Jump to content

Ontkoppeling draaitafel

carl
 Share

Recommended Posts

Als je een Nottingham Annalogue draaitafel koopt krijg je daar een ontkoppelingsplaat bij. Deze bestaat kennelijk uit twee MDF platen met siliconen ertussen. Als doe het zelver zou ik zelf zoiets kunnen maken.

Een andere vorm van ontkoppeling. Bij Haudio zag ik laatst dat hij hele mooie marmeren platen had met dempers eronder. Kan je helaas niet zelf maken.

Ik ben overigens zeer tevreden met mijn subchasis. Maar ja wat wil de man - meer (!) en deze vindt een beetje freaken op zijn tijd ook wel leuk.

Graag jullie suggesties met name op het doe het zelf vlak.

Carl

Als je een Nottingham Annalogue draaitafel koopt krijg je daar een ontkoppelingsplaat bij. Deze bestaat kennelijk uit twee MDF platen met siliconen ertussen. Als doe het zelver zou ik zelf zoiets kunnen maken.

Ik weet niet precies hoe die plaat is opgebouwd, ik dacht eigenlijk dat het een enkele HDF-plaat was. Elders heb ik gelezen dat het een sandwich van HDF en aluminium is. Als ik op de plaat klop heb ik niet de indruk dat daar een dempende/absorberende laag in zit, het klinkt niet dof of doods.

Als je zelf wilt maken dat dempt, zou ik niet zondermeer daar de siliconenkit spuit grijpen. De siliconen dempen maar matig, ze zijn n.l. tamelijk elastisch, niet alle energie wordt dus door de siliconen opgenomen. Er zijn echter wel goede dempende rubbers te vinden.

Voor een optimale ontkoppeling kun je het waarschijlijk beter zoeken in de gehele construktie van de tafel waar de speler op staat. Slappe pootjes met een blad met een grote massa is een aardig begin.

Voor een optimale ontkoppeling kun je het waarschijlijk beter zoeken in de gehele construktie van de tafel waar de speler op staat.

Slappe pootjes met een blad met een grote massa is een aardig begin.

demper1fb.jpg

Onder elke poot van je stereo-tafel z`n demper . ;)

En a.u.b. geen slappe poten onder die tafel. :D:D:D

Hai allemaal,

Het is voor onder mijn Oracle die op een Solid Steel rack staat. Overigens wel een idee om onderleggers te maken van MDF met loodbitumen. Daarnaast de suggestie van Sodeju ook goed voor mijn Thorens 160. ben weer wijzer.

Carl

Hoi Carl!

Zelf heb ik geexperimenteerd met een wit-marmeren plaat (eigen import uit Italie!) met dempers onder de draaitafel. Dat scheelde, meer dan ik verwachtte en ondanks het gebruik van een serieus rack.

Helaas duurde het niet lang: te lage WAF.... <_<

Hai allemaal,

Het is voor onder mijn Oracle die op een Solid Steel rack staat. Overigens wel een idee om onderleggers te maken van MDF met loodbitumen. Daarnaast de suggestie van Sodeju ook goed voor mijn Thorens 160. ben weer wijzer.

Carl

Plaat natuursteen op een stofdoek!

Onder de Oracle 2

Ik lees zo ongeveer een jaar nu de topics op dit hear forum. Ik heb al veel tweaks gelezen, ook sandwich constructies voor onderleggers, dempers etc... daarom ben ik thuis eens gaan experimenteren met mijn hifi rack. De onbeladen marmeren schabben klinken

Voor een optimale ontkoppeling kun je het waarschijlijk beter zoeken in de gehele construktie van de tafel waar de speler op staat.

demper1fb.jpg

'k heb jaren met de tafels en losse actieve luchtdempers van kineticsystems gewerkt, toen ik me nog met optica en (trillings)meettechniek bezig hield. Uitstekend spul en m.i. de enige echte oplossing.

Als ik een z.g.n. massaloopwerk op een actieve trillingsarme tafel zet, is het dan nog wel een massaloopwerk? En als het geheel op zo'n tafel veel beter klinkt, is het princiepe van een massaloopwerk dan nog wel valide?

Als toevoeging op m'n eerder gegeven antwoord, als het om een geveerd subchassis systeem gaat is de keus natuurlijk voor een zo rigide mogelijke opstelling/tafel (geen slappe pootjes). Een verkeerd / te slap onderstel kan in dat geval zelfs de resonantie van het veersysteem van de draaitafel aanstoten en dat willen we natuurlijk ook niet.

Een andere vorm van ontkoppeling. Bij Haudio zag ik laatst dat hij hele mooie marmeren platen had met dempers eronder. Kan je helaas niet zelf maken.

Ik ben  overigens zeer tevreden met mijn subchasis. Maar ja wat wil de man - meer (!) en deze vindt een beetje freaken op zijn tijd ook wel leuk.

Graag jullie suggesties met name op het doe het zelf vlak.

Carl

Gegroet,

Welnu, die siliconen dempers kun je natuurlijk heel makkelijk maken: KIJK HIER

Wil je wat verder gaan, neem dan DEZE

Met een beetje werk kun je ze echt MOOI maken.

Groeten, Fred

demper1fb.jpg

'k heb jaren met de tafels en losse actieve luchtdempers van kineticsystems gewerkt, toen ik me nog met optica en (trillings)meettechniek bezig hield. Uitstekend spul en m.i. de enige echte oplossing.

A: Als ik een z.g.n. massaloopwerk op een actieve trillingsarme tafel zet, is het dan nog wel een massaloopwerk?

A 2 :En als het geheel op zo'n tafel veel beter klinkt, is het princiepe van een massaloopwerk dan nog wel valide?

B: Als toevoeging op m'n eerder gegeven antwoord, als het om een geveerd subchassis systeem gaat is de keus natuurlijk voor een zo rigide mogelijke opstelling/tafel (geen slappe pootjes). Een verkeerd / te slap onderstel kan in dat geval zelfs de resonantie van het veersysteem van de draaitafel aanstoten en dat willen we natuurlijk ook niet.

A: Blijft een massaloopwerk alleen "ontkoppelt "van de omgeving.

A2 : Ja,waarom niet?

B: Roerend mee eens.

Bovenstaande pot is eveneens afkomstig uit meetlabo. :D

De Oracle is later pas genoemd. ;)

( mooist "klinkende" subchassis draaitafel die ik ooit heb beluisterd ) ;)