Jump to content

Oude CD-spelers verouderde techniek?

joerick
 Share

Recommended Posts

s0000884 said:
  cgm said:
  s0000884 said:
Echter verschillen tussen uitgangssignalen zijn niet hoorbaar, totdat anders is aangetoond. DBT's bevestigen echter dat ze niet hoorbaar zijn.

Over welke DBT's heb je het nu?

Ik refereer (zonder toestemming excuses hiervoor) naar luistertests zoals die genoemd zijn door Erik Klijnsmit, waarbij geen enkele correllatie tussen geluidskwaliteit en prijs bij CD spelers werd vastgelegd. Er werd, als ik de uitslag goed interpreteer ook geen enkele 1 op 1 verbinding gelegd tussen een bepaalde speler en een bepaald geluid. Deze tests bevestigen mijn 'zo blind mogelijke' luistersessies tussen mijn CD spelers thuis. Ik kon er werkelijk geen touw aan vastknopen.

Juist. Je refereert aan dbt's van naar horen zeggen. Bij 1 ervan was ik aanwezig. Er werden wel degelijk verschillen vastgesteld. Ze waren echter niet van die aard dat het makkelijk was om met het steeds heen en weer schakelen consequent te zijn in keuzes.

Je zal mij ook niet horen zeggen dat er erg grote verschillen zijn tussen cd-spelers. Dat is me trouwens met vergelijkingen tussen bepaalde versterkers ook wel eens opgevallen. Zelf moet ik toch langere tijd luisteren, en dan ook nog geconcentreerd letten op details.

s0000884 said:
  cgm said:
Ik was degene die de kreet wijsmaken gebruikte, en dat vind ik wel een bepaalde kwalificatie.

Ik kan me werkelijk niet voorstellen dat enige post in deze thread (van wie dan ook) over autosuggestie bedoeld was om te beledigen, of om mensen in een hokje te stoppen. Ook al gebruik ik bijvoorbeeld de term 'gelovigen'. Dan zou ik net zo goed mensen die naar de kerk gaan zo'n 'kwalificatie' mee moeten geven. Daar heb ik helemaal geen zin in.

Het gaat niet altijd om de bedoeling maar ook om hoe het over komt. Als iemand bij alles wat ik waarneem maar blijft roepen "autosuggestie" dan zou ik het ook zat worden, al is het niet zo bedoeld.

cgm said:
Ze waren echter niet van die aard dat het makkelijk was om met het steeds heen en weer schakelen consequent te zijn in keuzes.

Daarin spreek je mij niet tegen. Als je niet consequent kunt zijn in de keuzes, dan betekent dat dat er dus geen correllatie tussen speler en geluid kan worden vastgesteld met onze oren. Als je dan toch wel verschil hoort, dan is autosuggestie niet uit te sluiten. Vergelijk: doe een DBT met een casettedeck en een CD speler. Dan zul je geen enkele fout maken en altijd dezelfde keuzes maken.

Je zal mij ook niet horen zeggen dat er erg grote verschillen zijn tussen cd-spelers. Dat is me trouwens met vergelijkingen tussen bepaalde versterkers ook wel eens opgevallen. Zelf moet ik toch langere tijd luisteren, en dan ook nog geconcentreerd letten op details.

Er zijn vele variabelen.

Zo ligt 't denk ik ook aan de rest van de set, de opstelling daarvan, de luisteraar, zelfs diens gemoedstoestand, enz.

Tussen verstterkers heb ik door de jaren heen, en ook onlangs nog duidelijke verschillen mogen waarnemen.

('duidelijk' hoeft voor een ander niet 't zelfde te betekenen als 'groot'! :rolleyes: )

Zo kon ik onlangs nog een Van Medevoort MA222 lenen voor een aantal dagen.

van_medevoort_ma222.JPG

Altijd leuk zoiets uitproberen. Was weleens benieuwd hoe die klonk in mijn set.

Nou, het verschil was duidelijk te horen, en daarvoor hoefde je echt niet heeel geconcentreerd op 't puntje van de stoel te zitten luisteren!

Er was wel degelijk verschil in met name 't midden en hoog

qua openheid en detaillering!

s0000884 said:
  cgm said:
Ze waren echter niet van die aard dat het makkelijk was om met het steeds heen en weer schakelen consequent te zijn in keuzes.

Daarin spreek je mij niet tegen. Als je niet consequent kunt zijn in de keuzes, dan betekent dat dat er dus geen correllatie tussen speler en geluid kan worden vastgesteld met onze oren. Als je dan toch wel verschil hoort, dan is autosuggestie niet uit te sluiten. Vergelijk: doe een DBT met een casettedeck en een CD speler. Dan zul je geen enkele fout maken en altijd dezelfde keuzes maken.

Pin je nou niet zo vast op een dbt. Als je dat wilt doen moet je het ook goed doen, wetenschappelijk verantwoord, anders zegt het mij niks.

s0000884 said:

Er werd duidelijk vermeld dat de verschillen heel subtiel waren en dat daardoor af en toe "vergissingen" werden gemaakt. Maar als bij een dbt een duidelijk trend waar te nemen is dan is voor mij al bewezen dat er verschil is. En dat hoeft niet consequent te zijn! Dat kan je niet verwachten van ons gehoor bij zulke kleine verschillen.

Waarom zijn audiofielen vaak zo gepolariseerd?

cgm said:
Pin je nou niet zo vast op een dbt. Als je dat wilt doen moet je het ook goed doen, wetenschappelijk verantwoord, anders zegt het mij niks.

Helemaal mee eens. Gewoon van muziek genieten is veel leuker dan DBT. Ik haal het er bij als men het over 'hoorbare maar niet meetbare' verschillen heeft. En als je DBT goed wil doen dan betekent dat vele malen dezelfde test om de gokken tot een minimale invloed te beperken. Goed afstemmen van volumes enz. Komt heel veel bij kijken.

Two cents said:
Neem echter je verantwoordelijkheid en ontken niet dat het gebruik van genoemde typeringen wijst op het beoordelen van andersdoeners en -denkenden als niet serieus of erger, en in het algemeen op het zoeken van de tegenstelling.

Bij deze: inderdaad levert mijn woordkeuze een bepaalde polarisatie op. Echter weet ik niet hoe je anders kunt verwoorden dat op basis van autosuggestie erg veel niet-rationele beslissingen worden genomen. Nogmaals het is aan mijn kant slechts een constatering, waar niets achter zit. Maar inderdaad woorden als 'gelovigen' komen niet positief over. Vanzelfsprekend heb ik dan ook niets tegen religieuze gelovigen. Beoordelen doe ik gewoon niet. Opzoeken van een tegenstelling wel. Das de basis van deze discussie en volgens mij wordt niemand daar minder op. Mij mag je net zo hard voor 'ongelovige' uitmaken.