Jump to content

DC-offset veel te hoog (Marantz SM-80)


Dexter23
 Share

Recommended Posts

Ik heb voor een zacht prijsje een Marantz SM-80 gekocht met de klacht dat het lang duurde voordat de inschakelrelais schakelde. De oorzaak blijkt een dc-offset te zijn bij 1 kanaal. Bij het inschakelen ligt dit blijkbaar boven 1000 mV, en na een minuutje komt hij onder de 1000 mV zodat de relais schakelt, en de DC-offset blijft vervolgens dalen.

Heeft iemand enig idee waar dit aan zou kunnen liggen? Ik kan nergens een potmeter vinden om de DC-offset in te stellen, maar dat zou in dit geval ook niet veel helpen lijkt me.

Link to comment
Share on other sites

Mijn kennis van electronica schiet hier tekort. :(

Maar......vervormd de versterker ?

Maw klinkt het naar een defect of speelt 'ie gewoon goed?

 

Je zou kunnen overwegen om hem altijd aan te laten staan. Dan omzeil je het "inschakelprobleem". ;)

Link to comment
Share on other sites

Een vriend van me vertelde ongeveer hetzelfde verhaal.

 

Na het aanzetten is de DC Offset niet stabiel.

 

Zijn ondervinding was dat je pas effectief een akkurate uitlezing en afstelling kon doen na 15 tot 20 minuten na het inschakelen.

 

Wie verklaart dit effe, ik ben een leek in de materie.

 

 

Henri

Link to comment
Share on other sites

Bij het inschakelen van een versterker is in ieder geval de ruststroom vaak niet stabiel. Dit heeft denk ik als gevolg dat de dc offset ook niet stabiel is. Na een half uurtje zou het normaal moeten wezen. Maar ik weet zeker dat bij mij een abnormale dc offset aanwezig is dat toch wel duidt op een defect.

De voorversterker bleek ook al niet meer te werken, dus ik heb beide maar voor onderzoek naar een hifi-winkel gebracht. Opzich valt de onderzoekskosten van 25 euro best wel mee!

Altijd aan laten staan kan ik wel doen, maar de dc offset blijft altijd hoog en instabiel hangen rond de 100 mv. Goed klinken zal het waarschijnlijk niet doen. Ik heb hem niet eens aangesloten gehad op mijn luidsprekers.

Link to comment
Share on other sites

Je kunt het probleem zelf oplossen.

Het ligt aan 'goedkope' potmeters (die de bias instelling verzorgen).

Nodig:

- multimeter

- schroevendraaier

- onderstaand artikel

 

eventueel extra nodig (voor definitieve oplossing en betere kwaliteit)

- soldeerbout

- multi-turn potmeters (factor X nauwkeuriger); deze kosten een paar euro B)

 

De versterker moet waarschijnlijk even opnieuw "ingesteld" worden. En dit kun je dus zelf, nadat je onderstaand artikel je eigen gemaakt hebt.

 

Lees het TNT-artikel over bias/off-set in versterkers.

Veel succes. :)

 

P.S.

O, ik bedenk me nu opeens dat het ook nog aan een lekkende voedingselco kan liggen...

deze moet je ALTIJD EERST ontladen dmv. twee draadjes en een gloeilamp en daarna kun je de DC-weerstand meten (moet nul zijn). Als het een hele oude versterker is (>15 jaar), kan dat natuurlijk en dan moet je ze vervangen (liefst door Black Gates).

Link to comment
Share on other sites

Ik heb inderdaad dat artikel gelezen van tnt-audio. Ik heb ook al eens een versterker kunnen repareren door via de potmeters het aparaat opnieuw af te stellen. Echter... bij deze SM-80 kan ik nergens de 2 potmeters vinden voor het afstellen van de dc offset.

En als ik ze had kunnen vinden, dan hielp het nog niet heel erg veel omdat er gewoon meer dan 1 volt na het inschakelen te meten is, en daarna daalt het geleidelijk naar 80 mV. Dat hoort een versterker niet te doen, en het lijkt me dat er gewoon iets kapot is.

Ik realiseer me nu ineens wel dat het inderdaad heel erg goed aan de voeding zou kunnen liggen! Vanaf de trafo is het gescheiden. Dus beide kanalen hebben ook elk 2 elco's. Stel dat er 1 van die elco's niet meer optimaal werkt en een tijd nodig heeft om op te laden? Dan trekt de boel wellicht scheef?

Link to comment
Share on other sites

waarschijnlijker is een rotte elco die een stroomlek heeft (dus een dc-weerstand < oneindig); meten (eerst ontladen) is weten.

Je zult ze in dat geval best alle 4 vervangen.

Link to comment
Share on other sites

waarschijnlijker is een rotte elco die een stroomlek heeft (dus een dc-weerstand < oneindig); meten (eerst ontladen) is weten.

Je zult ze in dat geval best alle 4 vervangen.

Mee eens er zal inderdaad het een en ander instabiel geworden zijn en dan denk ook ik als eerste aan elco,s

Waarschijnlijk eentje die nagenoeg capaciteitsloos is en na langer aan staan wat in capaciteit dus toeneemt.

Vrij eenvoudig te localiseren mbv een fohn en een MV voltmeter.

Eerst zou ik ook zeker de potemeter controleren en waneer goed deze zo instellen dat de off set een stuk lager komt te liggen.

De meter er aan laten hangen en de boel wat warmer fohnen en goed op de voltmeter letten.

Waarschijnlijk zal de off set afnemen nadat div elco,s warm worden want daarmee neemt de capaciteit toe.

Wil je exact de defecte elco localiseren gebruik dan eveneens freeze en koel ze een voor een af en let weer op de voltmeter.

Ik zou de div kleine elco,s zonder meer vervangen dat zijn de kosten niet en de betrouwbaarheid neemt er mee toe.

Controleer tevens op koude soldeerverbindingen en verwijder daarbij het oude soldeer eerst alvorens opnieuw te solderen.

Is het hiermee niet opgelost dan zou je de div weerstanden kunnen nameten en als je dan nog niet verder komt dan heb je denk ik toch echt te maken met een lekke halfgeleider.

Link to comment
Share on other sites

Elko's op dc-weerstand meten is sowieso erg lastig, zeker als het een dikke is. Duurt een eeuwigheid voordat je multimeter die elko weer opgeladen heeft. En wie weet zit er een lekweerstand over om 'm in rust te laten ontladen. Weet je nog niks.

 

En wtf is een lekke halfgeleider? Leg uit!

 

En zomaar aan potmeters gaan draaien is ook een slecht idee, zeker als je geen schema hebt en weet waar je mee bezig bent. Voor het zelfde geld verstel je alleen de bias, en zet je ofwel je versterker in klasse B, waardoor ie niet meer klinkt, ofwel te ver in klasse a, met uitgefikte eindtransistoren en voedingen tot gevolg.

Link to comment
Share on other sites

Elko's op dc-weerstand meten is sowieso erg lastig, zeker als het een dikke is. Duurt een eeuwigheid voordat je multimeter die elko weer opgeladen heeft. En wie weet zit er een lekweerstand over om 'm in rust te laten ontladen. Weet je nog niks.

 

En wtf is een lekke halfgeleider? Leg uit!

 

En zomaar aan potmeters gaan draaien is ook een slecht idee, zeker als je geen schema hebt en weet waar je mee bezig bent. Voor het zelfde geld verstel je alleen de bias, en zet je ofwel je versterker in klasse B, waardoor ie niet meer klinkt, ofwel te ver in klasse a, met uitgefikte eindtransistoren en voedingen tot gevolg.

Beste,

 

Als je goed gereedschap hebt is een elco goed te meten. Een FLuke 189 bijv. meet een Elco van 50000uF in 2 sec. Een lekke halfgeleider bedoeld hij denk ik een tor mee die deels doorgelsagen kan zijn. Dus een spannignslek hebben. Soms zijn het rotte potmeters. Marantz had er nogal een handje van slechte single turn open potmeters te gebruiken. Het kan zijn dat een van de eindtorren niet meer optimaal is waardoor er een zijna staat te driften. Kortom altijd bij het begin beginnen en alles heel beheerst nalopen.

 

En laat de versterker opkomen me een Variac, en meet op lage spanning!

 

1: Wat meet ik over de emmiter weerstanden? Is er een tor die opvallend veel meer of minder spannignsval meet? Hoe hoog is de rustroom anyway?

 

Ja vervang de toren.

Nee zoek verder

 

2: Meet de voedingspanning. Eerst wat is mijn gelijkspanning. Is positief en engatief gelijk? Daaran meet de AC rimpel op de leiding. Zie ik grote hoeveelheden AC rimpel?

 

Ja check alle lokale en hooffd voedingselco's. Nee zoiezo voedings elco's checken! :)

 

3: Zit het probleem n iet in de hierboven genoemde onderdelen, dan moeten we eens voor de eindtrap gaan meten. Bijv. wat komt er uit mijn ingagansstage. Zit daar al DC drift? Wat meet ik uit mijn stuurtorren?

 

Succes! ;)

 

Groeten,

Bas

Link to comment
Share on other sites

Ik ben net gebeld... er blijken 2 eindtorren niet helemaal fris en fruitig meer te zijn. Die gaan dus vervangen worden.

De voorversterker is niet meer te redden. Er bleken 6 elco's kapot te zijn. Die zijn gaan lekken in die paar dagen dat het in de reparatie stond. Dus... de boel is aardig aangetast :(

Link to comment
Share on other sites

Ik ben net gebeld... er blijken 2 eindtorren niet helemaal fris en fruitig meer te zijn. Die gaan dus vervangen worden.

De voorversterker is niet meer te redden. Er bleken 6 elco's kapot te zijn. Die zijn gaan lekken in die paar dagen dat het in de reparatie stond. Dus... de boel is aardig aangetast :(

Beste Dexter,

 

Als die niet meer te redden valt neem ik hem graag van je over. Ik red hem nog wel hoor!. Alles is te reddden! ;)

 

Groeten,

Bas

Link to comment
Share on other sites

Ik ben net gebeld... er blijken 2 eindtorren niet helemaal fris en fruitig meer te zijn. Die gaan dus vervangen worden.

De voorversterker is niet meer te redden. Er bleken 6 elco's kapot te zijn. Die zijn gaan lekken in die paar dagen dat het in de reparatie stond. Dus... de boel is aardig aangetast :(

Beste Dexter,

 

Als die niet meer te redden valt neem ik hem graag van je over. Ik red hem nog wel hoor!. Alles is te reddden! ;)

 

Groeten,

Bas

Bas,

 

Als de voorversterker niet meer nuttig voor me is, dan zal ik je absoluut even benaderen. Deze voorversterker is erg mooi met de metalen zijpanelen.

Maar ik ga zelf ook nog even de schade opnemen als ik hem weer terug heb. En misschien ga ik hem zelf proberen te repareren. Uiteraard start ik dan weer een topic voor tips :)

 

 

Alvast iedereen bedankt voor de hulp tot nu toe! Ik heb alweer heel wat geleerd over hoe defecte onderdelen op te sporen bij versterkers!

Link to comment
Share on other sites

En wtf is een lekke halfgeleider? Leg uit!

Een lekke halfgeleider wat ik daar onder versta?

Ik zal een aantal voorbeelden opnoemen.

In TV techniek heb ik vaak te maken met halfgeleiders die in eerste instantie nog heel meten met de normale diode check.

Ga je deze halfgeleiders hetzij diodes hetzij transistoren meten op weerstand ook in sper dan zie je regelmatig dat ze een weerstand hebben tov van een heel exemplaar welke in bijvoorbeeld sper oneindig hoog zijn en waar de lekke bijvoorbeeld 25 M0hm meet.

Dit zijn lastig te meten componenten en het komt voor dat deze componenten in het begin in koude toestand nog goed werken maar narmate ze warm worden dienst gaan weigeren hetgeen ook andersom voorkomt.

Bekendste voorbeeld in KTV techniek momenteel is bij CRT toestellen in philips em 2 chassis de diodes tbv de cutt off een simpele BAV 21 .

In circuit niets te meten en zelfs los zou je zo denken van die zijn goed maar het apparaat werkt er niet mee.

Sterker nog het komt voor dat de schakeltransistor in de afbuiging helemaal goed meet dus ook geen lek en toch gaat het apparaat er niet mee aan.(doorgaans Toschiba Transistoren)

Ditzelfde zou dus zeker ook kunnen gebeuren in een eindversterker.

Hoe vaak is het bij techneuten niet voorgekomen dat ze een eindversterker herstellen en net dat ene transistortje vergeten welke goed meet maar wat er toch bijvoorbeeld voor zorgt dat de versterker na bijvoorbeeld een aantal weken wederom defect raakt?

En geloof me hang er een scoop aan en je meet niets verkeerd en toch hebben ze een dreun gehad.

Doorgaans vervang ik bij een defect in een eindversterker wanneer dus de eindtransistoren er uit liggen ALLE halfgeleiders het risico is te groot en de kosten van met name de kleine transistoren zijn laag .

Bias instellen is inderdaad heel eenvoudig over de emitterweerstanden een instelling die ik regelmatig controleer.

Off set nog eenvoudiger geen risico met uitschietende meetpennen gewoon op de klemmen en op een zo,n laag mogelijk niveau instellen.

Link to comment
Share on other sites

Ik ben net gebeld... er blijken 2 eindtorren niet helemaal fris en fruitig meer te zijn. Die gaan dus vervangen worden.

De voorversterker is niet meer te redden. Er bleken 6 elco's kapot te zijn. Die zijn gaan lekken in die paar dagen dat het in de reparatie stond. Dus... de boel is aardig aangetast :(

Beste Dexter,

 

Als die niet meer te redden valt neem ik hem graag van je over. Ik red hem nog wel hoor!. Alles is te reddden! ;)

 

Groeten,

Bas

Bas,

 

Als de voorversterker niet meer nuttig voor me is, dan zal ik je absoluut even benaderen. Deze voorversterker is erg mooi met de metalen zijpanelen.

Maar ik ga zelf ook nog even de schade opnemen als ik hem weer terug heb. En misschien ga ik hem zelf proberen te repareren. Uiteraard start ik dan weer een topic voor tips :)

 

 

Alvast iedereen bedankt voor de hulp tot nu toe! Ik heb alweer heel wat geleerd over hoe defecte onderdelen op te sporen bij versterkers!

Vreemd verhaal dat die elco,s zijn gaan lekken in die paar dagen dat het apparaat ter reparatie stond.

Lekkende elco,s zijn vervelend het electroliet tast de printbanen aan het soldeer en de omliggende componenten.

Soms zijn apparaten zoals camera,s niet meer betrouwbaar te herstellen maar in het geval van een voorversterker lijkt dit em onzin.

De print kan je reinigen de printbanen zelfs als ze helemaal weg zijn kan je wanneer je netje,s werkt goed herstellen en de omliggende componenten kan je eveneens vervangen.

Zorg wel dat ALLE electroliet uit het apparaat verwijderd wordt het is aggressief nog niet zo erg als katte pis maar toch en ja pas op met inademen het is niet gezond.

Link to comment
Share on other sites

Vreemd verhaal dat die elco,s zijn gaan lekken in die paar dagen dat het apparaat ter reparatie stond.

Lekkende elco,s zijn vervelend het electroliet tast de printbanen aan het soldeer en de omliggende componenten.

Soms zijn apparaten zoals camera,s niet meer betrouwbaar te herstellen maar in het geval van een voorversterker lijkt dit em onzin.

De print kan je reinigen de printbanen zelfs als ze helemaal weg zijn kan je wanneer je netje,s werkt goed herstellen en de omliggende componenten kan je eveneens vervangen.

Zorg wel dat ALLE electroliet uit het apparaat verwijderd wordt het is aggressief nog niet zo erg als katte pis maar toch en ja pas op met inademen het is niet gezond.

Hoe repareer ik de printplaten? Gewoon kijken hoe de banen liepen en dan dunne stroomdraadjes solderen?

Volgens mij had ik de voorversterker beter gelijk op kunnen halen. Ik weet nu niet of ze de prut al hebben verwijderd van de printplaten. Maar ik ga natuurlijk zodra ik hem terug heb de schade opnemen en eventueel zelf proberen te repareren.

 

Wat is de oorzaak van kapotte eindtorren? Te heet geworden? Of kortsluiting? De vorige eigenaar had de voorversterker op de eindversterker staan. Dus het zal allemaal wel vrij warm geworden zijn.

Link to comment
Share on other sites

Vreemd verhaal dat die elco,s zijn gaan lekken in die paar dagen dat het apparaat ter reparatie stond.

Lekkende elco,s zijn vervelend  het electroliet tast  de printbanen aan het soldeer en de omliggende componenten.

Soms zijn apparaten zoals camera,s niet meer betrouwbaar te herstellen maar in het geval van een voorversterker lijkt dit em onzin.

De print kan je reinigen de printbanen zelfs als ze helemaal weg zijn kan je wanneer je netje,s werkt goed herstellen en de omliggende componenten kan je eveneens vervangen.

Zorg wel dat ALLE electroliet uit het apparaat verwijderd wordt het is aggressief nog niet zo erg als katte pis maar toch en ja pas op met inademen het is niet gezond.

Hoe repareer ik de printplaten? Gewoon kijken hoe de banen liepen en dan dunne stroomdraadjes solderen?

Volgens mij had ik de voorversterker beter gelijk op kunnen halen. Ik weet nu niet of ze de prut al hebben verwijderd van de printplaten. Maar ik ga natuurlijk zodra ik hem terug heb de schade opnemen en eventueel zelf proberen te repareren.

 

Wat is de oorzaak van kapotte eindtorren? Te heet geworden? Of kortsluiting? De vorige eigenaar had de voorversterker op de eindversterker staan. Dus het zal allemaal wel vrij warm geworden zijn.

Repareren van printen dient zorgvuldig te gebeuren en zeker in dit geval waar waarschijnlijk div koperspoortje,s dermate zijn aangetast dat ze misschien zelfs wel zijn onderbroken.

Verwijder de stukje,s aangetaste printbanen tot het punt waar het koper niet is aangetast en leg hiertussen in dezelfde vorm een overbrugging wat je kan doen dmv een aantal getwistte adertje,s.

De print waar de lekkage heeft plaats gevonden dien je echt heel goed te reinigen en waar nodig een laagje van de epoxy weg halen zodat er een niet aangetast stuk overblijft.

Zijn de overbruggingen heel lang dan zal je deze met wat lijm uit bijvoorbeeld een lijmpistool om de cm kunnen vastzetten.

Zorg er wel voor dat de overbrugging minimaal even dik maw even veel stroom kan voeren .

Overdreven dikke draden leggen staat niet netje,s en zal storringen van veler aard kunnen geven.

 

Kapotte eindtorren kan div oorzaken hebben .

Spontaan kan altijd een halfgeleider kan stiekem de geest geven met als extra probleem in een eindversterker dat dan dikwijls de schade niet beperkt blijft tot dat ene transistortje.

Zijn je eindtransistoren defect dan dien je de schakeling geheel terug te volgen en te meten op componenten basis.

In mijn geval (heb 2 SONY tan80 eindversterkers) werd het defect 1 keer veroorzaakt door een instabiele ruststroom instelling die zo verliep dat de ruststroom langzaam maar zeker toenam iets wat je niet direct door hebt met als gevolg dat de versterker zo heet werd dat deze defect raakte hetgeen neerkwam op het vervangen van alle eindtransistoren emitterweerstanden driver transistoren nog meer weerstanden bias circuit enz enz.

De tweede keer kwam het door waarschijnlijk een spanningspiek daar ze toen nagenoeg beide tegelijk defect gingen waarna ik drastisch te werk ben gegaan en de versterker min of meer van voor tot achter opnieuw heb opgebouwd inderdaad dus alle halfgeleiders vervangen en alle kleine elco,s door hoogwaardige panasonic elco,s.

Ook heb ik op div plaatsen zoals in het bias circuit metaal film weerstanden toegepast welke wat zwaarder hetgeen een duidelijk stabieler gedrag geeft want ik heb in 2 jaar tijd nog niets opnieuw hoeven instellen.

Zorg er bij de montage van de eindtransistoren voor dat de aansluitpootje,s niet te strak op de print komen te staan geef ze een flauwe bocht of buig er een bochtje in zodat de transistor bij enorme temp schommelingen mechanisch niet te zwaar wordt belast aan de aanluitpennen.

Zorg voor een schoon opervlak bij montage van de transistoren en gebruik niet teveel warmtegeleidingspasta het is alleen maar bedoeld om eventuele oneffenheden op te heffen .

Grtz Don

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ik heb de eindversterker weer terug. Er is een fet vervangen (geen eindtor). Klein zwart dingetje met een aantal pootjes. Voor de rest zijn er wat soldeerpunten gerepareerd en is de printplaat gereinigd.

Maar het was de moeite waard! Wat kan deze eindversterker goed mijn Magnepan MG 1.4's aansturen!!! Ik gebruikte eerst een Quad 306, maar de Marantz is heel veel strakker in de bas. Ook is het geluid ruimtelijker en transparanter. Je zou bijna zeggen dat de quad 306 kapot is. Maar de quad 306 is ook eigenlijk te licht voor deze luidsprekers. Ik speelde eigenlijk bijna altijd op maximaal volume.

Maar goed, erg tevreden dus. Wie weet hou ik het wel langer dan 3 maanden vol met de Marantz SM-80 :P

Link to comment
Share on other sites

Ik heb de eindversterker weer terug. Er is een fet vervangen (geen eindtor). Klein zwart dingetje met een aantal pootjes. Voor de rest zijn er wat soldeerpunten gerepareerd en is de printplaat gereinigd.

Maar het was de moeite waard! Wat kan deze eindversterker goed mijn Magnepan MG 1.4's aansturen!!! Ik gebruikte eerst een Quad 306, maar de Marantz is heel veel strakker in de bas. Ook is het geluid ruimtelijker en transparanter. Je zou bijna zeggen dat de quad 306 kapot is. Maar de quad 306 is ook eigenlijk te licht voor deze luidsprekers. Ik speelde eigenlijk bijna altijd op maximaal volume.

Maar goed, erg tevreden dus. Wie weet hou ik het wel langer dan 3 maanden vol met de Marantz SM-80 :P

Beste Dexter,

 

Pleasse verkoop me die defecte pre... :D. Ik heb daar verder geen commerciele belangen bij, maar mijn handen kriebelen gewoon om dat ding weer aan de praat te krijgen. Het is voor mij de ultieme uitdaging waar een ander zegt het kan niet meer, het toch te kunnen :D

 

Groeten,

Bas

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...