Jump to content

Update van mijn site

René N.
 Share

Recommended Posts

Ja, hij is te koop  B) . Maar voor een bedrag dat niemand er voor wil geven  :P .

En hij speelt!

SAM_4824.jpg

Eerst deed het linker kanaal het niet, connectoren losgehaald, meter erbij gehaald en om te kunnen meten het element van de arm afgehaald. En daar leek een snoertje los te zitten.... Het bleek, dat de adereindhulsjes niet lekker stevig aan de pinnetjes van de headshell vastzaten. Bij de Ariston/Stax arm zat het element bijna helemaal tegen de pinnetjes van de headshell aan (dus drukten ze zichzelf "vast"), bij de Thomas Schick arm heb ik het element ver naar voren moeten schuiven bij het instellen van het element. Wat ik uiteindelijk dus zelf maar gedaan heb (met dank aan Sodejuu voor het progje om het sjabloon te printen), ik draai voorlopig met de Benz totdat ik de Denon heb. Maar daardoor zijn ze wel los komen te hangen. Dus blijkbaar jaren met wat loszittende contacten gedraaid  :angry:.......

Ik heb de mat van de Ariston erop gelegd en daar de VTA op afgestemd. Die mat is aardig dik, van rubber, ik heb het idee, dat deze ook wat absorbeert, ik ga binnenkort een Lenco mat proberen die ik hier heb liggen. Die is veel dunner en lijkt meer op de originele mat van Garrard.

Iemand tips trouwens, voor een mat? Ik wil eigenlijk een "originele" Garrard mat bij Loricraft bestellen, er worden nog verschillende zaken voor de Garrard gemaakt, waaronder het oude type mat. Maar ik ben benieuwd of er betere alternatieven zijn.....

Mooi man. Heb je dit nou allemaal gedaan voor oog of oor

Laat me raden:beide

Yep, inderdaad beide. Er zit nogal wat werk in, dus nu ga ik ook niet meer bezuinigen op kleine aanpassingen....

Iemand tips trouwens, voor een mat? Ik wil eigenlijk een "originele" Garrard mat bij Loricraft bestellen, er worden nog verschillende zaken voor de Garrard gemaakt, waaronder het oude type mat. Maar ik ben benieuwd of er betere alternatieven zijn.....

Ik heb erg goede ervaringen met een kurkmat. Voor zo'n Garrard weet ik 't niet.

:)

Eerste indruk: Is dit het nu? Waar is die "beloofde" slam? Maar na even luisteren verschijnt er toch een brede glimlach  :rolleyes:. Meer en beter gedefinieerd laag, meer detail waarneembaar, ik kan nu inderdaad de platenverzameling weer eens langs. Frank Zappa met the Grand Wazoo met een subtiele klarinet die ik nooit gehoord had, mooi slaggitaartje op de achtergrond, ook hier veel meer laag dan bij de Ariston, daar was deze LP altijd erg "licht". Het klinkt nu allemaal veel natuurlijker en makkelijker.

De LP Daimond Life van Sade was niet om aan te horen, 2e hands gekocht en erg scherp, nu is die gewoon mooi.... En wat ik tot nu toe gehoord heb, zijn de instrumenten meer "herkenbaar" als zodanig  :cool2:. En dat alles terwijl de speler even tijdelijk op een "sinaasappelkistje" staat. Dat moet nog beter kunnen....

Maar..... Ik hoopte van een brom af te zijn, dacht dat het ergens in de Ariston of de arm zat, maar ik heb dat nu nog steeds. En nee, het is niet de rumble, want als de plaat van de speler af is en uit staat, is die nog steeds waarneembaar. En neemt toe bij het opendraaien van het volume. Porcino die hier laatst was, noemde het een 50 hz brom.

Wellicht ergens een aardlus of zo, binnenkort maar eens kijken waar dat nu vandaan kan komen. Alleen bij de analoge kant heb ik er last van, digitaal niet......

Dat is een hele mooie tonearm.

Wat betreft brom.

Ik had bij mijn garrard 301  2 aardekabels 1 aan het chassis en een aan de vv.

Met 1 aardekabel vanaf de toonarm naar de vv is hij stil.

Wellicht is hij stil zonder aardekabel.

De Phono wat verder weg zetten van de draaitafel wil ook wel eens helpen.

wat de mat betreft, ik heb een Tri-Pad

TriPad_zps3a3feab7.jpg

Ik weet niet of hij nog te koop is, erg fijne mat, rubber-kurk legering. Kostte begin jaren '80 rond de 125 guldens (dat heb ik ervoor betaald).

google maar voor meer info. Succes.

Chassis heb ik niet geaard, het zal toch via de voedingskabel lopen?

SAM_4629.jpg

.... want volgens mij staat dat allemaal in contact met elkaar, toch?

Vanavond wel de voorversterker aangesloten met een niet geaarde kabel: geen verschil. Morgen ga ik de eindversterker proberen. Hoewel dat volgens mij ook geen effect zou mogen hebben, want die zit op een 2e aparte audiogroep..... B).

Daarna kan ik nog de aarding van de arm rechtstreeks aan de voorversterker te leggen (nu zit die aan de phono pre), kijken wat dat doet. Headshell met element er ook nog af gehad, maar ook dat had geen effect, de brom bleef.

De afstand van de Ariston naar de phono pre was meer dan 70 cm, dat moet toch genoeg zijn? Daar was de brom er ook al. Misschien de phono pre zelf? Maar ik dacht, dat hij ook al met de Blue Note bromde. Dusssshhhh, wat blijft er over???

Gebruik voor de dt en de phono versterker eens op een ongeaard stopcontact. Dan wel een aparte aarde draad naar het chassis van de dt en de arm brengen die dan weer aan je phono versterker hangt.

Verder de voorversterker of de eindversterker aarden niet allebei, slechts een apparaat hangt dus aan randaarde.

Wil je dat wel alles aan randaarde hangen zorg dan voor dat deze uit de zelfde groep komen de DT, phono, voorversterker en eindversterker op de zelfde groep zetten.

Tot nu toe geprobeerd:

1. VV zonder randaarde
  2. EV zonder randaarde
  3. Phono pre zonder randaarde
  4. Aarding arm rechtstreeks op VV i.p.v. op de phono pre

Alles geen enkel effect..... Van de phono pre zonder randaarde had ik nu ik bezig ben eigenlijk resultaat verwacht. Logischerwijze zou daar ergens een lus in kunnen zitten....... De Garrard is dus alleen geaard via de voeding, op de randaarde dus. Maar volgens mij kán aarding of geen aarding bij de Garrard geen enkel effect hebben: de arm rust gewoon op de houder, er is geen enkele fysieke koppeling of contact tussen arm en speler, behalve het kersenhout dan  :huh:  ;)

Ik weet het effe niet meer. Misschien toch iets met de phono pre? Ik wilde de armbedrading even rechtsreeks op de VV aansluiten, maar daar zit geen phono pre in, dus wellicht op een andere ingang te weinig signaal om duidelijkheid te verschaffen?

Lekker strak heh :) idler wiel ;)

Bij Peter in Tilburg was er geen rumble. De idlers speelden de TD160 moeiteloos weg.

Wegspelen vind ik wat overdreven JD. Daarbij zaten er op Peters draaitafel EMT elementen en op de 160 een Denon. Daar kan het geluidsverschil ook aan hebben gelegen.Dat neemt niet weg dat ik zo'n Garrard geweldig vind. Heb jij de 124 nog?

Wegspelen vind ik wat overdreven JD. Daarbij zaten er op Peters draaitafel EMT elementen en op de 160 een Denon. Daar kan het geluidsverschil ook aan hebben gelegen.Dat neemt niet weg dat ik zo'n Garrard geweldig vind. Heb jij de 124 nog?

De 160 klonk gewoon goed.

Daar zat dacht ik een Denon 110 of 160 element in.

Beide elementen heb ik ook gehad en ik vind ze goed klinken.

Wedstrijden zijn niet aan mij besteed :)

Tot nu toe geprobeerd:

1. VV zonder randaarde
  2. EV zonder randaarde
  3. Phono pre zonder randaarde
  4. Aarding arm rechtstreeks op VV i.p.v. op de phono pre

Alles geen enkel effect..... Van de phono pre zonder randaarde had ik nu ik bezig ben eigenlijk resultaat verwacht. Logischerwijze zou daar ergens een lus in kunnen zitten....... De Garrard is dus alleen geaard via de voeding, op de randaarde dus. Maar volgens mij kán aarding of geen aarding bij de Garrard geen enkel effect hebben: de arm rust gewoon op de houder, er is geen enkele fysieke koppeling of contact tussen arm en speler, behalve het kersenhout dan  :huh:  ;)

Ik weet het effe niet meer. Misschien toch iets met de phono pre? Ik wilde de armbedrading even rechtsreeks op de VV aansluiten, maar daar zit geen phono pre in, dus wellicht op een andere ingang te weinig signaal om duidelijkheid te verschaffen?

Je kunt met een losse aarde draad die aan je Phono versterker vast zit het volgende proberen.

Deze draad kan je tegen de verschillende delen aan houden van de tafel

Begin dan eens met de arm daar zal het waarschijnlijk zitten.

Juist om dat deze helemaal los is van de rest moet deze juist geaard zitten.

Randaarde is niet verplicht he.

Bescherming tegen aanraking is taak van aardlek. Er zijn nog genoeg woningen die alleen in de bijkeuken een keuken randaarde hebben. (en dubbel geïsoleerde app. Mogen niet eens aan randaarde, maar dat is een ander verhaal)

Als het klinkt als een aardlus brommetje dan zou de randaarde vd versterker, juist vanwege de aparte groep nog verdacht blijven.

Is het geen aardlus dan is het juist ergens een gebrek aan ground waardoor de brom ontstaat (zie tip van kappa)

Ik denk dat het geen aardlus probleem is maar een ground probleem. Doordat de versterker in een andere groep zit is er geen "sterpunt" aarde meer maar zit er een potentiaal verschil in de verschillende aardpunten. Dat resulteert in brom

Oké, dank voor de tips!!! Morgen ga ik eerst de eindversterker op het stekkerblok zetten waar de rest ook op zit, en daarna met de aarddraad vanaf de phono pre (of de voorversterker, dat maakt toch niet uit?) naar de arm en het chassis van de speler. Helpt dat niet, dan ga ik als extra ongeaarde snoeren proberen......

Los van het element speelde hij veel strakker.

Ik heb de 124 nog, maar geen geld om hem helemaal af te maken. Hij staat te wachten op betere tijden. 

Gisterenavond even de phono pre open gehad, de solderingen van de chasssdelen waren niet "jofel", even wat loshangende koperdraadjes verwijderd en de chassisdelen weer aangedraaid. Helaas geen effect.

Ik zat te bedenken, dat ik de phono pre ook als vv kan gebruiken (er zit een volumeknop op) en die ga ik vanavond eens direct op de ev aansluiten, dus zonder de vv ertussen. En ook met ongeaarde snoeren verder gaan......