Jump to content

Wat je niet kan meten....

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Klopt het dat stokoude beroemde Italiaanse violen voor kapitale bedragen van eigenaar wisselen, omdat die zo fraai klinken?

Ben benieuwd of we met de huidige stand van techniek kunnen verklaren waarom een muziekinstrument dat kundig bespeeld is na enkele tientallen jaraen beter klinkt dan fabrieksnieuw.

Is dat zo? Als we het over die stokoude violen hebben, het is niet bekend hoe ze vroeger klonken, het is wel bekend hoe ze nu klinken en dat dat in een aantal gevallen beter is da de beste instrumenten die men heden ten dage produceert. Ook is het bekend dat aan veel van die oude violen (en ook cello's etc) zeer zwaar gesleuteld en gemodificeert is. Een bekend verhaal is dat Strat' een heleboel cellos en violen aan het spaanse koninklijke huis heeft geleverd en dat de 'beheerder' van die instrumenten vond dat die dingen helemaal verkeerd gebouwd waren. De achterwanden waren veel te dik, dus fluks gedemonteerd en gemodificeerd (het leken wel audifielen met twee rechterhanden wat dat betreft). Kortom in 100% van de gevallen kunnen we stellen dat het geen onaangetaste originelen meer zijn!

Soms heb ik het idee dat er op het moment iets dergelijks aan de hand is met de hype rond "vintage" audio spullen. Slijt electronica, wat gebeurt er dan? Gaan er andere harmonischen overheersen dan 30 jaar geleden. Wat is er allemaal aan getuned en getweaked. Waarom vond men vroeger de opvolger van een apparaat beter dan de voorgaande versie, terwijl we nu juist die versie zo fraai vinden? ... en vertel me nu niet dat het allemaal alleen maar marketing gestuurde marktwerking is dat er nieuwe modellen op de markt komen.

(...) In alles blijkt dat dit (meten / veranderen / meten) de enige manier tot verbetering te komen en de enige manier om ding1 met ding2 te vergelijken. Wat mensen er dan van vinden is, nogmaals tot het tegendeel bewezen is, op z'n best dubieus. (...)

Volkomen mee eens!

Een complicerende factor is echter: die idioten van mensen geven vaak de voorkeur aan iets wat minder goed is...

Ze houden van overdrijving, aandikking,

Zonder de kwaliteiten van de genoemde violiste afbreuk te willen doen (ik speel zelf bijvoorbeeld geen viool) heb ik me door een overtuigd Stradivariusgebruikster laten vertellen dat je over heel veel kunde moet beschikken om de kwaliteiten van die Strad. ten gehore te KUNNEN brengen.

Dus niet zo vannehm; pak maar een Strad., dan komt het wel goed met de klank...

Het lijkt wel een geluidsinstallatie, Erjee!

Plemp een hoop mooi audiospul aan elkaar en je hebt niet gelijk een mooi klinkend geheel!

Hoe het spul staat; hoe het spul is afgeregeld; hoe het spul is verbonden met elkaar en met de muur. Allemaal dingen die maken dat het niet voldoende is om de portemonnee te trekken en klaar ben je, zoals veel audiofielen tot hun eigen afgrijzen hebben bemerkt.

Zonder de kwaliteiten van de genoemde violiste afbreuk te willen doen (ik speel zelf bijvoorbeeld geen viool) heb ik me door een overtuigd Stradivariusgebruikster laten vertellen dat je over heel veel kunde moet beschikken om de kwaliteiten van die Strad. ten gehore te KUNNEN brengen.

Plemp een hoop mooi audiospul aan elkaar en je hebt niet gelijk een mooi klinkend geheel!

Hoe het spul staat; hoe het spul is afgeregeld; hoe het spul is verbonden met elkaar en met de muur. Allemaal dingen die maken dat het niet voldoende is om de portemonnee te trekken en klaar ben je, zoals veel audiofielen tot hun eigen afgrijzen hebben bemerkt.

HEAR, HEAR!

Zo'st maar net, Woodwinds!

:cool2:

HEAR, HEAR!

Ssssssssssssssst.............. niet verder vertellen. :unsure:

HEAR, HEAR!

Ssssssssssssssst.............. niet verder vertellen. :unsure:

JAWEL! JAWEL!

VERTEL MEER!

Wacht, ik betaal bij!!!

:lol::lol::lol:

:)

[soms heb ik het idee dat er op het moment iets dergelijks aan de hand is met de hype rond "vintage" audio spullen.

Slijt electronica, wat gebeurt er dan? Gaan er andere harmonischen overheersen dan 30 jaar geleden.

Ach , naar mijn idee is "vintage" nostalgisch leuk.

Vaak heel goed ontworpen en ook met wat component veranderingen op een zeer aanvaardbaar niveau te gebruiken.En wedijveren met een hoop moderne look a like`s . ;)

p.s. niet in alle gevallen natuurlijk.

nieuwsgierigheid: is het meetbaar met sinusjes dat een eindversterker zich anders gedraagt wanneer je koelribben dempt?

Een gek kan meer vragen dan duizend wijzen kunnen beantwoorden.

Leg eerst eens uit waarom een versterker met gedempte koelribben anders zou moeten klinken dan een versterker zonder gedempte koelribben. Als je dat goed kunt uitleggen krijg je waarschijnlijk al een idee van de meettechniek die je zou kunnen gebruiken om dat aan te tonen.

Koelribben resoneren...en dat is hoorbaar :lol:;)

Mja waar maken jullie je toch allemaal toch zo druk om? Meten is weten,Meten is denken dat je het weet (goeije btw).

Whatever happend to just enjoy the music. Daar heb je toch veel meer aan dan meten enzenz. De discussie is leuk op een paar glitches na eindje terug zonde is dat altijd :rolleyes:

(...) Het verbaast mij niet dat jij de in ingenieurskringen vaak gebezigde uitdrukking "trial-and-error", die dient om een pragmatisch ontwikkelproces weer te geven, niet kent. (...)

Beste Ravon,

Hoe kom je er bij dat ik die uitdrukking niet zou kennen?

Ik ben die uitdrukking in tenminste drie van mijn academische studies tegengekomen: Engels, Natuurkunde en Psychologie.

Trial & Error (=Proberen & Fouten Maken) kom je inderdaad wel bij ingenieurs tegen, maar veel vaker bij slechte ingenieurs - die niet weten waar ze mee bezig zijn - dan bij goede.

En je ziet Trial & Error als werkmethode n

Beste Ravon,

Entropie is een maat voor de wanorde in een systeem en een belangrijk begrip in de thermodynamica. Met het aantal mogelijke toestanden van een systeem is het meestal zo gesteld dat er veel meer wanordelijke toestanden dan ordelijke toestanden mogelijk zijn. De wanorde in een gesloten systeem neigt altijd tot toename, mits er geen energetische toename is. Een formele manier om dit uit te drukken is de tweede wet van de thermodynamica.

Om het begrip aanschouwelijk te maken kan men zich een doos met een scheidingvlak voorstellen. In de linkerhelft liggen alleen rode knikkers en in de rechterhelft witte. Wanneer je de doos schudt bewegen de knikkers, maar de rode mengen niet met de witte. Er is maar