Jump to content

REL

final
 Share

Recommended Posts

Beste Final,

Ik draai al een aantal jaartjes met een Strata 3. Het is mijn eerste en enigste sub dus een vergelijk heb ik niet.

Mijn ervaringen komen echter grotendeels overeen met de jouwe.

Ik heb in het begin de Rel in m'n HT-set gehad. De sub-out van de receiver in de LOW-INPUT en de klemmen van de frontspeakers op de HIGH-INPUT.

Een "dual-drive" dus.

Een ongekende ervaring met een aktieDVD.... B)

Momenteel staat de sub in mijn luisterruimte ter ondersteuning van mijn vloerstaanders.

En idd; een tijdje inregelen is nodig.

Beste Final,

Ik draai al een aantal jaartjes met een Strata 3. Het is mijn eerste en enigste sub dus een vergelijk heb ik niet.

Mijn ervaringen komen echter grotendeels overeen met de jouwe.

Ik heb in het begin de Rel in m'n HT-set gehad. De sub-out van de receiver in de LOW-INPUT en de klemmen van de frontspeakers op de HIGH-INPUT.

Een "dual-drive" dus.

Een ongekende ervaring met een aktieDVD.... B)

Momenteel staat de sub in mijn luisterruimte ter ondersteuning van mijn vloerstaanders.

En idd; een tijdje inregelen is nodig.

ben benieuwd naar de strata 3 en 5 ben alleen bang dat het niet zo klinkt als de reflex loaded strata 2. volgens mij heeft rel een zeer grote fout gemaakt om nog alleen maar closed boxes te maken. volgens mij haal je simpelweg het laag gewoon niet. dat verklaart ook denk ik waarom de Q200 de kast niet laat trillen en de strata II wel. en er zit 140 RMS verschil tussen. (en ja de Q200 staat goed afgesteld) dus als iemand een 9md oude Q200 wilt kopen? kan je me mailen

volgens mij heeft rel een zeer grote fout gemaakt om nog alleen maar closed boxes te maken. volgens mij haal je simpelweg het laag gewoon niet.

De fout zit dan eerder in een combinatie van kleine kasten (50 liter en vaak nog minder) --> kleine units en gesloten behuizingen. Zo krijg je inderdaad niet veel bas.

volgens mij heeft rel een zeer grote fout gemaakt om nog alleen maar closed boxes te maken. volgens mij haal je simpelweg het laag gewoon niet.

De fout zit dan eerder in een combinatie van kleine kasten (50 liter en vaak nog minder) --> kleine units en gesloten behuizingen. Zo krijg je inderdaad niet veel bas.

:confused:

Check this site:

Sunfire

primary_TrueSubwooferEQSigPR.jpg

Neem een klein kastje, zet er een "kleine" hoog belastbare woofer in met een slag van 6(!) cm en een amp van een paar kW... et voila, gaan met die banaan tot 16 Hz!

Let wel; met een SPL van 116 dB.

Lijkt me niet echt verkeerd. :P:D

Prijskaartje?

Euhhhh...... :o

Guest Hubertinus

Ik heb een REL Q50 gehad in combinatie met Dynaudi Audience 42 luidsprekers en ik was blij dat de REL weer weg was. Geef mij maar de Dynaudio's zonder subwoofer.

Hubertinus

Nog maar een keer:

De Rel Q100E is simpel te modden en het resultaat is duidelijk te horen!

Binnenkant bekleden met loodbitumen.

Geen extra demping in doen (gewoon laten zoals het is).

Elco capaciteit van de voeding verhogen.

Neonlampje in aan/uit schakelaar er uit.

Ik heb er nog een paralelfilter van Pietje Bell vast in gemonteerd, maakt veel verschil (in mijn situatie ...)

Kost bijna niets maar de sub wordt veeeel strakker en verliest een hoop "Boem".

Volgens mij kan je dit ook wel toepassen op de andere modellen in de Q-serie. Het is een sub in het lagere prijssegment en ze hebben weinig aandacht aan de kast besteed. Een goede sub moet laag pompen en niet in de hoek staan "meetrillen".

Groeten Paul

Nog maar een keer:

De Rel Q100E is simpel te modden en het resultaat is duidelijk te horen!

Binnenkant bekleden met loodbitumen.

Geen extra demping in doen (gewoon laten zoals het is).

Elco capaciteit van de voeding verhogen.

Neonlampje in aan/uit schakelaar er uit.

Ik heb er nog een paralelfilter van Pietje Bell vast in gemonteerd, maakt veel verschil (in mijn situatie ...)

Kost bijna niets maar de sub wordt veeeel strakker en verliest een hoop "Boem".

Volgens mij kan je dit ook wel toepassen op de andere modellen in de Q-serie. Het is een sub in het lagere prijssegment en ze hebben weinig aandacht aan de kast besteed. Een goede sub moet laag pompen en niet in de hoek staan "meetrillen".

Groeten Paul

;) snap wel een beetje wat he bedoelt

maar neon lampje eruit :blink: ja dan gaat ie zeker een stuk lager spelen?

:D

maar neon lampje eruit :blink:  ja dan gaat ie zeker een stuk lager spelen?

:D

Neonlampjes kunnen net-vervuiling geven. B)

Deze wijsheid komt bij mij al uit de jaren 80, vergeef me dan ik het even niet zo snel kan onderbouwen, vergeten. :unsure:

Iemand anders die er meer van weet?

edit: heb even pb-tje hierover naar Bas gestuurd

Check this site:

Sunfire

primary_TrueSubwooferEQSigPR.jpg

Neem een klein kastje, zet er een "kleine" hoog belastbare woofer in met een slag van 6(!) cm en een amp van een paar kW... et voila, gaan met die banaan tot 16 Hz!

Let wel; met een SPL van 116 dB.

Woofer die erin zit is 10 inch. das 25.4 cm (oppervlak 500 cm2) Uitslag 6 cm. (dat geeft geen 360 cubic inch = 6 liter volume displacement, maar ongeveer 3 liter; op die site moeten ze nog even leren rekenen of zeggen als ze 2 drivers in de behuizing hebben) Dat geeft, tegen full space (mag je roomgain en spiegelbronnen nog optellen) op 16 Hz de volgende druk op 1 meter afstand:

100.3 + 20*log10(0.06) + 40*log10(16) + 40*log10(0.254) = 100,2 dB (dus geen 116 dB, maar ze zeggen ook dat die waarde met roomgain erbij is. Wat ze even vergeten te melden is dat roomgain op 16 Hz onzin is als je spleten (onder de deur enzo) hebt in je kamer. In een gemiddelde ruimte ga je 20 Hz niet uit dit apperaat horen.)

Bij dat soort extreme uitslagen heb je snel 25% THD. Zulke vervorming garandeert dat je sub directioneel wordt en dus voor homecinema gebruik ongeschikt is als je hem te hard zet. Afgezien van dat het onderste octaaf van de sub voor muziekdoeleinden (16-32 Hz) met een kans van 99.9999 % dan wel werkloos toeziet dan wel subsonische ruis aan het wapperen is.

Voor hetzelfde geld koop/bouw je een woofer die tig keer minder vervormt en versterkervermogen nodig heeft, als je een grotere conusoppervlakte (dus grotere kast) en basreflex zou gebruiken.

Dit is typisch zo'n woofer voor iemand die veel te veel geld en veel te weinig ruimte heeft, maar inderdaad je kunt in dit geval redelijk blazen met weinig kastinhoud. Voor dit geld valt echter veeeeel harder te blazen, tegen veel minder vervorming.

EDIT: even verder op de site gekeken zitten inderdaad 2 drivers in. In dat geval 6 liter displacement en dus 106.2 dB druk op 1 meter afstand @ 16 Hz. Dan gaan ze dus uit van 10 dB roomgain. Die ga je beneden de 25 Hz echt niet halen.

Woofer die erin zit is 10 inch. das 25.4 cm (oppervlak 500 cm2) Uitslag 6 cm. (dat geeft geen 360 cubic inch = 6 liter volume displacement, maar ongeveer 3 liter; op die site moeten ze nog even leren rekenen of zeggen als ze 2 drivers in de behuizing hebben) Dat geeft, tegen full space (mag je roomgain en spiegelbronnen nog optellen) op 16 Hz de volgende druk op 1 meter afstand:

100.3 + 20*log10(0.06) + 40*log10(16) + 40*log10(0.254) = 100,2 dB

Ik kan niet alle parameters in deze formule thuisbrengen? Hoe is hij opgebouwd?

leuke onderwerp, ik ben op dit moment een gesloten subwoofer aan het bouwen voor het gebruik bij een tweetal Focal triga speakers, deze zijn basreflex en gaan tot 35 hz -3 db, de subwoofer bestaat uit een peerless XXLS-12/8 woofer en moet volgens de fabrikant in 62 ltr een -3 db van 40 hz halen, dat wordt dus een geval van bassboost, of toch een basreflex kast met een hele andere afstemming

wel vreemd om twe verschillende rel subwoofers te nemen, kun je niet beter twee dezelfde, bv 2 x rel strataII nemen en dan en voor links en 1 voor rechts

toepassen

Ik kan niet alle parameters in deze formule thuisbrengen? Hoe is hij opgebouwd?

Dit is de formule zoals linkwitz hem ook gebruikt (ik heb hem van een spreadsheet van zijn site). Erg nuttig om maximale druk af te schatten.

100.3 is een constante die volgt uit allerlei andere constantes (luchtdruk, temperatuur, gesloten kast, monopool, 4pi afstraling, omnidirectionele bron). Ook is in dit getal al een correctie om speakerdiameter om te rekenen naar oppervlakte al meegenomen. Dan wordt in de log-termen respectievelijk de uitslag die de woofer maakt in meters, frequentie en diameter van de speaker meegenomen.

Stel je beschouwt alleen de frequentie (de rest is constant, dus ook de uitslag). Dat is logterm = 40*log10(16). Deze term geeft aan dat bij gelijke uitslag een hogere frequentie een grotere druk oplevert. (immers de druk f = m*a, en voor gelijke uitslag is bij een dubbele frequentie a vier keer zo groot, dat lever 12 dB meer druk op en vandaar de 40log10 term).

De uitslag heeft een 20log10 term. Als je de uitslag 2 keer zo groot maakt, levert je dat 6 dB meer herrie op. En de 40log10 term voor de diameter zegt zoveel als: als je diameter 2 keer zo groot wordt, wordt je oppervlak 4 keer zo groot en dat levert 12 dB meer herrie op, vandaar de 40 log term. Zie linkwitzlab voor formules voor bijv. dipoolbas.

Ik heb een REL Q50 gehad in combinatie met Dynaudi Audience 42 luidsprekers en ik was blij dat de REL weer weg was. Geef mij maar de Dynaudio's zonder subwoofer.

Hubertinus

Ik heb een Strata II gehad; de bass reflex dus.

Boy <_< !

Was net zo blij toen ik 'm verkocht had. Huppelde hopeloos achter mijn toenmalige Maggies aan, omdat ie domweg te traag was.

Gesloten kasten hebben (vermoed ik) een minder trage respons.

Hubertinus

Dat is bijna te vergelijken met m'n dynaudio contour 1.1 met rel q100e. Heb ook vreselijk zitten schuiven en regelen, modificeren en de hele rimbim. Maar ik ben erg teverden nu.

Ik denk ook niet dat je een subwoofer zomaar ergens in de kamer moet neerzetten maar plaatsing is toch wel het allerbelangrijkst. In de hoek kan je bijvoorbeeld gebruik maken van de extra output zodat het minder hard hoeft.

Ook de dynaudio's kunnen een stevig statief gebruiken, vooral goed vastplakken met blue-tak, aka buddies.

Daarna de soepwoofer nog steviger maken en voila :D

Hubertinus

Boy <_< !

Was net zo blij toen ik 'm verkocht had. Huppelde hopeloos achter mijn toenmalige Maggies aan, omdat ie domweg te traag was.

Correctie...maggies werken ZELDEN goed met subs erbij. Is algemeen bekend van electrostaten/magentostaten. Daarom vallen vele hybrides ook tegen qua geluid ;)

• 5 weeks later...

Hubertinus

Boy <_< !

Correctie...maggies werken ZELDEN goed met subs erbij. Is algemeen bekend van electrostaten/magentostaten. Daarom vallen vele hybrides ook tegen qua geluid ;)

Ja, alle infinity classics klinken ook niet!! :P