cgm Posted 22 augustus 2005 Report Share Posted 22 augustus 2005 het geloof in autosuggestie zal alle andere verklaringen overwinnen. en zeker is het fijner in autosuggestie te geloven dan in de mogelijkheid dat je echt verschil hoort. je mist een heleboel Ruud. groet Je kan jezelf ook suggereren dat je niks hoort. Maar het probleem is wel vaak dat de verschillen niet zo groot zijn. Een groot probleem met die "verklaring" uit de hypnose is natuurlijk dat dit een bewuste handeling is, m.a.w. je verandert iets en je suggereert je onderbewuste (jaja dat hoort er dan ook bij) dat er verschillen moeten zijn. Dat geeft helaas geen verklaring voor degene die verschillen horen terwijl ze niet weten dat er iets veranderd is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud13 Posted 22 augustus 2005 Report Share Posted 22 augustus 2005 Ik denk dat je niet moet uitsluiten dat het autosuggestie is. In dat geval is de verklaring simpel: je hoort mogelijk dingen die er niet zijn als de spelers heel zijn en niet te oud. Het kunnen trouwens ook niveauverschillen zijn - die je kwalitatief interpreteert - als je daarvoor niet heel nauwkeurig hebt gecompenseerd. Toen ik onlangs het genoegen had om een Marantz SA-11 S1 naast een Musical Fidelity A5 speler hoorde, hoorde ik vrij duidelijke verschillen. Meer dan bijvoorbeeld 0,2dB niveauverschil, om maar iets te noemen...... Niet dat je dan gelijk zou zeggen, die of die is beter. Maar wel verschillen waarom de ene zou zeggen: "doe mij de SA11 maar" en de ander "ik wil de A5". Omdat het technisch gezien zulke verschillende benaderingen zijn, heb ik me laten vertellen, is hun karakter ook zo verschillend. Na de enen-en-nullentoestand komt er immers ook nog het een en ander aan klank- en prestatie-bepalende elektronica in de signaalweg. Ik denk dat de verschillen die je hoorde mogelijk van doen hebben met zuiver kwantitatieve verschillen als je autosuggestie buiten beschouwing laat. Wat bedoel je trouwens met meer dan 0,2 dB? Je wekt namelijk zo niet de indruk dat je weet wat ik met die 0,2 dB bedoelde. Die 0,2 dB is namelijk de marge waarbinnen je het analoge uitgangsniveau van de te vergelijken spelers gelijk moet maken om te voorkomen dat je de kwantitatieve verschillen in je vergelijk betrekt. Van onze oren is immers al sinds de grijze oudheid bekend dat we geneigd zijn om kwantitatieve verschillen kwalitatief te interpreteren. Die verschillen - ook de hele kleine - moet je er eerst uithalen om Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 22 augustus 2005 Report Share Posted 22 augustus 2005 wat dacht je Ruud Ruud13, je loopt dus inderdaad 25 jaar achter wanneer je maar blijft vertellen over ruis, lineair en vervorming. dat zijn de basisdingen van een redelijk apparaat. nou de rest nog ontdekken. de bewering dat een waargenomen verschil tussen een SA11 en een A5 verdwijnt wanneer level gelijk wordt gezet getuigt van je volkomen gebrek aan echt luisteren naar dat soort apparaten, of je hoort het echt niet. kan ook. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 22 augustus 2005 Report Share Posted 22 augustus 2005 Beste Robx, Denk dat Ruud13 het idd niet hoort. En gezien zijn koppige en halsstarrige houding het niet kan uitstaan dat anderen het wel horen. Niet alle claims van de "hoorders" zijn terecht maar dat er vaak verschil te horen is is zeker. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 22 augustus 2005 Report Share Posted 22 augustus 2005 Niet alle claims van de "hoorders" zijn terecht maar dat er verschil te horen is is zeker. Het is denk ik autosuggestie.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 22 augustus 2005 Report Share Posted 22 augustus 2005 Niet alle claims van de "hoorders" zijn terecht maar dat er verschil te horen is is zeker. Het is denk ik autosuggestie.. Voor jou motorfietssuggestie dan h Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud13 Posted 22 augustus 2005 Report Share Posted 22 augustus 2005 Je kan jezelf ook suggereren dat je niks hoort. Maar het probleem is wel vaak dat de verschillen niet zo groot zijn. Een groot probleem met die "verklaring" uit de hypnose is natuurlijk dat dit een bewuste handeling is, m.a.w. je verandert iets en je suggereert je onderbewuste (jaja dat hoort er dan ook bij) dat er verschillen moeten zijn. Dat geeft helaas geen verklaring voor degene die verschillen horen terwijl ze niet weten dat er iets veranderd is. Natuurlijk kun je jezelf ook suggereren dat je niks hoort maar dat bewijst toch niet dat die verschillen in intrinsiek opzicht er ook zijn?... Als er verschillen worden gehoord zonder dat je weet dat er iets veranderd is, ligt het niet erg voor de hand dat het om autosuggestie gaat al is het erg lastig om te bepalen of iemand niet wist dat er iets veranderd werd. Als je immers bezig bent met vergelijken dan is die wetenschap al voldoende om verschillen te "horen" die er mogelijk niet zijn. Maar als er bijvoorbeeld kwantitatieve verschillen zijn, dan is het heel goed mogelijk dat je klankverschillen waarneemt. Ik geef even een niet-willekeurig voorbeeld van een gigantische valkuil in deze: als van de spelers onder vergelijk Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 22 augustus 2005 Report Share Posted 22 augustus 2005 Het voorbeeld van volumeverschillen is zeker waar. Je moet wel bedenken dat hier genoeg "sceptische" mensen rondlopen die ook bekend zijn met allerlei valkuilen maar toch wel verschillen horen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
james bond Posted 22 augustus 2005 Report Share Posted 22 augustus 2005 Hoe wil je nu twee cd spelers evenhard laten klinken zonder signaalverlies? DAt is onmogelijk! Link to comment Share on other sites More sharing options...
james bond Posted 22 augustus 2005 Report Share Posted 22 augustus 2005 Oftewel je lult in de ruimte Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud13 Posted 22 augustus 2005 Report Share Posted 22 augustus 2005 wat dacht je Ruud Ruud13, je loopt dus inderdaad 25 jaar achter wanneer je maar blijft vertellen over ruis, lineair en vervorming. dat zijn de basisdingen van een redelijk apparaat. nou de rest nog ontdekken. de bewering dat een waargenomen verschil tussen een SA11 en een A5 verdwijnt wanneer level gelijk wordt gezet getuigt van je volkomen gebrek aan echt luisteren naar dat soort apparaten, of je hoort het echt niet. kan ook. groet Nu de rest nog ontdekken? Waar bestaat die rest dan volgens jou uit? Bestaat die rest uit het gegeven dat er mensen zijn die WEL verschillen horen? Is die "rest" het verschijnsel als je niet alkelig nauwkeurig compenceert voor niveauverschillen dat je dan een overduidelijk klankverschil introduceert als je cd-spelers vergelijkt. Wat is de practijk in audiofielenland: dat een cd-speler domweg wordt aangesloten en niemand zich schijnt te bekommeren om de niveauverschillen toch? Het heeft er meer van weg dat jij en nog een paar anderen hier 25 jaar achterlopen. Jij luistert niet goed. Jij hoort een verschil en brengt dat onmiddellijk onder het hoofdstuk: kwaliteitsverschil. Jij bent blij dat je een verschil waarneemt maar realiseert je niet dat je zo appels met peren vergelijkt. Maar ik kan me je halstarrigheid wel voorstellen als je een vermogen hebt geinversteerd in een loeidure cd-speler die niets meer kan dan een simpele Aziaat die je voor een afgeschoten prijsje bij Witgoed & Herrie op de hoek haalt. Wanneer kom jij en een aantal van je vrienden eens terug in de realiteit Robx? Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 22 augustus 2005 Report Share Posted 22 augustus 2005 right ... realiteit ... je vermakelijkeidswaarde is hoger dan je informatiewaarde Ruud13. en toch weer met vriendelijke groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
RastaPhil Posted 22 augustus 2005 Report Share Posted 22 augustus 2005 Dat was ik ook al heel de tijd aan het denken, een potmeter en wat weet ik nog allemaal ni (ik ben geen meter, ik doe alles op't zicht/gehoor ) in de signaalweg gaat je signaal natuurlijk be Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud13 Posted 22 augustus 2005 Report Share Posted 22 augustus 2005 Het voorbeeld van volumeverschillen is zeker waar. Je moet wel bedenken dat hier genoeg "sceptische" mensen rondlopen die ook bekend zijn met allerlei valkuilen maar toch wel verschillen horen. Ze horen wel verschillen maar beseffen kennelijk niet dat die verschillen geen kwaliteitsverschillen zijn. Waarom blijkt steeds weer dat niemand zich bekommert om de klankverschillen die minimale niveauverschilletjes kan veroorzaken? Om dat soort overduidelijke verschillen te elimineren heb ik dure meerslagen potmeters met en lage drift moeten aanschaffen om te voorkomen dat je bij vergelijk zit te luisteren naar de niveauverschilletjes die zich via de luidsprekers als klankverschillen manifesteren. Over dat soort zaken hoor ik nooit iemand hier. Een enkele gunstige uitzonderin daargelaten sluiten ze allemaal de spelers zo aan en horen ze verschillen. Vanzelfsprekend is dat niet moeilijk: die verschillen hoor ik ook met groot gemak maar dringt het dan niet door dat die verschillen alles maskerend zijn? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 22 augustus 2005 Report Share Posted 22 augustus 2005 right ... realiteit ... je vermakelijkeidswaarde is hoger dan je informatiewaarde Ruud13. En (daardoor?) is dit topic denk ik wel een van de langste topics in de Hear geschiedenis. (59801 reacties al) ...record ? Het blijft toch een welles/nietes heen en weer verhaal, net als analoog vs digitaal topics. Link to comment Share on other sites More sharing options...
james bond Posted 22 augustus 2005 Report Share Posted 22 augustus 2005 Tja, en hij kan het verschil niet horen, ik vraag me alleen af hoe krijgt hij die cd spelers even hard, dat moet toch door een mengpaneel, of iets dergelijks, dat geeft toch ook verlies. VOlgens mij is het onmogelijk om zonder verlies het even hard te laten klinken. DUs zinloze discussie Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 22 augustus 2005 Report Share Posted 22 augustus 2005 Het voorbeeld van volumeverschillen is zeker waar. Je moet wel bedenken dat hier genoeg "sceptische" mensen rondlopen die ook bekend zijn met allerlei valkuilen maar toch wel verschillen horen. Ze horen wel verschillen maar beseffen kennelijk niet dat die verschillen geen kwaliteitsverschillen zijn. Waarom blijkt steeds weer dat niemand zich bekommert om de klankverschillen die minimale niveauverschilletjes kan veroorzaken? Het gaat niet alleen om een directe vergelijking op een bepaald moment hoor, maar ook om lange termijn vergelijkingen waarbij de verschillen niet zo te verklaren zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RastaPhil Posted 22 augustus 2005 Report Share Posted 22 augustus 2005 Hallo, Op internet worden regelmatig CD-spelers aangeboden die een jaar of 10 geleden heel veel geld (bijv. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RastaPhil Posted 22 augustus 2005 Report Share Posted 22 augustus 2005 Ruud 13 zou zeggen (sorry hoor kan het ff ni late) "Voor 2500 euro doe mij maar een plestiek Aziaat van 50 eur en voor de rest van het geld een meetbak en een paar "meerschuimen potmeters" sorry hoor hij bedoelt het goed ik bedoel het goed iedereen bedoelt het goed, maar er mag al eens gelachen worden ook h Link to comment Share on other sites More sharing options...
The_Ark Posted 22 augustus 2005 Report Share Posted 22 augustus 2005 Even een bijdrage aan hen die zo graag "bewijzen" willen voor waargenomen verschillen in geluidskwaliteit. Het gaat over het invriezen, maar dit is niet terzake. As it turns out, the idea of freezing CDs has been around for a while. The UK Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bertus Posted 22 augustus 2005 Report Share Posted 22 augustus 2005 Waerde Confr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud13 Posted 22 augustus 2005 Report Share Posted 22 augustus 2005 Dat was ik ook al heel de tijd aan het denken, een potmeter en wat weet ik nog allemaal ni (ik ben geen meter, ik doe alles op't zicht/gehoor ) in de signaalweg gaat je signaal natuurlijk be Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 22 augustus 2005 Report Share Posted 22 augustus 2005 Waerde Confr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud13 Posted 22 augustus 2005 Report Share Posted 22 augustus 2005 Daar waar je je het recht voorbehoudt om van medeforummers te zeggen dat ze niet goed luisteren ("Jij luistert niet goed. Jij hoort een verschil en brengt dat onmiddellijk onder het hoofdstuk: kwaliteitsverschil. Jij bent blij dat je een verschil waarneemt maar realiseert je niet dat je zo appels met peren vergelijkt."), behoud ik me het recht voor dat JIJ niet kunt luisteren en op grond daarvan geen zinvolle bijdrage aan de discussie kunt leveren. Ik doe dus precies hetzelfde als dat jij doet, kijk eens wat dat voor gevoel bij jou oproept en begrijp dat ook hoe jouw postings dit soort reacties bij mij en mijn medeforummers oproepen. Veel forumplezier gewenst, Bertus Dit was een reactie op een bericht waarin stond dat IK niet goed luisterde enz. enz. en net als jij nu doet, behoud ik me dan het recht voor om te melden dat hij dan niet luisteren kan... Link to comment Share on other sites More sharing options...
woodwinds Posted 22 augustus 2005 Report Share Posted 22 augustus 2005 Ik denk dat de verschillen die je hoorde mogelijk van doen hebben met zuiver kwantitatieve verschillen als je autosuggestie buiten beschouwing laat. Wat bedoel je trouwens met meer dan 0,2 dB? Je wekt namelijk zo niet de indruk dat je weet wat ik met die 0,2 dB bedoelde. Die 0,2 dB is namelijk de marge waarbinnen je het analoge uitgangsniveau van de te vergelijken spelers gelijk moet maken om te voorkomen dat je de kwantitatieve verschillen in je vergelijk betrekt. Het is mij overigens bekend dat na de Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts