Jump to content

Oude CD-spelers verouderde techniek?

joerick
 Share

Recommended Posts

ik vergeleek ze allemaal met mijn HK hd760,

even dan toch ook mijn verhaaltje:

ik had ook een HK 760. Trots aangeschaft toen ik nog een klein kind op de middelbare school was en de grote meneer in de HiFi winkel mij vertelde dat dit de beste speler van HK was. Ging een paar jaar later stuk; nieuwe HK750 meegekregen. Wat een teleurstelling! Ik had een volledig gevuld apperaat en kreeg er een koektrommel voor terug! Maar goed deze kon tenminste foutloos lezen, liep niet vast en het laatje gaat VEEL sneller open en dicht. Tot mijn verbazing was de klank exact hetzelfde, ik hoefde me slechts in te denken dat mijn oude speler er stond....

overigens .... waarom discussieren jullie eigenlijk met iemand die geen verschil kan horen tussen huidige generatie cd-spelers van 50 euro en van 10.000 euro.

ik accepteer direct dat hij het niet hoort. en ook dat hij meent dat wanneer andere hun ervaring delen dat zij het wel horen, dat dus op een of ander niveau misleiding is (in je hoofd).

de stelling van Ruud13 is voor wie de verschillen wel hoort eenvoudig irrelevant.

groet

Inderdaad, en het is wetenschappelijk totaal oninteressant (het ging dacht ik om muziek beluisteren, niet meten), noch leuk om te lezen wat dogmatisch gebonden meetgoeroes uitkramen als meetsvirus eenmaal tussen hen en de waarneming is komen te staan.

Maar er is natuurlijk nog meer aan de hand. Want wie zei het ook weer: "great minds discuss ideas; average minds discuss events; small minds discuss people......"

;)

Vrijwel elke radiozenders zendt tegenwoordig MP3-tjes uit.

En jij vindt dit onvervormt klinken....??

Radiozenders mogen dan bijna allemaal massaal mp3's aan het uitzenden zijn, toch klinkt (iig bij mij...) radio een stuk minder goed dan mp3's die rechtstreeks van mijn computer komen. En m'n mp3's klinken maar marginaal minder goed dan m'n cd's. Dus het ligt niet aan het medium mp3 opzich dat radiozenders niet klinken. Het kan natuurlijk zijn dat ze bagger kwaliteit mp3's gebruiken (ik heb zelf voor zover mogelijk 192kbps of meer; liefst zelfs VBR), maar zelfs m'n 128kbps mp3's klinken beter dan radio. En aan m'n tuner ligt het denk ik toch ook niet (Rotel RT 935ax)...

overigens .... waarom discussieren jullie eigenlijk met iemand die geen verschil kan horen tussen huidige generatie cd-spelers van 50 euro en van 10.000 euro.

ik accepteer direct dat hij het niet hoort. en ook dat hij meent dat wanneer andere hun ervaring delen dat zij het wel horen, dat dus op een of ander niveau misleiding is (in je hoofd).

de stelling van Ruud13 is voor wie de verschillen wel hoort eenvoudig irrelevant.

groet

Inderdaad, en het is wetenschappelijk totaal oninteressant (het ging dacht ik om muziek beluisteren, niet meten), noch leuk om te lezen wat dogmatisch gebonden meetgoeroes uitkramen als meetsvirus eenmaal tussen hen en de waarneming is komen te staan.

Maar er is natuurlijk nog meer aan de hand. Want wie zei het ook weer: "great minds discuss ideas; average minds discuss events; small minds discuss people......"

;)

Ja , als je niet weet in welke kringen je verkeerd . :huh:

Het is duidelijk dat het alhear veel eerder al "measure.nl" had behoren te heten. :lol:

En het is nog grappiger hoe zogenaamd muziekminnend manvolk zich kan vastklampen aan meetgegevens zoals ooit aan hun moeders en daarmee volmaakt gelukkig kan wezen omdat digitale techniek tegenwoordig zo goed meet, dat voor het eerst in de geschiedenis volmaaktheid is bereikt (volgens hen dan).

Het blijkt de volmaakte eenheidsworst, dat wel, maar blijkbaar is dat voldoende.

Al doet het zeer aan de oren, zolang het maar goed meet kan het eigenlijk niet fout klinken. :blink:

groet

Dit ben ik helemaal met je eens Robx.

Beste Ruud13,

Maar waarom blijf je dan maar doorbabbelen ?

Jij zou als geen ander moeten weten dat het beter voor het milieu is om jouw beeldscherm uit te zetten.

Je schreef tenslotte ergens :

"Ik vind het een uitstekende maatregel om klasse A eindversterkers te verbieden. Het is je reinste verspilling van energie omdat deze instelling van de eintrappen vandaag de dag geen enkele meerwaarde biedt".

Ik heb dat goed in mij opgenomen.

Dus als jij nou het scherm uitzet, dan zal ik beloven mijn eindtrap uit te zetten als ik in bad lig.

Zijn we goed bezig samen, toch ?

Gaarne geen reactie.

mvg

Gert

Het is duidelijk dat het alhear veel eerder al "measure.nl" had behoren te heten. :lol:

En het is nog grappiger hoe zogenaamd muziekminnend manvolk zich kan vastklampen aan meetgegevens zoals ooit aan hun moeders en daarmee volmaakt gelukkig kan wezen omdat digitale techniek tegenwoordig zo goed meet, dat voor het eerst in de geschiedenis volmaaktheid is bereikt (volgens hen dan).

Het blijkt de volmaakte eenheidsworst, dat wel, maar blijkbaar is dat voldoende.

Al doet het zeer aan de oren, zolang het maar goed meet kan het eigenlijk niet fout klinken. :blink:

Welkom op het forum, je analyses zijn in ieder geval al verfrissend :D:D:D

inderdaad Gert,

Ruud13 ging strak de valkuil in na die vraag. ook versterkers klinken hetzelfde. Alleen bij tuners was de reactie iets genuanceerder (althans ik kreeg er niet van langs dat ik de Revox B760 toch wezenlijk anders vond dan mijn Kenwood antiqiteit. Maar al snel werden de verschillen toch weer herleid naar ruis en vervorming.

Maar zoals ik zei: als fenomeen is Ruud13 boeiend.

Ik blijf zelf alleen met exitentiele twijfel zitten wanneer iemand volhoudt dat (moderne) 50 euro spelers hetzelfde klinken als (moderne) 10.000 euro spelers.

Onvoorwaardelijk erop vertrouwend dat hij dat oprecht meent en ons niet zit te stangen, zie ik geen andere verklaring dan dat het gehoor van mensen blijkbaar z

henrie,

als je tuners slecht vindt klinken en MP3 beter genietbaar: tik een oude Kenwood KT1100SD op de kop (voor 100 euro heb je m), sluit m aan op de kabel (!), laat m vier weken continue aanstaan en vertel dan eens wat je hoort.

in de jaren '70 en '80 werden nog echte tuners gebouwd namelijk.

groet

Alleen bij tuners was de reactie iets genuanceerder (althans ik kreeg er niet van langs dat ik de Revox B760 toch wezenlijk anders vond dan mijn Kenwood antiqiteit. Maar al snel werden de verschillen toch weer herleid naar ruis en vervorming.

Ja, het verschil moet ergens vandaan komen, niet waar? Het signaal van beide tuners zal dus verschillend zijn. En dat kan 'm in de hoeveelheid ruis zitten, of in vervorming... Waar wil je het anders naar 'herleiden'...?

henrie,

als je tuners slecht vindt klinken en MP3 beter genietbaar: tik een oude Kenwood KT1100SD op de kop (voor 100 euro heb je m), sluit m aan op de kabel (!), laat m vier weken continue aanstaan en vertel dan eens wat je hoort.

groet

Rob, dit is wel een beetje ongenuanceerd, of niet? Radio zendt MP3 uit van 128kbps en heeft een effectieve bandbreedte van 20-15000Hz en bovendien gecomprest en gelimit. Dat kan elke zelfgemaakte MP3 beter en mooier, ook op 128kbps.

Ik vind radio een verschrikkelijk medium heden ten dage. 20 jaar geleden zat ik er echt aan gekluisterd, maar de huidige zenders doen allemaal hetzelfde en dat in een kwaliteit die om te janken is. De horizontale programmering is meer een last dan een oplossing. Bovendien bepalen de platenmaatschappijen wat er gedraaid moet worden, dus elk uur dezelfde 10 liedjes (als je ze zo kan/mag noemen).

het mag duidelijk zijn dat bij mij de radio altijd uit staat.

henrie,

groet

Ik heb er wel eens over gedacht om een oudere Marantz-tuner te kopen. Al was het alleen maar om de looks. En ze schijnen nog goed te klinken ook. Maar ik denk dat je m'n punt mist. Ik bedoel namelijk dat een goede mp3 prima klinkt. En dan bedoel ik dus mp3 van 192kbps of meer (liefst VBR). Zijn niet of nauwelijks van het origineel te onderscheiden. Het probleem is alleen dat radiozenders (waarschijnlijk) veel minder goede kwaliteit mp3's gebruiken, om toch een hoop verschillende nummers op hun muziekcomputer te kunnen houden. Daar gaat dus al het een en ander verloren aan geluidskwaliteit. Bovendien gebruiken veel radiostations compressors. De dynamiek wordt er dus uitgehaald, zodat de gebruikte bandbreedte op de FM band niet te groot is. En dan kunnen ze het geluid ook nog een eigen 'smaakje' geven. Beetje meer of minder echo. Beetje meer laag, meer hoog enz enz... DJ's kunnen dat zelf aanpassen. Dit alles zorgt ervoor dat het geluid niet geweldig klinkt. Vind ik niet erg op zich, want ik gebruik radio toch vooral als 'behang'. Maar je kunt dit met een goede tuner dus ook niet beter maken. Ik geloof meteen dat die Kenwood van jou beter/anders klinkt dan m'n rotel. Maar ik geloof niet dat radio daarmee beter gaat klinken dan mp3's of cd's. Kink FM iig niet...

Rob, dit is wel een beetje ongenuanceerd, of niet? Radio zendt MP3 uit van 128kbps en heeft een effectieve bandbreedte van 20-15000Hz en bovendien gecomprest en gelimit. Dat kan elke zelfgemaakte MP3 beter en mooier, ook op 128kbps.

Je was me net voor... ;)

Ik vind radio een verschrikkelijk medium heden ten dage. 20 jaar geleden zat ik er echt aan gekluisterd, maar de huidige zenders doen allemaal hetzelfde en dat in een kwaliteit die om te janken is. De horizontale programmering is meer een last dan een oplossing. Bovendien bepalen de platenmaatschappijen wat er gedraaid moet worden, dus elk uur dezelfde 10 liedjes (als je ze zo kan/mag noemen).

het mag duidelijk zijn dat bij mij de radio altijd uit staat.

Geldt idd voor de meeste popzenders. Maar Kink FM draait toch, ook overdag, vrij uiteenlopende muziek en zeker niet elk uur hetzelfde... Kink bevalt me wel (al jaren)...

ik refereerde aan de muziek van goede radiozenders (klassiek Engeland, Belgie) die geen MP3 servers hebben staan. Wanneer met beleid misbruik wordt gemaakt van limiters en zo is FM op die wijze uitstekend te genieten. Zoals ik al schreef was deze tuner voor mij aanleiding een andere cd speler te kopen, en vervolgens om 'm te laten modificeren.

maar inderdaad, als je de pulpzenders beluistert gaat het snel zeer doen aan je oren.

groet

ik refereerde aan de muziek van goede radiozenders (klassiek Engeland, Belgie) die geen MP3 servers hebben staan. Wanneer met beleid misbruik wordt gemaakt van limiters en zo is FM op die wijze uitstekend te genieten. Zoals ik al schreef was deze tuner voor mij aanleiding een andere cd speler te kopen, en vervolgens om 'm te laten modificeren.

maar inderdaad, als je de pulpzenders beluistert gaat het snel zeer doen aan je oren.

groet

Nou, van zere oren krijg ik alleen last bij een te hoog volume ;) Wel gaat het vervelen als je elke dat 3FM of 538 o.i.d. aan moet horen. Maar Kink FM vind ik qua muziek gewoon goed. Niet alles wat ze draaien is mijn smaak natuurlijk, maar zeker overdag is het meeste wat ze draaien gewoon goed te doen. Als ik 'echt' naar muziek wil luisteren, zet ik wel eigen cd's (of mp3's) op...

Zeg Erik,

Het kan natuurlijk ook aan jouw oren liggen (teveel tectyl erin) of je set. In de Hifi Choice komen ze toch tot een andere conclusie (zie boven). Wie moet ik nu geloven?

Carl (die gelukkig geen nieuwe CD speler zoekt)

hoi carl.

ja , het kan aan mijn oren liggen ,

ware het niet dat ik andere verschillen wel heel goed kan waarnemen , en kan beoordelen.

ik hoor het direct als mijn vrouw een kamerplant heeft verhuisd , of erger, heeft weggegooid.

ik hoor het direct als ik iets verandert heb aan mijn speakers,

ik hoor zelfs verschillen tussen transistor versterkers :o (al zijn ze niet om over naar huis te schrijven) <_<

maar het ligt niet zozeer aan mijn oren denk ik,

het gaat er om dat ik mijn oren gewoon geloof,

en niet met een op hol geslagen fantasie , en een zelfingenomendheid van hier tot aan de cdspeler-fabrikant , naar componeten ga zitten luisteren en mezelf daarbij allemaal dingen ga wijsmaken die er helemaal niet zijn ,

iedere cdspeler klinkt gewoon eender,

en wie dat niet vind, gelooft zijn oren niet , en geeft daarmee gelijk al aan dat ie denkt dat ie doof is :P

Weet je, na het lezen van deze en wat gelijksoortige gesprekken vroeg ik me af of er iemand is die dwars door de techniek heen nog gewoon luistert naar muziek. En daar door geraakt wordt, ipv door specs. En daar iets over vertellen zal.

Bijvoorbeeld dat je geraakt wordt door een stuk muziek, misschien tot tranen aan toe, en dan niet gaat lopen denken of dat door de geweldige specs komt, maar misschien gewoon omdat de boodschap van de muzikant op dat moment over is gekomen.

Wat denk je zelf? Technische mensen hebben ook gevoel hoor. Kunnen ook gewoon van muziek houden. De discussies waar jij (volgens mij) op doelt, gaan alleen niet over muziek maar over weergave van muziek. Dat jij dat wellicht niet interessant of belangrijk of zo vindt, dat moet jij weten natuurlijk... De weergave van muziek komt via iets technisch tot stand (elektrische apparaten als versterkers, cd-speler, platenspelers, tuners, dvd-spelers, speakers enz.), dus dan is het niet zo vreemd dat het hier en daar (heel) technische kan worden. Maar dat wil natuurlijk nog niet zeggen dat een technicus alleen maar op specs let. Zeker niet als ie muziek aan het luisteren is. De audiohobby wordt immers geboren uit een liefde voor muziek...