rienberends Posted 14 augustus 2005 Report Share Posted 14 augustus 2005 Ik heb een nieuwe verdeeldoos gekocht met V/d Hul Mainsteam Hybridkabel. Nu is alles los geweest. En nu bij het weer aansluiten ,denk ik :Shit...,Hoe zat het ook alweer? Mijn netkabels hebben aan de stekker aan 1 kant een rood ,rond stickertje ziten. Met mijn polechecker kan ik zien welke kant v/h. stopcontact het meeste uitslaat. Moet ik daar ook de rode stickerkant indoen of net andersom?Sorry voor de wat knullige uiteenzetting, maar ik ben zo A-technisch als wat. Ik heb gelukkig wel een paar goeie oren en dat is toch mooi meegenomen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 14 augustus 2005 Report Share Posted 14 augustus 2005 De rode sticker wil zeggen dat aan die kant de plus hoort te zitten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
rienberends Posted 14 augustus 2005 Author Report Share Posted 14 augustus 2005 Is de pluskant de kant die met de polechecker uitslaat? Ik zei al dat ik zo A-technisch als de p... ben. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 14 augustus 2005 Report Share Posted 14 augustus 2005 Is de pluskant de kant die met de polechecker uitslaat? Ik zei al dat ik zo A-technisch als de p... ben. Yes. Link to comment Share on other sites More sharing options...
rienberends Posted 14 augustus 2005 Author Report Share Posted 14 augustus 2005 Thank you very much. A- technisch ,maar ik spreek 4 talen ha ,ha. Link to comment Share on other sites More sharing options...
rienberends Posted 14 augustus 2005 Author Report Share Posted 14 augustus 2005 Weer een dom vraagje. 1 v.d. netkabels (die van de DAC) heeft de vorige eigenaar aan 1 kant gemarkeerd met een blauw viltstift rondje . Zou hij daar nou de plus of de min bedoeld hebben. Ik ga er zelf maar even van uit dat de kant die hij gemarkeerd heeft, de plus is (even afgezien v.d. kleur) Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 14 augustus 2005 Report Share Posted 14 augustus 2005 Dat je de fase c.q. plus markeert lijkt me logisch. Maar is het niet altijd, de eigenaar van een bos had de bomen gemarkeerd die moesten blijven staan; je raadt het al welke bomen door de houthakkers waren gekapt. Maar bij de stand van de stekker is het belangrijker dat het spanningsverschil tussen de massa van het apparaat en de randaarde zo laag mogelijk is, dit kun je met een multimeter controleren. Soms geeft de stand van de stekker hierbij verschil aan, kies die stand waarbij het spanningsverschil het laagst is. Apparaten moeten hierbij niet verbonden zijn met interlinks of antennekabels, een geaard toestel hierbij voorlopig aansluiten met een niet-geaard stopcontact of snoer zonder randaarde. Vervolgens controleer je het spanningsverschil tussen de aante sluiten apparaten onderling. Ook hier kies je voor de stand van de stekker waarbij het spanningverschil het laagst is. Hierna kun je de stekkers en stopcontacten markeren en de interlinks aaanbrengen, apparatuur met randaarde altijd aansluiten op een geaard stopcontact. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Muziek Posted 14 augustus 2005 Report Share Posted 14 augustus 2005 Dat je de fase c.q. plus markeert lijkt me logisch. Maar is het niet altijd, de eigenaar van een bos had de bomen gemarkeerd die moesten blijven staan; je raadt het al welke bomen door de houthakkers waren gekapt. Maar bij de stand van de stekker is het belangrijker dat het spanningsverschil tussen de massa van het apparaat en de randaarde zo laag mogelijk is, dit kun je met een multimeter controleren. Soms geeft de stand van de stekker hierbij verschil aan, kies die stand waarbij het spanningsverschil het laagst is. Apparaten moeten hierbij niet verbonden zijn met interlinks of antennekabels, een geaard toestel hierbij voorlopig aansluiten met een niet-geaard stopcontact of snoer zonder randaarde. Vervolgens controleer je het spanningsverschil tussen de aante sluiten apparaten onderling. Ook hier kies je voor de stand van de stekker waarbij het spanningverschil het laagst is. Hierna kun je de stekkers en stopcontacten markeren en de interlinks aaanbrengen, apparatuur met randaarde altijd aansluiten op een geaard stopcontact. Wat bedoel je met het minste verschil, dat je die dan vooraan moet plaatsen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 14 augustus 2005 Report Share Posted 14 augustus 2005 Wat bedoel je met het minste verschil, dat je die dan vooraan moet plaatsen? Als je met een multimeter de spanningverschil tussen twee op het lichtnet aangesloten apparaten meet, hangt het (soms) van de stand van van de stekker af hoe groot die spanning is, je kiest die stand waarbij de spanning het laagst is. Of je de ene stekker vooraan in het stekkerblok zet of de andere, maakt niet zo veel uit. Al schijnt er een lichte voorkeur voor bestaan om het apparaat met het grootste verbruik in het laatste contact te doen, al heb ik daar nooit een goede verklaring voor gehoord. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerrit Posted 22 augustus 2005 Report Share Posted 22 augustus 2005 Wat bedoel je met het minste verschil, dat je die dan vooraan moet plaatsen? Of je de ene stekker vooraan in het stekkerblok zet of de andere, maakt niet zo veel uit. Al schijnt er een lichte voorkeur voor bestaan om het apparaat met het grootste verbruik in het laatste contact te doen, al heb ik daar nooit een goede verklaring voor gehoord. Hoi, Op de site van Kemp electronics staat een volgorde van aansluiten in je stekkerblok. Ik heb dat zo ook in mijn stekkerblokje gedaan en idd een flink verschil gemerkt, groter dan een andere interlink. Als eerste plaats je de eindversterker, dan de voorversterker, dan je CD en daarna je tuner, cassette of LPspeler. Kijk even op de site van Kemp electronics. Het lijkt vreemd en echt verklaren kan ik het ook niet maar je hoort het verschil gewoon, bij mijn set in ieder geval. Het verschil was enorm gewoon. Veel meer dynamiek en de klankkleur is nu veel beter in balans. Als je niet weet wat de plus of min is voor je apparatuur kun je ook gewoon luisteren wat er gebeurd als je de stekker van een component omdraaid. Is het beter dan laat je het zo, is het minder dan ga je terug. Makkelijk zat dus. Groet, Gerrit Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts