Guest robertp Posted 26 december 2000 Report Share Posted 26 december 2000 Ben op zoek naar een nieuw element voor mijn draaitafel, een Linn LP 12/Lingo voeding/Ittock LVIII arm. Momenteel zit er een Ortofon Vero moving coil in. Misschien vreemd, als je bedenkt dat mijn complete ste uit Linn bestaat. Maar ik was zeer te spreken over de Vero. Het nieuwe element hoeft wat mij betreft ook niet per definitie van Linn of Ortofon te zijn. Tenzij iemand me weet te overtuigen. Vandaar een oproep: wie heeft een goede tip/advies. De prijsklasse: zo rond de 1500 gulden. Robert Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 26 december 2000 Report Share Posted 26 december 2000 Beste Robert, Dat hangt ook een beetje af van de rest van je installatie. Dus het meeste is Linn en de luidsprekers ? M.Vr.Gr. Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
robert Posted 27 december 2000 Report Share Posted 27 december 2000 Hoi Haudio, De hele set is Linn: Wakonda pre-amp, twee LK 140 eindversterkers, Genki cd-speler, Tukan speakers (actief), K400 speakerkabel. Nu heb ik vaker horen zeggen dat het logischer zou zijn om ook een Linn-element aan te schaffen. Immers, dat zou het beste in deze line-up passen. Maar anderzijds heb ik minder goede verhalen gehoord over de Klyde (een van de twee mc-elementen van Linn) gehoord. En de Ortofon die erin zat, beviel prima. Het vervelende is natuurlijk dat je niet een dagje thuis wat vergelijkingen kunt doen. Heb je een paar suggesties? Groet, Robert Link to comment Share on other sites More sharing options...
marcel van mijn hifi Posted 27 december 2000 Report Share Posted 27 december 2000 Hallo Robert, Hoe beviel die Ortofon eigenlijk? Zolang er geen dingen in het geluid zitten die jou tegenvallen hoef je ook niet zo snel van merk te wisselen. Ik kan me voorstellen dat je na een Ortofon element een Linn Klyde een beetje sloom vindt, alhoewel het wel een heel rustig en nauwkeurig klinkend element is. Elementen vergelijken is lastig, wellicht dat je bij een Linn dealer of bij Linn importeur Latham (013-5082411) eens mbv. twee draaitafels (de jouwe en een gelijk opgezette LP-12 van de winkelier of Latham) wat elementen kunt vergelijken. Door een soort winnaar/verliezer spelletje te spelen kun je denk ik wel tot een besluit komen. Overigens heeft Latham tegenwoordig ook de elementen van Dynavector in het programma. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 27 december 2000 Report Share Posted 27 december 2000 Beste Robert, Fijn dat Marcel er weer is, terug van vacantie denk ik. Elementen, Draaitafels,Armen. Kortom mijn lust en mijn leven. De spanningsafgifte van een Ortofon is erg laag en hebben ook een lage impedantie. Dus de versterking moet hoog zijn is dat het geval dan is het een mooi zijig klinkend element. Wil je wat meer pit ivm jou kombinatie want die is ook heel rustig en precies misschien een beetje teveel rust ? Dat zijn er wel mogelijkheden niet erg veel want je hebt een topklasse draaitafel + arm. De arm heeft een hoge massa dus moet je een MC element kiezen, dat is ook geen probleem want MC's zitten in de top. Audio Technica maakt de elementen voor Linn alleen dan behoorlijk wat goedkoper AT OC 9 = geloof ik iets van 899,00 echt veel te goedkoop zit in 1500,00 prijsklasse qua kwaliteit. Micro Benz zit ook in de top met bv de Glider high of de Glider low spannings afgifte is het verschil de een moet met pre-pre de ander zonder kosten +/- 1999,00 Van den Hull maakt ook prima elementen in deze prijsklasse kun je ook op z'n site vinden ,klinken sprankelend en toch zijig tegelijk , maar ja van den Hull heeft er dan ook echt verstand van. Dynavector maakt nog steeds top elementen in de vorm van 23 RS , 17 D2 de RS heeft een cantilever van robijn gemaakt en 2,3 mm lang en de D2 heeft een diamanten cantilever en is 1,7 mm lang. Dan is er nog een belg die ook uitstekende elementen maakt maar iets meer kost n.l. +/- 2500,00 de naam ben ik even kwijt maar het is iets van Jan Allearts. Deze elementen ken ik allemaal zelf heb ze ook gehad en zullen allemaal wat meet pit bij jou in de muziek brengen en ook in jou draaitafel passen. kijk eerst naar de prijs en beslis dan wat het zijn allemaal toppers. Met Vriendelijke Groet, Henk Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest robertp Posted 27 december 2000 Report Share Posted 27 december 2000 Hoi Marcel, De Vero beviel zo goed, dat ik blindelings een nieuwe zou aanschaffen, ware het niet dat ik het advies van de Ortofon-dokter kreeg, om dat niet te doen.Die had al enkele Vero's teruggekregen met hetzelfde mankement als de mijne: uitval van een van de kanalen. De oplossing daarvoor was nog niet gevonden. Dus op zichzelf wil ik best bij Ortofon blijven. Inderdaad een snel en dynamisch element.De Linn-sound in heel natuurlijk, schoon, zeer gedetailleerd en soms bijna braaf. Mijn ervaring met de Ortofon was juist dat deze er zeg maar extra jus aan toevoegde. Het klinkt allemaal wat ruiger, dieper,(muzikaler, om maar eens een high-end dooddoener te gebruiken) zonder in te boeten op de helderheid en details. Wat jij vertelt over de Klyde, is inderdaad precies wat ik niet wil. En omdat Latham toevallig ook Dynavector in de etalage heeft....ach, ze zijn niet heilig. Ik wil gewoon een goed element en het kiezen is niet eenvoudig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest robertp Posted 27 december 2000 Report Share Posted 27 december 2000 Dank je Henk, voor de nuttige adviezen. En je slaat de spijker op z'n kop wat betreft meer pit.Maar heb je die elementen ook allemaal gehoord op een LP12? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 27 december 2000 Report Share Posted 27 december 2000 Beste Robert, Ja , ik heb jaren een LP 12 gehad (een zwarte) met een Ittock arm, en daarin diverse elementen in gehad, daarom heb ik nu een Acoustic Solid met 2 armen is wat gemakkelijker met uitwisselen en vergelijken. En ik heb de mogelijkheid om veel uit te proberen. Met Vriendelijke Groet, Henk Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest robertp Posted 27 december 2000 Report Share Posted 27 december 2000 En welke ervaring heb jij met Ortofon? Of heb je die nooit gebruikt? Welke goede alternatieve heeft Ortofon voor de Vero? Op hun website krijg je wel een keurig lijstje, maar persoonlijke ervaringen zijn natuurlijk interessanter... Robert Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 27 december 2000 Report Share Posted 27 december 2000 Beste Robert, Als ik alles moet vertellen dan ben ik wel een poosje bezig dus kort ik het in. Mijn eerste echt element was een Ortofon VMS 20 E mk 2 eo. Deze heb ik lang gehad, daarna is het niet meer gestopt. Ook een MC 20 , super, mk2,MC 30 super MK 2,dezelfde met v/d hull naald , MC 25 ook heel mooi, Jubilee onverslaanbaar vindt ik mooier dan de Vero die ook erg mooi is trouwens ook de Vero Limited. Hoe dat allemaal kan dan moet je Marcel maar eens vragen. Maar ik heb ze niet versleten ook niet gehouden en later wel weer verkocht. Met Vriendelijke groet, Henk Link to comment Share on other sites More sharing options...
marcel van mijn hifi Posted 28 december 2000 Report Share Posted 28 december 2000 Hallo Robert, Als je tevreden bent met het geluid van de Vero, denk dan eens na over de aanschaf van een ander model Ortofon, iets hoger in de hi Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest robertp Posted 28 december 2000 Report Share Posted 28 december 2000 Marcel & Henk: dank voor de adviezen! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tom Posted 29 december 2000 Report Share Posted 29 december 2000 Ik zelf heb nog wel een (hand picked-selekted) Vero te koop en vrijwel nooit gebruikt omdat ik het geluk heb gehad om een linn karma op de kop te tikken en te laten modificeren door Jan Allearts. Uiteraard Mc en de klank verpletterd.. ik heb tot nu toe nog geen mooiere gehoord. Let op dat het buisje uit boron bestaat dat klink het mooiste. Nadeel is dat je dan wel je element 4-5mnd slik! kwijt ben vandaar dat ik al een Vero had gekocht. Even voor de goede orde ik draai met een Linn lp12/Circus/Lingo en SME V uiteraard met zilverkbl van siltec. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts