Jump to content

gainclone

tube 300
 Share

Recommended Posts

Sorry Tortor maar ik gebruik al meer dan 10 jaar LM3875's en LM3886's voor van alles en nog wat versterkers en ja ook ook veel voor actieve speakers.. Dus lang voordat 47Labs er een hype van maakte. Kan dus wel zeggen er ervaring genoeg mee te hebben. Laat die wise-cracks dus maar lekker bijzonder doen op hun manier.

Die 1000uF is een specialiteit van 47Labs om er een bijzonder geluid uit te krijgen maar voor een laagversterker geen zindelijke manier van doen. Dat blijkt ook gewoon uit de praktijk.

En ja, Peter Daniel heeft er heel wat mee afgebouwd en heeft zo'n beetje zijn eigen cultus gecreeerd. Zal allemaal best wel maar zo'n chip is niet echt iets bijzonders maar wel goed.

;)

Of dat max. van 1000 uF ook geldt voor subs kan ik inderdaad niet beoordelen maar wellicht loont het de moeite om hierover wat aanvullende info op internet in te winnen. Er zijn genoeg "cracks" op internet te vinden die vragen kunnen en willen beantwoorden over gainclones.

Ik zou het eens vragen op DIYAUDIO (zeer professionele site waar ontzettend veel kennis zit op elk deelgebied dat audio betreft).

Vooral Peter Daniel en Brian Bell die veel op dese site opereren hebben het bouwen van LM3875 amps tot kunst verheven en weten hierover ongetwijfeld iets te zeggen.

Beste,

Als je bij hoog vermogen uitsturing een 100Hz. sinus in je signaal wilt terug krijgen moet je zeker 2x 1000uF gebruiken. (dit gebeurd dus letterlijk ik heb het gemeten!)

Ik respecteer ieders mening, maar ik ben het er absoluut niet mee eens. Ik heb ook al wat afgebouwd met de LM3886. 1000uF is gewoon niet genoeg, en je krijgt voedingsrimpel terug in je signaal. Mee eens ben ik dat een grote dikke 18000uF ook niet klinkt. De truuk is 30x 1000uF parallel. dan wordt je voeding zelfs nog sneller en de ESR nog lager.

Ik heb de hype ook nooit zo gensnapt, want er valt echt nog veel meer uit deze chips te halen.

Groeten,

Bas

Pjotr en Sebastiaan, ik ga ervan uit dat jullie je advies om grotere C's te installeren baseren op eigen (luister)ervaringen met subamps met de LM3875. Dus verschilende waarden hebben gebouwd en beluisterd, waarna jullie door te luisteren is gebleken dat een groter waarde van de voedingselco's een betere basweergave tot gevolg had.

Voor de mening van degenen die ik aanhaalde in mijn eerdere post geldt namelijk wel dat veel geexpirementeerd en geluistersd is om tot een mening te komen.

Let wel, ik kakel alleen maar na wat ik erover op internet lees, maar heb door veel lezen wel geleerd de auteurs in gradaties in te delen. En er zijn er nogal wat die jullie verhaal tegenspreken.

Aan Pjotr: Misschien is zo'n chip juist wel goed OMDAT het niet echt iets bijzonders is (goedkoop bijvoorbeeld).

Aan Sebastiaan: hier en daar baseer je je op metingen en theorie. Dat is in het geval van een LM3875 niet verstandig. De door jou gemeten hoge rimpel is bijvoorbeld voor deze chip geen enkel probleem. Dat is zelfs een opvallend kenmerk van deze chip.

Aan een LM3875 moet je eigenlijk ook niet meten. Je moet er naar luisteren en daar je mening op baseren.

En eeeh........ nog veel meer uit deze chips te halen? En niemand die het eerder ontdekte? Vertel.

Beste Tortor,

Tuurlijk zijn er wel meer die er meer hebben uitgehaald en het hebben ontdenkt. Jeff Rowland bijv. die er 12 in een serieel/parallel schakeling gebruiken. De rimpel meet ik op de uitgang van de versterker! niet op de voeding. Ik heb tig gainclone's gebouwd, en in het begin volgens de ideeen van veel schrijvers. Ik vond het maar matig klinken. Pas na de nodige aanpassingen en verbeteringen werd het ontwerp gewoon echt goed. Maar dat is slechts mijn bescheiden mening.

Groeten,

Bas

Ik ben erg benieuwd naar de aanpassingen en verbeteringen die bij jouw brouwsels tot een beter resultaat hebben geleid. Of verklap je dat liever niet?

Je zegt dat de "standaard"" gainclones maar matig klonken. In vergelijking waarmee bedoel je dat?

Mijn eigen vergelijkingsmateriaal kan de toets der kritiek zeker doorstaan; toch vind ik een min of meer standaard gainclone in vergelijking erg goed klinken. Ik hoor in elk geval geen verschil in geluidskwaliteit dat het prijsverschil naar mijn mening rechtvaardigd.

Moet er wel bijzeggen dat ik nog maar tot ca. 16kHz waarneem (leefijdskwestie).

Ik bouwde met de LM3875, LM3886 en LM4780 op PCB's van Brian Bell en op zelf-geetste PCB's.

Ik ben erg benieuwd naar de aanpassingen en verbeteringen die bij jouw brouwsels tot een beter resultaat hebben geleid. Of verklap je dat liever niet?

Je zegt dat de "standaard"" gainclones maar matig klonken. In vergelijking waarmee bedoel je dat?

Mijn eigen vergelijkingsmateriaal kan de toets der kritiek zeker doorstaan; toch vind ik een min of meer standaard gainclone in vergelijking erg goed klinken. Ik hoor in elk geval geen verschil in geluidskwaliteit dat het prijsverschil naar mijn mening rechtvaardigd.

Moet er wel bijzeggen dat ik nog maar tot ca. 16kHz waarneem (leefijdskwestie).

Ik bouwde met de LM3875, LM3886 en LM4780 op PCB's van Brian Bell en op zelf-geetste PCB's.

Beste Tortor,

Natuurlijk klinkt de Gainclone gewoon goed. En het blijft natuurlijk een waanzinnig iets dat je met amper 9 componentjes een groots klinkende versterker neer kan zetten. Echter wordt er wel eens overdreven, en heeft ook de Gainclone zeker zijn beperkingen.

Hoe een gainclone naar mijn inziens beter te maken? Voor sommige vloeken in de kerk, maar voor mij klinken deze chips toch veel beter met minimaal twee parallel. Termeer omdat stroom leveren aan lagere impedantie's nu veel makkelijker gaat. Een tweede verbetering is een ingangsbuffertrap. Dit kan een opamoschakeling zijn, dit kan discreet zijn. Zelf behaalde ik waanzinnig mooie resultaten met de AD797. Voor de AD797 heb ik weer twee jung superregulatoren gebouwd. Want ook hier bepaald de voeding in de grootste mate hoe het klinkt. En dan komt, maak de voeding voor de gainclone gereguleerd. Dit kan met de zware regulatoren van linear technologie. De LT1085. Je kunt er twee in een parallel schakeling zetten. Zo kan er 15 ampere geleverd worden. Ik ben toen zo gegaan om elke van de 4 chips eigen regulatoren te geven.

Verder had ik de weerstand in de feedbackloop vervangen voor een Vishay multiturn stelpot. Zo kon ik alle chips qua gain tot 0,01dB. nauwkeurig inregelen. En dit is de truuk om ze in parallel schakeling te laten zingen. Probeer het allemala maar uit en je zult zien. Helaas heb ik nooit iets serieus afgemaakt, maar het heeft wel allemaal gespeeld als prototype. Een uitgeklede versie hiervan staat tot volle tevredenheid te spelen bij een klant van me.

Groeten,

Bas

hoi

Ik heb het geprobeerd

wat Pjotr voorstelde achter de mur diodes heb ik 8000uf gezet

16000 heb ik niet gedurft.

maar het was al een heel stuk beter (veel beter!)

als ik nu een paar brugcellen kan krijgen van 25a dan probeer ik de 16000uf ook nog.

En daarna de optie van Bas ik kan meerdere 2200 uf Phillips LL krijgen

Bedankt tot nu toe het gaat de goede kant op

Ik heb nog wat vraagjes over de elko's

maakt het merk of type nog verschil , of gaat het hier echt om de waarde ?

de 8000uf die ik gebruik zijn Amplimo's

mijn trafo's zijn 25v ac ,welke spanning moeten de elco's dan minimaal hebben ?

Beste Tortor ik weet dat de 500va een beetje overkill is maar ik had de trafo's hier liggen het zijn afgeschermde Amplimo rinkernen.

Dan ga ik geen kleinere kopen.

Verder maakt het toch niet uit ofwel?

ik bedoel ik denk niet dat een kleinere beter zal zijn.

groeten

hoi

Ik heb het geprobeerd

wat Pjotr voorstelde achter de mur diodes heb ik 8000uf gezet

16000 heb ik niet gedurft.

maar het was al een heel stuk beter (veel beter!)

als ik nu een paar brugcellen kan krijgen van 25a dan probeer ik de 16000uf ook nog.

En daarna de optie van Bas ik kan meerdere 2200 uf Phillips LL krijgen

Bedankt tot nu toe het gaat de goede kant op

Ik heb nog wat vraagjes over de elko's

maakt het merk of type nog verschil , of gaat het hier echt om de waarde ?

de 8000uf die ik gebruik zijn Amplimo's

mijn trafo's zijn 25v ac ,welke spanning moeten de elco's dan minimaal hebben ?

Beste Tortor ik weet dat de 500va een beetje overkill is maar ik had de trafo's hier liggen het zijn afgeschermde Amplimo rinkernen.

Dan ga ik geen kleinere kopen.

Verder maakt het toch niet uit ofwel?

ik bedoel ik denk niet dat een kleinere beter zal zijn.

groeten

Beste Tube,

Probeer dat maar een bank van kleine elco's parallel. Overigens is 500 V/A helemaal geen overkill. Naar mijn mening kan een transformator nooit overkille genoeg zijn. Men zegt wel dat te grote trafo's langzaam klinken. Maar je kunt altijd maar beter veel te veel stroom reserve hebben dan te weinig.

Groeten,

Bas

Hallo Tube300,

Leuk om te lezen dat het de goede kant op gaat. Denk dat parallel zetten van meerdere chips in jouw geval niet veel zin heeft omdat je speakers 16 ohm zijn. Dan kan 1 zo'n chip best genoeg stroom leveren. Het wordt wat anders bij speakers die onder de 4 ohm zakken. Die amplimo elco's zijn wel goed, zelf heb ik erg goede ervaring met elco's van BC (vroeger Philips).

Met veel elco's parallel en dan ook nog low ESR heb echter wat minder goede ervaring. Gaat een beetje scherper klinken. Alhoewel scherper niet helemaal het goede woord is. Met zo'n constructie gaan er enorme stroompieken door de trafo en dioden lopen. Denk dat dat er een beetje debet aan is. Bij gewone elco's is dat veel minder en dat vind ik zelf beter klinken. Maar smaken verschillen ... :)

;)

Sebastiaan, in je eerste alinea en veel van je mods kan ik mij goed vinden, al heb ik met een aantal ervan geen ervaring. ik heb ook een een dubbele regulator per kanaal (LM338) en een buffertrap met opamps uit de "OPA" familie toegepast met goed resultaat.

Paralelbedrijf ga ik ook nog wel eens probeen en je truc met de instelpot zal ik dan zeker onthouden.

Met overkill (500VA per kanaal) bedoel ik trouwens geenszins dat de geluidskwaliteit hierdoor nadelig wordt beinvloed, maar dat vanaf een zeker vermogen ook geen substantiele verbeteringen meer te verwachten zijn en het ontwerp alleen maar duurder, groter en zwaarder wordt. Bij een ringkern van 500 VA kan zelfs een inschakelstroombegrenzer nodig zijn om te voorkomen dat de installatieautomaat eruit gaat (prakties probleempje).

Je kunt inderdaad beter te veel stroom reserve hebben dan te weinig, maar genoeg stroom is ook goed. Een 3 tot 5 voudige overdimensionering wordt vaak gehanteerd.

Tuurlijk Tube300, als je een dikke trafo hebt liggen ga je geen nieuwe kopen, logisch.

Je kunt inderdaad beter te veel stroom reserve hebben dan te weinig, maar genoeg stroom is ook goed. Een 3 tot 5 voudige overdimensionering wordt vaak gehanteerd.

Een handig vuistregeltje is: De VA-waarde van de trafo moet ong. 2x a 3x het vermogen van de versterker zijn. Dan kom je meestal goed uit. Meer mag natuurlijk best maar zet niet zoveel zoden meer aan de dijk.

Dus voor 2x 50 W kom je op 200VA - 300VA uit. Met 300VA zit je ruim aan de veilige kant.

;)

Hallo Tube300,

Leuk om te lezen dat het de goede kant op gaat. Denk dat parallel zetten van meerdere chips in jouw geval niet veel zin heeft omdat je speakers 16 ohm zijn. Dan kan 1 zo'n chip best genoeg stroom leveren. Het wordt wat anders bij speakers die onder de 4 ohm zakken. Die amplimo elco's zijn wel goed, zelf heb ik erg goede ervaring met elco's van BC (vroeger Philips).

Met veel elco's parallel en dan ook nog low ESR heb echter wat minder goede ervaring. Gaat een beetje scherper klinken. Alhoewel scherper niet helemaal het goede woord is. Met zo'n constructie gaan er enorme stroompieken door de trafo en dioden lopen. Denk dat dat er een beetje debet aan is. Bij gewone elco's is dat veel minder en dat vind ik zelf beter klinken. Maar smaken verschillen ... :)

;)

Beste Pjotr,

die piekstromen vallen volgens mij wel mee. We hebben eens de stroom opgemeten met een enkele 20000 uF elco. en 20 van 1000 uF. De piekstroom van de enkele 20000uF is groter dan de 20 kleine 1000 uFjes totaal.

Met het scherpe ben ik toch ook niet met je eens. Kijk bijv. eens naar de Classe amps. die allemaal dit concept toepassen (veel kleine elco's parallel). En deze klinken toch totaal niet scherp integendeel zelfs. Tuurlijk heeft dat ook te makten met de algehele topologie.

Een goede middenweg is misschien zoals Bryston het doet in mijn monoblokken. 16x10000uF per versterker, waarvan steeds per bank van 4 direct 1 cm. naast de eindtorren.

Groeten,

Bas

Een handig vuistregeltje is: De VA-waarde van de trafo moet ong. 2x a 3x het vermogen van de versterker zijn.

Het vermogen bij welke belasting? 8 Ohm?

Pjotr,

Bij hetgeen ik zei over het maximaal te installeren trafovermogen (3 a 5 x bij topklasseversterkers) sprak ik steeds over 1 monokanaal omdat velen kiezen de versterker dubbel mono uit te voeren, dus ook 1 trafo per kanaal. in die contaxt vindt ik dus 500VA wat ruim (voor 1 kanaal dus).

Ben ik met je eens Tortor. Maar zoals al gezegd als je grotere hebt liggen kun je ze best gebruiken en ga je geen nieuwe kopen omdat kleinere voldoende zijn.

@ Bas,

Die piekstromen hangen erg van het soort elco's af en van hun ESR en kan behoorlijk verschillen. Maar wat ik vaak lees is dat er veel parallel gezet worden om de ESR zo laag mogelijk te krijgen. Mijn ervaring is toch wel dat een ultra lage ESR van de elco's gehoormatig niet een verbetering is, iig niet bij bufferelco's van eindversterkers.

;)

Met veel elco's parallel en dan ook nog low ESR heb echter wat minder goede ervaring.

In die situatie heb je een rattennest van parasitaire RLC-kringen: al die Cs, ESRs, ESLs, en de interconnectie-L van die matrix van condensatoren die noodgedwongen op een grote oppervlakte staan (dus hoge L). Dat geeft dan een hele hoop resonanties, en als er daar een paar nogal ongelukkig van uitvallen kan dat tot scherp geluid leiden.

Zeker als alle ESRs laag zijn.

Met veel elco's parallel en dan ook nog low ESR heb echter wat minder goede ervaring.

In die situatie heb je een rattennest van parasitaire RLC-kringen: al die Cs, ESRs, ESLs, en de interconnectie-L van die matrix van condensatoren die noodgedwongen op een grote oppervlakte staan (dus hoge L). Dat geeft dan een hele hoop resonanties, en als er daar een paar nogal ongelukkig van uitvallen kan dat tot scherp geluid leiden.

Zeker als alle ESRs laag zijn.

Beste Werner,

Toch heb ik veel ontwerpen gehoord met dit principe die erg goed klinken. Ik denk dat het bij dit principe erg aankomt op het printontwerp. Lars Claussen van LC-audio schakelt elke elko met een weerstand. Is toen nog een hele discussie over geweest op DIY-audio. Ik blijf toch gehoormatig van mening dat meerdere kleine elco's parallel beter klinken dan bijv. twee hele grote. Vooral in het laag.

Groeten,

Bas

Ik heb de mur diodes vervangen door brugcellen

en 12 black gate nx non polar condensators per versterker in super e cap gezet

de totale capaciteit is nu gehalveerd t.o.v de vorige proef

maar dit is nog wel even beter!

mij hoor je niet meer klagen, :rolleyes: ik ben klaar

bedankt voor de tips