Jump to content

inspelen kabels, ontkoppeling.

joopus
 Share

Recommended Posts

Ja hoor daar heb ik over nagedacht doch niets kunnen bedenken dat afgezien van het opwarmen van de eindversterker om de juiste ruststroomwaarde te bereiken - langer dan een paar luttele milliseconde duurt om de apparatuur kabels en luidsprekers 100% op stoom te krijgen.

Een klasse A bak doet er toch wel iets langer over dan 'luttele milliseconden' ;)

Ik had het niet over klasse A maar over klasse AB en sloot het op de juiste instelling komen van de ruststroom uit door het "afgezien van"... De rest van de installatie komt op stoom binnen die "luttele" millisecondes. ;)

De kabels door mij gemaakt zijn gevlochten massieve kabels. De draden worden dus om de paar mm gebogen.

In mijn geval is het inspelen te verklaren doordat de structuur van het materiaal veranderd door het buigen (het materiaal staat onder mechanische spanning). Wanneer dit lang in dezelfde stand staat gaat deze spanning weg. Ook de stuctuur hersteld zich weer langzaam. Je kunt dit proces versnellen door de kabels in de oven te verwarmen.

Het zou iets met het inspelen te maken kunnen hebben. :confused:

:)

Je buigt het metaal wel en er komt dat ook zeker mechanische spanning op te staan maar de vraag is of dit het signaaltransport be

(...) Als je twee geleiders parallel neemt recht en in elkaar getwist is er wel verschil in capacitantie en inductantie (...)

Beste Ruud13,

Hierbij nodig ik je uit een waarde-oordeel (kwaliteitsoordeel) uit te spreken in deze aangelegenheid.

"Vervlechting" is in juridische zin een verdraaiing van feiten: een omslachtige voorstelling van zaken, met doelbewuste verwarring van hoofdzaken en bijzaken, motieven en schijnmotieven, argumenten en schijnargumenten, enz., enz., teneinde een klare en eenduidige presentatie van de feiten onmogelijk te maken.

Een vorm van liegen, dus.

Het komt mij voor, dat het introduceren van L en C door het vlechten van geleiders hetzelfde (kwalijke) doel dient.

Een kabel dient m.i. niets te veranderen aan het geluid: niet "ten goede", en niet "ten kwade".

Zelfs wanneer - overigens altijd volgens strikt subjectieve maatstaven - een al dan niet gevlochten geleider het geluid "mooier" zou maken, is hier sprake van een ontoelaatbare aantasting van de grondprincipes van de high-fidelity.

Mee eens?

(...) Als je twee geleiders parallel neemt recht en in elkaar getwist is er wel verschil in capacitantie en inductantie (...)

Beste Ruud13,

Hierbij nodig ik je uit een waarde-oordeel (kwaliteitsoordeel) uit te spreken in deze aangelegenheid.

"Vervlechting" is in juridische zin een verdraaiing van feiten: een omslachtige voorstelling van zaken, met doelbewuste verwarring van hoofdzaken en bijzaken, motieven en schijnmotieven, argumenten en schijnargumenten, enz., enz., teneinde een klare en eenduidige presentatie van de feiten onmogelijk te maken.

Het komt mij voor, dat het introduceren van L en C door het vlechten van geleiders hetzelfde (kwalijke) doel dient.

Een kabel dient m.i. niets te veranderen aan het geluid: niet "ten goede", en niet "ten kwade".

Zelfs wanneer - overigens altijd volgens strikt subjectieve maatstaven - een al dan niet gevlochten geleider het geluid "mooier" zou maken, is hier sprake van een ontoelaatbare aantasting van de grondprincipes van de high-fidelity.

Mee eens?

Je kunt de het vlechten van een luidspreker kabel een ingebouwde klankregeling noemen omdat het t.o.v. twee recht naast elkaar lopende leidingen - zei het in uiterst geringe mate - extra hoogafval veroorzaakt. Je praat dan echt over maar tiendes van dB's verschil bij 20.000 hertz als je uitgaat van een 8 ohm luidspreker en zeg een 2 keer 2,5 mm

Beste Ruud,

Ik vroeg je om een waarde-oordeel, omdat er ruim een jaar geleden een luistersessie plaatsvond bij Bas de Vries, waarbij o.m. ook Hans van Liempt aanwezig (en betrokken) was.

Tijdens die sessie werden in overigens volstrekt gelijke condities de normale luidsprekerkabels vervangen door gevlochten kabels.

Het resultaat was een duidelijk gewijzigde klank: daarover was iedereen het eens.

Over de vraag of de wijziging een verbetering was, liepen de meningen uiteen.

Wat de

Beste Hans,

Zijn er puls-, burst- en blokgolftests gedaan met de gevlochten kabels? Zo ja, heb je daar resultaten van?

Lijkt mij een zeer domme vraag.

Je bent zelfverklaard zo`n beetje de enige op het forum die van deze zaken kaas gegeten heeft.

Dus plaats maar weer een bos veren in Uwen darmkanaal. ;)

Beste Ruud13,

Mee eens?

De eeuwigdurende vraag duikt dan weer op....

Welke kabel vervormt het geluid het minst.???

Jij gaat er gemakswijze maar vanuit dat de stranded draad met transparante isolatie het minst vervormt... Ik vraag me af hoe je aan die wijsheid komt... :confused:

Er zijn wel proeven gedaan m.b.t. de stijgtijd en haaksheid van blokgolven. Met de gevlochten kabels waren de blokgolven iets minder afgerond. Je zou kunnen denken dat de overshoot veroorzaakt door de CD-speler weer door een gewonekabel teniet wordt gedaan. Wanneer die overshoot er niet is (zoals het gewoon hoort), zouden de gevlochten kabels dus voordelen hebben.

Maar ik wil helemaal geen discussie over wel of niet vlechten. Ik heb dit als voorbeeld voor het inspelen gebruikt.

Beste Ruud,

Ik vroeg je om een waarde-oordeel, omdat er ruim een jaar geleden een luistersessie plaatsvond bij Bas de Vries, waarbij o.m. ook Hans van Liempt aanwezig (en betrokken) was.

Tijdens die sessie werden in overigens volstrekt gelijke condities de normale luidsprekerkabels vervangen door gevlochten kabels.

Het resultaat was een duidelijk gewijzigde klank: daarover was iedereen het eens.

Over de vraag of de wijziging een verbetering was, liepen de meningen uiteen.

Wat de

De kabels door mij gemaakt zijn gevlochten massieve kabels. De draden worden dus om de paar mm gebogen.

In mijn geval is het inspelen te verklaren doordat de structuur van het materiaal veranderd door het buigen (het materiaal staat onder mechanische spanning). Wanneer dit lang in dezelfde stand staat gaat deze spanning weg. Ook de stuctuur hersteld zich weer langzaam. Je kunt dit proces versnellen door de kabels in de oven te verwarmen.

Het zou iets met het inspelen te maken kunnen hebben. :confused:

Je buigt het metaal wel en er komt dat ook zeker mechanische spanning op te staan maar de vraag is of dit het signaaltransport be

Beste Spido en ook Ruud 13,

Ga eens naar de site van Analysis plus.com

Daar worden blokgolven gebruikt om aan te tonen dat hun kabels beter (zouden) zijn. Overigens wordt daar nog wat meer interessants uitgelegd over vorm en geleiding. Tenslotte beweren ook zij dat je oren de uiteindelijke keuze moeten maken.

Dat vind ik trouwens zelf ook; als een kabel mij bevalt zal ik hem echt niet afkeuren omdat hij slecht meet. Meten is en blijft een hulpmiddel voor het construeren.

groet,

Leobus

Beste Leobus,

(Zucht...) Dank je voor de aanwijzing, Leobus. Ik heb die site bekeken. Wat een prijzen rekenen die lui, zeg.

En wat een shit-shit-shitverhalen, allemaal. Echte techniek vervlochten met onbewezen en onbewijsbare flauwekulstory's en duimzuigerij over current-bunching en zo. Je moet wel een heel domme en goedgelovige oetlul zijn om daar in te trappen! En dan die onzin over skin-effect bij laagfrequent... een belediging voor intelligente lezers! Als het geen misleiding met financieel oogmerk was, zou ik er vrede mee hebben -zoals bij allerlei onschuldige godsdienstige sekten en zo. Maar dit zijn dus gehaaide haaifaaigrootgeldgraaiers, en daar word ik een beetje misselijk van, g

Beste Leobus,

(Zucht...) Dank je voor de aanwijzing, Leobus. Ik heb die site bekeken. Wat een prijzen rekenen die lui, zeg.

En wat een shit-shit-shitverhalen, allemaal. Echte techniek vervlochten met onbewezen en onbewijsbare flauwekulstory's en duimzuigerij over current-bunching en zo. Je moet wel een heel domme en goedgelovige oetlul zijn om daar in te trappen! En dan die onzin over skin-effect bij laagfrequent... een belediging voor intelligente lezers! Als het geen misleiding met financieel oogmerk was, zou ik er vrede mee hebben -zoals bij allerlei onschuldige godsdienstige sekten en zo. Maar dit zijn dus gehaaide haaifaaigrootgeldgraaiers, en daar word ik een beetje misselijk van, g

Beste Leobus,

(...) Misschien, heel misschien heb je wel gelijk, maar ik weet heel zeker dat jij nog nooit zo'n kabel hebt vergeleken met die lampensnoertjes die jij gebruikt. <_<B):)

Beste CJ,

Nee, lampensnoertjes gebruik ik niet. Hoe verzin je dat?

O ja, natuurlijk... je l*lt alt

gut kan je daarover discussieren dan? dat kan je toch gewoon horen ....

over gewenning en zo: het is mij niet gelukt te wennen aan een CS122 luidsprekerkabel, een Revox B760 of een Siltech kabel aan mijn tuner (te doods, kemp doet het daar wel goed) om even wat voorbeelden te noemen. Beviel niet en werd niet beter. Blijkbaar is er een grens aan wennen.

inspelen ?

ik doet de luxman aan en er komt gewoon mooi geluid uit

had niet het idee dat, toen ik ook andere ( dikkere) speaker kabels had gekocht deze ( als eindelijke vervanging van de uit 1979 stammende toen der tijd genaamde standaard luidsprekerkabel)

ingespeeld moeten worden,

althans heb ik eigenlijk alleen maar een groot verschil tussen de ouwe en nieuwe kabels en verder geen inspeel verschillen waargenomen :(

(...) Misschien, heel misschien heb je wel gelijk, maar ik weet heel zeker dat jij nog nooit zo'n kabel hebt vergeleken met die lampensnoertjes die jij gebruikt. <_<B):)

Beste CJ,

Nee, lampensnoertjes gebruik ik niet. Hoe verzin je dat?

O ja, natuurlijk... je l*lt alt

Beste Spido,

Wat een sympatiek en gefundeerd antwoord kreeg ik daar op mijn advies om eens naar de site van "Analysis" te kijken.

Heb je de kabels al eens gehoord?

Nee? Wil je ze eens een keer horen? Oh nee, dat kan niet! Misschien dat Klaas ze een keer wil horen en dan zijn bevindingen aan jou doorgeven.

Ik sla ze zo onder de arm en kom langs.

Oh ja!, Ik begin te snappen waarom sommige forummers zo akelig tegen je doen.

Ik doe daar niet aan mee. Je weet wel: sop en kool.

Groet,

Leobus

Om maar weer eens een poging te doen deze topic te redden.

B)

Vanmiddag een vdhul jubilee tussen sphinx en densen geplaatst, baalde een beetje van siltech. De monster m550i klonk beter dan de sq80g3?? Ik wilde dit niet geloven en ben aan het expirimenter geslagen.

De eerste indruk vdhul was JEZUS WAT EEN BAGGER logisch dat ik vdhul vroeger heb afgezworen. Maar omdat ik hem een week van de winkel mag proberen even kijken of hij moet inspelen. Nu vier later is hij minder vlak zijn de basse minder prominent aanwezig en blijkt er hoop. Het is nog steeds niet gewenst maar blijkbaar moet deze kabel enorm worden ingespeelt. Ondanks wat anderen zeggen is deze kabel in vier uur tijd niet meer te vergelijken met vanmiddag.

Rob <_<<_<

Beste Spido,

Wat een sympatiek en gefundeerd antwoord kreeg ik daar op mijn advies om eens naar de site van "Analysis" te kijken.

Heb je de kabels al eens gehoord?

Nee? Wil je ze eens een keer horen? Oh nee, dat kan niet! Misschien dat Klaas ze een keer wil horen en dan zijn bevindingen aan jou doorgeven.

Ik sla ze zo onder de arm en kom langs.

Oh ja!, Ik begin te snappen waarom sommige forummers zo akelig tegen je doen.

Ik doe daar niet aan mee. Je weet wel: sop en kool.

Groet,

Leobus

Beste Leobus

Als je nu zo gecharmeerd bent van gefundeerde teksten, waarom spreid je dan niet dezelfde kritische houding ten toon ten aanzien van de teksten van de website waar je ons naar verwijst? Daar is echt alle aanleiding toe. Waarom kunnen kabelfabrikanten zich ongefundeerd de grootst mogelijke prietpraat veroorloven, terwijl diegenen die die prietpraat aan de kaak stellen door de kabeljongens ongefundeerd kritisch benaderd worden?