Jump to content

Compacte phono-pre

BellaVista
 Share

Recommended Posts

In de pre-orientatie naar een losse phono-pre loop ik tegen het feit aan dat veel phono-pre's nogal groot zijn: dat betekend een lage WAF en een leeg plankje vereist in het rack.

Niet goedkoop, maar de SilverCube van Lehmann lijkt een ideale WAF te hebben, totdat je de voeding ontdekt ter grootte van een spoorbiels. In mijn inventarisatie van phono-pre's met een redelijk niveau en klein formaat kom ik niet ver: Sphinx, vM, eventueel de BlackCube, ...

Ook ben ik nogal gecharmeerd van het idee van een phono-pre met batterij-voeding.

Het alternatief is natuurlijk even hard zijn en 1 en ander gaan stapelen. Graag hoor ik jullie suggesties! :)

Misschien spreekt je dit aan:

groove_new.jpg

Pathos In The Groove MK2

Ziet er niet al te groot uit en is batterijgevoed. Hoe het klinkt weet ik niet maar gelet op mijn luisterervaringen met andere apparatuur van Pathos maak ik me daar geen zorgen over. Ook ziet het apparaat er schitterend uit.

De prijs ligt op het niveau van de Roksan Phono Reference DXP Se. Linkje naar de importeur is >> hiero. <<

Of kijk eens bij Trigon. Dat is dezelfde dan de Transrotor, maar dan in minder luxe behuizing. Standaard zit er een adaptervoeding bij (net als bij de Transrotor), maar hij kan uitgebreid worden met een Volcano voeding. Bovendien kost ie de helft van de Transrotor en is maximaal instelbaar.

Dank voor alle (snelle!) reacties tot nu toe. Er is klaarblijkelijk meer op de markt wat betreft compacte phono-pre's dan de merken die ik in het rijtje had staan. Ik was al bang dat er niets anders opzat dan ruimte te maken in het rack. En wat een prachtig spullen!! :wub:

@ Erjee: leuk weer iets van je te horen! Die Electrocompaniet heeft een >>> hoge WAF: die wil ik zeker gaan beluisteren.

@ AudioPaul: die Pathos ziet er ook geweldig uit en op batterijen, maar lijkt me iets(te) hoog (tsja...). Die Primare is een goede optie.

@ PietjeBell en Sodejuu: de Transrotor heb ik gehoord, maar heeft mij niet kunnen overtuigen. Ik vrees dat dat dan ook geld voor de Trigon.

@ Viking: wellicht de goedkoopste optie, maar ik durf mijn handjes er niet aan te branden...

@ Mr Tube: de Phonomena komt ook op het lijstje.

Dan zal deze wel iets te groot zijn.

mini_basis.jpg

Is wel jammer, want deze klinkt wel zeer mooi. :rolleyes:

En de Bluenote phono 1 dan?

Ik weet zo de afmeting niet, maar zal toch niet te groot zijn?

Frank. :)

@ Viking: wellicht de goedkoopste optie, maar ik durf mijn handjes er niet aan te branden...

Is hier niet zo goedkoop, maar het zit wel heel dure tussen de "anderen".

En zo moeilijk is het dan ook niet hoor. De geheele unit is kant en klaar, hij moet alleen ingebouwd worden en aangesloten op in en uitgangen. Je moet niet veel meer weten dan welke kant van de soldeerbout je vast moet pakken :D

• Members

Als men vraagt naar een kleine phono-pre , is in mijn optiek altijd de Benz Lukaschek de beste optie....

T-9outs.jpg

Hij moet alleen wel matchen met je element. Een Benz element werkt altijd goed , en voor de rest is het een kwestie van proberen.

Ik weet dat Haudio er niet echt kapot van is , maar als hij in je budget past , kun je niet veel kleiner vinden , en als het net je match is klinkt hij fabelachtig...

@ PietjeBell en Sodejuu: de Transrotor heb ik gehoord, maar heeft mij niet kunnen overtuigen. Ik vrees dat dat dan ook geld voor de Trigon.

Ik kan me daar wel iets bij voorstellen. Ik heb zelf de Transrotor en toen ik die opendraaide stond er doodleuk Trigon Vanguard op de print gedrukt. Dat is dan wel ff schrikken als je bedenkt dat de Trigon de helft kost, maar dan wel in een minder kastje zit.

Ik heb mijn Transrotor Phono ook helemaal overhoop gehaald. Er zijn een hele raffel Panasonic en BG elko's ingekomen en een aantal opamps heb ik vervangen. Daarbij heb ik onlangs een zware accuvoeding erbij gebouwd en dat doet wel veel. Op zich is de Transrotor/Trigon niet echt veel minder dan de Sphinx Phono, die preciezer is en iets meer grondtoon geeft. Qua klankkleur ontlopen ze zich niet veel.

Ik heb afgelopen maandag wel een Holfi Elipse (een kleine, standaard met accuvoeding) en een Bluenote (ook niet groot, maar wel wat hoger) kunnen vergelijken. De Holfi speelt iets helderder. De Bluenote geeft veel druk in het laag en dan kan het lijken alsof hij niet goed oplost in het midden en hoog. Dat doet ie echter wel, en ook heel verfijnd. Het valt alleen minder op.

De een geeft echter de voorkeur aan een present midden/hoog, de ander houd meer van een drukvol laag. Ik denk wel dat beide een nadere beschouwing verdienen.

BTW, Tricord (Michell Engineering) heeft ook een aantal kleien phono's die niet de wereld kosten, prima presteren en uitbouwmogelijkheden qua voeding bieden.

Bellavista,

het einde is zoek als je rekening moet houden met zoiets als WAF. Daarop ga je toch niet selecteren! En ook ruimte in je rekje is betrekkelijk. Ik zou eerst maar eens selecteren op geluid en euri. En je weet dat een phono-pre erg belangrijk is voor je geluid. Zoiets mag gezien worden. Dus ruim alvast maar een schap uit.

Audiovorden

Daar moet ik je eigenlijk wel gelijk in geven.

Ook ik heb voor m'n phono-pre netjes een schap uitgeruimd.

De pre is te mooi om te verstoppen, en de 2 blauwe ledjes staan zo mooi in het schemerduister. B)

En, oh ja......hij klinkt nog mooi ook. :D

Frank. :rolleyes:

Een mooie Mordante. Ik heb er nog zo eentje in de aanbieding. (in het zwart)

Heb er altijd met veel plezier mee gedraaid. (de mijne is een "gewone" Basic)

Nog liefhebbers??? :D:lol::D

Frank.

het einde is zoek als je rekening moet houden met zoiets als WAF. Daarop ga je toch niet selecteren!

En ook ruimte in je rekje is betrekkelijk. Dus ruim alvast maar een schap uit.

Sjonge AudioVorden, dat is stevige taal! De WAF negeren is niet eenvoudig. Was het maar zo simpel (zucht). :(

Suggesties wellicht voor WELK schap? De tuner op de pre-amp stapelen? De CD-speler verkopen? Was het maar zo simpel (zucht).

En een mooie Sphinx dan?

Is heel diep, maar de frontmaten vallen best mee.

Frank. :unsure:

Sphinx staat op de shortlist en wordt binnenkort thuis beluisterd! ;)

Ik vraag mij wel af of dit al wat gedateerde ontwerp nog opkan tegen de nieuwere modellen...

En een mooie Sphinx dan?

Is heel diep, maar de frontmaten vallen best mee.

Frank. :unsure:

Sphinx staat op de shortlist en wordt binnenkort thuis beluisterd! ;)

Ik vraag mij wel af of dit al wat gedateerde ontwerp nog opkan tegen de nieuwere modellen...

Daar zou ik zo