Jump to content

Help, de stop vliegt er steeds uit!!!


Maurice
 Share

Recommended Posts

Ik heb nu al enkele jaren veel plezier van mijn Marantz PM-95.

Ik weet dat het ding veel startstroom trekt, namelijk kortstondig een piek van 18 ampere.

Toen ik bij mijn ouders zat, had ik nooit een probleem met aanzetten, we hadden daar smeltzekeringen.

 

Toen ben ik een tijdje bij mijn vriendin ingetrokken, waar ze automaten hebben, en gebeurde het een enkele keer dat de stop eruit vloog.

 

Nu ben ik naar de campus van mijn universiteit verhuist, versterker aangesloten en uit voorzorg alle andere apparaten uit staan. Ik schakel de versterker in en pats! zekering eruit.

Dit is extra vervelend, omdat ik iemand moet bellen die dan met zijn fietsje en een sleutel naar mijn gebouw moet komen om dan de zekering om te zetten.

 

Ik ben al wezen informeren bij mijn dealer, welke weer contact op heeft genomen met Marantz. Marantz kwam met een optie om voor

Link to comment
Share on other sites

Geplaatst door Maurice:

Ik ben al wezen informeren bij mijn dealer, welke weer contact op heeft genomen met Marantz. Marantz kwam met een optie om voor €200 een aanpassing in de versterker te doen, waardoor dit probleem wordt verminderd.Met vriendelijk groet,

 

Maurice

 

PS. Het is niet mogelijk om een andere schakelaar te plaatsen.

 

Beste Maurice,

 

Het apparaat is bedoeld voor algemeen en huishuidelijk gebruik. Ik neem aan dat de elektriciteitsinstallatie volgens de geldende normen ge-installeerd is. Indien er in de gebruikshandleiding nergens expliciet iets vermeld staat over specifieke eisen aan de huisinstallatie dan mag je aannemen dat het apparaat daar ook geen speciale eisen aan stelt.

 

Staat er bovendien een CE merk op het apparaat dan is de fabrikant of zijn vertegenwoordiging er aan gehouden om te zorgen dat het apparaat correct functioneert. Tenzij jouw huisinstallatie niet aan de normen voldoet, is de fabrikant of een vertegenwoordiging, gehouden om er kostenloos voor te zorgen dat het apparaat correct werkt. En dat betekent dus GEEN "rondvliegende" zekeringen. Maar ja, ga daar mee eens aan staan ....

Link to comment
Share on other sites

Geplaatst door Edwin Snoek:

Hoi Maurice

 

Zit er op de PM-95 ook een schakelaar waarmee je hem in Klasse AB kan zetten?

In klasse AB is namelijk de inschakelstroom veel minder groot vanwege de relatief lage ruststroominstelling.

 

Edwin

 

Er zit inderdaad een schakelaar op. Het is inderdaad misschien een optie om voor die 16 maanden in klasse ab te draaien. Omschakelen zodra de versterker aanstaat gaat alleen niet, dit is funest voor de voeding.

 

Zeker bedankt voor deze optie.

Link to comment
Share on other sites

Geplaatst door Pjotr:

 

Beste Maurice,

 

Het apparaat is bedoeld voor algemeen en huishuidelijk gebruik. Ik neem aan dat de elektriciteitsinstallatie volgens de geldende normen ge-installeerd is. Indien er in de gebruikshandleiding nergens expliciet iets vermeld staat over specifieke eisen aan de huisinstallatie dan mag je aannemen dat het apparaat daar ook geen speciale eisen aan stelt.

 

Staat er bovendien een CE merk op het apparaat dan is de fabrikant of zijn vertegenwoordiging er aan gehouden om te zorgen dat het apparaat correct functioneert. Tenzij jouw huisinstallatie niet aan de normen voldoet, is de fabrikant of een vertegenwoordiging, gehouden om er kostenloos voor te zorgen dat het apparaat correct werkt. En dat betekent dus GEEN "rondvliegende" zekeringen. Maar ja, ga daar mee eens aan staan ....

 

Volgens mij is het apparaat van voor 1995, dus is de CE markering niet verplicht. Ik ga dit nog wel verder uitspitten en ga ook eens productaansprakelijkheid onderzoeken. Je weet maar nooit.

Link to comment
Share on other sites

Geplaatst door Maurice:

 

Er zit inderdaad een schakelaar op. Het is inderdaad misschien een optie om voor die 16 maanden in klasse ab te draaien. Omschakelen zodra de versterker aanstaat gaat alleen niet, dit is funest voor de voeding.

Zeker bedankt voor deze optie.

 

Maakt niets uit hoor, je kunt rustig overschakelen van Klasse AB naar A.

Het enige wat er gebeurd is, dat in Klasse A stand de voedingspanning verlaagt wordt, en de ruststroom weer verhoogd wordt.

De voeding kan deze omschakeling makkelijk hebben. In feite gebeurt er precies het zelfde waneer je de versterker inschakelt in Klasse A stand. Alleen kan de inschakelstroom {hoge ruststroom} in Klasse A, plus het laden van de voedingselco's net iets teveel van het goed zijn. Dus ik zou persoonlijk gewoon in AB inschakelen en daarna gelijk overschakelen naar Klasse A.

 

Zelf heb ik dit vele jaren gedaan met een PM80MK2. Hier gebruikte ik de AB stand als slaapstand. Zodat hij in rust niet teveel stroom van het net trok. :)

 

Edwin

Link to comment
Share on other sites

Tja Maurice,

 

Als het apparaat al zo oud is zal het erg lastig worden met die product aansprakelijkheid. Zo'n softstarter is minder moeite. Dat is een vertragings relais met een flinke 22 a 47 ohm weerstand. Heeft op hifi.nl-forum :( al heel veel over gestaan. Bij Conrad kun je diverse vertragingsrelais kant en klaar kopen.

Link to comment
Share on other sites

ok dat was effe quick and dirty :o

 

 

soft.gif

soft.jpg

 

Men neme een tijdschakelaar met een opkom vertraging. Deze bedient na ong. een seconde het relais de de twee vermogens weerstanden overbrugd.

De tijdschakelaar moet zolang laten wachten todat je zeker weet dat de versterker op spanning is. Afhankelijk van de zwaarte van de verster en de grootte van de weerstanden kan dit vari

Link to comment
Share on other sites

Geplaatst door Edwin Snoek:

 

Zelf heb ik dit vele jaren gedaan met een PM80MK2. Hier gebruikte ik de AB stand als slaapstand. Zodat hij in rust niet teveel stroom van het net trok. :)

 

Edwin

 

Een neef van mij heeft dezelfde versterker en heeft hierdoor zijn voeding een keer om zeep geholpen. Ik ben dus wel huiverig voor het omschakelen als de versterker aan staat.

 

 

Seomon,

 

Waar plaats je die softstarter? Plaats je die in de versterker of in het netsnoer?

 

Ik ben benieuwd naar je reactie.

 

Met vriendelijke groet,

 

Maurice

Link to comment
Share on other sites

Mooi is dat ...

 

Ik heb de PM14ki van Marantz en bij mij ging ook in de helft van de gevallen de stop eruit (16 Ampere) omdat die twee jampotten wilden opladen.

 

Ik heb daar via de dealer Marantz op aangesproken maar die beweerden dat er niets aan de hand was, of ik hem wel goed aanzet etc. (typisch helpdesk gedrag: denken dat je dom bent :D ).

 

Ondertussen heb ik een aparte groep en deze houdt het wel, maar eigenlijk staat hij altijd aan (je wilt dat gedoe niet) dus echt testen doe ik het niet.

 

Ik hoorde dat een van de vertegenwoordigers van Marantz dat ding ook in huis had en nu zelf met de neus op de feiten was gedrukt. Ik hoop binnenkort nog eens te horen hoe e.e.a. loopt.

 

M.

Link to comment
Share on other sites

Geplaatst door Maurice:

Waar plaats je die softstarter? Plaats je die in de versterker of in het netsnoer?

 

Ik ben benieuwd naar je reactie.

 

Met vriendelijke groet,

 

Maurice

 

Nou, ik ga mijn mono blokken niet modificeren. Dus hij zit tussen mijn net snoeren.

 

Groeten Simon

Link to comment
Share on other sites

Geplaatst door Sander:

Is het niet zo dat versterkers met een ringkerntrafo wat meer last hebben van een inschakelpiek?? Ik geloof dat ze bij amplimo van die speciale (ntc?) weerstandjes hebben die je moet gebruiken bij trafo's >500va

Kijk eens op hun site...

 

Groet,

Sander cool.gif

 

Is ook een oplossing. Maar hij zit er altijd tussen.

Een 500VA ringtrafo klapt zonder moeite een 16a automaat er uit en dan hangt er nog geen eens iets achter.

 

groeten Simon

Link to comment
Share on other sites

Klopt Simon,

 

Maar zo'n NTC is ook niet alles. Bij automaten gaat het dan meestal wel goed maar smeltzekeringen "slijten" alsnog door de nog steeds hoge inschakelpieken: Het gaat 1000x goed en dan opeens pats ligt alsnog die zekering er uit. Bovendien kun je last krijgen van "modulatie" door het steeds warm worden en weer afkoelen door een varierende belasting bij stevige klasse AB versterkers.

 

Jouw schema en foto is eigenlijk "de" oplossing. Chapeau! Nu nog een lijstje met de bestelnummers van Conrad o.i.d.

 

Hier nog wel een opmerking voor nabouwers: Die aluminum blokweerstanden wel ge-isoleerd opstellen en NIET op een aluminium chassis schroeven ofzo. Dit i.v.m. de veiligheid. De isolatie van die dingen is niet goed genoeg voor 220V toepassingen. Verder is 1 weerstand genoeg, je hoeft niet in beide draden van de 220V een weerstand te zetten. Die weerstand moet de inschakelstroom onder de zeg 10A houden. 1 weerstand van 47ohm/50W is goed genoeg.

Link to comment
Share on other sites

Geplaatst door FrankD:

Je kunt ook gewoon een 220Vac relais nemen en een weerstand. Sluit de relais spoel achter de weerstand aan tussen de nul en de fase.

Door de spanningsval over de weerstand zal het even duren voordat het relais inkomt en de weerstand overbrugt.

 

Frank

 

Klopt nu zullen de zekeringen wel heel blijven.

Maar nu ploppen mijn versterkers helemaal niet meer. En dat vind ik belangrijker dan een zekering.

 

Groeten Simon

Link to comment
Share on other sites

Frank toch,

 

Zo heb je wel een hele instabiele schakeling en als ie werkt, een veel te korte inschakelvertraging. Een klein NTC'tje in serie met de spoel van het 220V relais kan ik mij nog iets bij voorstellen. Maar dat blijft tricky.

 

Simons oplossing is dan wel een dure, maar wel een die betrouwbaar na te bouwen is. Nou ja wat heet duur, zo'n 100 euro aan spullen is altijd nog minder dan de 400 euro van die modificatie

Link to comment
Share on other sites

Het enige wat de schakeling moet voorkomen is dat de initiele stroom voldoende laag blijft.

Het is al voldoende om de eerste de beste sinus golf uit het lichtnet te overleven.

Inschakelen op de nuldoorgang van de netspanning komt helaas zelden voor.

 

Het is wel zaak om een goede weerstands waarde uit te vinden waarbij het optimaal werkt.

 

Frank

Link to comment
Share on other sites

Geplaatst door FrankD:

Het enige wat de schakeling moet voorkomen is dat de initiele stroom voldoende laag blijft.

Het is al voldoende om de eerste de beste sinus golf uit het lichtnet te overleven.

Inschakelen op de nuldoorgang van de netspanning komt helaas zelden voor.

 

Het is wel zaak om een goede weerstands waarde uit te vinden waarbij het optimaal werkt.

 

Frank

Dat klopt, maar het blijft wacky omdat je niet voldoende van de transformator en het relais weet. Het blijft een "probeerschakeling" voor een specifieke situatie. Niet iets voor de minder ervaren nabouwer. Beter is toch om hier geteste ideeen te posten die betrouwbaar na te bouwen zijn. Vind het overigens wel een creatief idee Frank. :);)
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...