimale en dan ook het goedkoopste de zwakste schakel is naar mijn mening inmiddels niet meer de conversie (wat op vele manieren kan, wat weldegelijk hoorbare invloeden heeft) of het format. ook een 16 bits / 44 khz kan z Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud13 Posted 18 augustus 2005 Report Share Posted 18 augustus 2005 (.....) want zelfs mijn vrouw (is A-muzikaal en anti audio) hoort het verschil tussen de DVD speler en de CD speler Heb je tijdens het vergelijk voor de niveauverschillen gecompenseerd? Tussen een dvd- en een cd-speler kan wat dat betreft een enorm verschil zitten. Niet zelden geeft de dvd-speler veel minder audiosignaal af. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 18 augustus 2005 Report Share Posted 18 augustus 2005 ligt m.i aan de manier waarop de omgezette digitale info analoog verwerkt wordt. Plus de kwaliteit van de gebruikte componenten. Zijn er componenten in de diverse cd-spelers waarvan de kwaliteit te wensen overlaat? Er zijn componenten van betere kwaliteit . Of niet soms? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 18 augustus 2005 Report Share Posted 18 augustus 2005 Beste Ruud13, Ik heb helemaal niks tegen opamps. Je kun met opamps prima versterkertjes maken. Maar ook hier is niet elke opamp gelijk aan elkaar. Ik hoef geen TL071 in de signaalweg, omdat dat ding gewoon niet klinkt. Als die er al inzit gaat die er gelijk uit. Met een NE5532 (heel veel gebruikt) kun je mooie versterkertjes bouwen. Toch geef ik de voorkeur aan een OP275 of OPA2134 (in dezelfde schakeling), omdat deze in mijn oren en beter cq mooier resultaat geven. Ik ben nou bezig mijn eigen DAC te voorzien van een trafo-uitgang. Simpele I/V conversie dmv een weerstand, een lijntrafo erachter en dan een buffertrap (cq impedantietrafo) met een fet, voor de impedantieaanpassing, voor de voorversterker. Dan sla ik het hele gedoe met 3 opamps per kanaal over. Wat ik bedoel is, en dat heb je zelf ook gezegt, dat er verschil is in klankkleur per versterker. In hoeverre het correct is, daar blijf ik ff buiten (maar dat maakt jou schijnbaar ook niet veel uit omdat je een toonregeling wenselijk vindt op versterker). Ik vergelijk de analoge trap van een cd-speler met een "normale" versterker, en ik denk dat ik daar helemaal niet zo fout mee zit. Als er verschil is tussen versterkers, dan dus ook in de analoge trap van een cd-speler. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud13 Posted 18 augustus 2005 Report Share Posted 18 augustus 2005 Ik teste ook dubbel blind, echter deed ik het op een andere manier. Ik zorgde er eerst voor dat het geluid ongeveer even hard was. DAn nam ik twee dezelfde albums en zorgde ervoor dat ze precies gelijk liepen, even klooien maar dat werkte altijd, en dan liet ik iemand anders wisselen. Ik denk dat je dan pas verschil kan horen, niet als je cdtjes 1 voor 1 speelt. En ja er waren verschillen, let maar eens op de echtheid van b.v een piano. Ik hoor duidelijke verschillen tussen het oude philips loopwerk, en een dvd loopwerk. Dat je verschil hoort tussen een "oude Philips" en een dvd-speler kan ik me helemaal voorstellen en neem ik ook onmiddellijk van je aan. Dat verschil hoor ik waarschijnlijk ook moeiteloos*. * n.b. ofschoon het afhankelijk van de omstandigheden nog best lastig kan zijn als je voor de niveauverschillen compenseert en goeie vlakke cd's gebruikt waarvan het dataspoor weinig exentrisch is (lees: als de bejaarde Philips in staat is het dataspoor goed te volgen en te lezen). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud13 Posted 18 augustus 2005 Report Share Posted 18 augustus 2005 (.......) (maar dat maakt jou schijnbaar ook niet veel uit omdat je een toonregeling wenselijk vindt op versterker). Je trek hier een verkeerde conclusie. De klankregeling die ik in mijn versterer wens heeft te maken met het bijna standaard te veel aan hoog dat in diverse muziekdragers zit. Ik compenseer met dat gereedschap - ALLEEN waar nodig - het teveel aan hoog om het een en ander nog een beetje dragelijk te maken. Klankregeling moet vanzelfsprekend niet "vast" in een rechte versterker zitten maar ik heb wel meegemaakt dat het in cd-spelers zit om de speler anders te laten klinken (Lees: geknoei een het frequentieverloop). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud13 Posted 18 augustus 2005 Report Share Posted 18 augustus 2005 ligt m.i aan de manier waarop de omgezette digitale info analoog verwerkt wordt. Plus de kwaliteit van de gebruikte componenten. Zijn er componenten in de diverse cd-spelers waarvan de kwaliteit te wensen overlaat? Er zijn componenten van betere kwaliteit . Of niet soms? Als je bedoelt dat er zo her en der componenten zijn die slecht van kwaliteit zijn, ben ik dat met je eens. In dat licht gezien bestaan er vanzelfsprekend componenten van een betere kwaliteit. Ik vind echter niet dat de kwaliteit van de onderdelen die in de diverse cd-spelers zitten te wensen overlaat. Wat ik zo zie lijkt mij allemaal uitstekend berekend op zijn taak. Ik kan ook niet zien dat de kwaliteit van het audiosignaal er op vooruit gaat als je er andere componenten in gaat doen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 18 augustus 2005 Report Share Posted 18 augustus 2005 ligt m.i aan de manier waarop de omgezette digitale info analoog verwerkt wordt. Plus de kwaliteit van de gebruikte componenten. Zijn er componenten in de diverse cd-spelers waarvan de kwaliteit te wensen overlaat? Er zijn componenten van betere kwaliteit . Of niet soms? Als je bedoelt dat er zo her en der componenten zijn die slecht van kwaliteit zijn, ben ik dat met je eens. In dat licht gezien bestaan er vanzelfsprekend componenten van een betere kwaliteit. Ik vind echter niet dat de kwaliteit van de onderdelen die in de diverse cd-spelers zitten te wensen overlaat. Wat ik zo zie lijkt mij allemaal uitstekend berekend op zijn taak. Ik kan ook niet zien dat de kwaliteit van het audiosignaal er op vooruit gaat als je er andere componenten in gaat doen. Staat er niet betere kwaliteit? Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 18 augustus 2005 Report Share Posted 18 augustus 2005 Hai Ruud13, Als je het voor 100.000 euro niet kan horen dan geloof ik je. Je hebt trouwens wel humor, ik vond je reactie best leuk. Overigens ben ik nu naar phonotrappen aan het luisteren en ik vind dat bij de versterking van die kleine signaaltjes er wel heel hoorbare verschillen zijn. Ik heb ze niet op niveau gelijkgezet (kan ik niet) maar mijn huidige phonotrap ken ik wel erg goed en die ik op leenbasis heb klinkt echt veel "transparanter" zoals het heet en ook volledig moeiteloos.Alles was volledig regelbaar op impedantie e.d. en dat was allemaal nagenoeg gelijk. Met een nieuwe phonotrap houd ik er overigens mee op. Dan heb ik het zoals ik wil en ga ik alleen nog aan oude draaittafels knutselen. Mijn ideaal is een Thorens 124 te vinden op een hooizolder. Helaas kom ik nooit op hooizolders. Groet, Carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Pekel Posted 18 augustus 2005 Report Share Posted 18 augustus 2005 (.....) want zelfs mijn vrouw (is A-muzikaal en anti audio) hoort het verschil tussen de DVD speler en de CD speler Heb je tijdens het vergelijk voor de niveauverschillen gecompenseerd? Tussen een dvd- en een cd-speler kan wat dat betreft een enorm verschil zitten. Niet zelden geeft de dvd-speler veel minder audiosignaal af. Ja met een dB meter gecontroleerd maar daar zat weinig verschil tussen ik heb de cd speler maar iets zachter gezet en een CD gebruikt die ik door omstandigheden dubbel heb. VERSCHIL = GROOT Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 18 augustus 2005 Report Share Posted 18 augustus 2005 (.......) (maar dat maakt jou schijnbaar ook niet veel uit omdat je een toonregeling wenselijk vindt op versterker). Je trek hier een verkeerde conclusie. De klankregeling die ik in mijn versterer wens heeft te maken met het bijna standaard te veel aan hoog dat in diverse muziekdragers zit. Ik compenseer met dat gereedschap - ALLEEN waar nodig - het teveel aan hoog om het een en ander nog een beetje dragelijk te maken. Klankregeling moet vanzelfsprekend niet "vast" in een rechte versterker zitten maar ik heb wel meegemaakt dat het in cd-spelers zit om de speler anders te laten klinken (Lees: geknoei een het frequentieverloop). OK, mijn fout Ik ben helemaal niet voor toonregelingen. Ik kan me wel vinden in de opmerking dat veel huidige opnames een teveel aan hoog hebben. Of dat zo is weet is echter niet. Het lijkt er wel op. Ik merk dat veel opnames overdreven scherp klinken. Misschien is dat wel ter compensatie van het (door discotheekbezoek) verminderde gehoor van de "jeugd". Naar mijn mening wordt er te weinig tijd en geld gestoken in het editen van muziek. Het wordt te snel een commercieel geval. Ik zou ook liever zien dat ze af zouden zien van een beetje winst en dat zouden stoppen in een degelijke goeie opname/verwerking. Maar dat is een ander onderwerp Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 18 augustus 2005 Report Share Posted 18 augustus 2005 Na 30 pagina's zijn we dus niet veel verder dan: 1/ Er zijn verschillen te horen, degenen die dat niet horen zijn doof en/of gek 2/ Er zijn geen verschillen te horen, degenen die dat wel horen hallicuneren en/of zijn ook gek. Afijn ze zijn allebei gek waaruit we de conclusie kunnen trekken (via een DBT ) dat het niet uit maakt of je hallucineert of doof bent. Link to comment Share on other sites More sharing options...
gert Posted 18 augustus 2005 Report Share Posted 18 augustus 2005 Zeg Erik, Het kan natuurlijk ook aan jouw oren liggen (teveel tectyl erin) of je set. In de Hifi Choice komen ze toch tot een andere conclusie (zie boven). Wie moet ik nu geloven? Carl (die gelukkig geen nieuwe CD speler zoekt) hoi carl. ja , het kan aan mijn oren liggen , ware het niet dat ik andere verschillen wel heel goed kan waarnemen , en kan beoordelen. ik hoor het direct als mijn vrouw een kamerplant heeft verhuisd , of erger, heeft weggegooid. ik hoor het direct als ik iets verandert heb aan mijn speakers, ik hoor zelfs verschillen tussen transistor versterkers (al zijn ze niet om over naar huis te schrijven) maar het ligt niet zozeer aan mijn oren denk ik, het gaat er om dat ik mijn oren gewoon geloof, en niet met een op hol geslagen fantasie , en een zelfingenomendheid van hier tot aan de cdspeler-fabrikant , naar componeten ga zitten luisteren en mezelf daarbij allemaal dingen ga wijsmaken die er helemaal niet zijn , iedere cdspeler klinkt gewoon eender, en wie dat niet vind, gelooft zijn oren niet , en geeft daarmee gelijk al aan dat ie denkt dat ie doof is Beste Erik, En als je dan een beetje logisch doordenkt zal je moeten constateren dat het hele "blind test" gedoe, waar sommigen hier hun hele ziel en zaligheid aan ophangen, een absoluut zinloze bezigheid is. Ergens in de jaren 80 ontstaan, echter al lang achterhaald. Welkom in de 21e eeuw Erik. Je zegt het zelf: het ene hoor ik wel het andere niet. Dus als we in jouw ruimte een test doen met wel of niet aanwezige kamerplanten dan scoor je goed. Kennelijk niet bij Cd-spelers. Lijkt mij op zich geen probleem, hooguit een handicap. Zeker als je vanuit die handicap gaat stellen dat alle Cd-spelers eender klinken kom je bij een aantal forummers volstrekt ongeloofwaardig over. Je lijkt Ruud13 wel. mvg Gert Link to comment Share on other sites More sharing options...
woodwinds Posted 18 augustus 2005 Report Share Posted 18 augustus 2005 Omdat er gegeven het aloude16 bits 44,1 kHz-formaat naar mijn overtuiging geen hoorbare kwaliteitsverschillen tussen de huidige generatie cd-spelers meer zijn. Dat er verschillen worden waargenomen betekent nog niet dat die er ook in intrinsiek opzicht zijn. Er kunnen meer oorzaken zijn voor het gehoorde verschil. De genoemde niveauverschillen waarover ik sprak zijn wel hoorbaar en als je niet voor dat kwantitatieve verschil compenseert worden die zaken in kwalitatief opzicht ge Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud13 Posted 18 augustus 2005 Report Share Posted 18 augustus 2005 ligt m.i aan de manier waarop de omgezette digitale info analoog verwerkt wordt. Plus de kwaliteit van de gebruikte componenten. Zijn er componenten in de diverse cd-spelers waarvan de kwaliteit te wensen overlaat? Er zijn componenten van betere kwaliteit . Of niet soms? Als je bedoelt dat er zo her en der componenten zijn die slecht van kwaliteit zijn, ben ik dat met je eens. In dat licht gezien bestaan er vanzelfsprekend componenten van een betere kwaliteit. Ik vind echter niet dat de kwaliteit van de onderdelen die in de diverse cd-spelers zitten te wensen overlaat. Wat ik zo zie lijkt mij allemaal uitstekend berekend op zijn taak. Ik kan ook niet zien dat de kwaliteit van het audiosignaal er op vooruit gaat als je er andere componenten in gaat doen. Staat er niet betere kwaliteit? Ja ik las dat jij het over "betere kwaliteit" had maar sprak in mijn reactie over het bestaan van "slechte kwaliteit" (in contrast tot "betere kwaliteit") om aan te geven dat er naar mijn smaak geen slechte kwaliteit onderdelen in de diverse cd-spelers worden toegepast. Naar ik aanneem bedoel jij met "betere kwaliteit" dat er in cd-spelers slechte onderdelen worden toegepast en dat laatste lijkt mij niet het geval. Wat ik zo zie laat volgens mij niets te wensen over. Als je slechte onderdelen gebruikt of onderdelen die niet geschikt zijn voor de toepassing in de consumentenelektronica lig je er in de markt gauw uit want aan dat soort gezeur heeft de handel een pesthekel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud13 Posted 18 augustus 2005 Report Share Posted 18 augustus 2005 Omdat er gegeven het aloude16 bits 44,1 kHz-formaat naar mijn overtuiging geen hoorbare kwaliteitsverschillen tussen de huidige generatie cd-spelers meer zijn. Dat er verschillen worden waargenomen betekent nog niet dat die er ook in intrinsiek opzicht zijn. Er kunnen meer oorzaken zijn voor het gehoorde verschil. De genoemde niveauverschillen waarover ik sprak zijn wel hoorbaar en als je niet voor dat kwantitatieve verschil compenseert worden die zaken in kwalitatief opzicht ge Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 18 augustus 2005 Report Share Posted 18 augustus 2005 scherpte verdween bij mij door aandacht voor alles tussen apparaat en stopcontact, en opstelling/demping. je staat er versteld van wat er dan verdwijnt aan akeligheden en wat er overblijft c.q. tevoorschijn komt. het zal je dan niet vaak meer gebeuren dat iets akelig scherp klinkt. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
woodwinds Posted 18 augustus 2005 Report Share Posted 18 augustus 2005 De klankregeling die ik in mijn versterer wens heeft te maken met het bijna standaard te veel aan hoog dat in diverse muziekdragers zit. Ik compenseer met dat gereedschap - ALLEEN waar nodig - het teveel aan hoog om het een en ander nog een beetje dragelijk te maken. DAT is pas bullshit, met alle respect. Je laat hiermee ook (ongewild?) genadeloos zien hoe het met het niveau van je installatie gesteld is als je deze opmerking echt meent. Jouw set heeft waarschijnlijk een groter probleem, een dat alle kleinere maskeert. Een bekend verschijnsel, dat mensen laat zeggen dat "alles hetzelfde klinkt", met name op het gebied van cd-spelers, waar de verschillen doorgaans vrij subtiel zijn..... Je moet allereerst de zwakste schakel identificeren in je set, Ruud. Pas dan kom je verder en kun je zelfhypnose in de trant van "alle cd-speler klinken hetzelfde" achter je laten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 18 augustus 2005 Report Share Posted 18 augustus 2005 precies, zo kan je het ook zeggen .... vermoedelijk verzuipen de meeste verschillen in diverse problemen waarvan het bestaan en effect ook ontkend worden. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
woodwinds Posted 18 augustus 2005 Report Share Posted 18 augustus 2005 Tuurlijk Lisa... Bedankt, ik wist wel dat ik op het goede spoor zat..... Zo'n kort antwoord hebben we nog niet van Ruud gehad Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts