Ruud13 Posted 18 augustus 2005 Report Share Posted 18 augustus 2005 De klankregeling die ik in mijn versterer wens heeft te maken met het bijna standaard te veel aan hoog dat in diverse muziekdragers zit. Ik compenseer met dat gereedschap - ALLEEN waar nodig - het teveel aan hoog om het een en ander nog een beetje dragelijk te maken. DAT is pas bullshit, met alle respect. Je laat hiermee ook (ongewild?) genadeloos zien hoe het met het niveau van je installatie gesteld is als je deze opmerking echt meent. Jouw set heeft waarschijnlijk een groter probleem, een dat alle kleinere maskeert. Een bekend verschijnsel, dat mensen laat zeggen dat "alles hetzelfde klinkt", met name op het gebied van cd-spelers, waar de verschillen doorgaans vrij subtiel zijn..... Je moet allereerst de zwakste schakel identificeren in je set, Ruud. Pas dan kom je verder en kun je zelfhypnose in de trant van "alle cd-speler klinken hetzelfde" achter je laten. Wat weet jij van mij Lisa? Ik ben bijvoorbeeld niet in het bezit van een set. Ik heb mijn oordeel rond het niet bestaan van verschillen voor wat de cd-speler betreft ook niet gebaseerd op het resultaat van een enkele set zoals jij veronderstelt. Voorafgaand aan die mening heb ik geluisterd via 100-den sets. Je vooringenomenheid is stuitend. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 18 augustus 2005 Report Share Posted 18 augustus 2005 Tsja...., hoe lang gaan we nog door met deze zinloze discussie? Ik heb deze wellus nietus en je bent niet goed snik, ''nee, jij trekt volle zalen discussie'' nu 31 pagina's gevolgd en zie dat de tegenstellingen alleen maar groter worden. Ik zou zo zeggen: Ruud13 heeft gelijk, hij hoort geen verschillen, omdat hij meent dat er op grond van de huidige techniek geen verschillen (mogen) zijn. Dus, is er geen verschil. Erik wil ik het niet over hebben, die praat alleen vanuit z Link to comment Share on other sites More sharing options...
gert Posted 18 augustus 2005 Report Share Posted 18 augustus 2005 wie van jullie heeft er wel eens twee (of meerdere) cd-spelers met elkaar vergeleken zonder te weten welke er speelde? (blind dus) degene die zoiets nog nooit gedaan hebben (er dus niet de moeite voor genomen hebben of het te vermoeiend vonden , of bang waren geen verschilen meer te horen) mogen mijn stelling niet meer bestrijden. Beste Erik, Ik heb dat diverse keren gedaan. Denk een keer of 40, maar dat kan ook meer zijn. Niet geteld. Meestal met wat luistermaatjes (m/v) die ook een ruime live-ervaring hebben. Altijd kwam er weer uit dat ze precies hetzelfde klonken. Alleen bij deze vergelijkingen kwam altijd wel naar voren dat Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud13 Posted 18 augustus 2005 Report Share Posted 18 augustus 2005 Tsja...., hoe lang gaan we nog door met deze zinloze discussie? Ik heb deze wellus nietus en je bent niet goed snik, ''nee, jij trekt volle zalen discussie'' nu 31 pagina's gevolgd en zie dat de tegenstellingen alleen maar groter worden. Ik zou zo zeggen: Ruud13 heeft gelijk, hij hoort geen verschillen, omdat hij meent dat er op grond van de huidige techniek geen verschillen (mogen) zijn. Dus, is er geen verschil. Erik wil ik het niet over hebben, die praat alleen vanuit z Link to comment Share on other sites More sharing options...
woodwinds Posted 18 augustus 2005 Report Share Posted 18 augustus 2005 Wat weet jij van mij Lisa? Je vooringenomenheid is stuitend. Gelukkig maar Ruud, dan weet je nu ook zelf hoe vooringenomenheid klinkt Je moet je realiseren dat de manier van luisteren die jij verheerlijkt "analytisch luisteren" heet en hooguit 1 van de manieren is om naar geluid te luisteren. De samenhang van geluiden, die MUZIEK heet is van een geheel andere orde en om die te kunnen horen moet analyse opzij gezet worden. Wanneer ik een andere muzikant uit mijn omgeving laat luisteren naar mijn installatie gaan we samen de techniek van de blazers ontleden en horen enorme verschillen die anderen blijkbaar niet horen, of pas nadat er expliciet op wordt gewezen. Komt mijn vriend langs, dan kan het alleen maar over gitaristen gaan. Zou Ruud langskomen, dan zou het nergens over gaan, want we hebben niet twee apparaten om te vergelijken...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud13 Posted 18 augustus 2005 Report Share Posted 18 augustus 2005 Wat weet jij van mij Lisa? Je vooringenomenheid is stuitend. Gelukkig maar Ruud, dan weet je nu ook zelf hoe vooringenomenheid klinkt Je moet je realiseren dat de manier van luisteren die jij verheerlijkt "analytisch luisteren" heet en hooguit 1 van de manieren is om naar geluid te luisteren. De samenhang van geluiden, die MUZIEK heet is van een geheel andere orde en om die te kunnen horen moet analyse opzij gezet worden. Wanneer ik een andere muzikant uit mijn omgeving laat luisteren naar mijn installatie gaan we samen de techniek van de blazers ontleden en horen enorme verschillen die anderen blijkbaar niet horen, of pas nadat er expliciet op wordt gewezen. Komt mijn vriend langs, dan kan het alleen maar over gitaristen gaan. Zou Ruud langskomen, dan zou het nergens over gaan, want we hebben niet twee apparaten om te vergelijken...... Waaruit maak jij op dat ik niet gewoon naar muziek luister en er ook - zonder aan de techniek te denken - van kan genieten? Ik weet heel goed techniek en het genieten van muziek te scheiden. Ik stel overigens voor dat je stopt met het voor mij invullen want het wordt er zo niet gezelliger op en draagt bovendien verder ook niets zinnigs bij aan het geheel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 18 augustus 2005 Report Share Posted 18 augustus 2005 ligt m.i aan de manier waarop de omgezette digitale info analoog verwerkt wordt. Plus de kwaliteit van de gebruikte componenten. Zijn er componenten in de diverse cd-spelers waarvan de kwaliteit te wensen overlaat? Er zijn componenten van betere kwaliteit . Of niet soms? Als je bedoelt dat er zo her en der componenten zijn die slecht van kwaliteit zijn, ben ik dat met je eens. In dat licht gezien bestaan er vanzelfsprekend componenten van een betere kwaliteit. Ik vind echter niet dat de kwaliteit van de onderdelen die in de diverse cd-spelers zitten te wensen overlaat. Wat ik zo zie lijkt mij allemaal uitstekend berekend op zijn taak. Ik kan ook niet zien dat de kwaliteit van het audiosignaal er op vooruit gaat als je er andere componenten in gaat doen. Staat er niet betere kwaliteit? Ja ik las dat jij het over "betere kwaliteit" had maar sprak in mijn reactie over het bestaan van "slechte kwaliteit" (in contrast tot "betere kwaliteit") om aan te geven dat er naar mijn smaak geen slechte kwaliteit onderdelen in de diverse cd-spelers worden toegepast. Naar ik aanneem bedoel jij met "betere kwaliteit" dat er in cd-spelers slechte onderdelen worden toegepast en dat laatste lijkt mij niet het geval. Wat ik zo zie laat volgens mij niets te wensen over. Als je slechte onderdelen gebruikt of onderdelen die niet geschikt zijn voor de toepassing in de consumentenelektronica lig je er in de markt gauw uit want aan dat soort gezeur heeft de handel een pesthekel. Je leest bij mij nergens dat er een slechte kwaliteit componenten word gebruikt. Heb het slechts over toepassen van componenten van een betere kwaliteit. Compri? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 18 augustus 2005 Report Share Posted 18 augustus 2005 Tsja...., hoe lang gaan we nog door met deze zinloze discussie? ) Wat is dan nu het probleem, stijfkoppigheid? CJ, Ik houd het op VOODOO. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 18 augustus 2005 Report Share Posted 18 augustus 2005 Na 30 pagina's zijn we dus niet veel verder dan: 1/ Er zijn verschillen te horen, degenen die dat niet horen zijn doof en/of gek 2/ Er zijn geen verschillen te horen, degenen die dat wel horen hallicuneren en/of zijn ook gek. Afijn ze zijn allebei gek waaruit we de conclusie kunnen trekken (via een DBT ) dat het niet uit maakt of je hallucineert of doof bent. Bij een wedstrijd is een onpartijdige arbiter onontbeerlijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
woodwinds Posted 18 augustus 2005 Report Share Posted 18 augustus 2005 Ik stel overigens voor dat je stopt met het voor mij invullen want het wordt er zo niet gezelliger op en draagt bovendien verder ook niets zinnigs bij aan het geheel. Nee, jij bent een feest om naar te luisteren! Ga ik andere vormen van luisteren erbij halen, wordt ie boos!!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andre Kel Posted 18 augustus 2005 Report Share Posted 18 augustus 2005 Maar... als we alle tingeltjes, tangeltjes, bliepjes in het hoog en bonkjes in het laag met elkaar aan het verglijken zijn, zijn we dan nog naar muziek aan het luisteren? Ik heb dat vaker aan de hoed gehad. Mensen hebben het dan over meetbare verschillen. Of de een klinkt koud de ander warm, die weer vlak en die weer diep. Zet een cd op met het mooiste muziestuk wat je hebt/ kent. Trekt het de tranen van emotie uit je, of heb je de onbedwingbare dwang en drang om mee te wiebelen/ bewegen / door de kamer te gaan springen (als het muziekje er zich voor leent bij dat laatste) dan heb je toch gevonden wat je zoekt. En dat is bij elk component zo. Zit je als een zoutzak op je stoel dan zoek je wat anders. Maar laat die emotie eens wat meer de boventoon vieren. Luister naar je lichaam en misschien eens niet naar je OREN Jammer vind ik dat mensen maar niet kunnen vinden wat ze zoeken omdat het waarschijnlijk niet bestaat! Jammer, het is al zo duur. speel al jaren met dezelfde versterker +/- 12jaar, Luidsprekers al 7 jaar en heb vorig jaar mijn 11 jaar oude cd speler in geruild voor een nieuwe. En weet er is op papier altijd een betere set te vinden. Wat ik wil zeggen is dat je niet eeuwig met het zelfde draait (ik ook niet, zoek ook langzaam maar zeker naar een andere amp) en iedereen wat nieuws wil hebben. Maar leer eerst je set kennen, je geluid waarderen, en een ander zijn smaak en mening RESPECTEREN! We zijn deze topic voorbij geschoten! Groet, Andre. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 18 augustus 2005 Report Share Posted 18 augustus 2005 Ik stel overigens voor dat je stopt met het voor mij invullen want het wordt er zo niet gezelliger op en draagt bovendien verder ook niets zinnigs bij aan het geheel. Nee, jij bent een feest om naar te luisteren! Ga ik andere vormen van luisteren erbij halen, wordt ie boos!!! Je zit dan ook wel behoorlijk te zuigen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 18 augustus 2005 Report Share Posted 18 augustus 2005 (...)Wat ik wil zeggen is dat je niet eeuwig met het zelfde draait (ik ook niet, zoek ook langzaam maar zeker naar een andere amp) (...) Heb je die (nieuwe?) Luxman versterkers al gezien? Ik zag gisteren hear bij het 'Nieuws' iets staan over Luxman. Ben meteen ff naar de Luxman-site gegaan (die had ik nog nooit gezien; werkte een tijdje geleden ook nog niet geloof ik) om de versterkers te bekijken. Ze hebben een aantal voor/eind-combi's en 3 geintegreerde versterkers. Vind ze er wel mooi uit zien, al moet je natuurlijk van die joekels van VU-meters houden... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud13 Posted 18 augustus 2005 Report Share Posted 18 augustus 2005 Je leest bij mij nergens dat er een slechte kwaliteit componenten word gebruikt. Heb het slechts over toepassen van componenten van een betere kwaliteit. Compri? Klopt: zoals gezegd lees ik bij jou nergens dat er een slechte kwaliteit componenten word gebruikt. Ik was het die het aspect "slechte componenten" ter tafel bracht. Ik zei immers: "Als je bedoelt dat er zo her en der componenten zijn die slecht van kwaliteit zijn, ben ik dat met je eens. In dat licht gezien bestaan er vanzelfsprekend componenten van een betere kwaliteit..... " Het "Als je bedoelt dat...." in de betekenis van: "In het geval van".... Link to comment Share on other sites More sharing options...
woodwinds Posted 18 augustus 2005 Report Share Posted 18 augustus 2005 Zet een cd op met het mooiste muziestuk wat je hebt/ kent. Trekt het de tranen van emotie uit je, of heb je de onbedwingbare dwang en drang om mee te wiebelen/ bewegen / door de kamer te gaan springen (als het muziekje er zich voor leent bij dat laatste) dan heb je toch gevonden wat je zoekt. En dat is bij elk component zo. Dat zal het denk ik alleen doen, Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
woodwinds Posted 18 augustus 2005 Report Share Posted 18 augustus 2005 Je zit dan ook wel behoorlijk te zuigen... Niettemin kan ik nog veel beter blazen Link to comment Share on other sites More sharing options...
james bond Posted 18 augustus 2005 Report Share Posted 18 augustus 2005 volgens mij is de zwakste bron de opname. daar is het verschil te behalen. waar ik meer van baal, dat zijn al die remasters met Link to comment Share on other sites More sharing options...
gert Posted 18 augustus 2005 Report Share Posted 18 augustus 2005 jaja ... Link to comment Share on other sites More sharing options...
gert Posted 18 augustus 2005 Report Share Posted 18 augustus 2005 Dat van die kanaalgelijkheid moet geheel vanzelf goedkomen als je twee identieke spelers (want daar ging het over) aansluit op lijningangen van eenzelfde versterker..... Dat zou je denken maar de praktijk wijst niet zelden anders uit: er zitten tussen nogal wat spelers (van hetzelfde merk en hetzelfdezelfde model) verschillen tussen de uitgangsspanningen. Die verschillen zijn op zich niet zo groot maar wel te groot om zo te laten als je spelers gaat vergelijken. Vooral verschillen in de balans tussen links en rechts voor de spelers onder test worden snel gehoord/herkend. Dat geldt al voor onderdelen van een dB verschil. Het is overigens niet nodig de onbalans tussen links en rechts weg te nemen want als de spelers voor wat links en rechts betreft identiek worden gemaakt is ook de mate van onbalans van de spelers precies gelijk. Beste Ruud13, Wat een theoretische prietpraat. Even een concrete vraag. Wat doe jij trouwens als je constateert dat er een speler een paar tienden harder is ? mvg Gert Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 18 augustus 2005 Report Share Posted 18 augustus 2005 Scheelt toch honderden/duizenden euro's en ik ben een krenterige Hollander weet je. mvg Gert Opschepper Je kan toch niet tegen Ruud13 op die is nog krenteriger: Wat weet jij van mij Lisa? Ik ben bijvoorbeeld niet in het bezit van een set. Ik heb mijn oordeel rond het niet bestaan van verschillen voor wat de cd-speler betreft ook niet gebaseerd op het resultaat van een enkele set zoals jij veronderstelt. Voorafgaand aan die mening heb ik geluisterd via 100-den sets. Ruud13 luistert liever bij een ander. Doet me een beetje denken aan een collega die al 10 jaar geleden gestopt is met roken maar ondertussen een half pakje shag per dag bij anderen bij elkaar bietst. Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 18 augustus 2005 Report Share Posted 18 augustus 2005 wel een Revox B760 tuner, maar geen set ..... huh. hoofdtelefoon? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 18 augustus 2005 Report Share Posted 18 augustus 2005 Tsja...., hoe lang gaan we nog door met deze zinloze discussie? ) Wat is dan nu het probleem, stijfkoppigheid? CJ, Ik houd het op VOODOO. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 18 augustus 2005 Report Share Posted 18 augustus 2005 Tsja...., hoe lang gaan we nog door met deze zinloze discussie? Ik heb deze wellus nietus en je bent niet goed snik, ''nee, jij trekt volle zalen discussie'' nu 31 pagina's gevolgd en zie dat de tegenstellingen alleen maar groter worden. Ik zou zo zeggen: Ruud13 heeft gelijk, hij hoort geen verschillen, omdat hij meent dat er op grond van de huidige techniek geen verschillen (mogen) zijn. Dus, is er geen verschil. Erik wil ik het niet over hebben, die praat alleen vanuit z Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 18 augustus 2005 Report Share Posted 18 augustus 2005 Sorry hoor, maar wat bedoel je nu eigenlijk, waaar wil je heen? Zal ik het eens proberen. Kijk, zie je, er zijn blije mensen die denken: ik ga een CD speler bouwen die nog groter / zwaarder / degelijker is dan die van de concurrent. Ik stop er een dikke lade in, die langzaam open en dicht gaat. Ik zorg dat de digitale / analoge delen / voeding / loopwerk elkaar niet kunnen storen met interferentie o.i.d. omdat ik gewoon 1 cm dik staal tussen de delen aanleg. Wordt ie ook lekker zwaar van. Ik zet in de speler een hardstikke mooie dac. Prachtige uitgangstrap. Mooie voeding. Ik zorg dat alles estetisch verantwoord ligt in de behuizing, zodat als een p*rnoblad als stereoplay foto's van de speler maakt dat de mensen dan denken: DIE speler moet ik hebben!! Er is ook een gelovige groep mensen die zeggen dat deze spelers beter klinken dan een massaproductie koektrommel. Er zijn ook rationeel nadenkende mensen die zeggen dat de kwaliteit van de CD inherent zo goed is dat verschillen tussen spelers (wanneer dubbelblind en statistisch correct getoetst) zo klein zijn dat nooit unaniem de dure speler als beter wordt ervaren, over meerdere testmomenten en meerdere stukken muziek. Deze rationeel denkende mensen zeggen dan ook: geld uitgeven aan een dure speler HEEFT GEEN ZIN. En toen sloegen de gelovigen terug: je luister niet naar cijfertjes, nee je luistert naar MUZIEK. Dat gevoel! die drive! je kunt het nooit meten maar wel voelen! Kan ons het schelen dat jullie verschillen meten die eigenlijk veel te klein zijn om hoorbaar te wezen. Jullie kunnen niet van muziek genieten. Toen de rationeel denkenden weer: Kijk jullie luisteren nooit dubbelblind en geven niet toe dat autosuggestie veel sterker is dan je zou willen. Alle dubbelblinde tests geven een ander resultaat dan dat jullie beweren. Je hoeft maar een lekker kopje koffie te drinken en voor je gevoel is de zangeres 4 jaar jonger. Moet je nagaan als je iedere keer dat je een CD draait, je dat prachtige laatje open en dicht ziet gaan... Toen voelden de gelovigen zich aangevallen....... Heb ik hier de thead toch mooi samengevat, niet? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud13 Posted 18 augustus 2005 Report Share Posted 18 augustus 2005 Wat doe jij trouwens als je constateert dat er een speler een paar tienden harder is ? Niks want zoals gezegd, als het niet meer is dan een paar tiende (0,2 dB), is dat voor het vergelijken niet belangrijk. Je kunt overigen zelf constateren hoe nauwkeurig dat luistert: zet maar eens met behulp van twee identieke testcd's rose ruis op twee spelers en compenseer waar nodig alle kanalen nauwkeurig voor het sterkteverschil. Geef daarna een van de spelers in een van de kanalen 0,3 dB meer signaal. Als je nu naar de ruis luistert hoor je goed dat er bij het vergelijken van de spelers een verschillend ruispatroon hoorbaar wordt. Vanzelfsprekend is muziek geen ruis maar ook bij muziek kunnen die sterkteverschillen de testresultaten onbedoeld be Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts