Guest C J Posted 18 augustus 2005 Report Share Posted 18 augustus 2005 Sorry hoor, maar wat bedoel je nu eigenlijk, waaar wil je heen? Zal ik het eens proberen. Kijk, zie je, er zijn blije mensen die denken: ik ga een CD speler bouwen die nog groter / zwaarder / degelijker is dan die van de concurrent. Ik stop er een dikke lade in, die langzaam open en dicht gaat. Ik zorg dat de digitale / analoge delen / voeding / loopwerk elkaar niet kunnen storen met interferentie o.i.d. omdat ik gewoon 1 cm dik staal tussen de delen aanleg. Wordt ie ook lekker zwaar van. Ik zet in de speler een hardstikke mooie dac. Prachtige uitgangstrap. Mooie voeding. Ik zorg dat alles estetisch verantwoord ligt in de behuizing, zodat als een p*rnoblad als stereoplay foto's van de speler maakt dat de mensen dan denken: DIE speler moet ik hebben!! Er is ook een gelovige groep mensen die zeggen dat deze spelers beter klinken dan een massaproductie koektrommel. Er zijn ook rationeel nadenkende mensen die zeggen dat de kwaliteit van de CD inherent zo goed is dat verschillen tussen spelers (wanneer dubbelblind en statistisch correct getoetst) zo klein zijn dat nooit unaniem de dure speler als beter wordt ervaren, over meerdere testmomenten en meerdere stukken muziek. Deze rationeel denkende mensen zeggen dan ook: geld uitgeven aan een dure speler HEEFT GEEN ZIN. En toen sloegen de gelovigen terug: je luister niet naar cijfertjes, nee je luistert naar MUZIEK. Dat gevoel! die drive! je kunt het nooit meten maar wel voelen! Kan ons het schelen dat jullie verschillen meten die eigenlijk veel te klein zijn om hoorbaar te wezen. Jullie kunnen niet van muziek genieten. Toen de rationeel denkenden weer: Kijk jullie luisteren nooit dubbelblind en geven niet toe dat autosuggestie veel sterker is dan je zou willen. Alle dubbelblinde tests geven een ander resultaat dan dat jullie beweren. Je hoeft maar een lekker kopje koffie te drinken en voor je gevoel is de zangeres 4 jaar jonger. Moet je nagaan als je iedere keer dat je een CD draait, je dat prachtige laatje open en dicht ziet gaan... Toen voelden de gelovigen zich aangevallen....... Heb ik hier de thead toch mooi samengevat, niet? Er zijn buiten de gelovigen ook nog irrationeel denkenden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 18 augustus 2005 Report Share Posted 18 augustus 2005 Vaker last van stemmetjes in je hoofd JJAAAAAAAAAAAAAAAAA schitterend deze reactie Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Pekel Posted 18 augustus 2005 Report Share Posted 18 augustus 2005 Er zijn ook rationeel nadenkende mensen die zeggen dat de kwaliteit van de CD inherent zo goed is dat verschillen tussen spelers (wanneer dubbelblind en statistisch correct getoetst) zo klein zijn dat nooit unaniem de dure speler als beter wordt ervaren, over meerdere testmomenten en meerdere stukken muziek. Deze rationeel denkende mensen zeggen dan ook: geld uitgeven aan een dure speler HEEFT GEEN ZIN. Er zijn ook mensen die mp3`s van 128kb net zo goed vinden klinken als een CD Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 18 augustus 2005 Report Share Posted 18 augustus 2005 Sorry hoor, maar wat bedoel je nu eigenlijk, waaar wil je heen? Zal ik het eens proberen. Kijk, zie je, er zijn blije mensen die denken: ik ga een CD speler bouwen die nog groter / zwaarder / degelijker is dan die van de concurrent. Ik stop er een dikke lade in, die langzaam open en dicht gaat. Ik zorg dat de digitale / analoge delen / voeding / loopwerk elkaar niet kunnen storen met interferentie o.i.d. omdat ik gewoon 1 cm dik staal tussen de delen aanleg. Wordt ie ook lekker zwaar van. Ik zet in de speler een hardstikke mooie dac. Prachtige uitgangstrap. Mooie voeding. Ik zorg dat alles estetisch verantwoord ligt in de behuizing, zodat als een p*rnoblad als stereoplay foto's van de speler maakt dat de mensen dan denken: DIE speler moet ik hebben!! Er is ook een gelovige groep mensen die zeggen dat deze spelers beter klinken dan een massaproductie koektrommel. Er zijn ook rationeel nadenkende mensen die zeggen dat de kwaliteit van de CD inherent zo goed is dat verschillen tussen spelers (wanneer dubbelblind en statistisch correct getoetst) zo klein zijn dat nooit unaniem de dure speler als beter wordt ervaren, over meerdere testmomenten en meerdere stukken muziek. Deze rationeel denkende mensen zeggen dan ook: geld uitgeven aan een dure speler HEEFT GEEN ZIN. En toen sloegen de gelovigen terug: je luister niet naar cijfertjes, nee je luistert naar MUZIEK. Dat gevoel! die drive! je kunt het nooit meten maar wel voelen! Kan ons het schelen dat jullie verschillen meten die eigenlijk veel te klein zijn om hoorbaar te wezen. Jullie kunnen niet van muziek genieten. Toen de rationeel denkenden weer: Kijk jullie luisteren nooit dubbelblind en geven niet toe dat autosuggestie veel sterker is dan je zou willen. Alle dubbelblinde tests geven een ander resultaat dan dat jullie beweren. Je hoeft maar een lekker kopje koffie te drinken en voor je gevoel is de zangeres 4 jaar jonger. Moet je nagaan als je iedere keer dat je een CD draait, je dat prachtige laatje open en dicht ziet gaan... Toen voelden de gelovigen zich aangevallen....... Heb ik hier de thead toch mooi samengevat, niet? Slechts naar je hand gezet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
gert Posted 18 augustus 2005 Report Share Posted 18 augustus 2005 Omdat er gegeven het aloude16 bits 44,1 kHz-formaat naar mijn overtuiging geen hoorbare kwaliteitsverschillen tussen de huidige generatie cd-spelers meer zijn. Sorry Ruud13 dat ik niet het hele stukje quote, maar deze zin verklaart alles van wat je tot nu toe allemaal beweerd hebt. Je WIL blijkbaar geen verschil horen omdat alle spelers volgens de specs hetzelfde doen Dit kan men ook een "psychische blokkade" noemen. Beste sodeju, Wat je zegt. Het is erger dan zo'n blokkade. Het allerergst is dat hij het niet wil weten. Zal ik eens proberen een anti Ruud13 en evt. een anti Gert virus te maken ? Scheelt jullie een hoop schermvervuiling. mvg Gert Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 18 augustus 2005 Report Share Posted 18 augustus 2005 Er zijn ook rationeel nadenkende mensen die zeggen dat de kwaliteit van de CD inherent zo goed is dat verschillen tussen spelers (wanneer dubbelblind en statistisch correct getoetst) zo klein zijn dat nooit unaniem de dure speler als beter wordt ervaren, over meerdere testmomenten en meerdere stukken muziek. Deze rationeel denkende mensen zeggen dan ook: geld uitgeven aan een dure speler HEEFT GEEN ZIN. Er zijn ook mensen die mp3`s van 128kb net zo goed vinden klinken als een CD Marcel Is ook (bijna) zo... 192kbps is al helemaal moeilijk te onderscheiden van het origineel. Laat staan een hogere bitrate of VBR... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud13 Posted 18 augustus 2005 Report Share Posted 18 augustus 2005 Sorry hoor, maar wat bedoel je nu eigenlijk, waaar wil je heen? Sorry, ik kan me voorstellen dat dit verwarring geeft. Er zou moeten staan: Anders gezegd: Als beweert wordt dat die verschillen er wel degelijk zijn moet dat niet alleen bij woorden blijven maar ook worden aangetoond. Alleen maar zeggen dat je het verschil hoort, wil immers nog niet zeggen dat het verschil ook werkelijk bestaat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 18 augustus 2005 Report Share Posted 18 augustus 2005 Sorry hoor, maar wat bedoel je nu eigenlijk, waaar wil je heen? Sorry, ik kan me voorstellen dat dit verwarring geeft. Er zou moeten staan: Anders gezegd: Als beweert wordt dat die verschillen er wel degelijk zijn moet dat niet alleen bij woorden blijven maar ook worden aangetoond. Alleen maar zeggen dat je het verschil hoort, wil immers nog niet zeggen dat het verschil ook werkelijk bestaat. Z Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 18 augustus 2005 Report Share Posted 18 augustus 2005 Sorry hoor, maar wat bedoel je nu eigenlijk, waaar wil je heen? Sorry, ik kan me voorstellen dat dit verwarring geeft. Er zou moeten staan: Anders gezegd: Als beweert wordt dat die verschillen er wel degelijk zijn moet dat niet alleen bij woorden blijven maar ook worden aangetoond. Alleen maar zeggen dat je het verschil hoort, wil immers nog niet zeggen dat het verschil ook werkelijk bestaat. Z Link to comment Share on other sites More sharing options...
gert Posted 18 augustus 2005 Report Share Posted 18 augustus 2005 Omdat er gegeven het aloude16 bits 44,1 kHz-formaat naar mijn overtuiging geen hoorbare kwaliteitsverschillen tussen de huidige generatie cd-spelers meer zijn. Sorry Ruud13 dat ik niet het hele stukje quote, maar deze zin verklaart alles van wat je tot nu toe allemaal beweerd hebt. Je WIL blijkbaar geen verschil horen omdat alle spelers volgens de specs hetzelfde doen Dit kan men ook een "psychische blokkade" noemen. Het is niet dat ik geen verschil WIL horen. Het is zo dat ik geen verschil hoor... Zoals vele keren eerder gezegd, denk ik dat dat een en ander te maken heeft met het feit dat de kwaliteits bepalende foctor voor wat het uiteindelijke geluid betreft louter wordt bepaald door het afspeelformaat: 16 bits 44,1 kHz. Dat gegeven is de bepalende factor of zo je wilt de beperkende factor. Omdat de cd-speler inmiddels geheel is uitontwikkeld en alle technische snufjes die nog verbetering konden brengen vandaag de dag ook in de spelers van het goedkoopste marktsegment zitten, is er naar mijn idee dwars door alle prijsklassen heen geen verschil - anders dan kwantitatief verschil - waarneembaar. Je kunt nog zoveel verbeteren aan de cd-speler, zolang het afspeelformaat blijft zoals het is, zul je denk ik geen enkele verbetering meer horen. De sterkte van de keten wordt in deze bepaald door de zwakste schakel. Ik ben overigens van mening dat er met die sterkte van die zwakste schakel uitstekend te leven is. De kwaliteit van het audiosignaal dat uit de gewone standaard cd-speler komt is naar mijn overtuiging voortreffelijk. Sodejuu. Even een vraagje: is het nodig om het feit dat ik een afwijkende mening heb rond het wel en wee van bepaalde hifi-zaken mij een psychische blokade toe te dichten? Ik vind dat je zo wel erg persoonlijk wordt. Kun je er mee leven dat er verschillend wordt gedacht over bepaalde onderwerpen binnen dit vak? Hou het een beetje gezellig. Beste Ruud13, Ja, ik weet het, je kunt het niet horen. Geen probleem lijkt mij. Elk mens heeft een bepaalde handicap of is ergens beter of slechter in dan een ander. Heel veel mensen hier en elders hebben jouw handicap/mening niet. Met jouw gedram wil je gewoon dat iedereen jouw handicap/mening krijgt. Wellicht heb je gemerkt dat niet iedereen dat wil. Als je dat wat minder zou doen en ook nog zou accepteren dat er sinds de jaren 80 wel e.e.a. is veranderd in het "kijken" naar audioproblemen, dan zou het een stuk gezelliger worden. mvg Gert Link to comment Share on other sites More sharing options...
gert Posted 18 augustus 2005 Report Share Posted 18 augustus 2005 1 een opamp kan, mits op juiste wijze toegepast (voeding, ontkoppeling en nog een boel gedoe) ook erg goed klinken 2 ja in veel spelers staat van alles net het minimale en dan ook het goedkoopste de zwakste schakel is naar mijn mening inmiddels niet meer de conversie (wat op vele manieren kan, wat weldegelijk hoorbare invloeden heeft) of het format. ook een 16 bits / 44 khz kan z Link to comment Share on other sites More sharing options...
gert Posted 18 augustus 2005 Report Share Posted 18 augustus 2005 ligt m.i aan de manier waarop de omgezette digitale info analoog verwerkt wordt. Plus de kwaliteit van de gebruikte componenten. Zijn er componenten in de diverse cd-spelers waarvan de kwaliteit te wensen overlaat? Beste Ruud13, Hangt er vanaf hoe je "te wensen overlaat" definieert. De Mercedesrijder vindt dat er bij een Lada nog wel wat te wensen is. Daarom heeft hij ws. dat merk gekozen. mvg Gert Link to comment Share on other sites More sharing options...
gert Posted 18 augustus 2005 Report Share Posted 18 augustus 2005 (.......) (maar dat maakt jou schijnbaar ook niet veel uit omdat je een toonregeling wenselijk vindt op versterker). Je trek hier een verkeerde conclusie. De klankregeling die ik in mijn versterer wens heeft te maken met het bijna standaard te veel aan hoog dat in diverse muziekdragers zit. Ik compenseer met dat gereedschap - ALLEEN waar nodig - het teveel aan hoog om het een en ander nog een beetje dragelijk te maken. Klankregeling moet vanzelfsprekend niet "vast" in een rechte versterker zitten maar ik heb wel meegemaakt dat het in cd-spelers zit om de speler anders te laten klinken (Lees: geknoei een het frequentieverloop). Beste Ruud13, Je hebt helemaal gelijk. Er wordt nog steeds geknoeid met karakteristieken in Cd-spelers. Overigens meestal omdat zonder die maatregel er stalen violen uit zouden komen. Waar komen die stalen violen dan vandaan ? Zou dat een leesprobleem, voeding, klok, converter, opbouw, enz. kunnen zijn ? Eh, maar, eh, maar alle huidige spelers waren toch gelijk ? mvg Gert Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 18 augustus 2005 Report Share Posted 18 augustus 2005 All CD players are equal but some are more equal than others. Vrij naar ... verrek hoe heet die vent alweer. Volgens mij George Orwell in Animal farm. Carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud13 Posted 18 augustus 2005 Report Share Posted 18 augustus 2005 Je hebt helemaal gelijk. Er wordt nog steeds geknoeid met karakteristieken in Cd-spelers.Overigens meestal omdat zonder die maatregel er stalen violen uit zouden komen. Waar komen die stalen violen dan vandaan ? Zou dat een leesprobleem, voeding, klok, converter, opbouw, enz. kunnen zijn ? Eh, maar, eh, maar alle huidige spelers waren toch gelijk ? mvg Gert In welk opzicht heb ik gelijk want het ging helemaal niet om geknoei aan het frequentieverloop door de fabrikant van de spelers? Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 18 augustus 2005 Report Share Posted 18 augustus 2005 wie van jullie heeft er wel eens twee (of meerdere) cd-spelers met elkaar vergeleken zonder te weten welke er speelde? (blind dus) degene die zoiets nog nooit gedaan hebben (er dus niet de moeite voor genomen hebben of het te vermoeiend vonden , of bang waren geen verschilen meer te horen) mogen mijn stelling niet meer bestrijden. Beste Erik, Ik heb dat diverse keren gedaan. Denk een keer of 40, maar dat kan ook meer zijn. Niet geteld. Meestal met wat luistermaatjes (m/v) die ook een ruime live-ervaring hebben. Altijd kwam er weer uit dat ze precies hetzelfde klonken. Alleen bij deze vergelijkingen kwam altijd wel naar voren dat Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud13 Posted 18 augustus 2005 Report Share Posted 18 augustus 2005 Door wie dan wel Door iemand die in modificaties deed. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 18 augustus 2005 Report Share Posted 18 augustus 2005 Door wie dan wel Door iemand die in modificaties deed. Toch geen plastisch chirurg hoop ik? Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 18 augustus 2005 Report Share Posted 18 augustus 2005 Er zijn ook mensen die mp3`s van 128kb net zo goed vinden klinken als een CD Heb jij dubbelblind aangetoond dat jij CD altijd beter klinkt? Heb je een referentie naar zo'n luistertest? Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 18 augustus 2005 Report Share Posted 18 augustus 2005 Ja, ik weet het, je kunt het niet horen. Geen probleem lijkt mij. Elk mens heeft een bepaalde handicap of is ergens beter of slechter in dan een ander. Inderdaad. De gelovigen zijn slecht in het toegeven dat ze onwaarheden vertellen dan wel aantonen dat dat geen onwaarheid is. De niet gelovigen doen meer hun best aan te tonen dat het klopt wat ze zeggen dan de gelovigen. Immers heeft Erik Klijnsmit duidelijk aangetoond met DBT's dat investeren in een dure speler onzin is. Niemand van de gelovigen heeft hier een weerwoord op. Slechts zinnen als: Heel veel mensen hier en elders hebben jouw handicap/mening niet. En dan dat nog zeggen over mensen die je niet eens kent. a: Die persoon heeft geen handicap totdat jij het aantoont b: Dat anderen ook geloven betekent niet dat de fabeltjes waar zijn. Maar goed dan maar op de man gaan spelen met woordkeuze als: Met jouw gedram wil je gewoon dat iedereen jouw handicap/mening krijgt. Hij dramt niet, maar zegt gewoon (onderbouwd) dat jij dingen hoort die je niet kunt horen, en die hoor je omdat je ogen meewerken (je ziet in welke speler je die CD gestopt hebt). Maar goed: Wellicht heb je gemerkt dat niet iedereen dat wil. Ik kan me voorstellen dat dit voor mensen die bakken geld aan spelers uitgeven nogal confronterend overkomt. Als je dat wat minder zou doen en ook nog zou accepteren dat er sinds de jaren 80 wel e.e.a. is veranderd in het "kijken" naar audioproblemen, dan zou het een stuk gezelliger worden. Als jij nou eens zou accepteren dat als de wereld alleen maar uit gelovigen bestaan die pseudo technisch van een a een z maken, dat dan helemaal geen goede audioapperatuur op deze wereld zou zijn, en als je nou eens zou accepteren dat er ook normaal nadenkende mensen zijn die zelfs de gelovigen gunnen naar muziek te luisteren, dan zou het een stuk gezelliger worden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 18 augustus 2005 Report Share Posted 18 augustus 2005 wie van jullie heeft er wel eens twee (of meerdere) cd-spelers met elkaar vergeleken zonder te weten welke er speelde? (blind dus) degene die zoiets nog nooit gedaan hebben (er dus niet de moeite voor genomen hebben of het te vermoeiend vonden , of bang waren geen verschilen meer te horen) mogen mijn stelling niet meer bestrijden. Beste Erik, Ik heb dat diverse keren gedaan. Denk een keer of 40, maar dat kan ook meer zijn. Niet geteld. Meestal met wat luistermaatjes (m/v) die ook een ruime live-ervaring hebben. Altijd kwam er weer uit dat ze precies hetzelfde klonken. Alleen bij deze vergelijkingen kwam altijd wel naar voren dat Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 18 augustus 2005 Report Share Posted 18 augustus 2005 1 een opamp kan, mits op juiste wijze toegepast (voeding, ontkoppeling en nog een boel gedoe) ook erg goed klinken 2 ja in veel spelers staat van alles net het minimale en dan ook het goedkoopste de zwakste schakel is naar mijn mening inmiddels niet meer de conversie (wat op vele manieren kan, wat weldegelijk hoorbare invloeden heeft) of het format. ook een 16 bits / 44 khz kan z Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 18 augustus 2005 Report Share Posted 18 augustus 2005 op www.breem.nl staat het volgende beschreven over cd-spelers: CD-speler De CD-speler zal de meest gebruikte signaal bron voor huiskamer HiFi zijn. Alle spelers, behalve misschien de allergoedkoopste, geven een geluidskwaliteit die zonder meer subliem genoemd kan worden. Alleen als alle andere componenten van de HiFi installatie aan de hoogste eisen voldoen kan er met een Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 18 augustus 2005 Report Share Posted 18 augustus 2005 Er staat zoveel op internet. Nou en? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 18 augustus 2005 Report Share Posted 18 augustus 2005 Ja, ik weet het, je kunt het niet horen. Geen probleem lijkt mij. Elk mens heeft een bepaalde handicap of is ergens beter of slechter in dan een ander. Inderdaad. De gelovigen zijn slecht in het toegeven dat ze onwaarheden vertellen dan wel aantonen dat dat geen onwaarheid is. De niet gelovigen doen meer hun best aan te tonen dat het klopt wat ze zeggen dan de gelovigen. Immers heeft Erik Klijnsmit duidelijk aangetoond met DBT's dat investeren in een dure speler onzin is. Niemand van de gelovigen heeft hier een weerwoord op. Slechts zinnen als: Heel veel mensen hier en elders hebben jouw handicap/mening niet. En dan dat nog zeggen over mensen die je niet eens kent. a: Die persoon heeft geen handicap totdat jij het aantoont b: Dat anderen ook geloven betekent niet dat de fabeltjes waar zijn. Maar goed dan maar op de man gaan spelen met woordkeuze als: Met jouw gedram wil je gewoon dat iedereen jouw handicap/mening krijgt. Hij dramt niet, maar zegt gewoon (onderbouwd) dat jij dingen hoort die je niet kunt horen, en die hoor je omdat je ogen meewerken (je ziet in welke speler je die CD gestopt hebt). Maar goed: Wellicht heb je gemerkt dat niet iedereen dat wil. Ik kan me voorstellen dat dit voor mensen die bakken geld aan spelers uitgeven nogal confronterend overkomt. Als je dat wat minder zou doen en ook nog zou accepteren dat er sinds de jaren 80 wel e.e.a. is veranderd in het "kijken" naar audioproblemen, dan zou het een stuk gezelliger worden. Als jij nou eens zou accepteren dat als de wereld alleen maar uit gelovigen bestaan die pseudo technisch van een a een z maken, dat dan helemaal geen goede audioapperatuur op deze wereld zou zijn, en als je nou eens zou accepteren dat er ook normaal nadenkende mensen zijn die zelfs de gelovigen gunnen naar muziek te luisteren, dan zou het een stuk gezelliger worden. Ik kan me enorm opwinden over dit soort postings. Ruud13 heeft eindelijk en manier gevonden om netjes te communiceren, komt BLAASKAAK S-39 weer aangebrallen en wordt er weer dwingend op gewezen dat het allemaal niet kan omdat HIJ (S-39) het niet hoort. Die discussie is volgens mij reeds afgelopen en JOU TOON bevalt me niet. Daarom van eenzelfde repliek. ###### op. Natuurlijk is het cursief gedrukte niet netjes neergezet, maar misschien dringt het nu wel eens tot jou door dat jij precies zo reageert en ik hoop dat jij het ook op een wat gerelativeerde manier kan. Stop toch eens met dat welles/nietes gebeuren. Wat jij ons verwijt, mag je jezelf ook wel verwijten. Ook jij neemt nl niets aan van iemand anders. Het is het pot en ketelverhaaltje dat hier constant om de hoek komt kijken. Als je dan zo graag wil meepraten, doe het dan op een nette manier en als je enkel post om te stangen, doe dat dan aub ergens anders. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts