Jump to content

Update van mijn site

René N.
 Share

Recommended Posts

Nou, vandaag een heel "gepruts"..... De Ariston weer van stal gehaald, geprobeerd de Benz Ace weer in te stellen voor de 9" Stax arm (in de headhell deed deze op het laatst dienst in de 12" op de Garrard), maar dat ging niet zo makkelijk. Al eerder van alles gekocht, o.a. een Schön sjabloon, om zelf ook elementen af te kunnen stellen, maar er klopten toch een aantal dingen niet. Soms kwam ik een aantal millimeters tekort, of de lijnen op het sjabloon liepen niet meer evenwijdig aan die van de voorkant van het element..... Na ja, uiteindelijk het element toch redelijk kunnen instellen.

En ja George, de Ariston bromt evenveel met de nieuwe phono pre als met de Garrard. Hoewel er verder teveel variabelen waren om een goed vergelijk te kunnen maken met de Garrard (geen eierdopjes, andere platenmat, geen platenpuck) klonk de Ariston weer "als vanouds". Ik heb hem ook 0,2 gram zwaarder gezet, en dat gaf al een behoorlijke verbetering, waar ik voorheen het laag wat magertjes vond. Had ik ook al veel, véél eerder kunnen bedenken....  :blink: . En.... even de nieuwe platenpuck op de Ariston gebruikt: veel meer diepte, strakker laag, betere plaatsing. Niet te lang gedaan trouwens, want dat ding weegt ik dacht 550 gram, eigenlijk te zwaar voor een sub chassis spelert.

Daarna de Garrard weer, en die klinkt wel weer een stuk natuurlijker. Die mag blijven  ^_^ . Maar, nogmaals, niet helemaal eerlijk dat vergelijk. Met name de eierdopjes maken bij mij erg veel verschil, en de Ariston doet het zonder al erg goed. Toch een fijne speler, maar weet niet of ik hem toch te koop ga zetten. Waarschijnlijk krijg ik er toch veel te weinig voor. Maar ja, om nu twee spelers in de huiskamer te zetten...... :cool2:

Nou, vandaag een heel "gepruts"..... De Ariston weer van stal gehaald, geprobeerd de Benz Ace weer in te stellen voor de 9" Stax arm (in de headhell deed deze op het laatst dienst in de 12" op de Garrard), maar dat ging niet zo makkelijk. Al eerder van alles gekocht, o.a. een Schön sjabloon, om zelf ook elementen af te kunnen stellen, maar er klopten toch een aantal dingen niet. Soms kwam ik een aantal millimeters tekort, of de lijnen op het sjabloon liepen niet meer evenwijdig aan die van de voorkant van het element..... Na ja, uiteindelijk het element toch redelijk kunnen instellen.

En ja George, de Ariston bromt evenveel met de nieuwe phono pre als met de Garrard. Hoewel er verder teveel variabelen waren om een goed vergelijk te kunnen maken met de Garrard (geen eierdopjes, andere platenmat, geen platenpuck) klonk de Ariston weer "als vanouds". Ik heb hem ook 0,2 gram zwaarder gezet, en dat gaf al een behoorlijke verbetering, waar ik voorheen het laag wat magertjes vond. Had ik ook al veel, véél eerder kunnen bedenken....  :blink: . En.... even de nieuwe platenpuck op de Ariston gebruikt: veel meer diepte, strakker laag, betere plaatsing. Niet te lang gedaan trouwens, want dat ding weegt ik dacht 550 gram, eigenlijk te zwaar voor een sub chassis spelert.

Daarna de Garrard weer, en die klinkt wel weer een stuk natuurlijker. Die mag blijven  ^_^ . Maar, nogmaals, niet helemaal eerlijk dat vergelijk. Met name de eierdopjes maken bij mij erg veel verschil, en de Ariston doet het zonder al erg goed. Toch een fijne speler, maar weet niet of ik hem toch te koop ga zetten. Waarschijnlijk krijg ik er toch veel te weinig voor. Maar ja, om nu twee spelers in de huiskamer te zetten...... :cool2:

In een ander topic is de brom ook weer aan de orde geweest. Jack gaf ook aan, dat elementen met een hogere output de voorkeur hebben bij gebruik van buizen. Dat is hier ook wel het geval, want ik had hierboven aangegeven dat de Ariston net zo hard bromt als de Garrard, maar dat is dan gewoon de volumeknop op de VV met beide spelers evenveel open zetten. Door de hogere output van de Ace kan ik bij eenzelfde aantal dB het volume wel lager zetten. Dus daarmee is de brom wel naar een lager nivo gebracgt. Dat dan wel weer  ;) .

Kan een Benz Ace M zélfs zonder step-up trafo met de door Arden aanbevolen afsluitimpedantie 22kΩ,  brom en praktisch ruisvrij versterken met 4 ECC83 buizen. (een heel oud ontwerp  van Menno van der Veen)  Heb zelf, een tijd zo gespeeld samen met de UL40-S2 .   Het is gewoon de combinatie van riaa versterker, lijnversterker en/of eindversterker.  Als er al één in die keten te veel of te weinig versterkt, dan heb je dikke kans op problemen.

Wil het wel demonstreren hoor, neem je platenspeler met Ace M maar mee.

• 4 months later...
  • 1 month later...

Nou, verleden weekend weer een heel interessant luisterbezoek afgelegd: http://home.kpn.nl/r.nieuwenhuis/index.htm en kijk op "Op bezoek bij....."

Leuk verslag ....

Niet bepaald mainstream de set van Rob en een WAF van 0,0  :mellow:   maar what the potjandriedubbeltjes... als maar goed klinkt toch ?  

Helaas bent ik niet zo technisch (en geduldig :wacko: ) en moet het van kant en klare doosjes hebben

Even een test voor het gebruik van plaatjes: deze is nog geen 10kb groot (was een thumbnail), ik zie bij het uploaden dat je maar max 20kb mag uploaden, is wel heel erg weinig. Maar goed, als je dat eenmaal weet.....

Eerst maar kijken wat deze doet....

post-12724-0-53453100-1424712661.jpg

Hij blijft dus te klein om duidelijk te zijn.  :(

Edited by Ren