Pjotr Posted 20 september 2005 Report Share Posted 20 september 2005 Beste Joboton, Hoe lang forum jij al? Je zou toch inmiddels moeten weten dat kabels een hobby op zich zijn voor diegenen die daar mee bezig zijn ... en daar hoort de rozengeur en maneschijn van de fabrikanten bij. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joboton Posted 20 september 2005 Report Share Posted 20 september 2005 Pjotr Je hebt volkomen gelijk. Ik forum ook niet zo veel meer, maar af en toe kan ik het niet nalaten te proberen postings langs de meetlat van het gezonde verstand te leggen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 20 september 2005 Report Share Posted 20 september 2005 Hallo Spido,Ik heb ook altijd last van het "skin-effekt" als ik muziek beluister via m'n set. Dan krijg ik ook kippevel bij lage frequenties ! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 20 september 2005 Report Share Posted 20 september 2005 Om maar weer eens een poging te doen deze topic te redden. Vanmiddag een vdhul jubilee tussen sphinx en densen geplaatst, baalde een beetje van siltech. De monster m550i klonk beter dan de sq80g3?? Ik wilde dit niet geloven en ben aan het expirimenter geslagen. De eerste indruk vdhul was JEZUS WAT EEN BAGGER logisch dat ik vdhul vroeger heb afgezworen. Maar omdat ik hem een week van de winkel mag proberen even kijken of hij moet inspelen. Nu vier later is hij minder vlak zijn de basse minder prominent aanwezig en blijkt er hoop. Het is nog steeds niet gewenst maar blijkbaar moet deze kabel enorm worden ingespeelt. Ondanks wat anderen zeggen is deze kabel in vier uur tijd niet meer te vergelijken met vanmiddag. Rob 10 punten..... On topic..... Waarom wordt daar overheen geluld.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 20 september 2005 Report Share Posted 20 september 2005 (...) 10 punten..... On topic..... Waarom wordt daar overheen geluld.... Beste Hans, Omdat je niet op Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud13 Posted 20 september 2005 Report Share Posted 20 september 2005 Beste Ruud, Ik vroeg je om een waarde-oordeel, omdat er ruim een jaar geleden een luistersessie plaatsvond bij Bas de Vries, waarbij o.m. ook Hans van Liempt aanwezig (en betrokken) was. Tijdens die sessie werden in overigens volstrekt gelijke condities de normale luidsprekerkabels vervangen door gevlochten kabels. Het resultaat was een duidelijk gewijzigde klank: daarover was iedereen het eens. Over de vraag of de wijziging een verbetering was, liepen de meningen uiteen. Wat de Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud13 Posted 20 september 2005 Report Share Posted 20 september 2005 Door het buigen ontstaat behalve spanning ook een verandering in de structuur. Ik heb dit aangegeven als mogelijke oorzaak van het inspeeleffect. Jij wil graag bewijzen waardoor dit effect ontstaat. Ik heb er allang vrede mee. Waar maak je uit op dat ik wil bewijzen waardoor het inspeeleffect ontstaat? Ik kan me overigens niet herinneren dat ik iets dergelijks zo heb geformuleerd. Wel heb ik gezegd graag te willen weten hoe het komt dat sommige mensen vinden dat na het inspelen van kabels het geluid beter klinkt. Ik ben benieuwd welk mechanisme daarin werkzaam is. Ik heb in dat kader ook gevraagd met bewijzen te komen omdat tot op heden nog nooit is aangetoond dat inspelen effect heeft op de kabeleigenschappen. Het effect van inspelen kan immers voor hetzelfde geld ook gewenning of inbeelding zijn. Dan het vlechten van de kabels. Bekend is dat door buiging spanning in het materiaal ontstaan. In hoeverre de structuur verandert weet ik niet. Ik heb altijd geleerd dat je de koperatomen als bolletjes kunt voorstellen en dat die door Vanderwaalsbinding keurig in het gelid worden gehouden en zo een z.g. kristalrooster vormen. Ook als je de zaak buigt, in een treksteen trekt, hamert, walst, enz. enz. enz. blijft dat het geval. Je kunt dus zeg maar tot op zekere hoogte de vorm van de draad veranderen maar of je daarmee ook de innerlijke structuur verandert is de vraag. Bij mijn weten verander je alleen de structuur als je boven het smeltpunt van het metaal komt of je een breukvlak maakt (lees: de Vanderwaalsbinding verbreekt). In ieder geval is het zo dat de eigenschappen voor wat de geleiding van de elektriciteit betreft zich niet lijkt te wijzigen. Als je een draad nu recht of gevochten meet dan blijft die draad exact dezelfde ohmse weerstand meten. Als je de draad in een treksteen dunner maakt veranderd de weerstand wel omdat de draad dan dunner en langer wordt maar de soortelijke weerstand van het metaal blijft dan gelijk. Maar dit gegeven wil natuurlijk niet zeggen dat het inspelen geen effect heeft. Dat effect is er wel alleen nu nog even uitzoeken welk fenomeen er voor verantwoordelijk is want het is wat wereldvreemd als steeds maar weer gezegd wordt dat er zaken in de kabel veranderen als op geen stukke na vaststaat dat het aan de kabel ligt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 20 september 2005 Report Share Posted 20 september 2005 Beste Ruud, Ik vroeg je om een waarde-oordeel, omdat er ruim een jaar geleden een luistersessie plaatsvond bij Bas de Vries, waarbij o.m. ook Hans van Liempt aanwezig (en betrokken) was. Tijdens die sessie werden in overigens volstrekt gelijke condities de normale luidsprekerkabels vervangen door gevlochten kabels. Het resultaat was een duidelijk gewijzigde klank: daarover was iedereen het eens. Over de vraag of de wijziging een verbetering was, liepen de meningen uiteen. Wat de Link to comment Share on other sites More sharing options...
reMC Posted 21 september 2005 Report Share Posted 21 september 2005 Spido, wat kan er nog meer zijn in kabel dan een L, een C en een R? Zijn er nog meer smaken dan? Zo ja...., vertel. Ik ben reuze benieuwd. Persoonlijke intrepetatie van emotie? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 21 september 2005 Report Share Posted 21 september 2005 Beste Ruud, Ik vroeg je om een waarde-oordeel, omdat er ruim een jaar geleden een luistersessie plaatsvond bij Bas de Vries, waarbij o.m. ook Hans van Liempt aanwezig (en betrokken) was. Tijdens die sessie werden in overigens volstrekt gelijke condities de normale luidsprekerkabels vervangen door gevlochten kabels. Het resultaat was een duidelijk gewijzigde klank: daarover was iedereen het eens. Over de vraag of de wijziging een verbetering was, liepen de meningen uiteen. Wat de Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joboton Posted 21 september 2005 Report Share Posted 21 september 2005 Wat is dat knap gemaakt zeg. Een opmerkelijk stukje huisvlijt. Wat een werk moet dat geweest zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Prutteltje Posted 21 september 2005 Report Share Posted 21 september 2005 Beste Ruud, Ik vroeg je om een waarde-oordeel, omdat er ruim een jaar geleden een luistersessie plaatsvond bij Bas de Vries, waarbij o.m. ook Hans van Liempt aanwezig (en betrokken) was. Tijdens die sessie werden in overigens volstrekt gelijke condities de normale luidsprekerkabels vervangen door gevlochten kabels. Het resultaat was een duidelijk gewijzigde klank: daarover was iedereen het eens. Over de vraag of de wijziging een verbetering was, liepen de meningen uiteen. Wat de Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 21 september 2005 Report Share Posted 21 september 2005 Beste Ruud, Ik vroeg je om een waarde-oordeel, omdat er ruim een jaar geleden een luistersessie plaatsvond bij Bas de Vries, waarbij o.m. ook Hans van Liempt aanwezig (en betrokken) was. Tijdens die sessie werden in overigens volstrekt gelijke condities de normale luidsprekerkabels vervangen door gevlochten kabels. Het resultaat was een duidelijk gewijzigde klank: daarover was iedereen het eens. Over de vraag of de wijziging een verbetering was, liepen de meningen uiteen. Wat de Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 21 september 2005 Report Share Posted 21 september 2005 Dat maakt Hear niet uit Henrie. Heb je geconstateerd dat ze verschillend klinken dan? En welke klinkt volgens jou dan beter, met opgerold netsnoer of zonder? Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 21 september 2005 Report Share Posted 21 september 2005 Ik kan je verzekeren dat het heel lastig stofzuigen is, met het snoer opgerold in de stofzuiger! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 21 september 2005 Report Share Posted 21 september 2005 Zonder is het nog lastiger Link to comment Share on other sites More sharing options...
Prutteltje Posted 21 september 2005 Report Share Posted 21 september 2005 Beste Ruud, Ik vroeg je om een waarde-oordeel, omdat er ruim een jaar geleden een luistersessie plaatsvond bij Bas de Vries, waarbij o.m. ook Hans van Liempt aanwezig (en betrokken) was. Tijdens die sessie werden in overigens volstrekt gelijke condities de normale luidsprekerkabels vervangen door gevlochten kabels. Het resultaat was een duidelijk gewijzigde klank: daarover was iedereen het eens. Over de vraag of de wijziging een verbetering was, liepen de meningen uiteen. Wat de Link to comment Share on other sites More sharing options...
AudioBill Posted 21 september 2005 Report Share Posted 21 september 2005 Mijn wasdroger heb ik op de PS Audio generator aangesloten met een high end stroomkabel, nu is de was 2 keer zo droog en ik hoef niet meer te strijken! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 21 september 2005 Report Share Posted 21 september 2005 Hieronder de specs van een vergelijkbare kabel. Mijn kabel is echter 36 draadjes en iets langer. Lengte 1,85 meter AFMETINGEN Breedte circa 52 Millimeter. Dikte circa 6 Millimeter WEERSTAND 8,5 milliOhm per geleider SERIE-INDUKTIE 0.24 microHenry CAPACITEIT 2.9 NanoFarad tussen aardleiding en signaalleiding KARAKTERISTIEKE IMPEDANTIE Zo = 9 Ohm GELEIDER TYPE solid core AANTAL GELEIDERS 40 VOLTAGES Ontworpen voor maximaal 50 Volt AC en 75 Volt DC Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 21 september 2005 Report Share Posted 21 september 2005 Hieronder de specs van een vergelijkbare kabel. Mijn kabel is echter 36 draadjes en iets langer. Lengte 1,85 meter AFMETINGEN Breedte circa 52 Millimeter. Dikte circa 6 Millimeter WEERSTAND 8,5 milliOhm per geleider SERIE-INDUKTIE 0.24 microHenry CAPACITEIT 2.9 NanoFarad tussen aardleiding en signaalleiding KARAKTERISTIEKE IMPEDANTIE Zo = 9 Ohm GELEIDER TYPE solid core AANTAL GELEIDERS 40 VOLTAGES Ontworpen voor maximaal 50 Volt AC en 75 Volt DC Bravo kerel,bravo. Schitterend stukje huisvlijt. Chapeau. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erjee Posted 21 september 2005 Report Share Posted 21 september 2005 Ik kan je verzekeren dat het heel lastig stofzuigen is, met het snoer opgerold in de stofzuiger! En ik kan je verzekeren, dat dit hartstikke GOED kan werken: STOFZUIGEN ZONDER SNOER Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 21 september 2005 Report Share Posted 21 september 2005 Ik kan je verzekeren dat het heel lastig stofzuigen is, met het snoer opgerold in de stofzuiger! En ik kan je verzekeren, dat dit hartstikke GOED kan werken: STOFZUIGEN ZONDER SNOER Ik ken het systeem. Ik heb het voor het eerst gezien in 1994. In het hotel in Oostenrijk waar ik op vakantie was hadden ze dat ook. Je werd er knettergek van . Elk uur hoor je ineens een zucht, dan wat geklepper, weer een paar zuchten en een pok. Dan is het weer voor een uur rustig. Geen wonder dat iedereen zich het apengaar zuipt tijdens de apr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paulebappie Posted 21 september 2005 Report Share Posted 21 september 2005 Geheime tip: filter van Theo in je stofzuiger monteren en een zelfgevlochten netsnoer gebruiken (niet oprollen!) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 21 september 2005 Report Share Posted 21 september 2005 Ik ken het systeem. Ik heb het voor het eerst gezien in 1994. In het hotel in Oostenrijk waar ik op vakantie was hadden ze dat ook. Je werd er knettergek van . Elk uur hoor je ineens een zucht, dan wat geklepper, weer een paar zuchten en een pok. Dan is het weer voor een uur rustig. Geen wonder dat iedereen zich het apengaar zuipt tijdens de apr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 21 september 2005 Report Share Posted 21 september 2005 Ik ken het systeem. Ik heb het voor het eerst gezien in 1994. In het hotel in Oostenrijk waar ik op vakantie was hadden ze dat ook. Je werd er knettergek van . Elk uur hoor je ineens een zucht, dan wat geklepper, weer een paar zuchten en een pok. Dan is het weer voor een uur rustig. Geen wonder dat iedereen zich het apengaar zuipt tijdens de apr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts