René N. Posted 31 oktober 2005 Author Report Share Posted 31 oktober 2005 Leuk verslag Ren Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 31 oktober 2005 Report Share Posted 31 oktober 2005 mooi verslag, veel mij onbekende muziek. Het leukste en interessantste leesvoer op het forum. Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 31 oktober 2005 Author Report Share Posted 31 oktober 2005 mooi verslag, veel mij onbekende muziek.Het leukste en interessantste leesvoer op het forum. Frank en ik zijn van dezelfde generatie (hoewel, het verschil van mij met jou is evengroot als dat van mij en Frank ) Ok Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 1 november 2005 Author Report Share Posted 1 november 2005 Na de recente update over het bezoek bij Frank K nu het vervolg van de bij mij in ere herstelde platenspeler. Zie mijn site Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank K. Posted 1 november 2005 Report Share Posted 1 november 2005 Heel veel plezier met de ASR MiniBasis. Frank. Link to comment Share on other sites More sharing options...
gruiter Posted 1 november 2005 Report Share Posted 1 november 2005 Ik denk dat er met de opwaardering qua phono-pre nog weer wat meer te genieten valt. Het blijft leuk om enthousiaste verhalen hier te lezen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 4 december 2005 Author Report Share Posted 4 december 2005 Ja, daar issie weer. Met een update van mijn siteDit keer over de phono pre van Sodejuu en Kraus. En wat er komen gaat Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 4 december 2005 Report Share Posted 4 december 2005 lekker aan het experimenteren zie ik. opstelling is inderdaad een issue. probeer eens een zandbakje of fietsbandje. is dat een metalen plateau? heb je trouwens dat plateau nog wat gedempt (bitumen eronder)? gaf bij mijn Thorens duidelijk een verbetering, vnl. richting een beter omlijndere en diepere bas. en denk aan een klem om de plaat vast te houden (indachtig het verschil dat je hoorde bij 'aanzuigen' van de plaat bij mij). wordt ook de bas beter van. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 4 december 2005 Report Share Posted 4 december 2005 Ik vind het een wonderlijk geval, dat gebrek aan laag uit de platenspeler; aan het element kan het niet liggen, het loopwerk als zodanig ook niet en als ik de ASR thuis voor de geest haal, dan ligt het ook niet aan de phonopre. Blijft over de opstelling (de Ariston is toch geveerd?) of de arm; ik vermoed haast dat hier iets ernstig mee mis is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
gruiter Posted 4 december 2005 Report Share Posted 4 december 2005 [quote name='Ren Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 4 december 2005 Author Report Share Posted 4 december 2005 lekker aan het experimenteren zie ik. opstelling is inderdaad een issue. probeer eens een zandbakje of fietsbandje. is dat een metalen plateau? heb je trouwens dat plateau nog wat gedempt (bitumen eronder)? gaf bij mijn Thorens duidelijk een verbetering, vnl. richting een beter omlijndere en diepere bas. en denk aan een klem om de plaat vast te houden (indachtig het verschil dat je hoorde bij 'aanzuigen' van de plaat bij mij). wordt ook de bas beter van. groet Hoi Rob, Onder het plateau heb ik geen bitumen geplakt. Ik heb daar al wel over nagedacht, maar ik vind dat een beetje link met betrekking tot de "gewichtsverhoudingen" . Volgens mij is het snijden/plakken van dat bitumen erg lastig om dat goed in exacte verhoudingen verdeeld te krijgen over dat plateau. Of valt dat wel mee? Een klem zit in de planning . Dat zijn trouwens wel items die het laag op kunnen krikken Groeten, Ren Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 4 december 2005 Author Report Share Posted 4 december 2005 Ik vind het een wonderlijk geval, dat gebrek aan laag uit de platenspeler; aan het element kan het niet liggen, het loopwerk als zodanig ook niet en als ik de ASR thuis voor de geest haal, dan ligt het ook niet aan de phonopre.Blijft over de opstelling (de Ariston is toch geveerd?) of de arm; ik vermoed haast dat hier iets ernstig mee mis is. Ik heb Henk deze week nog aan de lijn gehad. Volgens hem lag het zeker niet aan de arm. Het doormeten van het element gaf hem daar alle zekerheid over. Ook de kwaliteit van de armrestauratie door Sodejuu werd door die meting bevestigd De phono pre heb ik bij Frank K gehoord en die gaf ook h Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 4 december 2005 Report Share Posted 4 december 2005 Als het dan niet aan de arm kan liggen, blijft alleen de opstelling over Is de Ariston zo'n moeilijk in te stellen geveerd loopwerk? Moet haast wel. Geerdie zal uitkomst brengen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 4 december 2005 Report Share Posted 4 december 2005 PS; misschien is een eerste eenvoudige ingreep die verschrikkelijke fingerlift eens van de headshell af te schroeven; die heb je toch nergens voor nodig en op je (mooie) foto's ziet het er niet erg gedegen uit. Slechter zal het er zeker niet van worden en zo te zien is het eenvoudig los te schroeven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 4 december 2005 Author Report Share Posted 4 december 2005 PS; misschien is een eerste eenvoudige ingreep die verschrikkelijke fingerlift eens van de headshell af te schroeven; die heb je toch nergens voor nodig en op je (mooie) foto's ziet het er niet erg gedegen uit. Slechter zal het er zeker niet van worden en zo te zien is het eenvoudig los te schroeven. Hoi Kraus, Roger had het al eerder genoemd en gaf het ten tijde van de aankoop van de Benz in Sneek al aan of er geen fietsventieltje om dat dingetje moest. Maar Henk gaf aan, dat de metingen zulke goede waardes gaf, dat dat niet nodig was. Maar misschien toch iets om nog over na te denken. Hij lijkt er idd h Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 4 december 2005 Report Share Posted 4 december 2005 Ik gebruik zelf ook geen fingerlift aan de headshell, niet omdat het de geluidskwaliteit zou verbeteren, maar gewoon omdat ik het overbodig vind. Als de arm op de lift rust dan schuif ik hem met de zijkant van de vinger naar de goede plek en haal de lift om. Bij een SME IV is die fingerlift werkelijk een dingetje van niks, flinterdun en vrijwel gewichtloos maar in mijn ogen belemmert hij toch een heel klein beetje de montage en zie ik er verder alleen maar nadelen aan (je kunt er achter blijven haken en wanneer je de fingerlift gebruikt ben je niet altijd zeker dat lift ook omhoog staat.) De fingerlift aan de Stax is van een heel andere orde; niet alleen is hij vrij groot, er zijn ook nog twee aparte schroefjes nodig voor de montage ervan. Die kunnen bovendien ook nog los gaan zitten en meetrillen. Eraf dat ding, zou ik zeggen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 4 december 2005 Report Share Posted 4 december 2005 En dan kun je vervolgens alles weer opnieuw gaan afstellen omdat het gewicht anders verdeeld is Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 4 december 2005 Report Share Posted 4 december 2005 ik ben niet zo bang voor enig verschil in gewichtsverdeling, zoveel gewicht gaat er niet op en het draait ook niet echt snel. anders weeg je het even met een brievenweger (hebben de secretaresse op kantoor wel ) het wordt er wel snel 'dooier' mee. ook met kleine strookjes, eet al veel trilling in het materiaal op. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 4 december 2005 Author Report Share Posted 4 december 2005 De fingerlift aan de Stax is van een heel andere orde; niet alleen is hij vrij groot, er zijn ook nog twee aparte schroefjes nodig voor de montage ervan. Die kunnen bovendien ook nog los gaan zitten en meetrillen.Eraf dat ding, zou ik zeggen. Hoi Kraus, Helaas was de headshell van de Stax ter ziele en heb ik van Henk een ander exemplaar kunnen kopen. Ik weet niet welk type dat is. Maar volgens mij kan ik de fingerlift er wel zonder problemen af halen. En ik denk ook niet dat het veel effect zal hebben op de gewichtsverdeling. Of heb ik het mis? Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 4 december 2005 Report Share Posted 4 december 2005 De headshell wordt iets lichter natuurlijk en vanwege de twee schroefjes zal het totaal wel iets uitmaken. Het gewicht wordt minder, ver bij het kantelpunt vandaan en omdat er sprake is van een hefboomeffect zal je de contramoer bij de as iets naar het element toe moeten draaien; daar zit toch een schaalverdeling? Zo maar in het wilde weg schat ik dat je 0,3 gram minder tegenwicht zal moeten bieden. Heb je een testplaat dan kun je achteraf toch zo beoordelen of er iets erg fout gaat? Geef je iets minder tegenwicht dan zal het al gauw goed zijn; de Ace kun je varieren van 1,8 - 2,2 gram en Henlk zal hem wel ingesteld hebben op 2,0. Mogelijk moet je ook iets doen met de dwarscompensatie maar dramatisch zal het allemaal niet zijn. Kun je zelf niks nameten? Het gewicht is verreweg het belangrijkste in dit geval, alle andere instellingen blijven toch verder onveranderd. Afschroeven en iets minder tegengewicht, hupsakee. Zo zwaar moet je daar niet aan tillen; meet het niet perfect, dan kan het nog makkelijk prima klinken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 6 december 2005 Author Report Share Posted 6 december 2005 Ik ga de fingerlift er binnenkort wel afhalen. Eerst eens de testen met Geerdie afwachten. Daarna kan ik de komende weken wel wat modden: fingerlift eraf, andere bodem eronder en wellicht al op een muurrack plaatsen. En misschien nieuwe veren onder het subchassis bevestigen.... Er is nog genoeg te doen Het beplakken van het plateau vind ik wel logisch maar ook een beetje eng, ivm de al eerder genoemde gewichtsverdeling, die mi toch wel erg nauw steekt. Toch? Hebben hier meer mensen ervaring mee? Henk heeft hem ingesteld op 1,8 gram. Zelf meten kan ik niet, maar misschien heeft iemand "in de buurt" een goede weger.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 6 december 2005 Report Share Posted 6 december 2005 Behalve de bodemplaat zou ik niks aan de platenspeler doen. Die staat nu optimaal afgesteld. Elke wijziging die je aanbrengt geeft een verandering die de afstelling kan be Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 6 december 2005 Author Report Share Posted 6 december 2005 Behalve de bodemplaat zou ik niks aan de platenspeler doen. Die staat nu optimaal afgesteld. Elke wijziging die je aanbrengt geeft een verandering die de afstelling kan be Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 6 december 2005 Author Report Share Posted 6 december 2005 Btw, toch maar even een "eigen" foto van de ASR van Kraus gemaakt. Die cleane foto's van de fabrikant zijn toch maar niks Ik heb mij trouwens wel suf geretoucheerd (met Photoshop dan) om alle stof weg te werken. Want dat trekt dat acryl toch wel aan.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 6 december 2005 Report Share Posted 6 december 2005 Luxeprobleem... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts