cgm Posted 14 september 2005 Report Share Posted 14 september 2005 Wat er nu gebeurt bij het inspelen is dat de moleculen/atomen in het kristal rooster zo gaan liggen dat er in de richting die het signaal volgd een zo ideaal mogelijke doorvoer ontstaat. En hoeveel tijd kost dat denk je (of weet je)? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karma Posted 14 september 2005 Report Share Posted 14 september 2005 Het inspelen van kabels, apparatuur en luidsprekers is al lang een bekend verschijnsel....... behalve op dit forum. Het inspelen is vooral van belang dat wanneer je hier geen rekening mee houdt je achteraf wel eens de verkeerde apparatuur kunt kopen die toch niet zo lekker klinkt bij elkaar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 14 september 2005 Report Share Posted 14 september 2005 Beste Karma, Van het kopen van verkeerde apparatuur heb ik nu nog nooit last gehad. Kijk het kan altijd beter maar met daarover zeuren doe je je zelf te kort. Link to comment Share on other sites More sharing options...
rienberends Posted 14 september 2005 Report Share Posted 14 september 2005 Inspelen van kabels en componenten is misschien moeilijk te begrijpen, maar ik krijg sterk het vermoeden dat het toch gebeurt.Deze week bleek namelijk dat de Phono ingang op mijn Marantz PM8200 weg viel als ik aan de kabels zat, hmmmmm Link to comment Share on other sites More sharing options...
bartverwaaijen Posted 14 september 2005 Report Share Posted 14 september 2005 Om antwoord te geven op de vraag van cqm Er is natuurlijk niet echt een kaartje aan te hangen hoe lang een kabel moet inspelen dit is namelijk nogal afhankelijk van de gebruikte materialen en de interactie daar tussen maar vooral ook van de dikte Zoals bij meerdere mensen al reeds bekent is zal een dikkere kabel dus ook meer tijd nodig hebben om in te spelen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
rli Posted 14 september 2005 Report Share Posted 14 september 2005 he joopus kattekop. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 14 september 2005 Report Share Posted 14 september 2005 Om antwoord te geven op de vraag van cqm Er is natuurlijk niet echt een kaartje aan te hangen hoe lang een kabel moet inspelen dit is namelijk nogal afhankelijk van de gebruikte materialen en de interactie daar tussen maar vooral ook van de dikte Zoals bij meerdere mensen al reeds bekent is zal een dikkere kabel dus ook meer tijd nodig hebben om in te spelen. Ok, varieert misschien dan tussen 1 of 2 milliseconde? Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 14 september 2005 Report Share Posted 14 september 2005 Het inspelen van kabels, apparatuur en luidsprekers is al lang een bekend verschijnsel....... Je gooit wel alles op Link to comment Share on other sites More sharing options...
rli Posted 14 september 2005 Report Share Posted 14 september 2005 Beste Karma, Van het kopen van verkeerde apparatuur heb ik nu nog nooit last gehad. Kijk het kan altijd beter maar met daarover zeuren doe je je zelf te kort. zeker als je vrijwel nooit een vergelijk kan maken tussen echt goede apparatuur of speakers en je eigen spullen. dus ja wat is slecht???? Robin Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 14 september 2005 Report Share Posted 14 september 2005 Beste Karma, Van het kopen van verkeerde apparatuur heb ik nu nog nooit last gehad. Kijk het kan altijd beter maar met daarover zeuren doe je je zelf te kort. zeker als je vrijwel nooit een vergelijk kan maken tussen echt goede apparatuur of speakers en je eigen spullen. dus ja wat is slecht???? Robin Kun jij dat niet dan? Ik doe er soms een jaar over met luisteren naar verschillende apparaten voor ik iets nieuws aanschaf, alleen melk ik dat niet zo uit op een forum. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 14 september 2005 Report Share Posted 14 september 2005 Beste Karma, Van het kopen van verkeerde apparatuur heb ik nu nog nooit last gehad. Kijk het kan altijd beter maar met daarover zeuren doe je je zelf te kort. Beste Pjotr, En als je wilt dat het beter wordt, dan neem ik aan dat je zelf de soldeerbout hanteerd Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joboton Posted 14 september 2005 Report Share Posted 14 september 2005 Het inspelen van kabels, apparatuur en luidsprekers is al lang een bekend verschijnsel....... behalve op dit forum. Het inspelen is vooral van belang dat wanneer je hier geen rekening mee houdt je achteraf wel eens de verkeerde apparatuur kunt kopen die toch niet zo lekker klinkt bij elkaar. Inspelen van kabels is een bekend fenomeen bij die paar figuren die zich audiofiel wensen te noemen. Voor de rest lacht de de hele wereld zich drie slagen in de rondte om het kabelinspeelverhaal. Maar het blijft vermakelijk om te lezen. Het verhaal van Bart is toch schitterend? Je moet er niet aan denken dat er wisselstroom door die luidsprekerkabels gaat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 14 september 2005 Report Share Posted 14 september 2005 Het inspelen van kabels, apparatuur en luidsprekers is al lang een bekend verschijnsel....... behalve op dit forum. Het inspelen is vooral van belang dat wanneer je hier geen rekening mee houdt je achteraf wel eens de verkeerde apparatuur kunt kopen die toch niet zo lekker klinkt bij elkaar. Inspelen van kabels is een bekend fenomeen bij die paar figuren die zich audiofiel wensen te noemen. Voor de rest lacht de de hele wereld zich drie slagen in de rondte om het kabelinspeelverhaal. Maar het blijft vermakelijk om te lezen. Het verhaal van Bart is toch schitterend? Je moet er niet aan denken dat er wisselstroom door die luidsprekerkabels gaat. Waarom lees je zo'n topic ?????? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 14 september 2005 Report Share Posted 14 september 2005 Het inspelen van kabels, apparatuur en luidsprekers is al lang een bekend verschijnsel....... behalve op dit forum. Het inspelen is vooral van belang dat wanneer je hier geen rekening mee houdt je achteraf wel eens de verkeerde apparatuur kunt kopen die toch niet zo lekker klinkt bij elkaar. Inspelen van kabels is een bekend fenomeen bij die paar figuren die zich audiofiel wensen te noemen. Voor de rest lacht de de hele wereld zich drie slagen in de rondte om het kabelinspeelverhaal. Maar het blijft vermakelijk om te lezen. Het verhaal van Bart is toch schitterend? Je moet er niet aan denken dat er wisselstroom door die luidsprekerkabels gaat. Waarom lees je zo'n topic ?????? Verveling ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud13 Posted 15 september 2005 Report Share Posted 15 september 2005 Het inspelen van kabels, apparatuur en luidsprekers is al lang een bekend verschijnsel....... behalve op dit forum. Het inspelen is vooral van belang dat wanneer je hier geen rekening mee houdt je achteraf wel eens de verkeerde apparatuur kunt kopen die toch niet zo lekker klinkt bij elkaar. Inspelen van kabels is een bekend fenomeen bij die paar figuren die zich audiofiel wensen te noemen. Voor de rest lacht de de hele wereld zich drie slagen in de rondte om het kabelinspeelverhaal. Maar het blijft vermakelijk om te lezen. Het verhaal van Bart is toch schitterend? Je moet er niet aan denken dat er wisselstroom door die luidsprekerkabels gaat. LOL Dat verhaal is inderdaad vermakelijk. Bart heeft het over de richting waarin het signaal gaat en staat er kennelijk niet bij stil dat de signaaloverdracht plaatsvindt door middel van een wisselstroom in een gesloten stroomkring waarbij het zo is dat wat heen gaat (door de ene geleider) ook in dezelfde mate weer terugkomt (in de andere geleider). Beste Bart het gaat er hier niet om wat de elektronen op individuele basis aan het begin van een geleider doen (alsof er een gelijkspanning op zou staan Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 15 september 2005 Report Share Posted 15 september 2005 Beste Ruud, Al die verhalen over electronentransport en -aanstoting en -overdracht van lading, alsmede het verhaal over vrijzwevende ionen en al die andere verhalen zijn toch mythologie? Wie heeft er ooit een electron gezien, gevoeld, gehoord? Volgens sommigen bezit Gods ganse schepping maar Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 15 september 2005 Report Share Posted 15 september 2005 Beste Ruud, Al die verhalen over electronentransport en -aanstoting en -overdracht van lading, alsmede het verhaal over vrijzwevende ionen en al die andere verhalen zijn toch mythologie? Wie heeft er ooit een electron gezien, gevoeld, gehoord? Heb je nog nooit van (tijdelijke) hypothesen en het testen daarvan gehoord? Dat is nou net het verschil tussen wetenschap en geloof.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud13 Posted 15 september 2005 Report Share Posted 15 september 2005 Beste Ruud, Al die verhalen over electronentransport en -aanstoting en -overdracht van lading, alsmede het verhaal over vrijzwevende ionen en al die andere verhalen zijn toch mythologie? Wie heeft er ooit een electron gezien, gevoeld, gehoord? Volgens sommigen bezit Gods ganse schepping maar Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 15 september 2005 Report Share Posted 15 september 2005 Beste Ruud13, Volgens mij is het veel simpeler. Na een tijdje spelen slijten die elektronen een beetje af en worden ze gladder. Daardoor kunnen ze gemakkelijker door een geleider en dat hoor je. Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 15 september 2005 Report Share Posted 15 september 2005 hm ... misschien moet ook maar eens fatsoenlijk worden aangetoond dan dat het andere processen zijn. als je het ene wil valideren of uitsluiten, moet je onderzoek op alle elementen gericht zijn. want dat ons gehoor went aan geluid is vastgesteld met als premisse dat het nergens anders aan kan hebben gelegen? wellicht gebaseerd op de veronderstelling dat we geheel alles dat relevant is wel kunnen meten? of heeft iemand hersenfuncties kunnen meten? groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 15 september 2005 Report Share Posted 15 september 2005 Beste Ruud13, Volgens mij is het veel simpeler. Na een tijdje spelen slijten die elektronen een beetje af en worden ze gladder. Daardoor kunnen ze gemakkelijker door een geleider en dat hoor je. Ik hou het erop dat de elektronen in het begin wat lui zijn. Je moet ze dus ff op spanning zetten om er leven in te krijgen. Hoe langer ze op spanning staan, hoe frivoler de electronen worden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 15 september 2005 Report Share Posted 15 september 2005 misschien even losschudden met hoogspanning Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 15 september 2005 Report Share Posted 15 september 2005 Dat is de brute force methode. Af en toe een drupje elektronenolie in je speakerkabels kan ook geen kwaad. Link to comment Share on other sites More sharing options...
bartverwaaijen Posted 15 september 2005 Report Share Posted 15 september 2005 Om jullie even wakker te schudden ik heb nooit gezecht dat er geen wisselstroom naar je speakers loopt. Ik heb alleen beweert dat het kristal rooster zich subtiel aanpast op de signaal stroom in de lengte richting van de kabel. Metalen zijn nu eenmaal ruwe materialen die in een kabeltje geprest worden voor ons. En de fabrikant gaat die echt niet molecultje voor molecultje opbouwen voor ons zodat ze altijd ideaal in positie zullen liggen en dus ideaal zullen klinken. Bovendien heeft het omdraaien van de kabel hier totaal niks mee te maken maar is de te gebruiken richting van de kabel een advies van de meeste kabel merken om dat de wikkeling die ze in de kabel gemaakt hebben op die manier magnetische interferentie zo optimaal mogelijk tegen gaat. En over het wel of niet bestaan van elektronen zullen we maar niet beginnen denken jullie ook niet, is misschien een beetje dom topic, tenzij jullie allemaal opeens godsdienst extremisten zijn geworden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Prutteltje Posted 15 september 2005 Report Share Posted 15 september 2005 Nu is het volgens mij zo dat: 1) Het kristalrooster nooit stil ligt, maar altijd in beweging is (behalve bij het absolute nulpunt) 2) De elektronen (buitenste schil) van een metaal altijd vrij rondbewegen (dus niet alleen onder invloed van spanning). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts