Jump to content

Oude CD-spelers verouderde techniek?

joerick
 Share

Recommended Posts

Weleens erbij stilgestaan dat de rest van de geluidsinstallatie ook in staat moet zijn om de verschillen tussen een baggerbron en een fatsoenlijke bron neer te zetten?

Kwantificeer eens wat je bedoelt. Wanneer maskeert de versterker de verschillen tussen 2 cd spelers? Hoeveel moet ie dan vervormen? Als je dit punt maakt, moet je ook onderbouwen wat je bedoelt. Is er aangetoond dat op de ene set verschillen wel hoorbaar zijn en op de andere niet? Mijn punt is simpel: mij part vervormt de set achter de CD speler helemaal niet (terwijl de luidsprekers letterlijk honderden zo niet duizenden keren meer intermodulatie vervorming hebben dan de uitgangstrap van een CD speler) dan nog kun je de niet-hoorbare verschillen tussen CD spelers niet horen. Niet hoorbaar wordt bij mij pas hoorbaar wanneer zo is aangetoond. Kies zelf maar uit op welke set dit moet gebeuren.

Nou, als je twee te vergelijken spelers neemt en die zet je voor een Yokoset van 15 euro van de Gamma, dan zal de mogelijkheid om verschillen tussen die spelers te beoordelen bijna nihil zijn. Zet je die twee spelers voor een fraai samenspel van versterker, luidsprekers en bekabeling, dan wordt die kans ineens een stuk groter.

Dombo.... :rolleyes:

Er zijn ook mensen die mp3`s van 128kb net zo goed vinden klinken als een CD :blink:  :D  :lol:  ;)

Marcel

Klopt helemaal!

Er zijn geen meetbare verschillen dus ze kunnen dan niet verschillend klinken natuurlijk.

Sorry hoor maar volgens mij is het verschil tussen een 128kb mp3 en een CD prima te meten :unsure:

Marcel

gehoorapparaat.jpg

Das wel een heel erg lompe uitvoering. Uit het jaar nul of zo ;) M'n vader heeft toch een stuk subtielere gehoorapparaten...

Dit is nog de ouderwetse buitenboordmotor, Henrie. :D 150PK met dubbele nokkenas. :D

Tegenwoordig zitten ze geloof ik helemaal in je oor, en zijn ze miniscuul klein. Althans, dat heb ik dan van horen zeggen, h

Weleens erbij stilgestaan dat de rest van de geluidsinstallatie ook in staat moet zijn om de verschillen tussen een baggerbron en een fatsoenlijke bron neer te zetten?

Kwantificeer eens wat je bedoelt. Wanneer maskeert de versterker de verschillen tussen 2 cd spelers? Hoeveel moet ie dan vervormen? Als je dit punt maakt, moet je ook onderbouwen wat je bedoelt. Is er aangetoond dat op de ene set verschillen wel hoorbaar zijn en op de andere niet? Mijn punt is simpel: mij part vervormt de set achter de CD speler helemaal niet (terwijl de luidsprekers letterlijk honderden zo niet duizenden keren meer intermodulatie vervorming hebben dan de uitgangstrap van een CD speler) dan nog kun je de niet-hoorbare verschillen tussen CD spelers niet horen. Niet hoorbaar wordt bij mij pas hoorbaar wanneer zo is aangetoond. Kies zelf maar uit op welke set dit moet gebeuren.

Nou, als je twee te vergelijken spelers neemt en die zet je voor een Yokoset van 15 euro van de Gamma, dan zal de mogelijkheid om verschillen tussen die spelers te beoordelen bijna nihil zijn. Zet je die twee spelers voor een fraai samenspel van versterker, luidsprekers en bekabeling, dan wordt die kans ineens een stuk groter.

Dombo.... :rolleyes:

:rolleyes: Ik vind het wel leuk dat je mij een dombo noemt terwijl je zo mooi laat zien geen barst van mijn post te begrijpen. Alsof ik zelf niet kon invullen wat je ging zeggen met je joko set tegen de mark levinson. Laat me niet lachen. Afgezien van het feit dat het totaal niet relevant is op de stelling dat er hoorbare verschillen tussen CD spelers zijn. Ik vraag het nog een keer: mij part schraap je een set van 100,000,000 dollar bij elkaar en ga je CD spelers vergelijken. Als je dubbelblind verschillen hoort ben je de eerste.

gehoorapparaat.jpg

Das wel een heel erg lompe uitvoering. Uit het jaar nul of zo ;) M'n vader heeft toch een stuk subtielere gehoorapparaten...

Dit is nog de ouderwetse buitenboordmotor, Henrie. :D 150PK met dubbele nokkenas. :D

Tegenwoordig zitten ze geloof ik helemaal in je oor, en zijn ze miniscuul klein. Althans, dat heb ik dan van horen zeggen, h

Vanwege jouw stelling dat het toch niet uitmaakt wat voor speler je koopt had je mij naar de supermarkt gejaagd. Vind 50 wel een lekker prijsje. Scheelt toch honderden/duizenden euro's en ik ben een krenterige Hollander weet je.

mvg

Gert

Tja Gert, dat is dan toch wat te laat voor je:

Setbeschrijving Gert:

Voor: Accuphase C280V,

Eind: Accuphase A60,

cd: Sugden (mod),

Tuner: Linx,

ls: Translator Fenix,

draaitafel: Thorens 160 (mod) + SME V + EMT vdh,

draden: Translator RED link+XLR, Translator Red Connection

Beste Ruud,

Humor Ruud dit was humor, weliswaar wat vreemde. maar goed.

mvg

Gert

Wat doe jij trouwens als je constateert dat er een speler een paar tienden harder is ?

Niks want zoals gezegd, als het niet meer is dan een paar tiende (0,2 dB), is dat voor het vergelijken niet belangrijk.

Je kunt overigen zelf constateren hoe nauwkeurig dat luistert: zet maar eens met behulp van twee identieke testcd's rose ruis op twee spelers en compenseer waar nodig alle kanalen nauwkeurig voor het sterkteverschil.

Geef daarna een van de spelers in een van de kanalen 0,3 dB meer signaal. Als je nu naar de ruis luistert hoor je goed dat er bij het vergelijken van de spelers een verschillend ruispatroon hoorbaar wordt.

Vanzelfsprekend is muziek geen ruis maar ook bij muziek kunnen die sterkteverschillen de testresultaten onbedoeld be

wie van jullie heeft er wel eens twee (of meerdere) cd-spelers met elkaar vergeleken zonder te weten welke er speelde? (blind dus)

degene die zoiets nog nooit gedaan hebben (er dus niet de moeite voor genomen hebben of het te vermoeiend vonden , of bang waren geen verschilen meer te horen) mogen mijn stelling niet meer bestrijden. :)

Beste Erik,

Ik heb dat diverse keren gedaan. Denk een keer of 40, maar dat kan ook meer zijn. Niet geteld. Meestal met wat luistermaatjes (m/v) die ook een ruime live-ervaring hebben.

Altijd kwam er weer uit dat ze precies hetzelfde klonken.

Alleen bij deze vergelijkingen kwam altijd wel naar voren dat

ik ben het eens met Woodwind dat een set die niet op orde is veel moeilijker de verschillen laat horen die kwaliteit uitmaken (focus, diepte, aanzet/kern/uitsterven van klanken). eigen ervaring opgedaan tijdens het tweaken/tunen van mijn stapel zooi.

en we zouden niet de eerste zijn om 'dubbelblind' verschillen te horen, struin maar eens de audiobladen af. overigens vind ik dubbelblind een fixatie, en ik heb principiele bezwaren tegen de wijze waarop doorgaans wordt voorgesteld zo'n test te houden: wanneer je niet het geluid van de te beluisteren toestellen hebt leren kennen en alleen maar direct met een rij korte samples wordt geconfronteerd betwijfel ik of onze grijze massa daar adequaat mee om kan gaan. wordt roulette.

wie toch denkt dat hij zo serieus kan beoordelen overschat wellicht het functioneren van het brein en praat zichzelf ten onrechte aan dat er geen verschil is.

op zijn minst zou je aan te vergelijken situaties even rustig moeten kunnen 'ruiken' zodat je de verschillen hebt ervaren en kan benoemen, en ga dan maar dubbelblind testen. lijkt mij een heel eind meer verantwoord.

groet

op www.breem.nl staat het volgende beschreven over cd-spelers:

Tuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu

uuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu

uuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuut

En weer zo'n rode lap :mad2::angry:

Waar g

ik denk zelfs dat hij gelijk heeft...... :rolleyes:

'If the broom fits, ride it', ofwel wie de schoen past......

EDIT: quote van breem: Nog beter wordt het als je de heengaande stroom voor de rechter luidspreker door een rechtsdraaiende klem laat gaan en de terugkomende stroom door een linksdraaiende.

Schitterend.

Zie je wel, ik heb gelijk. :lol: Bezemrijden...................., heksen, voodoo. :blink:

Waar zijn wij nou helemaal mee bezig? :ph34r:

Is dat zo? dat vraag ik me af. Misschien moet je de contacten (RCA bussen en pluggen) wel eens wat vaker schoon maken  :rolleyes:

Het is dan wel een ander onderwerp, maar dat verklaart wel waarom je ouwe vv na 5 weken weer beter klinkt dan de nieuwe.

Voorbeeld (sorry, het is een kabelverhaaltje en daar geloof jij niet in (of toch  :confused: )): 2 jaar geleden zijn we met een paar personen van dit forum naar een audiobeurs in Lanaken (B) geweest. Toen we terugkwamen hebben we nog een tijdje naar mijn set geluisterd. Eerst met de zelfdegemaakte SW Silverbullit tussen DAC en VV en ff later een TPD Reference ertussen. De SW zat er al ruim een jaar tussen. De TPD was vers opgeklemt en die klonk beduidend voller en ruimtelijker. Daarna de SW (met bullet pluggen) er weer opgeklemt en gelijk was het verschil in diepte en ruimtelijkheid een heel stuk kleiner. Blijkbaar was er een grotere overgangsweerstand ontstaan omdat de kabel al zo lang erop had gezeten. Toen de contacten weer schoon waren en de overgangsweerstand daarom kleiner was, was het verschil niet meer zo gigantisch. Ik gaf daarna zelfs de voorkeur aan mijn SW, maar dat kan ook zijn omdat ik die gewend ben.

Het hoeft dus niet altijd een hersenspinsel te zijn.

Afgezien van smerige pluggen met hoge en mogelijk niet-lineaire overgangsweerstanden, kan het wel degelijk zijn dat je je inbeeld dat het beter klinkt. Ook al ben je nog zo door de wol geverfd inzake vertrouwd zijn met luisteren naar geluidsweergave dan n

Waar g

Waar g

Dus....., zou het best wel eens kunnen dat hij dingen inderdaad gewoonweg niet (meer) hoort. :(B)

En jij dan senior member? Hoe zit het met jouw achteruitgang van je gehoor? Nog geen gepiep of dramatisch verlies in het hoog?

Ja, ja bespaar je de moeite: ik ben ook een senior member. :)

ja wanneer wordt je eigenlijk senior member? is niet leeftijdsgebonden dacht ik.

piepen en voortijdig (hoog)gehoorsverlies zal toch samenhangen met misbruik als in disco's en andere oorslopende lokaties zitten.

overigens is regelmatig schoonmaken van contacten weldegelijk een bijdrage aan genieten van je set. en als het losmaken, sprayen en terugsteken van de verbindingen vanwege een andere orzaak hoorbaar is, vertel me dan die andere oorzaak snel, want wellicht valt daar ook nog wat te verbeteren.

natuurlijk is er een kans dat dit autosuggestie is (die kans heb je bij alles), doch als schoonmaken mijn autosuggestie in deze mate in werking doet treden dan is het dus gezien de beleefde voordelen in weergave een nuttige exercitie.

naarmate ik meer ga inzien dat tweaken mijn autosuggestie bevordert hetgeen ik als aangenaam ervaar, lijkt tweaken mij een steeds nuttigere bezigheid.

groet

Er zijn ook mensen die mp3`s van 128kb net zo goed vinden klinken als een CD :blink:  :D  :lol:  ;)

Marcel

Klopt helemaal!

Er zijn geen meetbare verschillen dus ze kunnen dan niet verschillend klinken natuurlijk.

Hoe kom je er zo bij dat tussen deze twee formaten geen meetbaar verschil zit? Je hoeft niet eens te meten want dat hoor je onmiddellijk als je bijvoorbeeld een stuk koormuziek vergelijkt. Wat anders is natuurlijk of je het verschil als onaangenaam ervaart.