Jump to content

gainclone

tube 300
 Share

Recommended Posts

Hoi

Ik gebruik de gainclones met lm3875 nu als sub amp

ze gaan tot 150 hertz

het zijn subs met 1 15 inch woofer per kast

de woofers hebben deze specs :

Technical data: Fs - 38.9 Hz, Re - 13.6 ohm, Mms - 66 gr., BL - 28.5, Qts - 0.25, Qes - 0.26, Qms - 5.12, Vas - 258.2 liter, Vd - 513 dm3, Rms - 3.16, Sd - 855 cm2, Coil height - 7mm, Air Gap height - 14mm, Sensitivity - 99.6dB, Power - 150Watt, Overal diameter - 388 mm

Het is helemaal niet slecht vind ik zelf maar het mag een ietsje strakker, wat meer controlle.

Zou hier wat meer capaciteit in de voeding een verbetering brengen?

ik heb nu bij de achter de diodes 4,7 uf en bij de chip zelf 1500uf

Wat zou ik eens kunnen proberen?

heb nog verschillende 8000uf 64v elco's liggen

Zou ik die kunnen gebruiken en waar zou ik ze dan het best kunnen plaatsen ?

de trafo's die ik gebruik zijn ringkernen van 500va per versterker

als iemand tips heeft hoe ik ze tot goeie sub versterkers kan bouwen graag !

groeten Robert

Hoi,

Gewoon die 4,7 uF achter de diodes vervangen door 2x 8000 uF parallel (16000 uF). Je diodebrug moet dan wel minstens zo'n 25 A blokje zijn. Moet jij dadelijk eens horen :D

Overigens kan zo'n LM3875 niet meer dan zo'n 50W uitpoepen. Dus vewacht ook geen grote wonderen. Echt hard kan ie met een sub niet, maar waarschijnlijk wel voldoende. Stakker zal het zeker worden. Een LM3886 is eigenlijk geschikter (kan meer stroom leveren).

Sensitivity - 99.6dB

Uhhh dat is wel heel hoog. Zijn het soms hoornspeakers? Ja, dan heb je aan 50W wel genoeg.

;)

Beste,

Als je er meerdere parallel zet kun je veel meer stroom leveren aan lage impedantie's. Tevens wordt je dempingsfactor beduiden hoger omdat de uitgangs impedantie elke keer met een factor twee verlaagd. Vergeet echter geen emotiro weerstanden in serie te zetten met elke chip!. 0,1 Ohm werkt goed.

Groeten,

Bas

bedankt voor de tips

bas wat zijn eigenlijk emotiro weerstanden?

die 8000uf parallel zoals Pjotr voorsteld is dus wel goed

als ik nou 4 van 4700uf gebruik is dat dan nog beter of maakt dat niet meer zoveel uit?

zelf had ik eigenlijk gedacht dat de elko's bij de chip moesten maar daar kan ik dus gewoon de 1500uf laten zitten

groeten Robert

Hehe... Das een typefout :D Bas bedoelt emitter weerstanden. De emitter is 1 van de 3 pootjes van een (bipolaire) transistor. Het uitgangspootje van de chip die jij als versterker gebruikt is zo'n emitter. En daar moet je dus een weerstand van 0,1 Ohm op aansluiten...

bedankt voor de tips

die 8000uf parallel zoals Pjotr voorsteld is dus wel goed

als ik nou 4 van 4700uf gebruik is dat dan nog beter of maakt dat niet meer zoveel uit?

zelf had ik eigenlijk gedacht dat de elko's bij de chip moesten maar daar kan ik dus gewoon de 1500uf laten zitten

groeten Robert

Beste Tube,

Mijn ervaring is hoe groter de capaciteit hoe beter. Enkele regels gelden er natuurlijk wel. De brugcel of diodes moeten de inrush current (inschakel peikstroom) wel aankunnen. Veel kleine elco's parallel doen het klankmatig erg goed, en je houdt de voedingsimpedantie laag.

Ik bedeolde emitter :). Deze weerstanden vorkomen dat er stroomkringen ontstaan tussen de verschillende chips.

12 van die dingen parrallel en je kunt tot 2 Ohm verdubbelen en je hebt een gigantische dempingwsfactor. :D

Groeten,

Bas

hoi Bas

o je bedoeld de chips parallel zetten

ik weet niet of dit echt nodig is de woofers zijn 16 ohm ze zijn eigenlijk heel makkelijk aan te sturen

en ik gebruik maar een heel klein beetje van de versterkers de potmeters staan op 3 uur

de diodes die ik gebruik zijn mur 860 zou dit kunnen als ik er 16000uf achter zet?

gr Robert

Hallo Robert,

De mur 860 kan te weinig piekstroom hebben bij grotere elco's icm een 500 VA trafo. Je hebt daar echt 25 A exemplaren voor nodig.

;)

Beste Pjotr,

De mur 860 kan toch 8 ampere leveren? Met een NTC in serie met de trafo moet dat toch wel goed gaan? die piek zal er hooguit enkele mS. zijn. Ik zie heel vaak 8 ampere diodes met grote trafp's en grote elco's.

Groeten,

Bas

Beste Bas,

Die 8 A is gemiddeld en dat zou idd voldoende moeten zijn simpel bekeken. Het gaat niet zozeer om het inschakelen maar die MUR kan maar 16 A peak. repetitive hebben. Bij het bijladen van een elco van 16000 uF vanuit een trafo van 500 VA kan de stroom in de laadpieken rond de 20 a 40 A liggen bij een beetje uitsturen van de versterker. Dat trekt ie dus niet.

Misschien gaat het wel goed een tijdje maar ik zou het risico niet nemen. Heb meerdere keren een uitgefikte trafo moeten vervangen omdat een diode er uit klapte en kortsluiting maakte.

;)

Beste Pjotr,

Daar heb je zeker gelijk in. Het probleem is denk ik dat veel audiofielen/DIY-ers helemaal lijp zijn van de zeer snelle mur 860, en volgens mij heb je die niet voor veel grotere belastingen.

Gewone schottkey's zijn er wel zo zwaar te krijgen.

Groeten,

Bas

Kun je er niet 2 (of 3) parallel zetten dan? Dan hou je de snelheid van de mur 860 (die blijkbaar uitzonderlijk is) en je kunt toch ook veel stroom schakelen... Of levert dit weer andere problemen op?

Hallo Henrie,

Dioden kun je niet zondermeer parallel zetten (al gebeurt het wel). Dioden hebben kwa spanningsval een negatieve temperatuurcoeffiecent. Er zal altijd een verschil in voltage drop zitten waardoor 1 van de dioden meer stroom gaat trekken. Die wordt dan heter en daar gaat dan nog meer stroom door, gevolg runaway en de boel klapt alsnog.

Alleen als je ze dicht bij elkaar op een stevig koelprofiel schroeft gaat dat soms goed.

;)

Hallo Henrie,

Dioden kun je niet zondermeer parallel zetten (al gebeurt het wel). Dioden hebben kwa spanningsval een negatieve temperatuurcoeffiecent. Er zal altijd een verschil in voltage drop zitten waardoor 1 van de dioden meer stroom gaat trekken. Die wordt dan heter en daar gaat dan nog meer stroom door, gevolg runaway en de boel klapt alsnog.

Alleen als je ze dicht bij elkaar op een stevig koelprofiel schroeft gaat dat soms goed.

;)

Ja, diodes zijn natuurlijk niet allemaal exact gelijk. Krijg je dan idd problemen mee... Ik had het ook nog nooit ergens gezien hoor (ook al wordt het dus blijkbaar wel eens toegepast), maar het kwam zomaar in me op... ;) Maar goed, het werkt dus niet (optimaal)...

De rush in stroom wordt bepaald door de inwendige weerstand van de trafo en de ESR van de Elco's, stel dat de Ri van de trafo 0,1Ohm is en de ESR ca 0,05 Ohm is dan heb je bij een topspanning van 25V een piek van 25/0,15=166A (theoretisch). Aan de primaire zijde gaat dit ook al richting de 16A dus enige begrenzing met een NTC is best aan te bevelen, al is het alleen maar om te voorkomen dat de licht uitgaat...... De capaciteit is nu bepalend voor hoelang de rush in duurt.

In de praktijk zijn er nog wel wat begrenzende zaken die mee spelen maar 100A rush in zijn in de wat grotere versterkers geen uitzondering

Hallo Robert,

Gewoon zo'n vierkant aluminium brugcel blokje van 25A nemen. Zijn wel niet van die supersonisch snelle dioden maar je bent er wel beter mee af denk ik. De dioden daarin kunnen wel tegen een stootje. Zet dan over iedere diode een ceramisch C'tje van 10nF/250V.

;)

Altijd leuk om te zien dat als iemand met een zelfbouwbasproject vraagt hoe die zijn bas strakker krijgt dat er klakkeloos naar de versterker (voeding) wordt gewezen zonder naar de afstemming (Q) van de kast te vragen.

Nou, ik heb geen verstand van speakers of zo, maar volgens mij geeft de topicstarter dergelijke informatie in z'n openigspost...

Nou, ik heb geen verstand van speakers of zo, maar volgens mij geeft de topicstarter dergelijke informatie in z'n openigspost...

In de openingspost staan de thiel/small parameters van de gebruikte speakers. Ook staat er dat hij 1 speaker per kast heeft. Er staat niets over de afstemming van die kast (gesloten / basreflex en wat voor inhoud / poortfrequentie).

Altijd leuk om te zien dat als iemand met een zelfbouwbasproject vraagt hoe die zijn bas strakker krijgt dat er klakkeloos naar de versterker (voeding) wordt gewezen zonder naar de afstemming (Q) van de kast te vragen.

Als ik het goed heb worden de units in een belle klipsch hoorn gebruikt. Dan is het aanpassen van de Q niet meer zo heel eenvoudig, maar het is inderdaad altijd de moeite waard om eens om met het volume achter de driver te spelen...

... Of eens uitkijken naar een alternatieve (snellere) driver. Ultiem zou een van de 18" Goto speakers zijn, die naar het schijnt nu ook in europa verkrijgbaar zijn. Echter geen idee waar en je moet heel erg diep in de buidel tasten.

hoi Seed

De kast is goed het werkt gewoon

18 inch heb ik ook al geprobeerd

dat is nooit sneller dan een 15 inch.

En units die ik gebruik zijn super snel .

Ik vroeg alleen hoe ik de gainclones geschikt kon maken

de kasten en speakers maak ik me niet druk over ik weet dat het kan.

Het lijkt me alleen leuk om de laag versterkers ook zelf te maken

dat is het enige wat nog geen zelfbouw is in mijn set

gr Robert

Van Gainclones gebaseerd op de LM3875 is bekend dat voedingselko's groter dan 1000 uF de laagweergave nadeling beinvloeden (hoe raar dat ook klinkt). Vergroten zou ik je dus afraden.

een 500VA trafo per kanaal is zwaar overkill. 200VA per kanaal is meer dan voldoende.

De MUR860 is uitstekend geschikt voor een op de LM3875 gebaseerde gainclone. Ik maak wel altijd een dubbele brug per kanaal, dus 8x MUR860 per kanaal.

Je kunt de LM3875 bruggen of paralel zetten.

Ik beluister deze gainclones als normale audioversterker met passieve volumeregeling op 4 Ohm 93 dB weergevers en het dak gaat er af.

Succes!

Of dat max. van 1000 uF ook geldt voor subs kan ik inderdaad niet beoordelen maar wellicht loont het de moeite om hierover wat aanvullende info op internet in te winnen. Er zijn genoeg "cracks" op internet te vinden die vragen kunnen en willen beantwoorden over gainclones.

Ik zou het eens vragen op DIYAUDIO (zeer professionele site waar ontzettend veel kennis zit op elk deelgebied dat audio betreft).

Vooral Peter Daniel en Brian Bell die veel op dese site opereren hebben het bouwen van LM3875 amps tot kunst verheven en weten hierover ongetwijfeld iets te zeggen.